Load Cells informatie

Hoi allen,

Ik heb 2e hands 4 mooie weegcellen kunnen kopen (moet even kijknen maar denk 2Ton max per stuk).

Er zit een weegcomputer bij die heeft gediend in voor een kippenbedrijf. De weegcellen zaten onder een meelsilo.

Nu had ik deze graag onder een silo hier gehad, maar zonder die weegcomputer. Die is te complex om enkel dagelijks ongeveer 300kg in éénmaal te kunnen uit de silo te halen, een normaal display dat ik eventueel kan op 0 zetten en dan naar -300 laat gaan is ok.

Vraag is, die 4 weegcellen hebben ook 4 draden (wit, groen, rood en zwart) , moet je dan een display hebben die 4 aparte aansluitingen heeft? Hoe worden die anders aangesloten?

groetjes,

Tja, die weegcellen hebben 4 draden, en daartussen zitten 4 weerstanden, als een brug van Wheatstone.

Die weerstanden zijn rekstrookjes, zodat de weerstands waarde verandert als je gewicht op de cellen zet (of eigenlijk als de weegcellen tgv gewicht worden verbogen).

Dus je hebt een analoge versterker en een voltmeter nodig om dat te kunnen uitlezen. Daar is die weegcomputer voor.

Een keukenweegschaal kan dat ook, maar de versterker moet wel afgeregeld kunnen worden op de eigenschappen van de weegcellen, en dat is bei een keukenweegschaal een beetje lastig.

En hier heb je 4 weegcellen die samen het gewicht bepalen?
Dan heb je een computer nodig die het gewicht van de 4 vellen kan combineren.

Zo'n load-cell, daar zet je op rood-zwart een spanning op en als er dan een belasting op de cell staat, dan krijg je een minuscuul spanningkje terug op wit-groen.

Op ebay/Aliexpress kan je ZEER goedkope digitalisatie-chipjes kopen (met printje er direct onder): De HX711. Dan heb je een digitaal signaal, maar dan weet je nog niets: Het nulpunt en de schaling zijn onbekend.

Dat nulpunt is gebruikelijk om die iedere keer dat je hem aanzet te calibreren. Dat ken je van badkamer weegschalen, maar ook van de keukenweegschaal.

Anyway... Ik verwacht dat jij niet zelf je arduino wil gaan programmeren om de HX711 aan te sturen. Dan moet je iets kopen. Schijnt te koop te zijn:

Je zou deze kunnen kopen.

EXC+ = rood, EXC- = zwart. De andere twee is wit en groen. Als ie de verkeede kant op gaat dan draai je ze om. (ik zou hem gewoon naar "+300kg voer gepakt" laten tellen. Dus niet -300!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik had deze ook gezien, vraag is, sluit je dan alle draden (van de 4 weegcellen) gewoon parallel aan ?

Arduino programmeren is helemaal geen probleem overigens ;-)

Arco

Special Member

Nee, voor iedere loadcell uiteraard een apart printje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evelo

Golden Member

Parallel zetten gaat ook, via een junctionbox alle zelfde kleurtjes aan elkaar en dan met 1 kabel naar het weegtoestel. Als de voeding van het weegtoestel dit aankan, maar 4 weegcellen zou geen probleem mogen zijn.

Aan de hand van merk en type loadcell zou het toch moeten lukken om een data-sheet te downloaden?
Daarin staan de kleurcodes, dit kan per merk verschillen.

Als je die weegcellen zelf onder een silo van 300kg wil steken dan lijkt mij dit een bedrijfsmatige toepassing. Dan zou ik niet sukkelen maar kiezen voor een weegtoestel dat tegen een stootje kan. Denk bvb aan een it1 van systec of zo.

Dat je het display vanop een heftruck op een paar meter afstand kan aflezen is ook handig.

Kom onder een silo waar ongeveer 4T voer in kan, dus inderdaad liever geen hobby oplossing maar beter iets degelijks.

Ik vond ondertussen deze :

https://nl.aliexpress.com/item/32851052130.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.…

Dat lijkt me wel iets. Ik ga straks eens de datasheet van de loadcells hier posten.

alvast bedankt

[edit: dit heb ik geschreven voordat nestor0973 bovenstaande schreef]

Op 5 september 2019 19:45:19 schreef evelo:
Als je die weegcellen zelf onder een silo van 300kg wil steken dan lijkt mij dit een bedrijfsmatige toepassing. .

Ik krijg de indruk dat die silo eerder 10x groter is en een voorraad voor bijvoorbeeld 10 dagen kan huisvesten. Iedere dag wordt er dan een voederbeurt van 300kg voer uitgehaald.

Deze theorie is niet consistent met dat ik dacht dat je er maar 1 wilde gebruiken.

Ik kan nog niet goed een calibratie-procedure bedenken voor als de gevoeligheid van de verschillende load cells niet gelijk is. Je kan zeggen: "ze zullen wel ongeveer gelijk zijn" en dat zal wel ongeveer zo zijn. Toch krijg je dan rare meetverschillen als er een keer wat aan de wand blijft plakken bij de sensor die toevallig het gevoeligst of minst gevoeligst is....

Eigenlijk moet je dus 4 losse meet versterkers/digitalisators hebben. En dan een procedure om ze alle vier individueel te calibreren.

Een fabrikant kan honderd load cells kopen, die sorteren op gevoeligheid en dan steeds een kluitje-van-vier installeren. Die zullen wel redelijk dicht bij mekaar zitten. Mogelijk heb jij zo'n setje omdat je hem uit een andere installatie hebt gehaald. Maar anderzijds, tegenwoordig is het "zet gewoon de calibratie van de verschillende sensoren in het geheugen van de meet-computer" goedkoper dan dat gedoe met 100 stuks op voorraad moeten hebben en sorteren en dan de juiste uit het magazijn halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 5 september 2019 19:06:35 schreef rew:
Zo'n load-cell, daar zet je op rood-zwart een spanning op en als er dan een belasting op de cell staat, dan krijg je een minuscuul spanningkje terug op wit-groen.

Wacht daar maar even mee tot je de juiste datasheet hebt.

Bij een loadcell zit normaal altijd een calibratierapport. Daar staan ook de kleuren van de aansluitdraden in. Zie voorbeeld.

Meerdere loadcellen worden parallel gezet. Sommige junctionboxen hebben de mogelijkheid om per loadcell nog wat te trimmen.

Op 5 september 2019 18:13:29 schreef nestor0973:

Vraag is, die 4 weegcellen hebben ook 4 draden (wit, groen, rood en zwart) , moet je dan een display hebben die 4 aparte aansluitingen heeft? Hoe worden die anders aangesloten?

groetjes,

Waar zaten die loadcells precies geplaatst in de oude situatie? M.a.w. hoeveel van het totaalgewicht nam iedere loadcell voor zijn rekening? Ik ben bang dat je wel een loadcell amplifier nodig hebt met 4 ingangen. Hoe was dat bij de originele weegcomputer? Krijg je daar ook nog een specificatie van?

Op 5 september 2019 19:36:18 schreef Arco:
Nee, voor iedere loadcell uiteraard een apart printje...

Het is in de industrie heel gebruikelijk om ze gewoon parallel te zetten, maar dat gaat alleen met goede industriële loadcells die onderling heel weinig verschillen, want je kunt alleen het geheel nog kalibreren, en niet elke loadcell apart.

Aangezien de TS blijkbaar goede industriele loadcells heeft, moet dat prima gaan.

Die cellen worden niet gesorteerd op gevoeligheid, ze worden getrimd om gelijk te zijn, meestal door laser trimming op opgedampte weerstanden, die nu onder de epoxy zitten. Bij andere cellen zie je dat ze mechanisch getrimd zijn, door materiaal weg te halen bij één of meerdere buigpunten in de cel. Als het C3 klasse cellen zijn zonder schade, zijn ze voor alle praktische toepassingen niet te onderscheiden.

Bij dergelijke loadcells is het vaak prima mogelijk om een beschadigde loadcell te vervangen door een identiek exemplaar, waarbij de weegschaal binnen de toelaatbare afwijking blijft zonder de indicator opnieuw te kalibreren, wat bij geijkte weegschalen wenselijk is omdat je voor het kalibreren het ijkzegel moet verbreken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Een weegcel van 2t lijkt mij geen huis/tuin/keuken materiaal meer.

Heb je ook de montagestukken meegenomen? Afhankelijk van de soort silo kunnen dit ook nogal complexe dingen zijn.

Ik ken de omstandigheden van TS niet.

Maar bvb een hoge silo die buiten staat op weegcellen zetten is nog niet zo eenvoudig.

Het enige wat ik op de load cell kan vinden is dit :

https://i.ibb.co/LZBsCTL/loadcell.png

het zijn volgens mij wel hoogkwalitatieve sensoren, want een set nieuwe incl weegcomputer kosten al gauw 3000€

dit is de documentatie van de de weegcomputer :

http://www.easyagri.net/uploads/UA_RDC.pdf

Op 6 september 2019 12:19:17 schreef evelo:
Een weegcel van 2t lijkt mij geen huis/tuin/keuken materiaal meer.

Heb je ook de montagestukken meegenomen? Afhankelijk van de soort silo kunnen dit ook nogal complexe dingen zijn.

Ik ken de omstandigheden van TS niet.

Maar bvb een hoge silo die buiten staat op weegcellen zetten is nog niet zo eenvoudig.

Ja de weegcellen zitten gemonteerd op een houder met RVS kniegewricht.

Rood en zwart zijn excitatie (voeding), groen en wit zijn het signaal. Je kunt deze gewoon parallel zetten.

Ik vind die indicator op Aliexpress eigenlijk best duur, voor iets uit China waarvan je nog maar moet afwachten of de kwaliteit redelijk is. Kun je die oude weegcomputer niet gebruiken als indicator, waarbij je de functies voor het doseren dus gewoon niet gebruikt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ik heb het een keer op deze manier gedaan en dat werkt goed. Je moet je signaal wel versterken, zo op je Arduino zetten wordt niets.
En dan moet je het geheel nog ijken, hoe ga je dat doen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Ijken voor commercieel gebruik lijkt mij hier niet haalbaar.

Hebben de weegcellen een conformiteitsattest? Goedkoop weegtoestel uit China?

Je kan wel Calibreren een met een gekend gewicht.

Bvb het product dat in de silo moet eerst afwegen op een andere geijkte weegschaal en dan in de silo storten.

4t met een schaaldeel van 2kg zou al heel knap zijn met tweedehands weegcellen en een goedkoop weegtoestelletje.

Als je gewoon 4 loadcells parallel kan zetten, dan kan je gewoon 1 HX711 gebruiken om de boel aan je arduino te zetten. Daar zit een 64x versterker in plus een 24bits ADC. Precies in de combinatie die goed is voor een weegschaal op basis van loadcells.

Of je kan de "parallel" schakeling gewoon op de load cell indicator aansluiten die ik gevonden had van 5 tientjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bijna alle loadcellen zijn 2mV/V

Een niet alie transmitter is bv https://www.isotron.eu/producten/meet-en-regeltechniek/m-system/m3llc-…

4-20mA uit display eraan en je bent klaar.
Afhankelijk van je gewenste nauwkeurigheid kun je ook 1 loadcell onder 1 poot zetten.

https://www.bienfait.nl/product/weeg-testtechniek/meetversterkers/digi…
bienfait heeft eenn hele rits mogelijkheden.

Dit zijn wel industrie uitvoeringen met dito prijzen

Op 6 september 2019 17:46:11 schreef evelo:
4t met een schaaldeel van 2kg zou al heel knap zijn met tweedehands weegcellen en een goedkoop weegtoestelletje.

Als het goede cellen zijn die netjes zijn behandeld, maakt het geen donder uit dat de tweedehands zijn. Een ijkwaardige weegschaal is gewoonlijk 3000 of 6000 delen, maar als je daar niets mee te maken hebt is 30.000 delen ook goed te doen; je moet alleen niet verwachten dat een resolutie van 30.000 delen je ook een overeenkomstige absolute nauwkeurigheid geeft.

Hoeveel roet die Chinese indicator in het eten gaat geven is natuurlijk gokken. Persoonlijk zou ik er niet al te hard op rekenen dat die alles netjes doet, en waarschijnlijk is dat de grootste bron van onnauwkeurigheid, als je het verder netjes kunt kalibreren.

Als ik het goed begrijp is het voor de TS alleen een handige indicatie; je kunt met zo'n opstelling nooit afrekenen aan de hand van het gewicht, want dan moet je aan alle eisen voldoen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 6 september 2019 23:25:03 (10%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ben G.

Golden Member

Loadcellen parallel zetten is prima, echter tijdens de hoekenproef worden deze aan elkaar gelijk gemaakt met weerstandsdraad, of een gelijkwaardige manier.
Daarna pas wordt de weegunit gejusteerd.
justeren = aanpassen aan gewicht (officieel: massastandaard, gewicht is een kracht, je meet de massa).
kalibreren = vergelijken met gewicht. (afwijking vaststellen)
Zoals door SparkyGSX gemeld is dit volkomen normaal in de industrie.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft kalibreren en justeren, en ik had aanvankelijk een stukje geschreven om het uit te leggen, maar later bedacht "laat maar". Zelfs de fabrikanten van industriële weegschalen en indicators doen het zelf fout in hun handleidingen en menu structuren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Op 6 september 2019 23:24:01 schreef SparkyGSX:
[...]Als het goede cellen zijn die netjes zijn behandeld, maakt het geen donder uit dat de tweedehands zijn. Een ijkwaardige weegschaal is gewoonlijk 3000 of 6000 delen, maar als je daar niets mee te maken hebt is 30.000 delen ook goed te doen; je moet alleen niet verwachten dat een resolutie van 30.000 delen je ook een overeenkomstige absolute nauwkeurigheid geeft.

Hoeveel roet die Chinese indicator in het eten gaat geven is natuurlijk gokken. Persoonlijk zou ik er niet al te hard op rekenen dat die alles netjes doet, en waarschijnlijk is dat de grootste bron van onnauwkeurigheid, als je het verder netjes kunt kalibreren.

Als ik het goed begrijp is het voor de TS alleen een handige indicatie; je kunt met zo'n opstelling nooit afrekenen aan de hand van het gewicht, want dan moet je aan alle eisen voldoen.

4t met 30.000 schaaldelen bij een silo ergens buiten of in een schuur?

Dat krijg je van zijn leven nooit stabiel. Een beetje tocht is al genoeg om de aanwijzing te laten verlopen. Gewoon op nul zetten of tarreren kan al moeilijk worden.

En ik zou eerst eens testen of die weegcellen al geen 'duwtje' hebben gekregen.
Stabiele 10V er op en zien of de uitgangsspanning nog dicht bij de 0mV zit.

Laat dat nou gewoon even zitten. Sparky zegt dat 30000 gewoon haalbaar zou zijn als je het uiterste er uit moet halen.

Wat onze TS wil is dat ie (of waarschijnlijk: "vooral z'n collegas") op een displaytje kunnen zien of ze nu 250, 300 of 350kg voer hebben gepakt voor de beesten. Als je perongeluk 350kg pakt dan kan je beslissen wat je doet. Feestmaal voor de beesten (gewoon geven), een deel in de bak laten zitten die je de volgende dag geeft, teruggooien.

Als ie een voer-verkoop-tent zou hebben dan moet je zo'n nauwkeurige meting hebben. Maar hier niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Dan vind ik het persoonlijk nogal veel gedoe om die weegcellen te willen installeren.

Dan kan je evengoed afvullen op volume. Bakje vol = klep dicht.

Ik heb ook ooit eens een mechanisch afvulsysteem gezien voor zakken van 50kg. Heel eenvoudig met een hefboom die de klep sloot naargelang de zak voller werd.
Was geijkt, werkte perfect en geen stekker nodig.