Mordaunt-Short MS907W subwoofer komt niet uit stand-by

Kunnen jullie mij verder helpen? De subwoofer werkt prima totdat je hem uitzet.

Hoop dat ik dit weekend verder kan met jullie hulp?

Op 3 september 2019 22:46:23 schreef 12V HiFi:
Doe dan maar de zenerdiode vervangen, 1N4744 of BZX55 C15 bijvoorbeeld

Zener diode vervangen. @12v en @vergeten. Als jullie mij niet meer willen helpen vertel het dan. Hoef ik niet meer op response te wachten. Groet.

vergeten

Golden Member

Ik zie niet hoe het uitzetten van je subwoofer een varierende DC spanning op de uitgang van je stereoversterker kan zetten.

Dan moet er iets fout zitten in je stereoversterker.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een subwoofer kun je op twee manieren aansluiten. Op een aparte uitgang van de versterker of parallel aan de luidsprekers. In dat laatste geval kan de subwoofer wel een DC signaal op de luidsprekeruitgang van de versterker zetten.

Mijn arcam fmj A28 heeft geen subwoofer uitgang maar wel een pre-out. De subwoofer sluit ik met een tulp kabel aan op de pre- out van de Arcam. De subwoofer werkt prima. Het probleem ontstaat als de sub uitgeschakeld wordt. Na een seconde of 10 laat de subwoofer een signaal door naar de pre-out van de Arcam die vervolgens in prote tie schiet. Het moment dat dit gebeurd wordt de rode led van de subwoofer even groen terwijl de schakelaar van de sub uit staat.

Ik heb de tulp uit de Arcam gehaald en met mijn multimeter het moment gemeten dat het ledje groen wordt. Precies opdat moment komt er ongeveer 3 volt op de tulp te staan linke kanaal en rechter kanaal. Kan het zijn dat deze 3 volt mijn Arcam in protectie laat gaan?

Groet.

vergeten

Golden Member

Op 8 september 2019 10:13:08 schreef John1963:
Een subwoofer kun je op twee manieren aansluiten. Op een aparte uitgang van de versterker of parallel aan de luidsprekers. In dat laatste geval kan de subwoofer wel een DC signaal op de luidsprekeruitgang van de versterker zetten.

Logisch, maar hij sluit hem niet op de speakers aan!
Hij gebruikt de pre-amp out van de Arcam FMJ A28 en sluit die aan op de ingang van de subwoofer.
Dat de subwoofer DC op zijn ingang zet is wel raar.
Ook raar is dat er op de pre-amp uitgang van de Arcam FMJ A28 blijkbaar DC detectie zit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 8 september 2019 10:44:06 schreef Big_f00t_72:

Ik heb de tulp uit de Arcam gehaald en met mijn multimeter het moment gemeten dat het ledje groen wordt. Precies opdat moment komt er ongeveer 3 volt op de tulp te staan linke kanaal en rechter kanaal. Kan het zijn dat deze 3 volt mijn Arcam in protectie laat gaan?

Groet.

Dus je meet op de ingang van de subwoofer op dat moment?
Welke ingang van de subwoofer gebruik je eigenlijk?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik gebruik de ingang van de subwoofer..(line in tulp)
Op deze ingang heb ik gemeten.

vergeten

Golden Member

Heb je die DC spanning op zowel op links als rechts in gemeten?

Je gebruikt dus de low level ingang van de subwoofer.

Sluit de subwoofer eens aan met alleen zijn rechter kanaal.
Ofwel gebruik ALLEEN de low-level left in.
Laat de "Links" ingang dus leeg.

Dan zal de "vreemde DC" spanning met bijbehorend effect, weg zijn.

Het signaal uit alleen het rechter kanaal is voldoende voor de subwoofer er zit toch geen links rechts informatie in, en een subwoofer is mono.

Wil je dat niet en toch links en rechts gebruiken!
Zet dan in je subwoofer in serie met R212 of R213 een elco van 1 µF/16v met de min aan de Linker ingang.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 8 september 2019 14:11:53 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb links low input aangesloten en rechts los gelaten. De input van de subwoofer laat "op het moment van groene led" 3.3 volt door. Het gebeurd puur alleen als de led bij uitgeschakelde subwoofer even groen wordt.

Zelfde test gedaan maar dan het rechter kanaal aangesloten en de linker los. Zelfde resultaat.

[Bericht gewijzigd door Big_f00t_72 op zondag 8 september 2019 14:06:01 (18%)

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het is best een raar iets. Bij uitschakelen geeft de subwoofer voltages door aan de input. Is er geen component die dat moet tegen houden op het bord?

Ik ga de high input even meten.

Beide kanalen high input gemeten. Het linker en rechter kanaal geven geen voltages door.

Ik heb net wat metingen gedaan. Op de D201 en D202 staat geen spanning.

[Bericht gewijzigd door Big_f00t_72 op zondag 8 september 2019 14:57:02 (12%)

vergeten

Golden Member

Het hoort niet.
Zet een "DC blocker" tussen je Arcam FMJ A28 en je Subwoofer,
probleem weg. :)

Is niet veel meer dan 2 condensatoren van 1µF/16v of hoger die je in de links en rechts signaalleiding opneemt.

Of gebruik de High input van de subwoofer die je op de speakers aansluit van je Arcam FMJ A28

nu moet ik even weg luchtje scheppen 't is mooi weer.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Yup ik ga de subwoofer op de high input aansluiten. Als hij dan werkt is het prima.

Subwoofer geprobeerd op de high ingang hier geeft hij geen geluid wel een brom op beide kanalen.

Kunnen we nog wat proberen of meten? Of ben je mij zat 8)7

Ik wil hem zo graag goed hebben. Ik heb geduld en zal luisteren :+

Groeten en fijne avond!

vergeten

Golden Member

Het "brommen" wanneer je de High input subwoofer ingang gebruikt kan ik niet direct verklaren. Het zou een aardlus kunnen zijn.

Ik heb de signaal lijnen L en R in het ingangsschema getekend (L= GEEL en R= GROEN ).

Zoals je kunt zien worden die toch samengevoegd.

Ik verwacht dat als je R212 los soldeert met een pootje, en dan de low level ingang gebruikt dat je dan uit de problemen bent.
Dan beide subwoofer low-level ingangen weer aansluiten op je preamp-out van je Arcam FMJ A28.

Wil je de boel toch min of meer origineel houden zet dan 1µF/16v of hoger in serie met R212.
Met de MIN kant aan de MIN van C206 (Zie rode ovaal in het schema)
(dan geen pootje los laten van R212 natuurlijk :) )

UITLEG:

  • Ik verwacht namelijk dat die DC van ±3v die je meet uit de opamp U201 (LM324) komt.
    Doordat bij uitschakelen van je subwoofer de +15 volt voeding iets eerder wegvalt dan de min 15 volt.
    Of andersom, waardoor er even een offset spanning (die je meette) op zijn uitgang komt te staan.
    Die vervolgens via R212 en R213 + R214 op de low level input van de subwoofer verschijnt.

    Die ongewenste offset spanning wordt dan door die extra C geblokkeerd en komt dan niet meer in/op de preamp-out van je Arcam FMJ A28 terecht.
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ontzettend bedankt!! Ik ga het vanavond proberen.

Is het normaal dat de transistors Q119 en Q121 zo warm worden dat je je vinger er niet lang op kan houden?

Groeten en een fijne dag.

vergeten

Golden Member

Is wel erg warm, dat is meestal ronde de 55+ °C (verschilt per persoon)
Meet eens de (DC) spanning over R154 en R159 dan kan er uitgerekend worden welke stroom daar loopt.
Het zijn 1 watt transistoren die 2SB772 en 2SB882 maar bij ± 55°C mogen ze nog maar 75% hebben van dat vermogen dus 750mW.

Is de 15 volt ook 15 volt?

De spanning op de collector min de spanning op de emitter maal de stroom = het vermogen wat ze verwerken/wegstoken. (t.o.v. ground)

Misschien is het mogelijk er een stukje aluminium op te schroeven als extra koeling, dan gaat die temperatuur wat omlaag.

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 9 september 2019 13:11:24 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi vergeten,

Net R 212 aan 1 kant los gemaakt. Helaas nog steeds het probleem. In eerste instantie leek het helemaal goed ik had een waarde van 0,4 volt op het moment. Na de subwoofer nog een keer uit gedaan te hebben en weer aan, nu iets langer, toen weer uit. De waardes liepen op tot ongeveer 2 volt.

Heeft het dan nog zin de extra C te plaatsen?

Groet.

vergeten

Golden Member

De spanning die je meet op de low-power ingang van de subwoofer kan, als je R212 los hebt, alleen nog maar door een defecte (lekkende)C206 komen.

Heb je die al eens vervangen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi daar ben ik weer.

C206 reeds vervangen. Het volgende meet ik:

Bij ingeschakelde subwoofer komt er een schommelend voltage op de multimeter van 0,30 tot ongeveer 0,55 volt

Bij uitschakelen zakt de 0,55 volt naar de - waarde en op het moment (ledje wordt kort groen) is dit ongeveer -1,60 tot -1,85 volt.

Ik heb als vergelijking de ingang eens gemeten van mijn Arcam versterker die blijft keurig op 0 tot 0.02 dit zal niets zijn. Bij uitgeschakelde Arcam blijft de waarde het zelfde.

Nogmaals ik vind het super dat je (jullie) zoveel energie hierin steekt.

Groeten.

vergeten

Golden Member

R212 nog steeds los?

zo ja dan is mijn bolleke is uitgeput!

Het kan nu alleen nog vieze troep zijn die vanaf voedingssporen wat spanning geleidt naar de ingangssporen op de print.

Ik zou alles in de buurt van de low-power ingang eens goed schoonpoetsen met IPA.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 10 september 2019 19:13:41 (86%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Jup

Ben bang dat dit het einde is. Ik had de print al behandeld met IPA en tandenborstel. Als ik willekeurig wat punten meet kom ik dezelfde waardes tegen als bij de low input. Ik volg de printbanen terug richting de voeding. Op diverse punten meet ik die 1 tot 2. Volt op het moment.

Vandaag bij de eerste keer inschakelen bleef de led rood. Na een tweede keer werd hij groen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 13 september 2019 22:33:39 (12%)

vergeten

Golden Member

Wat is dit nou weer 3 berichten en zelfs een van jezelf waar je jezelf zit te quoten.

Editknop wist je toch te vinden!

Ik begin er er wel een beetje klaar mee te zijn.

Je zit maar hier en daar wat te meten, daar heeft niemand wat aan.

Houd je meetpennen eens tegen elkaar misschien meet je dan ook nog een spanning, in dat geval is je meter kapot.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik deed het via mijn telefoon. Daar ging het even mis. En dan zeg ik nog sorry ook en toch zo'n reactie. Rustig aan zeg.

Was gewoon op zoek waar het probleem begon. Ik wil niet opgeven. Als jij er klaar mee bent heb ik pech gehad. Ik wil je wel hartelijk bedanken voor je hulp en jammer dat het op deze wijze moet eindigen. Vind het enorm leuk en heb al veel geleerd.

Nogmaals dank dan maar.

Groeten.

Meetpennen test gedaan multimeter geeft 0 aan. Ik heb bij C305 veel bruine lijm gevonden. Die lijm komt ook tegen de aansluitingen aan van de low input. Zou best eens kunnen geleiden die lijm. Ik ga dit goed weg krabben en hopelijk ben ik verlost van deze vage storing. Ik hou jullie op de hoogte.

[Bericht gewijzigd door Big_f00t_72 op woensdag 11 september 2019 21:44:28 (27%)