Repeater voor GSM/4G

Evarist

Golden Member

Op 18 augustus 2019 14:05:10 schreef rew:
Maar omdat evarist linkt naar een site waar vier verschillende providers op genoemd worden begin ik te vermoeden dat ie een camping runt waarbij de klanten klagen dat ze slechte ontvangst hebben en hij ze allemaal wil gaan versterken. Dat gaat niet zomaar.

Nee, het gaat om een huis op een domien in België waar in de verte geen Belgische provider te bespeuren is, maar wel de Franse mast in Fumay.
Voor een picocell heb je een telefoonverbinding nodig. Die is er niet.

Ik weet dat zenden op die frequenties illegaal is, maar wie maalt daarom. Er is kilometers in de omtrek geen mens te bespeuren, terwijl de repeater een klein bereik heeft.

De vraag is welke repeater ik moet kopen. De 4 operators hebben verschillende frequenties en ik weet niet welke geschikt is om 4G en GSM te ontvangen.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 18 augustus 2019 14:47:31 (11%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 18 augustus 2019 14:45:51 schreef Evarist:
Ik weet dat zenden op die frequenties illegaal is, maar wie maalt daarom. Er is kilometers in de omtrek geen mens te bespeuren...

Mag ik nog even opmerken dat je het over een openbaar telefoonnetwerk hebt? In geval van nood moet je daarop ook 112 kunnen bellen, of andere noodnummers. In het verleden is er wel eens discussie geweest over het gebruik van jammers in bv bioscopen en restaurants. Dat wordt je bij gebruik behoorlijk zwaar aangerekend, kon wel eens een misdrijf zijn. We hebben het hier niet over zendpiraten op 3m of zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je bent met een repeater niet aan het zenden. Het zendsignaal van je telefoon wordt versterkt via een externe antenne naar de gsm mast verstuurd. Zodra je telefoon zich aanmeld geeft de gsm mast antwoord. Dit antwoord wordt dan weer via de externe antenne naar de repeater gestuurd die het signaal naar je telefoon stuurt. De repeater bestaat uit 2 anti parrallel geschakelde versterkers die beiden via een ingangswisselfilter op 2 verschillende freg werken zijnde de upload en download freq. Je bent dus geen zender maar alleen een versterkerstation.

Het probleem van dat gebied is dat je geen belgische hulpdiensten kan bellen, als ik dat goed heb begrepen uit een van de eerdere topics van Evarist. Via de Franse telefoonprovider kom je bij een franse meldkamer terecht, en die kunnen niet effe de belgische hulpdiensten naar je toe sturen.

Het bereik van gigahertz-frequenties is tamelijk voorspelbaar. Als je een cirkel van 10m om je woning heen hebt, waar je die repeater kan ontvangen, is het al prima. Het is niet zoals met kortegolf amateurzenders, dat je onbedoeld iemand 400km verderop stoort met je kleine zender van 1w. Ik denk dat je zo'n picocell of laagvermogen repeater (correct ingesteld voor een laag vermogen!) meer kan vergelijken met een wifi-repeatertje. Wifi kan je ook normaal alleen in je eigen huis en tuin ontvangen. Grote afstanden alleen met perfect vrij zicht en richtantennes.
Als iemand al onbedoeld het repeatersignaal van Evarist kan ontvagnen, is dat alleen maar gunstig voor die persoon omdat die persoon zich in België bevindt en dus het meest heeft aan het belgische telefoonnet.

Ik ken nog wel een ouderwets alternatief: het telefoonnummer van de dichtstbijzijnde brandweerkazerne opzoeken. Bellen, het probleem uitleggen, en via het franse telefoonnet (met het belgische netnummer) direct de kazerne bellen in geval van nood.
Maar da's niet zo snel, handig en betrouwbaar als 112 bellen vrees ik.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Evarist

Golden Member

Ik heb inmiddels inside info over GSM via privéchat.

Aangezien er heel soms nog wat ontvangst is, kan het gebeuren dat de Franse mast mijn rechtstreeks signaal en mijn repeater tegelijk ontvangt op 2 verschillende frequenties. Dan weet de provider direct dat je een illegale repeater gebruikt.

De GSM zendt immers SIM Kaart gegevens en IMEI nummer door en dan is de eigenaar direct bekend. De GSM masten zijn in staat om zeer nauwkeurig je plaats te bepalen en dan hebben ze de dader snel te pakken.

Dat ze dat kunnen weten we uit de kranten: 'de dader werd gevonden door zijn GSM'.

Besluit: ik doe het niet. De boetes zijn te hoog. Ik ga proberen of ik op het dak ontvangst heb.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Nouja, de passieve 'repeater' mag en kan natuurlijk gewoon :)

Desnoods koppel je in op je telefoon via een bureau gemonteerde telefoonhouder met dipool die praktisch tegen de telefoon aan zit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 18 augustus 2019 17:13:51 schreef bobbes1:
Je bent met een repeater niet aan het zenden.

Oh?

Het zendsignaal van je telefoon wordt versterkt via een externe antenne naar de gsm mast verstuurd.

En hoe stuurt ie dat door dan? Via een kabel of via de ether? Juist, dat laatste, en dat heet "zenden".
De repeater heeft een ontvanger en zender aan boord die aan elkaar gekoppeld zijn. Het ontvangt je mobiel, en zendt dat weer door.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik gebruik een repeater sind 1997 en nog noooooit problemen gehad. Als je een telefoon via een repeater aanmeld dan wordt echt een veel zwakker signaal van dezelfde telefoon niet door de mast geaccepteerd. Larie dus.

Evarist

Golden Member

Bobbes. Welke repeater gebruik jij?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 augustus 2019 18:20:05 schreef Ledlover:
Nouja, de passieve 'repeater' mag en kan natuurlijk gewoon :)

Op 16 augustus 2019 12:47:36 schreef rew:
[...]/dat/ gaat denk ik niet zo werken, [...]
de straling van een zender verspreid zich over een enorm volume van "ruimte". Een antenne pakt daar een heel klein deel van op en maakt daar elektrische stroompjes van. Het ontvangen vermogen zal dan in de micro, nano, pico of femtowatts liggen. Ontvangers kunnen daar dan mee omgaan. Maar een zender moet in de miliwatts tot watts de antenne in sturen wil je dat meer dan een paar meter verder nog kunnen ontvangen.

@rew's intuitie waarschuwt terecht. Door de passieve repeater heb je nu twee 'etherpaden', zodat bij normale antennes de totale demping veel te groot zou worden. Toch is het niet onmogelijk; maar hier wel wat onpraktisch denk ik.

Ik vind dit zelf een interessante opgave, dus vergeef me mijn rekenarij; dat is mijn dingetje.
Allereerst dit: het is niet nodig, twee aparte antennes te nemen en die aan elkaar te verbinden met kabel. Je kunt ook gewoon een spiegel maken. Immers, alle signaal dat op de ene antenne valt, willen we meteen ook weer uitzenden - en dat is wat een spiegel doet.
Als onze ontvanger (de telefoon) zich 20 meter van de top van de mast van @Evarist bevindt, en we werken met een golflengte van ca. 33 cm (900 MHz), dan blijkt dat we een spiegel van ca. 3,0 x 4,4 m nodig hebben.
Dat is flink, en vangt heel veel wind. Al zou hij wel van gaas mogen zijn.

Hoe komen we aan die maten? Zie de schets onderaan dit bericht. Punt B is het eindpunt, rechts.

Als uit de verte (punt A) een signaal aankomt bij punt B, dan blijkt dat alle energie die we in punt B opvangen, overeenkomt met een 'gat' van een bepaalde grootte. Zouden we letterlijk zo'n gat in een muur hebben, dan zou de veldsterkte daarachter in B ongeveer evengroot blijven, als het gat maar groot genoeg zou zijn.

Andersom gedacht, als we in plaats van het 'gat' juist een spiegel nemen, dan kaatsen we dus evenveel signaal terug, als normaal in B aangekomen zou zijn - als de spiegel groot genoeg is.

Willen we om een hoekje, dan moet de spiegel schuin staan. Omdat je er dan ook schuin tegenaan kijkt, lijkt hij in de ene richting kleiner. Om dat te compenseren moet de spiegel in die richting wat langer gemaakt worden. Dus geen cirkel meer, maar een ellips.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hoi Everist, ik gebruik deze repeater. Dus alleen 900 Mc band vanwege de grote afstand naar de GSM mast. Op de 1800 Mc band ontvang ik zelfs met een repeater vrijwel niets. Afstand is dan echt te groot. Inwendig zie je duidelijk dat er twee versterkers antiparrallel staan met aan beide zijden een filter voor scheiding van upload en download. Output is ongeveer 4 Watt

Evarist

Golden Member

Bobbes, dankje.
En welke antennes gebruik je?
Heb je geen merk en type?

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 18 augustus 2019 20:36:16 (23%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Als buitenantenne gebruik ik een 23 dB yagi antenne van RF-solutions.(https://nl.farnell.com/rf-solutions/ant-yag23/ant-gsm-yagi-23db-868mhz…)
Binnen antenne is via ebay (https://www.ebay.com/itm/2G-3G-antenna-800-2500MHz-4G-antenna-Indoor-C…)
De repeater die ik al 10 jaar gebruik vind je nu niet meer maar qua specificaties komt hij overeen met dit model: https://www.ebay.com/itm/80dB-Band-8-E-GSM-880MHz-Cellular-Signal-Ampl…
Omdat ik voor in huis, terras en tuin totaal drie antennes gebruik zit er een splitter tussen https://www.ebay.com/itm/New-3-Way-Splitters-WiFi-3G-GSM-CDMA-System-P…
Je ziet alles bij elkaar kan het flink oplopen dus vandaar dat ik reageerde op een repeater van 40 euro zonde van je geld.

Evarist

Golden Member

Dankje, Bobbes, vrij duur spul, maar zonde als ze het moesten in beslag nemen.
Ik slaap er nog eens een nachtje over.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
joopv

Golden Member

Deze repeater werkt alleen op 2G. Data connectivity (Internet) zal terugvallen tot EDGE mode, en zal zal meestal onwerkbaar traag zijn. Misschien kan je nog net in text whatsappen.

Evarist

Golden Member

Ik ben op het dak geweest, en daar heb ik geen betere ontvangst van de 4G. Een repeater zal dus geen soelaas brengen. Allicht moet ik met de antenne tot boven de bomen gaan maar dat kan 10..12m zijn.
Nochtans is er maar een afstand van 1.5km tussen de antenne en mijn domein.
De mast van Orange staat heel hoog (250m) op een berg in Fumay, met trouwens een mooi uitzicht op de kronkels van de Maas.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 augustus 2019 14:45:51 schreef Evarist:
[....]
Ik weet dat zenden op die frequenties illegaal is, maar wie maalt daarom. Er is kilometers in de omtrek geen mens te bespeuren, terwijl de repeater een klein bereik heeft.
{....]

Niets in de buurt?

Fépin 3,5km
Martiniz-sur-Meuse 6km
Hargnies 7km
Revin 8km
Les haut Rivières 12km
Gué-d'Hossus 12,5km
Gedine 16km
Couvin 16km
Vironval 16km
Rocroy 16km

Om zomaar wat plaatsjes te noemen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Andere provider geen optie? (je kunt op de kaart zien waar zendmasten staan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Beetje off topic maar mijn ouders wonen in een buitengebied waarbij KPN tegenwoordig 4G modems levert om wat extra snelheid te halen.
Deze week een storing gemeld want er nauwelijks meer extra snelheid.

Conclusie, door al die extra 4G modems in dat gebied zijn die masten nu overbelast :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hensz

Golden Member

Op 4 september 2019 17:36:01 schreef Arco:
Andere provider geen optie? (je kunt op de kaart zien waar zendmasten staan)

Ik begrijp dat Evarist aan de andere kant van de grens zit, België dus. Is daar ook zo'n kaart met antennes te bekijken?

[edit]
Er is wel iets, maar heel veel schiet je er niet mee op: https://www.test-achats.be/hightech/gsm/calculateur/carte-de-la-couver…
Daaruit blijkt dat het bereik in die hoek knudde met een rietje is. Minder dan 0,5 Mbps.

Andere kaart met antennelocaties: http://www.sites.ibpt.be/
{/edit]

Don't Panic!

Op 4 september 2019 17:15:06 schreef Tidak Ada:
[...] Niets in de buurt?

Fépin 3,5km
Martiniz-sur-Meuse 6km
Hargnies 7km
Revin 8km
...

Inderdaad. Je moet wat huiswerk doen. Het kost wat moeite, maar dit is zeker doenbaar. Ik zal even mijn situatie schetsen, ze is al van een paar jaar geleden, en ondertussen is alles overgegaan op 900MHz LTE, maar voor de rest is het onveranderd.

Een aantal basisstations in de buurt kregen 2100MHz WCDMA, welke ik uiteraard wou hebben voor de internet verbinding.

Dus, alles begint met gegevens vergaren. Eerst bellen naar de provider, sommigen geven je plots, sommige geven dat niet.

Dit is altijd het beste. Ook omdat je dan de antennehoogte kan vragen, in dit geval 60m. Met deze gegevens kan je in Google Earth het pad controleren.

Jammer genoeg staat er een vervelend stuk rots tussen... :(

Dit is een onoverkomelijk probleem, ik kan mijn antennehoogte niet verder dan een meter of 10-12 krijgen. In de Google Earth benadering ben ik van 10m uit gegaan.

Provider twee dan maar. Nu bleek het dat deze provider, die op dat moment trouwens ook de beste verbinding gaf, geen dekkingskaarten wou delen. Nou ja. Ook goed. Dan is het gewoon een kwestie van rond fietsen/rijden en nota's nemen. Wardriving, heet dat naar het schijnt.

Deze jongen gaf een goede verbinding. Een schatting gemaakt van de antennehoogte, (driehoeksmeetkunde uit de lagere school) en hiermee naar huis.

Tweede basisstation gestalkt in Google Earth, en vervolgens een doorsnede van het pad gemaakt.

Dit scheert rakelings (met een paar meter marge) over een rots, maar dat zou moeten werken.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vanuit mijn huis ziet dat zo uit:

En afstandsgewijs valt het nog redelijk mee

Hou er wel rekening met dat dit over 2100MHz gaat, dus behoorlijk wat gain nodig, dus heb ik van een metalen pijp een "cantenna" gemaakt.

Vooraleer ik het dak op kruip, wil ik weten waar we mee bezig zijn, dus probeer ik even vanuit het dakvenster. Het uitrichten is echt een kwestie van fracties van een graad in twee dimensies. Dat viel wel te verwachten, maar het kost echt behoorlijk wat moeite. Met kompas, engelengeduld, een waterpas en een gradenboog lukt het echter wel.

En DC-HSPA+ geeft makkelijk 20Mbps.

Suffering from wiseass oneliner blackout

En zo zag het gemonteerd uit:

Bomen maken weinig verschil uit, en ik "schiet" recht aan een bos in. Je hebt ook behoorlijk goede kabel nodig om die 10m aan 2100MHz te overbruggen en je gain niet kwijt te geraken.

Zicht vanop de grond

Ondertussen is dit vervangen door twee ortogonaal gepolariseerde circular quads voor LTE. De lagere frequentie en MIMO zorgen voor een betrouwbaardere link.

Suffering from wiseass oneliner blackout