Op 5 september 2019 22:44:34 schreef maartenbakker:
20% voor benzine. Met Diesel al een stukje verder richting thermische centrale. Zelfs op LPG kun je al verbeteringen aan de benzinemotor doorvoeren, maar omdat die motoren op benzine moeten kunnen lopen, wordt dat vaak niet gedaan (extra hoge compressie, ik geloof dat ze dat voor alcoholmotoren wel vaak doen, maar hou me ten goede).
De ideale hybride zou op dit moment denk ik toch een kleine stoomturbine hebben, maar om een of andere reden wordt er bijna uitsluitend op volledig electrisch (opzich een prima oplossing, maar hybride heeft alsnog voordelen) en op waterstof (...) ingezet.
Ik denk dat we eens een stap terug moeten doen en onszelf afvragen of individueel transport van (meestal) 1 persoon in een apparaat van 1000-2000 kg nu nog wel ecologisch verantwoord is. Of dat nu elektrisch of fossiel wordt aangedreven.
m.i. moeten we proberen om dat apparaat zijn "heilige koe" status kwijt te laten raken. Dat zou pas zoden aan de dijk zetten m.b.t grondstoffen / energiebesparing / CO2 productie. Als de gemiddelde bezetting van een auto van 1,4 naar 3 of 4 personen zou gaan zou dat echt schelen. (samen met een betere bezetting van treinen, bussen enz)
Dat betekent offers op het gebied van de ondertussen verkregen privacy, vrijheid, flexibiliteit. Maar ik denk dat het dat is, of een onleefbare planeet achterlaten voor de nazaten.