Werfkast zelf samenstellen.

heb van de week nog een verse aansluiting van 3x25A gezien, die kabel was idd maar 4x 6mm2 grond kabel. voor een bedrijfsaansluiting willen ze weleens dikker aanleggen zodat er nog 3x 63A inkan, en dan had de kast ook standaard mespatroonhouders, tegenwoordig zijn dat B automaten bij 63 en 80A aansluitingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 4 september 2019 20:36:34 schreef Lord Anubis: Vandaar mijn eerdere vraag over het zelf leveren van de kabel.

Wat voor kleuren heeft uw kabel? Als dat niet dezelfde kleuren zijn die in de hoofdkabel zitten, welke kleuren moet de monteur dan aan elkaar zetten?
(En ik gok maar zo, dat die kleuren verschillen) ;)

mel

Golden Member

Op 4 september 2019 23:27:50 schreef mvdk:
[...]
Wat voor kleuren heeft uw kabel? Als dat niet dezelfde kleuren zijn die in de hoofdkabel zitten, welke kleuren moet de monteur dan aan elkaar zetten?
(En ik gok maar zo, dat die kleuren verschillen) ;)

Zitten er ook hulpaders bij, bij een huisaansluitkabel? Je zou zeggen van wel...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

nee, dat is alleen in gebieden met die tellerdraden, en ik vraag me af of ze die nog aanleggen in nieuwe wijken, immers gaan de meters daar niet meer opgezet worden.

de hoofdkabel heeft vaker wel 4x6mm2 erbij zitten voor de straatverlichting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Het gaat om de correcte kleuren. Een laagspanningsmonteur in de put heeft al genoeg andere dingen aan z'n hoofd. Die zegt gewoon: d'r uit.

ze leveren zelf de kabel voor de hoofdaansluiting, daar wil men geen rommel van 3en in hebben liggen. immers bij sluiting ligt de hele straat er dan uit. dat kost miss wel geld, maar de bouw zelf zal ook niet gratis zijn verder.

wat je wel kunt doen is een slang voorzien tot aan de straat, waar hun dan zo de kabel in kunnen steken. bij een upgrade kun je dan ook zo de voedings kabel vervangen voor een dikkere kabel. leg dan een 60mm rode flex slang erin. leg er meteen 2, voor glasvezel of dergelijke..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alles tot en met de meter is eigendom van het netwerkbedrijf. Dus logisch dat ze die aansluitkabel zelf leveren.

De vraag over het zelf leveren was al eerder beantwoord.

Enne rommel¿?
De kabel die ik heb komt van hen.
Nieuw, laatste meters op een haspel. Was te duur om het op te halen en mijn achter buurman gaf me deze tip, na een belletje, mocht ik het ophalen, moest wel nog wat losse troep dan meenemen. Geen probleem. 1km verder de mileustraat. Twee uurtjes werk.

Nog iemand inzicht over dat aarden van of via de wapening?

Aarden van de betonwapening moet volgens NEN1010-2015 op het centraalaardpunt in de meterkast.
Maar om de betonwapening daadwerkelijk als aardelektrode te mogen gebruiken moeten de staven overal doorgelast zijn.
Een aardelektrode bij slaan is eenvoudiger dan doorlassen.

tevens moet het ijzerwerk al gelast zijn, als het beton er al ligt gaat dat niet meer. binddraad voldoet niet. je mag overigens ipv aardmat onder de douche ook het betonijzer gebruiken, wel lokaal aarden op het CAP van de badkamer dan.

dan nog, aan laten leggen van een netaansluiting of bouwaansluiting is een vast bedrag tenzij je erg ver van de straat afzit. dus je betaalt er toch wel voor.

idd gebruiken zij niet de kleuren bruin.zwart.grijs.blauw maar rood.geel.blauw en geel/blauw.

waar rook was, werkt nu iets niet meer