Lampen aanelkaar door verbinden

Hallo, nu heb ik 5 nooduitgang borden, deze worden allemaal een beetje bij elkaar in de beurt geplaatst. Helaas heb ik maar 1 stopcontact en om met allemaal verleng snoeren te werken staat ook slordig. Is er een mogelijkheid om alle 5 de lampen aan elkaar door te sluiten waardoor ik maar één stekker krijg waarmee ik ze allemaal in één keer mee aan kan zetten?

Arco

Special Member

Wago lasklem voor flexibele kabel?

https://www.elektrohandelsprijzen.nl/Files/2/48000/48727/ProductPhotos/MaxContent/257707445.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

In het armatuur of in een lasdoos uiteraard.

Anders kun je ook zoiets gebruiken:

https://www.aliexpress.com/item/33005787518.html

Arco

Special Member

Ook al weer zo'n inventieve geest... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Nooduitgangen zijn geen dingen die zomaar verplaats worden en waarom dan niet gewoon met vaste kabel en lasdozen aansluiten. En kan als je wilt voor makkelijker onderhoud dat met 1 stekker op het stopcontact worden aangesloten nog makkelijker is om bij elke armatuur een stopcontact te plaatsen en dan enkel met een stekker naar de armatuur.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Op 4 september 2019 15:49:30 schreef Arco:
Ook al weer zo'n inventieve geest... :)
[bijlage]

Zijn we al eerder tegen gekomen, zal wel een nieuw merk zijn... :)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat ik ze allemaal door verbind door ze met een kroonsteen in het armatuur aan te sluiten. Neem aan dat ik dan geen overbelastte groep krijg... TL 8 watt keer 7 = 56 Watt. 20 Watt keer 5 = 100 watt + 56 = 156 Watt, denk dat daar nog wel 30 bij kunnen er dat het overbelast word.... weet niet hoeveel een groep aan kan.... :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Mag een nooduitgang/noodverlichting aan een gewoon stopcontact?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
vergeten

Golden Member

Op 4 september 2019 20:45:22 schreef User45:
weet niet hoeveel een groep aan kan.... :)

Een groep in NL mag afgezekerd worden met 16 ampere.
De (theoretische)spanning is tegenwoordig ±230V dus 16 x 230 = 3680watt

Ga je de bordjes ook als aanduiding voor nooduitgangen gebruiken?

Zo ja dan wordt het een heeeeeel ander verhaal!

Of doe je er wat anders ludieks mee?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 4 september 2019 20:50:34 schreef buckfast_beekeeper:
Mag een nooduitgang/noodverlichting aan een gewoon stopcontact?

Ja dat mag, maar de contactdoos moet buiten handbereik geplaatst zijn.
bv tussen verlaagd plafond.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Zover ik begrijp is het enkel voor de show en niet in een publieke ruimte met een werkelijke functie als nooduitgang.

Op 4 september 2019 20:45:22 schreef User45:
Ik denk dat ik ze allemaal door verbind door ze met een kroonsteen in het armatuur aan te sluiten. Neem aan dat ik dan geen overbelastte groep krijg... TL 8 watt keer 7 = 56 Watt. 20 Watt keer 5 = 100 watt + 56 = 156 Watt, denk dat daar nog wel 30 bij kunnen er dat het overbelast word.... weet niet hoeveel een groep aan kan.... :)

Als je zoveel bordjes op gaat hangen, met kroonsteentjes aan elkaar, dat je je zorgen moet gaan maken om de groep belasting...

Tegen die tijd heb je zoveel kroonsteentjes dat de eerste lampen gaan roken, en de laatste gaan geneens aan :D

Gebruik nou netjes die oranje klemmetjes uit posting 2... :) Liggen gewoon bij de gamma, zijn iets duurder dan kroonsteentjes maar veel veiliger.