Elektrische auto ouder dan ik dacht.

Dit topic is gesloten

Op 5 september 2019 15:01:38 schreef GJ_:
[...]Een stoommachine is een verbrandingsmotor. Er word in de werktuigbouw onderscheid gemaakt tussen verbrandingsmotoren met inwendige verbranding:
-ottomotor
-enz
en verbrandingsmotoren met uitwendige verbranding:
-stoommachine
-enz

das de visie van de werktuigbouwkundige, maar niet van de thermodynamica...

maartenbakker

Golden Member

@joopv: individueel vervoer zal wel nodig en/of wenselijk blijven, maar inderdaad lang niet altijd. Er moet sowieso fors gewerkt worden aan collectief vervoer, dat is de laatste 80 jaar niet altijd vooruit gegaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 september 2019 23:40:37 schreef maartenbakker:
Er moet sowieso fors gewerkt worden aan collectief vervoer, dat is de laatste 80 jaar niet altijd vooruit gegaan.

Dat is een politieke mening. Ik deel 'm dus niet. Er moet meer asfalt in Nederland gelegd worden. Dan zijn er minder files en dus ook minder CO2-uitstoot.
NB:
OV= Onrendabelen Vervoer.
Daar moet dus geen of zo weinig mogelijk geld er naar toe.

GJ_

Moderator

Op 5 september 2019 20:02:54 schreef ohm pi:
[...]Nee, niet altijd.
Er zijn ook stoommachines op kernenergie. Die stoommachines zijn niet echt verbrandingsmotoren.

Nou, echt niet zelfs :-) De stoommachines die gebruikt werden in voertuigen indertijd wel natuurlijk.

Op 5 september 2019 23:31:31 schreef kris van damme:
[...]

das de visie van de werktuigbouwkundige, maar niet van de thermodynamica...

Wat heeft die er nou mee te maken. De stoommachine van Cugnot was een verbrandingsmotor, hoe dan ook.

Op 5 september 2019 23:25:59 schreef joopv:
[...]
Ik denk dat we eens een stap terug moeten doen en onszelf afvragen of individueel transport van (meestal) 1 persoon in een apparaat van 1000-2000 kg nu nog wel ecologisch verantwoord is. Of dat nu elektrisch of fossiel wordt aangedreven.

De kans dat we uiteindelijk dat "recht" moeten opgeven is natuurlijk groot. Spannende tijden breken aan.

Intussen is het hoe langer hoe meer een non-CO topic aan het worden.

Ik heb in 1987 IT maatwerk uitgevoerd voor de weiproductenfabriek in Borculo. Tijdens een rondleiding door het bedrijf werd me vol trots de elektriciteitscentrale getoond. Deze stoomturbine haalde een rendement van 95% werd me verteld!
Hoe kan dat? De warmte van de centrale werd gebruikt om de wei (van kaasproductie) in te dampen. De elektriciteit werd door het bedrijf maar voor een deel gebruikt en de overtollige energie ging het elektriciteitsnet in.
Als de centrales in Brugge en Zeeland hogere rendementen halen komt dat dan ook niet door dit soort constructies? Als je puur naar het rendement van de motor kijkt klopt dat getal dan? Ik weet dat de gaswet van Carnot een theoretisch mamimum stelt aan het rendement van gasmotoren, maar weet het getal niet meer.

Ik geloof dat ook de elektriciteitscentrale in Nijmegen (een deel van) de warmte verkoopt als stadsverwarming. Zo krijg je natuurlijk heel andere rendementen dan wanneer je met een verbrandingsmotor rond gaat rijden en de warmte naar buiten blaast.

Ik ben wel heel benieuwd wat de rendementen dan zijn van de elektrische auto. Als die puur elektrisch is, dus zonder hulpmotor, dan zullen de verliezen voor de consument dus voornamelijk in het laadproces zitten. Wat zijn dan de grootste (rendements)verbruikers? Accu en motor?

reading can seriously damage your ignorance

Op 6 september 2019 10:00:22 schreef hennep:
Als de centrales in Brugge en Zeeland hogere rendementen halen komt dat dan ook niet door dit soort constructies?

Bij een elektriciteitscentrale is het rendement de verhouding tussen de geproduceerde elektriciteit en de verbrandingswaarde van het gas dat er in gaat. Meer komt daar niet bij kijken.
Op de website van de Sloecentrale zie ik nu dat ze zelf een rendement noemen van 58,7%.
Wat ze in die kaasfabriek allemaal meetellen om het rendement te bepalen weet ik niet.

Overigens wordt er soms behoorlijk gegoocheld met rendementen. Ons bedrijf had en heeft een aantal Warmte-krachtinstallaties in exploitatie. Die haalden soms rendementen ver boven 100%. Toen ik eens op die afdeling ging navragen hoe ze dat voor elkaar kregen kwam de aap uit de perenboom: ze vergeleken de werkelijke opbrengst met de gegarandeerde waarde die de fabrikant had opgegeven. En als die fabrikant dan een voorzichtige inschatting maakt om geen garantieclaims dan kom je makkelijk boven 100%.
Ik heb er toen zelf eens een berekening op losgelaten met als basis de verstookte hoeveelheid gas, de opgewekte elektriciteit en de geleverde warmte. Kwam niet verder dan ongeveer 70%.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 6 september 2019 11:04:14 (38%)

maartenbakker

Golden Member

Op 6 september 2019 00:00:08 schreef ohm pi:
[...]Dat is een politieke mening. Ik deel 'm dus niet. Er moet meer asfalt in Nederland gelegd worden. Dan zijn er minder files en dus ook minder CO2-uitstoot.
NB:
OV= Onrendabelen Vervoer.
Daar moet dus geen of zo weinig mogelijk geld er naar toe.

Dat klinkt nog meer als een politieke mening.

In werkelijkheid is het gewoon een rekensom. Je wilt de uitkomst optimaliseren op kosten en verbruik, en daarvoor kun je aan meerdere parameters sleutelen. Behalve collectief vervoer is dat bijvoorbeeld ook het beter mengen van woon- en werkbestemmingen. Om politieke redenen kun je die optimalisatie nooit op 100% krijgen en moet je dus de best haalbare mengvorm vinden. In dit geval doe je dat niet door iets aan het autoverkeer te veranderen (zoals o.a. groen links steeds roept) maar door op strategische plaatsen werkende alternatieven aan te bieden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik wilde er niet aan beginnen, maar Maarten heeft het hier bij het rechte eind.

Wonen in de buurt van je werk moet gemakkelijker gemaakt worden, zodat mensen kunnen gaan fietsen, en zodat de mensen die niet kunnen fietsen (en de luie varkens ;)) minder kilometers afleggen met een auto.
Maar wonen in een gebied met veel werk is vaak duur en dus niet altijd een optie. In je eentje werken in Amsterdam, en daar wonen, kun je vergeten.

Als je je toch moet verplaatsen, is 1300kg staal meeslepen natuurlijk qua ruimtegebruik en qua energieverbruik heel inefficient.
Je kan ook met een A2-klasse motorfiets prima de snelweg op, en dan verbruik je minder dan de helft van wat 'n personenwagen verbruikt (mits je niet sneller optrekt dan de auto's, anders gaat het verbruik snel omhoog ;))
CO2 uitstoot keldert, files verdwijnen omdat je als motorrijder nu eenmaal niet meedoet aan de recordpogingen 'Grootste Parkeerplaats van Nederland'. Dus ook voor de mensen die auto moeten rijden, is het een voordeel.

OV werkt goed in en tussen middelgrote en grote steden. Maar in kleine steden en dorpen is het geen realistische optie. Dan kan je beter de motor pakken. Zelfs in de 'top van de randstad' kwam ik regelmatig drie kwartier te laat op m'n werk doordat de treinen niet reden. Kon ik nog wel met bus en metro, maar dat tikt dus aan qua vertraging.

Overigens was dat ook geen ramp, ik had een kantoorbaan en het maakt dan geen hol uit hoe laat je aan komt op je werk, zolang je maar op tijd bent voor de eerste vergadering. Vaste werktijden de deur uit doen voor kantoorwerkers kan enorm veel schelen qua comfort en vertraging in de spits in het OV.

Een wetswijziging die 'spijkerbanden' (banden met kleine titanium nopjes, geen echte spijkers) toelaat op de weg, is wel noodzakelijk voor de paar dagen per jaar dat het 's ochtends glad is.

@ HmH hieronder: dat ligt aan jouw motoren, 'n moderne 500cc motor gaat richting de 1:30, en de motorscootertjes zijn nog zuiniger :)
Als ik (voor motorrijder-begrippen) rustig rijd met m'n sv650 (met carburateur, oudje) rijd ik 1:20. Maar da's alweer een sportmotor die binnen 4 seconde op de 100 kan zitten, geen zuinige machine.
En benzineauto's die 1:20 doen? Misschien de lichtste VW polo ofzo, maar de gemiddelde benzinewagen doet dat echt niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

@ledlover: HElaas: Geen van mijn motorfietsen verbruikt minder als een moderne auto...

een benzine auto halt op dit moment 1 op 20: Er zijn niet veel motorfietsen die dergelijke verbruikscijfers halen

(okee mijn auto's zijn minmaal 25 jaar oud en verbruiken maximaal 1 op 7, dus daar is wel een slag te halen, ik heb gewoon ene passie voor sleutelen en dat kan met modern spul niet....)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Elektrische wagen? U neemt een oude auto …
Een Franse start-up wil oude diesel- en benzinewagens ombouwen tot elektrische modellen – en dat voor amper 5.000 euro. Niet iedereen is overtuigd. (Bron: De Standaard, 01/08/2019)
Net dit artikel tegen gekomen in een oude krant. Volgens mij is er in de VS in de jaren 60-70 ook eens zo'n initiatief geweest.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 5 september 2019 12:05:26 schreef KlaasZ:
Het was inderdaad de actieradius. In een benzinetank kun je veel meer energie opslaan dan in een batterij van hetzelfde volume of gewicht. En dat is nog steeds zo.

Gelukkig is een elektrische auto een flink stuk efficienter dan een auto met een verbrandingsmotor dus is het nu wel mogelijk om elektrische auto's te maken met een flinke actieradius.

Daarnaast hoeveel km rij je per dag?

Thuis benzine of diesel produceren en tanken is niet praktisch mogelijk. Elektriciteit laden en zelfs opwekken wel.. Elke morgen op pad met een 'volle tank'.

Ik heb drie auto's en rijd daar nog geen 5000 km per jaar mee. Ik fiets namelijk meestal en wel op een spinazie fiets. verder heb ik net 3600wp aan zonnepanelen op mijn dak liggen. Helaas heb ik ook ontdekt dat ik een ferrarismeter met terugtelblokkade heb. :( Ik heb dus maar een nieuwe slimme meter aangevraagd.

Een van mijn auto's is voorzien van extra brandstoftanks zodat hij een actieradius heeft van 1800km. verbruik ongeveer 1 op 11. Ik moet nog een electrieke auto of fiets zien die dat evenaart.

Een van mijn andere auto's heeft naast benzine ook een lpg installatie en heeft met twee volle tanks een actieradius van ongeveer een 600 km. (Loopt 1 op 5 betreft de brandstof) en 1 op 300 betreft de olie. >:) Maar deze is wel a 58 jaar oud.

De ergste auto die ik heb is eigenlijk mijn fordje KA. Die auto weegt niets en heeft een brandstof verbruik van 1 op 10 ofzo

Dit lijken allemaal verschrikkelijke getallen maar hoe komt een elektrische of waterstof auto er van af als je alles meerekent? Dus vanaf het delven van de brandstof als olie, gas, kolen, (uranium al brand dat dan wel weer niet) tot de uiteindelijk te leveren energie?

Mijn inziens is het enige voordeel van de waterstof en elektrische auto het verplaatsen van de uitstoot vanuit onze woon/leef omgeving naar een centrale plaats waar waar er op grote schaal op een efficiënte manier voor gezorgd kan worden dat die uitstoot wordt geneutraliseerd, verwerkt of wat dan ook. En naar mijn mening kun je dat alleen zo efficiënt mogelijk doen als het op zeer grote schaal gebeurt.

Ooit waren steden een bijzonder ongezonde plaats om te wonen. Iedereen ging dood aan de zeer onhygiënische omstandigheden en ziektes als pokken, pest, enz. Dat verbeterde pas toen men het afval water en ander afval nationaal ging inzamelen en verwerken en ook de drinkwatervoorziening nationaal 'in het groot dus' ging aanpakken.

Onze energie en daar aan verwante afval, uitstoot en klimaat problemen zullen ook zo in het groot moeten worden aangepakt denk ik. En ja dat kost geld en een hoop moeite voor iedereen.

Overigens zijn een stoomketel en een stoommachine bij mijn weten twee verschillende dingen. Ik heb drie oude school boekjes van mijn pa. Het ene ene heette stoomketels en het andere heette stoommachines en het derde heette calorische werktuigen. De stoomketels ging uiteraard over het bouwen en ontwerpen van stoomketels. het andere boekje over stoommachines dat dus die systemen met zuigers of turbines waren. En het laatse de calorische werktuigen waren de inwendige verbrandingsmotoren als de diesel, de rotatiemotor als de stermotor enz.

Uit mijn elektrische energietechniek lessen betreffende energie centrales staat mij een formule bij van het rendement van een stoommachine. En dat rendement word hoofdzakelijk bepaald door de verhouding van de temperatuur van de ingaande stoom, en de temperatuur van de stoom of water dat er bij het eind weer uitkomt.

Een rendement van 100% is dus gewoon niet mogelijk omdat je uitgaande stoom nooit nul kelvin kan worden. En de temperatuur van de ingaande stoom kan ook niet oneindig hoog worden. Een lineair verband was er ook niet. Helemaal exact weet ik die formule niet meer, maar het theoretisch maximaal haalbare rendement was helemaal niet zo hoog als hier in diverse topics is gesteld. Er staat me nog een getal bij van maximaal zelfs maar 75% ofzo.

Met rendementen wordt nu eenmaal net zo gegoocheld als vroeger met de vermogens op die computerluidsprekers van 100 watt die gevoed worden door een 6 volt netadapter van een half ampere.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 6 september 2019 12:32:06 (22%)

High met Henk

Special Member

@ex-fietser: uw meest schone wagen from cradle to cradle is waarsch de wagen met het verbruik van 1 op 5 van 58 jaar oud:

.1 hij is niet elke 18 jaar vervangen zoals overheid wil, waarbij er energie gestoken moet worden in DEMONTAGE en in FABRICAGE van een nieuwe auto.

.2 Daarbij rijdt u blijkbaar op LPG wat afgezien van wat methaan beter voor het milieu is (bijna altijd volledige verbranding!, dus veel minder CO en al helemaal geen partikels)

.3 Daarbij is bij deze auto geen compressie, dus vrijwel geen NOx uitstoot..

SUCCES, maar cradle to cradle is er geen fabrikant die je dit nadoet!
Heb ik het nog niet over het feit dat je daarmee waarsch niet volgas plankt (ook slecht voor milieu) en minder hard remt (al was het waarschijnlijk alleen al vanwege het ontbreken van evt. rembekrachtiging, maar ook de algehele kwaliteit van de remmen en het ontbreken van ABS

MAar die motor mag wel iets minder olie slurpen
OT: wat is merk en type?

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 6 september 2019 12:17:29 (24%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 september 2019 12:06:58 schreef Ex-fietser:
Helaas heb ik ook ontdekt dat ik een ferrarismeter met terugtelblokkade heb.

Zit je dan in België? In Nederland mochten ferrarismeters geen teruglooprem hebben.

GJ_

Moderator

Gaan we terug naar oude electrische auto's? Ik zie al weer een slotje bungelen voor een topic dat niks meer met elektronica te maken heeft

Haha,

Compressie is er inderdaad weinig. Zuigerveertjes rammelen waarschijnlijk een beetje in de inmiddels erg ruime cilinders. Maar hij start altijd. Ook na drie maanden stilstand bij 22 graden onder nul gewoon op gas. Daarna bij zo'n lage temperatuur wel heel rustig en voorzichtig rijden anders bevriest de inmiddels buitengewoon bejaarde verdamper onmiddellijk.

Olie hoef ik nooit te verversen. Er zit altijd verse olie in. Elke keer met tanken een litertje action olie erbij en de auto is weer gelukkig.

Laatst is er een nieuw chassis onder gekomen. De oude verzameling ijzeroxide is naar de oud ijzerboer gegaan en netjes gerecycled. Remsysteem is ge-upgrade naar een nieuw dubbellijn bekrachtigd remsysteem. Ik heb overigens nooit moeite gehad met het onbekrachtigde remsysteem. De auto remt gewoon goed. Ook op de testbank. Ik heb ook twee keer een luxe auto achterop gehad die iets minder goed konden remmen als ik. Een keer was het wel heel erg glad. Ik had geen schade gelukkig. De andere had bijna 4000 euro schade. De hele plastic voorkant was van zijn auto gevallen.

Ontsteking is vervangen door een nieuwe elektrische versie. Het oude totaal versleten mechanische systeem met zo'n gammel draaidingetje was niet meer betrouwbaar te krijgen. Door de onbetrouwbare ontsteking timing was bij een backfire de uitlaat demper opengegaan als een bloem. Was een mooie knal.

Het is een ouderwetse lange slag 4 cilinder 2,25 liter benzine motor met kettingdistributie. Een ouderwets alles behalve efficiënt gietstalen blok waar toch wel dingen aan gebeurt zijn. Ik was een keer mijn koelwater kwijt. Bleken de vriespluggen doorgeroest te zijn. Dus toen die vervangen. Maar ondanks alles blijft het blok lopen en start het altijd.

Edit,

Gaan we terug naar oude electrische auto's? Ik zie al weer een slotje bungelen voor een topic dat niks meer met elektronica te maken heeft

Sorry GJ Maar weer ff iets electronisch.

Zit je dan in België? In Nederland mochten ferrarismeters geen teruglooprem hebben.

Nop Nederland. Maar hij telt mooi niet terug.

Maar volgens mij deden ze dat vroeger in Nederland wel vanwege die wiet figuren die met hun meters liepen te knoeien. Gaatjes boren en spelden er in en slimme schakelingen die met een gemaakte blindstroom de meter terug lieten draaien. enzo

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 6 september 2019 13:10:22 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Op 6 september 2019 12:06:58 schreef Ex-fietser:
[...]

De ergste auto die ik heb is eigenlijk mijn fordje KA. Die auto weegt niets en heeft een brandstof verbruik van 1 op 10 ofzo

Dan moet je daar eens mee terug naar de dealer. De oude Ka met armmengselmotor moet 1:17 kunnen halen, en ook de nieuwere modellen zouden niet zo onzuinig moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Op 6 september 2019 11:59:32 schreef 60204:
Elektrische wagen? U neemt een oude auto …
Een Franse start-up wil oude diesel- en benzinewagens ombouwen tot elektrische modellen – en dat voor amper 5.000 euro. Niet iedereen is overtuigd. (Bron: De Standaard, 01/08/2019)
Net dit artikel tegen gekomen in een oude krant. Volgens mij is er in de VS in de jaren 60-70 ook eens zo'n initiatief geweest.

Zelfs VW gaat een poging doen om de oudjes te elektrificeren:
https://electrek.co/2019/09/05/vw-electric-conversion-classic-beetles-first-prototype/

VW is lekker traag weer. Het kan al heel lang.

https://schilderelectric.nl/

https://janvanbrecht.wordpress.com/2011/08/23/jx4-maakt-een-elektrisch…

Nog een leuk project van iemand.

http://www.olino.org/blog/nl/articles/2016/08/22/ombouw-van-klassieker…

tegenwoordig zijn die motoren, regelaars en accu's makkelijker te kopen. Het is prima zelf te doen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 6 september 2019 18:02:36 (13%)

Op 6 september 2019 10:00:22 schreef hennep:
...
Ik ben wel heel benieuwd wat de rendementen dan zijn van de elektrische auto. Als die puur elektrisch is, dus zonder hulpmotor, dan zullen de verliezen voor de consument dus voornamelijk in het laadproces zitten. Wat zijn dan de grootste (rendements)verbruikers? Accu en motor?

Als je goed gaat kijken zul je behoorlijk wat verlies zien op de accuverwarming. Bijvoorbeeld Tesla houdt de accu warm zodat je radius, laad- en rijprestaties goed blijven bij koud weer. De nieuwste wagens gaan zelfs extra verwarmen als je een route naar de snellader instelt.

Laden moet een EV best vaak, er komen dus veel laadpalen en die hebben ook allemaal hun gezellige ledjes, rfidlezer en internetverbinding, ook niet gratis qua elektra.

Met kou wint een ICE wat rendement doordat de warmte nuttig is, een EV moet dan gaan stoken.

Dan is er nog een puntje 'comfort & verkwisting'. Als de baas elektra voor de EV betaalt zal menig EV heerlijk voorverwarmd van 7 tot 9 en van 16 tot 18u op de parkeerplaats staan, ook als de auto helemaal niet nodig is, op een vrije dag bijvoorbeeld.

Op 6 september 2019 12:06:58 schreef Ex-fietser:
Een rendement van 100% is dus gewoon niet mogelijk omdat je uitgaande stoom nooit nul kelvin kan worden. En de temperatuur van de ingaande stoom kan ook niet oneindig hoog worden. Een lineair verband was er ook niet. Helemaal exact weet ik die formule niet meer, maar het theoretisch maximaal haalbare rendement was helemaal niet zo hoog als hier in diverse topics is gesteld. Er staat me nog een getal bij van maximaal zelfs maar 75% ofzo.

Rendement = 100% x (Hoogste temperatuur - Laagste temperatuur) / Hoogste temperatuur. Alle temperaturen gemeten tov 0 graden Kelvin.

Shiptronic

Overleden

Op 6 september 2019 08:07:36 schreef GJ_:
[...]Nou, echt niet zelfs :-) De stoommachines die gebruikt werden in voertuigen indertijd wel natuurlijk.
[...]Wat heeft die er nou mee te maken. De stoommachine van Cugnot was een verbrandingsmotor, hoe dan ook.
[...]De kans dat we uiteindelijk dat "recht" moeten opgeven is natuurlijk groot. Spannende tijden breken aan.

Intussen is het hoe langer hoe meer een non-CO topic aan het worden.

Eerder een C02 topic ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

stoommachines waren traag maar hadden enorm veel kracht, als je dat wou evenaren met echte paarden, was het een verloren zaak.

daarom zijn stoomtreinen zo handig geweest, je kan 1000den liters water meenemen, en hopen hout, dat ding trekt het gewoon voorruit.

dieseltreinen zijn eigenlijk overgrote dieselgroepen die een electrische aandrijving hebben, waarom ze dit soort hybride toepassingen niet hebben gedaan voor de auto vroeger versta ik niet.

in de jaren 90 waren een heleboel merken die electrische wagen hadden, en voor de verwarming gebruikten de meeste gewoon brandstof (het is nutteloos om een auto electrisch te verwarmen uit een accu). http://www.pluginev.eu/spec.htm
zo eentje zoek ik er al lang

probleem met een electrische wagen is nog altijd de accu.
een tesla van 100K kost na 6jaar nog 40K, maar wat is de accu nog waard dan?
ik rijd nu met de auto (LPG volvo) dagelijks +300km voor het werk, en de kilometers lopen fel op terwijl de kost beperkt blijft (4€/100km, zou ik diesel rijden, moet ik een auto hebben die minder dan 3L verbruikt). electrisch al helemaal een ramp.
85kWh tesla doet 400km, 1kWh kost 25ct, dan kost het 5,3€/100km

na 500laadbeurten verminderd de radius terwijl een dieselauto van 30jaar met 500 000km nog steeds 1000km/tank haalt). 500 laadbeurten aan 400km is iets van 200 000km. als je dit op 6jaar rekent komt dat op 30K km/jaar.
als je dan 24k$ moet uitgeven voor een nieuwe accu, dan blijft electrisch rijden onbetaalbaar.

hybride lijkt mij de beste oplossing nu en zo eentje zoek ik nu voor de vrouw. electrisch meehelpen met optrekken, bij afremmen remenergie recupereren. als je dan nog manueel in een file electrisch zou kunnen aanschuiven (bv accu autonomie van 20km) dan zou je al veel brandstof kunnen besparen.
zuiver electrisch rijden... zie ik niet komen voor iedereen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Op 5 september 2019 23:25:59 schreef joopv:
[...]
Ik denk dat we eens een stap terug moeten doen en onszelf afvragen of individueel transport van (meestal) 1 persoon in een apparaat van 1000-2000 kg nu nog wel ecologisch verantwoord is. Of dat nu elektrisch of fossiel wordt aangedreven.

m.i. moeten we proberen om dat apparaat zijn "heilige koe" status kwijt te laten raken. Dat zou pas zoden aan de dijk zetten m.b.t grondstoffen / energiebesparing / CO2 productie. Als de gemiddelde bezetting van een auto van 1,4 naar 3 of 4 personen zou gaan zou dat echt schelen. (samen met een betere bezetting van treinen, bussen enz)

Dat betekent offers op het gebied van de ondertussen verkregen privacy, vrijheid, flexibiliteit. Maar ik denk dat het dat is, of een onleefbare planeet achterlaten voor de nazaten.

Joop, ik opende dit topic om dat ik weer eens verwonderd was dat technieken die nu als net allernieuwste beschouwd worden vaak een heropleving zijn van principes die meer dan een eeuw geleden verlaten en door de meesten vergeten zijn omdat andere principes rendabeler waren.
We kunnen beter elders over het klimaat zeuren.
Ik wil toch nog kort even je naïeve houding de grond inboren.

Snelle klimaatveranderingen hebben in het verleden al vele malen voor massale en plotse uitsterving van sucsesvolle soorten geleid.Wij staan daar niet boven en kunnen het niet vermijden.
Die veranderingen gaan schoksgewijs zoals een lawine.
Wanneer een lawine eenmaal op gang gekomen is helpt het niet meer als het wat minder begint te sneeuwen, of zelfs helemaal ophoudt. Het proces is niet meer te stoppen.
Als het al begonnen is, dan is al wat we doen een pleister op een houten been. Er zijn gewoon teveel mensen die moeten eten, drinken enz...om het tij nog te keren.
Bidden en luisteren naar onheilsprofeten die het einde voorspellen
zal evenmin tot resultaten leiden, maar dan sterf je wel met enige gemoedsrust. :-)

Gewoon technisch gezien mbt CO2 is elektrisch rijden grote onzin. Je verbruikt nog steeds evenveel energie. Die wordt nog steeds gemaakt met bruinkool uit Duitsland.

Het enige voordeel is dat je in drukke gebieden als stadscentra schonere lucht krijgt.

Helaas moet ik als elektronicus zeggen dat elektrisch rijden niet de oplossing is. Veel beter kunnen we op waterstof overstappen. Dan kan in gebieden met veel zon uit zonne-energie opgewekt worden, getransporteerd en opgeslagen worden.

In de auto krijg je dan directe conversie van waterstof naar elektriciteit zodat ook wij elektronici nog wat werk hebben.

En verder helpt alleen educatie.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 september 2019 05:58:10 schreef fcapri:
stoommachines waren traag maar hadden enorm veel kracht, als je dat wou evenaren met echte paarden, was het een verloren zaak.

Hoezo traag?

Op 7 september 2019 10:48:43 schreef grotedikken:
[...]
Snelle klimaatveranderingen hebben in het verleden al vele malen voor massale en plotse uitsterving van sucsesvolle soorten geleid.Wij staan daar niet boven en kunnen het niet vermijden.
Die veranderingen gaan schoksgewijs zoals een lawine.
Wanneer een lawine eenmaal op gang gekomen is helpt het niet meer als het wat minder begint te sneeuwen, of zelfs helemaal ophoudt. Het proces is niet meer te stoppen.

Als je zelf mede oorzaak van de verandering bent, heb je ook enige verantwoordelijkheid om eens te kijken of je het kunt beperken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 7 september 2019 12:27:51 (58%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten