Blokgolf output UNI-T-UT171C Multimeter

Hallo
Kan iemand mij vertellen wat de blokgolf output van een multimeter is en wat en hoe je ermee kan doen.
Gr.Hans H

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deze functie geeft een blokgolf uit, dus dan meet je niet maar kun je iets mee sturen met het signaal dat er uit komt.

Het pulsen van een stepper driver om hem te testen is het eerste wat in mij op komt maar meestal zullen er dan gepastere spullen aanwezig zijn. Om onderweg een PWM eindtrap of een tacho- of andere pulsjes ingang te testen etc. zal het allicht handig zijn. Of om flink herrie te maken met audio ;)

Lambiek

Special Member

Al is 0.8Vp niet veel, het kan makkelijk zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Eigenlijk denk ik niet dat het heel nuttig is. Ik heb een Aneng AN8008, wat ik best een handige meter vind, maar die blokgolf uitgang weet ik niet zo. Bij mijn specifieke meter heb je niet zo veel keuzes in frequentie, en geen in de amplitude, en dan zal je dus juist in de context dat je zelf zit de juiste frequentie of amplitude niet hebben. Bovendien moet je elke keer dat je het wil doen de handleiding weer uit de mottenballen halen om er achter te komen wat voor signaal er ook alweer uit je multimeter kwam.

Anderzijds, als je geen functiegenerator hebt kan het soms handig zijn om te zien of een signaal door een (analoog) systeem propageert. Een sinus zou dan handiger zijn (met verschillende frequenties kan je filterwerking enzo herkennen en testen), een blok is niet meer dan een indicatie dat er signaal door komt, maar informatie is informatie. Voor digitale systemen moet je wel heel erg toevallig de juiste amplitude hebben om dat specifieke systeem te kunnen triggeren. De jouwe noch de mijne zullen indruk maken op een TTL schakeling wegens te lage amplitude.

Arco

Special Member

Ik heb ook de 8008 (en nog nooit een nuttige toepassing voor die beperkte blokgolfgenerator gehad)
Had liever de temperatuurmeetstand erop gehad, die zat op mijn (inmiddels overleden) 8002 wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 6 september 2019 23:07:38 schreef Kruimel:
De jouwe noch de mijne zullen indruk maken op een TTL schakeling wegens te lage amplitude.

Daar zou je natuurlijk een hulp printje voor kunnen maken in de vorm van een opamp met een regelbare versterking. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Ja maar dan kan ik net zo goed een printje maken met een blokgolfgenerator, da's makkelijker (7414/40106, R'retje, C'tje). Dat is net zoiets als zeggen: met een shunt kan je van een spanningsmeter een multimeter maken. Dat klopt wel, maar dan ben je het hele voordeel van een multimeter kwijt. Ik ben nog geen multimeter tegen gekomen met een praktische blokgolfgenerator (frequentie en amplitude instelbaar) en ik noem deze implementatie een gimmick. Hij kan incidenteel van pas komen, maar dat incident is mij nog niet overkomen. :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik had ooit een scoop met een blokgolfuitgang en die gebruikte ik toch wel af en toe, al weet ik niet meer zo gelijk voor wat. Maar 0,8 Vtt lijkt inderdaad beperkt, die scoop gaf 0-5Vtt staat me voor.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

De blokgolfuitgang op de scoop is normaal om de probes af te regelen op (geen) overshoot. Da's natuurlijk wel heel handig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com