DVBT en analoog ingang op LG TV

Ik heb recent een TV LG C9 gekocht en wens daar analoge, DVBT en DVBS stations mee bekijken. Ik heb echter maar 2 antenne ingangen. Hoe moet ik alles dan aansluiten?

RAAF12

Golden Member

Analoge TV? Dat wordt nog maar in een beperkt aantal landen aangeboden. Als je echt te kort komt zijn er ook TV's met twee tuners.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Combiner toepassen? Zijn er ook met nog meer ingangen (zijn bi directioneel). Op de open ingangen wel een 75Ω aflsuitweerstand plaatsen.

DVB-T wordt ook uitgerangeerd en dat wordt DVB-T2. Vaak heb je daar dan weer een decoder en kaart voor nodig.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 5 september 2019 17:36:30 (18%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

NL is al helemaal overgezet op DVB-T2 https://tweakers.net/nieuws/154914/kpn-zet-dinsdag-dvb-t2-in-heel-nede…
De vraag is dan of die TV ook DVB-T2/HEVC/H.265 ondersteund op de combi tuner. Anders moet er inderdaad een kastje tussen, zoiets bijv. https://www.circuitsonline.net/forum/view/145191#highlight=t2+dvb Een decoder is niet noodzakelijk, Digitenne zendt de 3 NPO zenders en 2 aangrenzende provinciale zenders gratis uit.

maartenbakker

Golden Member

Analoog, DVB-T en DVB-C gaat via dezelfde ingang. Gebruikelijk was om dan een van je signaalbronnen te gebruiken om door te lussen, maar je kunt ook een combiner gebruiken als doorlussen lastig is. Trouwens niet die buckfast_beekeeper linkt, die lekt alle signalen alle kanten op, en ik weet niet of die een DC-path heeft voor actieve antennes.

Om wat voor soort bronnen gaat het?

DVB-T waarschijnlijk een actieve antenne? Maar waar komt het analoge signaal uit?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het analoge signaal komt binnen via kabel TV, en DVBT komt van een UHF antenne. Hoe kan ik die beide signalen via één aansluiting bij de juiste tuners krijgen? De TV is uitgerust met alle tuners. (Analoge Tuner (kabeltelevisie/COAX) | DVB-C | DVB-S | DVB-S2 | DVB-T | DVB-T2)

maartenbakker

Golden Member

Een gewone ouderwetse UHF hark zonder ingebouwde versterker dus? Dan hoef je geen DC-pass functie te hebben.

Ik vraag me bij nader inzien af of een simpele splitter niet al genoeg scheiding tussen de ingangen heeft, maar mijn HF-inzicht is vrij beperkt. Dus misschien even wachten op de kenners. Het is een slecht plan om de kabel op je antenne te heruitzenden.

Anders zou je kunnen zoeken op TV antenna switch, alleen dan moet je wel telkens een knop omzetten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 5 september 2019 23:37:19 (76%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wie gebruikt DVB-T als je al analoog en dus ook DVB-C hebt van de cai? daar zit alles al op, en DVB-C in SD kost niets extra bij ziggo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Als het analoge TV via een kabelaanbieder is zit je inderdaad met een laag kwaliteit signaal wat ook nog wordt gestopt binnenkort. De kabelboeren gaan allemaal over op digitaal. Als er DVB-T2 wordt gekeken via de UHF hark moet de TV daarvoor geschikt zijn en (in NL) HEVC ondersteunen. Zonder dat heb je geen beeld.

Welke kabelaanbieder heb je en in welke regio zit je? Je wil ook via de schotel (DVB-S) gaan kijken staat er in post 1? Signalen combineren kan wel maar als je duidelijker bent in welke zenders je wilt kijken in HD kwaliteit zal er vast een eenvoudigere oplossing mogelijk zijn.

Sateliet kijken is geen probleem. Daar is een aparte ingang voor. Met DVBT kan ik in mijn regio( Belgie, regio Kortrijk) alle Franse zenders ontvangen. Analoog krijg ik van de kabelaanbieder. Alles werkt, maar ik moet nu telkens een kabel verwisselen als ik DVBT of analoog wil kijken.

[Bericht gewijzigd door josebi op vrijdag 6 september 2019 09:58:13 (20%)

Op 6 september 2019 09:51:19 schreef josebi:
Sateliet kijken is geen probleem. Daar is een aparte ingang voor. Met DVBT kan ik in mijn regio( Belgie, regio Kortrijk) alle Franse zenders ontvangen. Analoog krijg ik van de kabelaanbieder. Alles werkt, maar ik moet nu telkens een kabel verwisselen als ik DVBT of analoog wil kijken.

Dat kan niet anders. Tenzij je zeker weet dat de frequenties van DVB-T niet door je kabelaar gebruikt worden voor TV of internet, maar die kans acht ik minimaal. Ga er maar vanuit dat er overlap is in de frequenties waardoor je het niet kan combineren.

Hoogstens schakelen met een geschikte (HF) switch

https://www.bol.com/nl/p/oks-coax-2x-coax-game-console-schakelaar-0-50…

Maar ik betwijfel de kwaliteit van zoiets. Maar voor de kosten kun je het allicht proberen.

maartenbakker

Golden Member

Ohja, overlappende frequenties en natuurlijk kans op andere storingen... Dan valt de splitter alsnog af en blijft de schakelaar over. Misschien zijn die er met afstandsbediening.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 5 september 2019 17:57:44 schreef maartenbakker:
Analoog, DVB-T en DVB-C gaat via dezelfde ingang. Gebruikelijk was om dan een van je signaalbronnen te gebruiken om door te lussen, maar je kunt ook een combiner gebruiken als doorlussen lastig is. Trouwens niet die buckfast_beekeeper linkt, die lekt alle signalen alle kanten op, en ik weet niet of die een DC-path heeft voor actieve antennes.

Om wat voor soort bronnen gaat het?

DVB-T waarschijnlijk een actieve antenne? Maar waar komt het analoge signaal uit?

Ik heb een 3 naar 1 combiner, daar komt DVB-T, DAB(+) en FM binnen, gaat dan naar een sat multiswitch waarna het via 2 sat kabels naar een dreambox gaat met 2 sat tuners, een DVB-T. Via een splitter ook naar een FM/DAB(+) radio. Werkt probleemloos. Op de DAB(+) radio heb ik rechtstreeks op de antenne 97% ontvangst en binnen 96%. Sat gemeten met een Xsarius kom ik op 15dB uit en kwaliteit 94%

Vlaamse DVB-T2 zenders zitten achter een decoder van TV-Vlaanderen. Daar hoort een smartcard bij.

Of frequenties van analoge kabel en DVB-T wel of niet matchen kan gemakkelijk opgezocht worden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 5 september 2019 22:58:32 schreef josebi:
Het analoge signaal komt binnen via kabel TV,

Dat gaat toch ook een dezer dagen uit? Of zit je niet in NL?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 september 2019 11:19:11 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
.

Of frequenties van analoge kabel en DVB-T wel of niet matchen kan gemakkelijk opgezocht worden.

Alleen zit er op die kabel hoogstwaarschijnlijk naast analoog ook DVB-C en Internet (Docsis downstreams). Die staan niet in je frequentieoverzichten, maar nemen wel 8Mhz per transponder/downstreamkanaal in gebruik.

In de praktijk zit bij de meeste kabelaars de frequentieruimte gewoon (zo goed als) vol. Dus tenzij je met zekerheid weet dat er alleen analoog is, en geen frequentie overlap, kun je eigenlijk niet combineren.

En als er ook nog eens analoge zenders in de 700Mhz+ range zitten, dan zal je DVB-T antenne ook als stoorbron fungeren doordat ie 4G banden oppikt.

Toch een beetje vreemd dat ze wel 3 tuners inbouwen, maar enkel 2 ingangen.
Ik heb begrepen dat ik best kabel wissel als ik van het ene naar het andere wil wisselen.

maartenbakker

Golden Member

Er zitten geen 3 tuners in, maar 2. De reden dat DVB-C en DVB-T via dezelfde tuner gaan, is dat ze in hetzelfde frequentiebereik zitten.

Als je een echt multitunertoestel wilt hebben, kom je al snel op Loewe uit vrees ik. In het beeldbuistijdperk zag je het nog wel eens bij andere merken, maar de laatste 10 jaar buiten Loewe om, nooit gezien.

De beste oplossing is een omschakelaar. Steeds de stekers omsteken geeft ongemak en slijtage.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 6 september 2019 16:18:02 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal, maar heb ondertussen ontdekt dat de analoge beelden op zo'n groot scherm totaal niet om aan te zien zijn. Ik ga dan ook opzoek naar een andere oplossing, we hebben hier in B een aanbieder met goed aanbod via sateliet.

Op 7 september 2019 09:21:42 schreef josebi:
Ik ga dan ook opzoek naar een andere oplossing, we hebben hier in B een aanbieder met goed aanbod via sateliet.

Vreemd, ik heb een tweede TV met die gratis analoge kanalen en dat is heel behoorlijke kwaliteit. Weet niet wat je zoekt maar vele satellietkanalen zijn gewoon gratis en die lokale kanalen kan je ook via kabel bekijken. Dat is echt niet duurder dan een abonnement bij TV Vlaanderen.

Misschien post je best welk totaal aan zenderaanbod je wil. Als ik het goed begrijp zit je nu met een analoog Telenet abonnement, anders had je die analoge kanalen niet?

RAAF12

Golden Member

Dat is dan waarschijnlijk kijken op een klein scherm, op een LG C9 OLED wil je echt geen analoge signalen zien. Daar wordt je heel ongelukkig van. Ik weet niet of er in Belgie glas beschikbaar is, dat is ook nog een mogelijkheid. Of inderdaad een schoteltje met abonnement als men meer wil dan alleen FTA zenders.

Mijn tweede TV is een LG 55UG870, 55" dus, niet echt klein.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 september 2019 11:04:46 schreef New Beetle:
[...]Vreemd, ik heb een tweede TV met die gratis analoge kanalen en dat is heel behoorlijke kwaliteit. Weet niet wat je zoekt maar vele satellietkanalen zijn gewoon gratis en die lokale kanalen kan je ook via kabel bekijken. Dat is echt niet duurder dan een abonnement bij TV Vlaanderen.

Misschien post je best welk totaal aan zenderaanbod je wil. Als ik het goed begrijp zit je nu met een analoog Telenet abonnement, anders had je die analoge kanalen niet?

Kijk ik naar het minimale Telenet abo dan is dat 27,59€/maand. Ik betaal bij TV-Vlaanderen 14,90€/maand. Het is maar wat je even duur noemt. Gratis streaming inbegrepen.

TV-vlaanderen neem ik mee op vakantie, gaat dat bij Telenet ook lukken met het basis aanbod?

@RAAF12: glas is hier nog marginaal. In de nieuwe woonwijken heb je kans. Daarin lopen we hopeloos achter.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 7 september 2019 17:28:29 schreef buckfast_beekeeper:
Kijk ik naar het minimale Telenet abo dan is dat 27,59€/maand. Ik betaal bij TV-Vlaanderen 14,90€/maand. Het is maar wat je even duur noemt. Gratis streaming inbegrepen.

Ik betaal 17,90€/maand. Het gaat eigenlijk ook niet echt over de prijs. De TS wil een oplossing voor een bepaald zenderaanbod wat blijkbaar niet leverbaar via een of andere 'standaard oplossing'

Arco

Special Member

Dat is dan waarschijnlijk kijken op een klein scherm, op een LG C9 OLED wil je echt geen analoge signalen zien.

Dat hangt van veel af. De kwaliteit van het analoge signaal, hoe de tv ermee omgaat, hoe de provider ermee omgaat, hoever je van de tv af zit...
Ik heb hier op KPN de digitale zender ONS, die afgrijselijk slecht beeld geeft. (slechter zelfs als analoge tv's in de jaren '70...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ja die ouwe series idd een erg slecht signaal. Maar of het ook zo slecht was destijds op een beeldbuis TV weet ik niet meer. Ook toen had je al veel verschil vooral USA films die van NTSC naar PAl waren overgezet waren vaak van slechte kwaliteit. Ik vind digitaal SD kwaliteit al slecht on te bekijken vooral de scherpte van het beeld.