DVBT en analoog ingang op LG TV

Arco

Special Member

Het ligt niet aan de series vaak. Op ONS en NPO1extra wordt vaak dezelfde programma's uitgezonden.
Op ONS niet om aan te zien, en op NPO1extra gewoon een scherp beeld...

SD beeld is vaak slecht op een HD scherm omdat de omzetting in de tv zelf te wensen overlaat.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 7 september 2019 18:14:00 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 september 2019 17:46:26 schreef New Beetle:
[...]Ik betaal 17,90€/maand. Het gaat eigenlijk ook niet echt over de prijs. De TS wil een oplossing voor een bepaald zenderaanbod wat blijkbaar niet leverbaar via een of andere 'standaard oplossing'

In België ben je heel afhankelijk van je woonplaats. Ik kan de Franstalige zenders nog ontvangen op DVB-T zender Nossegem. Wat meer richting Antwerpen is het dan gedaan met de pret.

Hier wordt heel veel naar Duitsland gekeken. ARD, WDR, BR, HR, ZDF, ... soms Oostenrijk. Dan komen de kabelmaatschappijen al niet meer in aanmerking. Film en serie kanalen heb ik niet nodig. Bij een film of serie val ik traditioneel na 5 of 10 minuten in slaap. Een sat ontvanger is hier gewoon de beste keuze.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het is precies dat wat ik niet begrijp. De TS heeft blijkbaar analoge kabel of digitale kabel en wil die analoge kanalen op een tweede TV. Daarbovenop wil hij blijkbaar Franse (of Franstalige Belgische) zenders ontvangen (op die tweede TV?), iets wat m.i ook kan via satelliet.

Kans is dus groot dat er alternatieve oplossingen bestaan.

maartenbakker

Golden Member

Waar haal je die tweede TV vandaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 september 2019 19:02:31 schreef maartenbakker:
Waar haal je die tweede TV vandaan?

De TS heeft analoge TV waarvoor je een analoog abonnement nodig hebt OF zwart kijkt OF een digitaal abonnement waarbij je gratis die analoge kanalen hebt. Maar waarom ga je dan nog naar analoge kanalen kijken? Dit heeft enkel zin op een tweede TV.

Hier in Antwerpen, via telenet analoog is het beeld bedroevend slecht, ruis in het beeld en onscherp, wat je op een HD TV enorm merkt. Ik vraag me af waarom ze dat nog behouden, heeft niets meerwaarde meer. Plus je zit nog altijd met coaxkabels te prullen. Maar ja, wie ben ik? :)

RAAF12

Golden Member

Op 7 september 2019 18:12:35 schreef Arco:
Het ligt niet aan de series vaak. Op ONS en NPO1extra wordt vaak dezelfde programma's uitgezonden.
Op ONS niet om aan te zien, en op NPO1extra gewoon een scherp beeld...

SD beeld is vaak slecht op een HD scherm omdat de omzetting in de tv zelf te wensen overlaat.

Dat doet mijn TV niet en ik kijk HD via de glasvezel van de KPN. Iemand op het KPN forum heeft de bitrate gemeten.

4K Ultra-HD: 26,77Mbps (XITE 4K kanaal 691)
HD-"Glas": 12,38Mbps (NPO1 kanaal 661)
HD-"Glas": 12,39Mbps (RTL4 kanaal 664)
HD: 7,05Mbps (NPO1 kanaal 1 en 701 met HD op 1)
HD: 6,96Mbps (RTL4 kanaal 4 en 704 met HD op 1)
SD: 2,54Mbps (ID kanaal 21)
SD: 3,15Mbps (CNN kanaal 39)

maartenbakker

Golden Member

Op 7 september 2019 19:11:59 schreef New Beetle:
[...]De TS heeft analoge TV waarvoor je een analoog abonnement nodig hebt OF zwart kijkt OF een digitaal abonnement waarbij je gratis die analoge kanalen hebt. Maar waarom ga je dan nog naar analoge kanalen kijken? Dit heeft enkel zin op een tweede TV.

Ik vroeg letterlijk naar de tweede TV omdat de TS het daar nergens over heeft, maar ik lees nu terug dat jij zelf een tweede TV gebruikt. De TS schreef juist dat hij diverse signaalbronnen (met verschillende zenders dus) op een enkele TV wilde kunnen zien. Nu stapt hij daar af omdat zijn toestel de analoge signalen niet zo mooi schaalt of omdat de resolutie van die signalen simpelweg te laag is.

Juist in geval van een tweede TV zou je voor de analoge signalen een iets kleiner ouder toestel kunnen nemen dat beter is ingericht op het verwerken daarvan. Ik zou dat in dit geval ook aan de TS willen adviseren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 september 2019 19:25:38 schreef GM Tech:
Ik vraag me af waarom ze dat nog behouden

Reden is juridisch.
Er zijn in BE nog behoorlijk wat abonnees die in een kabelaansluiting uit het pre-digitale tijdperk hebben en meestal ook nog een CRT TV hebben die echt niet geinteressseerd zijn in iets beter. Telenet moet die dus contractueel zonder bijkomende kosten van TV voorzien wat op twee manieren kan.
- Die analoge kanalen behouden
- Gratis een set-top of nieuwe TV aan die klanten geven.

Test-aankoop heeft in het verleden al gedreigd met een rechtszaak als zij die analoge kanalen uitschakelen zonder alternatief.

maartenbakker

Golden Member

Ziggo heeft die afweging ook moeten maken en kwam kennelijk tot de conclusie dat het goedkoper was om (spaarzaam) kastjes uit te delen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat er door een coax kan is beperkt dus wil men af van die bandbreedte verslindende analoge signalen.
Bij mijn vers aangelegde glasvezel zit er het er wel bij, maar gebruik ik niet.

Maar in hoe verre kan een signalen verspreider er aan gehouden worden om oude normen te blijven handhaven, daar hebben we in de loop der jaren al div. voorbeelden van gezien.
FM - stereo
TV - kleur
Dat was opwaarts compatibel.

Maar
DAB - DAB+
PAL - DVB-T
DVB-T - DVBT2
niet

Is een kabelclub bij wet verplicht om oude normen te blijven ondersteunen ?
Bij ethersignalen niet blijkbaar.

Ik heb ooit gehoord van een oude TV norm in GB die nog lange tijd naast de nieuwe norm is blijven bestaan, even opgezocht :
https://en.wikipedia.org/wiki/405-line_television_system#United_Kingdo…
(laatste stukje van die alinea)
Verder ook best leuk om de historie te lezen nmi.

maartenbakker

Golden Member

PAL - PALPlus was wel opwaarts compatibel.

Met DVB-T waren we bij de eerste afschakelaars omdat KPN goed kon lobbyen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 september 2019 18:08:12 schreef Kees frees: Is een kabelclub bij wet verplicht om oude normen te blijven ondersteunen? Bij ethersignalen niet blijk.

Die vergelijking gaat niet op denk ik.

Een publieke omroep had/heeft de taak 'de bevolking te informeren' wat typisch via de ether gebeurde. Die publieke omroep had enkel een beheersovereenkomst met de overheid, niet met individuele consumenten.

Een kabelmaatschappij is een prive onderneming en heeft overeenkomsten met individuele consumenten. Als er destijds nergens in de voorwaarden stond dat de kabelmaatschappij het recht heeft om naar DTV om te schakelen is het einde verhaal. Waarschijnlijk heeft Telenet nooit aan die evolutie gedacht. Die analoge contracten dateren zelfs uit de tijd toen die kabel nog in handen was van gemeenten, intercommunales heette dat in BE.

maartenbakker

Golden Member

Omschakelen naar DVB zal nooit letterlijk in de contracten staan omdat er nog niet in voorzien was, dus zo zal het niet helemaal werken. Er zal op een gegeven moment wel juridisch bepaald worden wat redelijk is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Redelijkheid is subjectief. Telenet kan al die analoge klanten een set top box geven en het probleem is van de baan. Waarom is dat geen redelijke eis?

maartenbakker

Golden Member

Redelijkheid is ter beoordeling van de rechter, dan is het misschien nog steeds niet helemaal objectief maar beter ga je het niet krijgen. Ik denk dat een settopbox op een gegeven moment wel redelijk is. Het is nu ongeveer 10 jaar geleden dat veel toen nieuwe TV's al DVB-C konden ontvangen. Goedkope toestellen volgende niet veel later. Het moment dat je met (niet al teveel) gratis settopboxjes wegkomt als kabelbedrijf, komt er wel aan binnen een paar jaar, zelfs als je zoals ik nogal conservatief bent.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is er dan toch van gekomen. Telenet gaat analoge kabel afsluiten in 2020. De huidige 3 onversleutelde kanalen, 3 dacht ik worden uitgebreid om deze analoge klanten tevreden te stellen en diegenen met een "prehistorische" TV krijgen een jaar lang een gratis set-top box.

RAAF12

Golden Member

Die andere mensen met een modernere TV krijgen de zenders 'gestapeld' via DVB-TC binnen. Nou dat wordt lekker vaag kijken op een groot scherm...

https://tweakers.net/nieuws/158376/telenet-begint-vanaf-najaar-2020-me…

Op 9 oktober 2019 17:19:46 schreef RAAF12:
Die andere mensen met een modernere TV krijgen de zenders 'gestapeld' via DVB-T binnen. Nou dat wordt lekker vaag kijken op een groot scherm.

Kan ik mee leven. Ik kijk zelf ook analoog op een tweede 26" Sony Bravia LCD met een DVB-T en ATV tuner. Geen nieuw toestel dus.

Vraag me af hoeveel van die boxen Telenet effectief moet gaan uitdelen.