Interessante en bijzondere schakelingen

Arco

Special Member

Volgens mij is er nog geen topic over gevonden schakelingen, leek mij wel nuttig om diverse handige /bijzondere/interessante schakelingen te plaatsen...
Deze kwam ik tegen. (de eerste keer dat ik een AMV als zender gebruikt zie... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ha, het kan, ik heb ooit eens zoiets gebouwd met twee EL84, gegarandeerd lijnen op de TV :P

http://www.hcrs.at/VHFOSC.HTM

Thevel

Golden Member

Op 4 september 2019 20:31:07 schreef Arco:
Deze kwam ik tegen. (de eerste keer dat ik een AMV als zender gebruikt zie... ;) )[bijlage]

Een BC246C? (die bestaat niet)
Zal een BF246C moeten zijn denk ik.

Arco

Special Member

Zal inderdaad wel een foutje zijn. Heb het even aangepast... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco : bijzondere schakelingen:leuk idee. ter info, je schema bevat geen AMV (het lijkt wel sterk op via de gekruiste koppelingen), zo een schakeling noemt men een balansoscillator.

Hensz

Golden Member

Ik heb er verder de ballen verstand van, maar wat ik kan vinden, dan is een balansoscillator de Nederlandse naam voor een push-pull-oscillator. Die hebben juist niet die gekruiste koppelingen (als ik het goed zie).
Zoiets bijv.:

Of deze:

Uit: http://www.vra.be/teksten/Dossiers/VHF-UHF%20versterkers%20deel%2012.p…

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Op 4 september 2019 21:23:50 schreef Thevel:
[...]Een BC246C? (die bestaat niet)
Zal een BF246C moeten zijn denk ik.

Of een BC264C.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TinusTech

Golden Member

Bijgaand recept voor een 'geheime zender' werd in 1971 in de winkel van Aurora in A'dam verspreid. Het balanstype kon in het aansluitkastje van een FM dipool worden verstopt

(origineel bestaat uit meer pagina's)

Op 4 september 2019 22:34:36 schreef Hensz:
Ik heb er verder de ballen verstand van, maar wat ik kan vinden, dan is een balansoscillator de Nederlandse naam voor een push-pull-oscillator. Die hebben juist niet die gekruiste koppelingen (als ik het goed zie).
Zoiets bijv.:
[bijlage]

dat "kruis" is er niet in jouw schema omdat dit een balansoscillator is met inductieve terugkoppeling.In het schema van Arco betreft het een capacitieve terugkoppeling en dat gaat meer op een AMV lijken.

Ha Arco,

Ja die is goed wordt heel veel toegepast ik denk zo maar in de telefoon voor je neus ;) zit ie wel 3 tot 4 keer in.
Deze is heel stabiel en levert een groot uitgangssignaal.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hensz

Golden Member

Op 5 september 2019 05:21:51 schreef kris van damme:
[...]

dat "kruis" is er niet in jouw schema omdat dit een balansoscillator is met inductieve terugkoppeling.In het schema van Arco betreft het een capacitieve terugkoppeling en dat gaat meer op een AMV lijken.

Dat is precies mijn punt. kris van damme zegt dat Arco's schema geen AMV is, maar een balansoscillator. Ik denk dat Arco een AMV tekende en mijn voorbeelden balansoscillators zijn. (en dat dat dus 2 verschillende dingen zijn)

Don't Panic!
Arco

Special Member

De 'oer' multivib lijkt er qua opbouw toch veel op...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/Original_Abraham-Bloch_multivibrator_circuit.png/440px-Original_Abraham-Bloch_multivibrator_circuit.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een BC246C? (die bestaat niet)
Zal een BF246C moeten zijn denk ik.

Of een BC264C.

Zal ook nog kunnen.

Nou is de ene een transistor en de andere een fet. Is wel heel bijzonder als beide werken.

Arco

Special Member

Nee hoor,

De BF246 en de BC264 zijn allebei mos fets..

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TinusTech

Golden Member

Op 5 september 2019 21:54:26 schreef Arco:
Nee hoor,

De BF246 en de BC264 zijn allebei mosfets..

nee, J-Fets

maartenbakker

Golden Member

Op 5 september 2019 21:03:10 schreef markce:
[...][...][...]

Nou is de ene een transistor en de andere een fet. Is wel heel bijzonder als beide werken.

Sterker nog, het zijn allebei transistoren. En J-FET's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 september 2019 14:17:12 schreef Hensz:
[...]
Dat is precies mijn punt. kris van damme zegt dat Arco's schema geen AMV is, maar een balansoscillator. Ik denk dat Arco een AMV tekende en mijn voorbeelden balansoscillators zijn. (en dat dat dus 2 verschillende dingen zijn)

Jouw eerste schema heeft geen kruis vanwege de inductieve koppeling, maar de functie is hetzelfde als het capacitieve kruis: meekoppeling voorzien zodanig dat de zaak blijft oscilleren.
Er is een ander, veel groter onderscheid. Bij een AMV werken beide transistoren niet samen op hun uitgang. Er onstaat aan beide collectors een blokgolf in tegenfaze, zonder dat die elkaar "zien".
Zo-ook in de oermultivibrator die Arco nog laat zien... beide anode's hangen via weerstanden aan de +B, maar werken voor de rest NIET samen.

bij een balansschakeling zijn beide collectoren (of in eindtrappen soms de emitters ) op een of andere manier gekoppend (in dit geval inductief) zodanig dat beide transistoren samen het uitgangsignaal "maken". De ene voor de positieve helft, de andere voor de negatieve. Vandaar balans of pusch-pull. (alhoewel een transistor enkel kan pullen en niet kan puschen is het idee achter de naamgeving duidelijk..)

dat de terugkoppeling capacitief of inductief zijn, dat veranderd niets aan het opzet.
opvallend voor een balansoscillator is dat de transistoren tijdens de pusch grotere spanning dan de voeding te zien krijgen en dat ze een sinus met vrij lage vervorming produceren, deze beide eigenschappen zal je bij de AMV niet tegenkomen...

hopelijk is het nu wat duidelijker :-)

Hensz

Golden Member

Het is een stuk duidelijker idd. Dank je wel.
Ik geloof ook dat je hebt uitgelegd dat en waarom een balansoscillator en een AMV niet hetzelfde zijn. :+

Don't Panic!
Anoniem

Op 4 september 2019 20:53:49 schreef Sine:
Ha, het kan, ik heb ooit eens zoiets gebouwd met twee EL84, gegarandeerd lijnen op de TV :P

[bijlage]

http://www.hcrs.at/VHFOSC.HTM

Zouden dat soort ethervervuilende rotschakelingetjes niet beter in de doos van Pandora blijven ipv starters op onzalige gedachten te brengen door ze nog eens te publiceren ??

joopv

Golden Member

Je leeft nog in de jaren '70?
Ethervervuiling is een begrip wat veranderd is in de loop van de tijd.
Analoge TV omroep is verdwenen, vervangen door DVB-T/T2, en 99% van de mensen kijken geen TV via DVB-T maar op hun kabel of internet aansluiting.

Het spectrum deel wat vroeger massaal gestoord werd met dit soort experimentjes, wordt daar nu echt niet meer door gestoord. Hooguit klagen er een paar mensen in de buurt dat hun telefoontjes het niet zo goed meer doen.

mel

Golden Member

Het gaat juist om de harmonischen, en de mengproducten..Voor je het weet zit je in de vliegtuigband...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Digitenneabonnees zitten op ruim 1%. Dan nog Digitenne FTA-klanten, laten we zeggen dat dat er ook 1% zijn. Dan de mensen met homoplugs en last van instraling op het lichtnet 5%. Vervolgens iedereen met wifi, 99%. Zit je al op 106% van de burgers die mogelijk storing ervaart...

Onzinberekening natuurlijk, maar storing is storing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In het kader van opmerkelijke circuits. Ik heb op basis van het onderstaande principe een paar weken geleden een "licht schakelaar" gemaakt met een standaard led die "omgekeerd" voor de basis van een transistor staat.

De meeste mensen hier kennen de truc vast al, maar het was de eerste keer dat ik een normale led zo had gebruikt.

PS: Als je leds gebruikt met een platte kop kan je ze met de koppen tegen elkaar zetten en zo een goede zend en ontvang led combinatie maken.