Op 5 september 2019 12:05:26 schreef KlaasZ:
Het was inderdaad de actieradius. In een benzinetank kun je veel meer energie opslaan dan in een batterij van hetzelfde volume of gewicht. En dat is nog steeds zo.
Gelukkig is een elektrische auto een flink stuk efficienter dan een auto met een verbrandingsmotor dus is het nu wel mogelijk om elektrische auto's te maken met een flinke actieradius.
Daarnaast hoeveel km rij je per dag?
Thuis benzine of diesel produceren en tanken is niet praktisch mogelijk. Elektriciteit laden en zelfs opwekken wel.. Elke morgen op pad met een 'volle tank'.
Ik heb drie auto's en rijd daar nog geen 5000 km per jaar mee. Ik fiets namelijk meestal en wel op een spinazie fiets. verder heb ik net 3600wp aan zonnepanelen op mijn dak liggen. Helaas heb ik ook ontdekt dat ik een ferrarismeter met terugtelblokkade heb. Ik heb dus maar een nieuwe slimme meter aangevraagd.
Een van mijn auto's is voorzien van extra brandstoftanks zodat hij een actieradius heeft van 1800km. verbruik ongeveer 1 op 11. Ik moet nog een electrieke auto of fiets zien die dat evenaart.
Een van mijn andere auto's heeft naast benzine ook een lpg installatie en heeft met twee volle tanks een actieradius van ongeveer een 600 km. (Loopt 1 op 5 betreft de brandstof) en 1 op 300 betreft de olie. Maar deze is wel a 58 jaar oud.
De ergste auto die ik heb is eigenlijk mijn fordje KA. Die auto weegt niets en heeft een brandstof verbruik van 1 op 10 ofzo
Dit lijken allemaal verschrikkelijke getallen maar hoe komt een elektrische of waterstof auto er van af als je alles meerekent? Dus vanaf het delven van de brandstof als olie, gas, kolen, (uranium al brand dat dan wel weer niet) tot de uiteindelijk te leveren energie?
Mijn inziens is het enige voordeel van de waterstof en elektrische auto het verplaatsen van de uitstoot vanuit onze woon/leef omgeving naar een centrale plaats waar waar er op grote schaal op een efficiënte manier voor gezorgd kan worden dat die uitstoot wordt geneutraliseerd, verwerkt of wat dan ook. En naar mijn mening kun je dat alleen zo efficiënt mogelijk doen als het op zeer grote schaal gebeurt.
Ooit waren steden een bijzonder ongezonde plaats om te wonen. Iedereen ging dood aan de zeer onhygiënische omstandigheden en ziektes als pokken, pest, enz. Dat verbeterde pas toen men het afval water en ander afval nationaal ging inzamelen en verwerken en ook de drinkwatervoorziening nationaal 'in het groot dus' ging aanpakken.
Onze energie en daar aan verwante afval, uitstoot en klimaat problemen zullen ook zo in het groot moeten worden aangepakt denk ik. En ja dat kost geld en een hoop moeite voor iedereen.
Overigens zijn een stoomketel en een stoommachine bij mijn weten twee verschillende dingen. Ik heb drie oude school boekjes van mijn pa. Het ene ene heette stoomketels en het andere heette stoommachines en het derde heette calorische werktuigen. De stoomketels ging uiteraard over het bouwen en ontwerpen van stoomketels. het andere boekje over stoommachines dat dus die systemen met zuigers of turbines waren. En het laatse de calorische werktuigen waren de inwendige verbrandingsmotoren als de diesel, de rotatiemotor als de stermotor enz.
Uit mijn elektrische energietechniek lessen betreffende energie centrales staat mij een formule bij van het rendement van een stoommachine. En dat rendement word hoofdzakelijk bepaald door de verhouding van de temperatuur van de ingaande stoom, en de temperatuur van de stoom of water dat er bij het eind weer uitkomt.
Een rendement van 100% is dus gewoon niet mogelijk omdat je uitgaande stoom nooit nul kelvin kan worden. En de temperatuur van de ingaande stoom kan ook niet oneindig hoog worden. Een lineair verband was er ook niet. Helemaal exact weet ik die formule niet meer, maar het theoretisch maximaal haalbare rendement was helemaal niet zo hoog als hier in diverse topics is gesteld. Er staat me nog een getal bij van maximaal zelfs maar 75% ofzo.
Met rendementen wordt nu eenmaal net zo gegoocheld als vroeger met de vermogens op die computerluidsprekers van 100 watt die gevoed worden door een 6 volt netadapter van een half ampere.
[Bericht gewijzigd door
Ex-fietser
op vrijdag 6 september 2019 12:32:06
(22%)