Jacuzzi doet niets meer

Maar hij wijzigt niet als het bad vol of leeg is?

Er lijkt ook een ledje op te zitten, op de sensor. Misschien is die stuk.

Tevens zit er een potmeter in de achterkant, die zal voor een calibratie zijn, maar dat is een gok.

Probeer bruin eens los te maken.

Er veranderd niets en de led brandt ook niet.
Calibratie maakt geen verschil.
Bruine ontkoppelen doet ook niets

Kun je de sensor eens los testen aan een andere voeding, met een hogere spanning? 12v ofzo. (COMPLEET los van de jaccuzi besturing!) Ik heb het idee dat de spanning net te laag is, ookal zegt je multimeter 5v, misschien is het 4,8 met een rimpel. De sensor zegt vanaf de 4,5v te werken, maar misschien ook niet meer na al die jaren..

Ga ik straks proberen.
Kan ik hem niet overbruggen ?
Ik veronderstel dat hij bij een vol bad toch ergens stroom moet op zetten om de rest te activeren.

[Bericht gewijzigd door kimBE op donderdag 5 september 2019 12:19:55 (75%)

Bruin zou moeten schakelen, volgens de opdruk. Vandaar de vraag, als je bruin los maakt, en weer vast, zou er iets moeten reageren. Wellicht in een juiste volgorde, eerst aanzetten en daarna de sensor bedienen, of eerst de sensor en daarna aanschakelen.

Het probleem is dat ik de sensor niet kan bedienen.

normaal zou die led op de sensor gaan branden bij een vol bad lijkt me. het ding kan zowel een min als een plus uitsturen overigens, als er met een leeg bad een plus uitkomt, zal het een min zijn met een vol bad lijkt me.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Ah het vordert, nu de weg naar de oplossing is ingeslagen! :)

Het is een capacitive/proximity sensor (vermoed ik)

Die kan je testen.

Meet tussen brown en black (tussen bleu en black ook proberen) de spanning en houd een drijfnatte druipende dweil tegen de sensor in de kuip, je moet dan variatie zien.

Zie je niets dan is hij kapot of te ongevoelig afgesteld.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 5 september 2019 12:55:16 schreef kimBE:
Het probleem is dat ik de sensor niet kan bedienen.

Dat kan met een drijfnatte druipende dweil!
(het is een capacitive/proximity sensor, vermoed ik)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb de sensor eens afgekoppeld en op de printplaat gemeten en ik meet zowel op de + als op de load 5V.
Is dat normaal ?

vergeten

Golden Member

Dat zou goed kunnen zijn als de sensor bij "bad vol" de load naar de min trekt.
(Als de sensor is losgekoppeld zou de pomp(of wat dan ook) moeten gaan werken)

Er is geen schema bekend dat is dus lastig te beoordelen of dat zo is.
Misschien kan je een goede vlakke foto maken van de onder en bovenkant van de print.
Dan kan er een stukje reverse engineering plaatsvinden.

Je zou kunnen testen met een weerstandje van 2k2 wat aan een kant op de min 5 volt zit, de andere kant dan op de "load" aansluiten.

Zo geef je met de hand een "bad vol" signaal, en test je de print!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

kan ik dat ook op een andere manier testen want zo'n weerstand heb ik niet.

vergeten

Golden Member

Wat heb je wel aan elektronisch spul of sloop dingen.
Welk type meter waar je alles mee gemeten hebt heb je bijvoorbeeld,
Mogelijk is die bruikbaar.

Heb je de metingen gedaan die ik in mijn post van:

1 september 2019 23:54:09

heb gevraagd en wat is daar gemeten?
Als daar ergens iets niet klopt gaat het zowiezo niet werken.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 6 september 2019 19:25:28 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 5 september 2019 19:15:47 schreef kimBE:
Ik heb de sensor eens afgekoppeld en op de printplaat gemeten en ik meet zowel op de + als op de load 5V.
Is dat normaal ?

Ten opzichte waarvan gemeten?

Shiptronic

Overleden

Op 6 september 2019 23:00:38 schreef maus0611:
[...]

Ten opzichte waarvan gemeten?

Vaak zit een ingang middels pull-up aan de 5V , die meting kan dus kloppen als je de sensor loskoppelt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als de sensor niet reageert is die sowieso stuk.

Maak nog even 2 scherpe rechte foto's van beide kanten van de print, zodat we mee kunnen kijken wat precies waarheen loopt, dan kunnen we de schakelaar nabootsen.

vergeten

Golden Member

Op 7 september 2019 10:56:20 schreef maus0611:
Als de sensor niet reageert is die sowieso stuk.

Nee haha die is goed! :)   _/-\o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Lol. Het blijft nu een beetje hangen op hoe te meten, maar om de sensor nou als eerste uit te sluiten, moet die los gecontroleerd worden.

vergeten

Golden Member

@maus0611   &   @kimBE

Het kan nu 3 kanten op schat ik

  1. sensor stuk
  2. print stuk
  3. allebij stuk (minst waarschijnlijk)

Op 7 september 2019 09:20:25 schreef kimBE:
Dit is de meter die ik gebruik

OK je zou het volgende kunnen proberen als test ipv de weerstand van 2k2 die ik eerder voorstelde.

Zet je meter op 2m(A) (zie plaatje) en stop de rode meetpen in de mA aansluiting.
ALLEEN VOOR DEZE TEST! Plaats hem daarna weer terug!

Zet dan de meetpennen op de print, een op load (waar de zwarte draad zat) en de ander op de min (waar de blauwe draad zat) van de sensoraansluiting.
Je meter heeft op die 2m(A) stand een relatief hoge inwendige weerstand.

Na enige tijd (timer?) verwacht ik dat het relais zal inschakelen.
Als het te lang duurt de timer jumper even in de andere stand (OFF) zetten, en nogmaals proberen.

Zoniet doe dan de eerder door mij gevraagde metingen of alle IC's wel spanning hebben en meet op de buffer condensator (gele cirkel) nog even op de AC spanning, uiteraard op de AC stand. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 7 september 2019 12:48:19 schreef kimBE:
Fotos van de print

Die van de onderkant staat schuin! en de flits verblind.

Foto maken zonder flits zoveel mogelijk bij daglicht en houd je toestel evenwijdig aan de print.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De ic's geven allemaal 5,7VDC.
Voor zover ik het datasheet begrijp moeten ze 5 of 10 V hebben.

De relais schakeld niet

[Bericht gewijzigd door kimBE op zaterdag 7 september 2019 13:23:32 (12%)

ik vind de afgevlakte DC wel vrij laag tov de AC die uit de trafo komt, probeer toch eens die elco te vervangen. soldeer voor mijn part een elco uit een ongebruikt apparaat en zet die er in, helpt dat, haal je een nieuwe elco met de juiste capaciteit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer