kapotte psp 1000 doet niets meer

Hoi allen,

het is alweer een tijdje geleden dat m'n psp kapot ging. Nu wil ik graag weten wat er kapot aan kan zijn. Dus vandaar dit bericht.

eerst, hoe is de psp kapotgegaan:
Nou, heb een verkeerde mediacard in de psp gedaan. Deze zat ontiegelijk vast in een keer. De enige mogelijkheid was om de hele psp uit elkaar te halen en zo de mediacard eruit te duwen. Dat lukte, maar bij het aanzetten daarna ging geen groen/oranje lampje meer branden bij het aansluiten van de voeding. Nu geloof ik dat de meest rechtse bandkabel die vastzit op het mainboard, eerst met een klemmetje vastzat. Eerst schoof je de bandkabel in de socket en dan borg je dat met een klemmetje. Dat klemmetje was poreus en viel eraf. Dus nu zit die bandkabel niet geborgd op met mainboard. Dus van de kant gezien van waar de bandkabels vast komen te zitten, is het de meest rechtse.

Graag jullie ideeën hierover.

mvg,

Mark1978

Lucky Luke

Golden Member

Tsja, dan zul je waarschijnlijk die bandkabelconnector, en mogelijk het mediacardslot, gemold hebben. Het is ook allemaal best fragiel klein spul...

Nog een keertje (voorzichtig!) uit elkaar halen en een paar foto' s posten, dan kunnen we meekijken :)

Misschien kun je die bandkabel met een klein stukje tape* vastzetten ipv met het klemmetje. Misschien moet iemand die handig is met dergelijk fragiel klein spul er een nieuwe connector voor je opzetten, en een nieuw kaartslot. Maar het klinkt heel reparabel.

*) Bij voorkeur natuurlijk kaptontape - niet zozeer omwille van de temperatuursbestendigheid maar omwille van de lijmsoort die niet verdroogt of verkleeft. Anders papiertape/schilderstape, heel erg desnoods plakband... (Maar dat verdroogt en verkleeft wel)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Klein strookje maken van een ijsstokje ofzoiets, ter grootte van het originele stripje. Erop leggen en met een of twee knijpers vastzetten en testen.

Zo een is het en dan de linker (zwarte balk) connector. Geloof dat je het bruine balkje wat erboven zit, naar onderen kunt klappen. Dat bruine balkje zit er op m'n psp niet meer op.

Misschien dat het ook niet poreus was, maar dat ik het bruine balkje van de bovenkant heb proberen los te maken.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op donderdag 5 september 2019 17:19:40 (23%)

heb een stukje karton en daarover weer isolatietape op de bandkabel gedaan. Nu krijg ik beeld en de up down toetsen werken, verder niets, ook geen geluid.

Zoals je het beschrijft, lijkt het puur een mechanisch defect. Mocht je redelijk goed kunnen (de)solderen, zou je een nieuwe connector kunnen aanschaffen en erop solderen. In dat geval zou je denk ik bij Farnell, Digikey of Mouser wel een dergelijke connector kunnen vinden. Dan heb je het weer helemaal klaar. En veel kosten die connectoren volgens mij niet.
Kijken of je met iemand kan meeliften op een bestelling.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

het klinkt nog steeds alsof je bandkabel niet goed zit dan?

je wijst naar de bandkabel links,
maar begint vervolgens over
"nu krijg ik beeld" dat is een andere bandkabel
"de up en down toetsen" dat is de andere kant van de print
"geluid" zit gewoon op het moederboard? of is een andere kabel

en dus de knoppen die het niet doen, zitten achter die bandkabel die je al aanwees? er is dus niks veranderd met je isolatietape karton kunsten?

Op 5 september 2019 19:25:13 schreef oxurane:
Zoals je het beschrijft, lijkt het puur een mechanisch defect. Mocht je redelijk goed kunnen (de)solderen, zou je een nieuwe connector kunnen aanschaffen en erop solderen. In dat geval zou je denk ik bij Farnell, Digikey of Mouser wel een dergelijke connector kunnen vinden. Dan heb je het weer helemaal klaar. En veel kosten die connectoren volgens mij niet.
Kijken of je met iemand kan meeliften op een bestelling.

Moet wel precies het type van de connector weten. Dat zou idd de oplossing zijn.

Op 5 september 2019 19:35:54 schreef DK:
het klinkt nog steeds alsof je bandkabel niet goed zit dan?

je wijst naar de bandkabel links,
maar begint vervolgens over
"nu krijg ik beeld" dat is een andere bandkabel
"de up en down toetsen" dat is de andere kant van de print
"geluid" zit gewoon op het moederboard? of is een andere kabel

en dus de knoppen die het niet doen, zitten achter die bandkabel die je al aanwees? er is dus niks veranderd met je isolatietape karton kunsten?

Misschien dat ik bij het verwijderen van de vastzittende mediacard niet alle pluggen goed teruggestopt heb. Geluid zit rechtstreeks op het moederbord in een goede connector. De vierpuntdruktoets link zit misschien onder het mainboard heen rechts vast. De X driehoek toets enzo zit weer met de bandkabel waarvan ik dus dat klepje weg heb.

De lampjes rechts doen het niet. Verder start die de software gewoon op, kom dan in de initiële setup en daar moet je de X voor indrukken, wat dus niet werkt.

Op 5 september 2019 20:15:20 schreef Mark1978:
Moet wel precies het type van de connector weten. Dat zou idd de oplossing zijn.

Met schuifmaat de breedte tussen de uiterste pinnen meten en vervolgens delen door het aantal pinnen - 1. Daarmee heb je de pin-afstand (pitch) berekend. Daar kom je al een heel eind mee in je zoektocht.
Ik zie het zo : hoeveel geld is er weggegooid als het niet wordt gerepareerd ? Dat kun je vergelijken met de kosten van een nieuw besteld onderdeeltje. Daarnaast, repareren levert je wat leerzaam tijdverdrijf op.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 6 september 2019 01:42:56 schreef oxurane:
[...]
Met schuifmaat de breedte tussen de uiterste pinnen meten en vervolgens delen door het aantal pinnen - 1. Daarmee heb je de pin-afstand (pitch) berekend. Daar kom je al een heel eind mee in je zoektocht.
Ik zie het zo : hoeveel geld is er weggegooid als het niet wordt gerepareerd ? Dat kun je vergelijken met de kosten van een nieuw besteld onderdeeltje. Daarnaast, repareren levert je wat leerzaam tijdverdrijf op.

Heb ff geen schuifmaat, kan er misschien wel een regelen. Waar kun je zulke connectors aanschaffen?

Heb de linker vierpuntdruktoets nu compleet aan de gang, dus boven neer links en rechts werken. Het geluid doet het nog niet.

Wat misschien ook kan, is om een nieuwe connector te halen en daar het bruine klipje af te halen en op de connector van het mainboard te zetten.

Gewoon isolatietape helpt niet. Het moet beter klemmen.

Op 6 september 2019 07:07:11 schreef Mark1978:
[...]
Wat misschien ook kan, is om een nieuwe connector te halen en daar het bruine klipje af te halen en op de connector van het mainboard te zetten.

Ja, als je de juiste connector kunt vinden zou ik het zeker doen op die manier. Dan hoeft er helemaal niet gesoldeerd te worden. Ik was een tijd geleden ook op zoek naar zo'n flatbandkabel connector, en kon hem uiteindelijk vinden op de website van Digikey, je kunt ook Mouser proberen. 't Is wel wat zoekwerk. Mogelijk vindt je iets van een logo of letters op de connector als je met een loupe kijkt, dat helpt dan. Je kunt ook eens op en onder het bruine lipje van een andere connector op de printplaat kijken, of daar iets op staat. Grote kans dat alle flatband connectors op de print van hetzelfde merk zijn.

Arco

Special Member

Heb ff geen schuifmaat, kan er misschien wel een regelen. Waar kun je zulke connectors aanschaffen?

Gewone meetlat gaat ook.
Als je de maten, en een duidelijke (close-up) foto van de connector hebt valt er misschien wat meer over te zeggen waar 'ie te koop is...
(zo'n vergezicht valt weinig detail aan te zien)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De breedte is 13mm, aantal verbindingen is 22. Onboard ffc(kabel).

Het lijkt erop dat de bandkabel tussen pinnetjes komt te zitten, dus boven en onder zit de kabel klem tussen de pinnetjes. De klem (die er dus niet meer op zit) zorgt er dan denk ik voor dat de pinnetjes goed tegen de bandkabel aangedrukt zitten.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op vrijdag 6 september 2019 12:17:32 (57%)

Kun je niet beter gewoon een nieuw moederboard kopen
Zo'n connector vervangen doe je ook niet 1 2 3 als je dat nooit gedaan hebt

Arco

Special Member

Ik zou daar zelf ook niet aan beginnen. Beste optie is inderdaad zo'n connector vinden, en dan het klepje overzetten.
(als tenminste de 'sxcharnierpunten' nog heel zijn.)

Die 22 pinnen klopt niet, ik tel er 25... (zou een pitch van ~0.5mm geven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 september 2019 12:56:25 schreef Arco:
Ik zou daar zelf ook niet aan beginnen. Beste optie is inderdaad zo'n connector vinden, en dan het klepje overzetten.
(als tenminste de 'sxcharnierpunten' nog heel zijn.)

Die 22 pinnen klopt niet, ik tel er 25... (zou een pitch van ~0.5mm geven)

De witte lijntjes zijn toch de verbindingen? Dat zijn er 22 en die lopen meteen door in de connector op de pinnetjes. Of ik moet iets hebben dat de functie van dat klemmetje kan doen. Heb al wat proberen te klemmen tussen de connector en het scherm, maar lukt niet.

Arco

Special Member

Dikke baan in het midden zit sowieso al aan 3 pinnetjes vast. Je moet de pinnen tellen niet de baantjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb het mainboard vervangen, doet het weer. Geloof wel dat de speakers kapot zijn.

Dat het oude mainboard kapot ging, kwam doordat het plastic poreus was.

De speakers waren niet kapot. Als ik de koptelefoon aansloot, kwam er geluid uit de koptelefoon en uit de speakers. Dus een mini-jack gepakt en die gesoldeerd zodat die kort sluit. Dus de aux kortgesloten en nou doet het geluid het wel.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op zaterdag 5 oktober 2019 23:53:38 (43%)