Op 7 september 2019 11:12:47 schreef Hoeben:
Gewoon technisch gezien mbt CO2 is elektrisch rijden grote onzin. Je verbruikt nog steeds evenveel energie. Die wordt nog steeds gemaakt met bruinkool uit Duitsland.
met electrisch rijden krijg je wel een nieuwe manier van rijden.
ik denk dat het nu wel eens de moeite zou lonen om een auto te isoleren, betere manier van verwarming (warmtepomp?), betere verlichting....
terwijl bij een auto wordt er totaal niet naar gekeken, het komt toch allemaal uit de brandstoftank en warmte is er genoeg in een auto.
ik wil al jaren mijn eigen EV auto bouwen door te beginnen met een oldtimer (760kg totaal gewicht inclusief gietijzer motor en versnellingsbak). ik denk die rijklaar te krijgen met een minder gewicht bij de conversie naar EV. helaas in belgie totaal niet mogelijk.
ik rijd nu ook deels electrisch met mijn ligfiets. de fiets weegt iets van een 50kg en met de huidige accu leg ik met gemak 30km af waarbij ik zelf nog meetrap (48V 7,5Ah). zonder meetrappen kan ik een 10tal minuten rijden aan 40km/h, kleine 7km dus met 51Wh/km. niet echt gradioos te noemen, maar dat kan wel beter, is nu nog maar prototype.
Op 5 september 2019 23:25:59 schreef joopv:
[...]
Ik denk dat we eens een stap terug moeten doen en onszelf afvragen of individueel transport van (meestal) 1 persoon in een apparaat van 1000-2000 kg nu nog wel ecologisch verantwoord is. Of dat nu elektrisch of fossiel wordt aangedreven.
als je daar intelligent mee omspringt, valt dat best mee. zoals hierboven al vermeld, heb ik 51Wh nodig om een fiets van 50km met mijzelf erin 1km te verplaatsen. een EV auto doet 150-200Wh/km om +1000kg te verplaatsen over diezelfde afstand (maar aan hogere snelheid).
als je de energie nodig om te acceleren van stilstand kan recuperen als je afremt naar stilstand, kan je met gelijk vermogen rijden en moet je enkel de wrijving van de banden en luchtweerstand overwinnen.
een auto van hetzelfde volume die 300kg weegt (volledig plastic) zou zelf een hele slechte wegligging krijgen en last hebben van zijwind dan hetzelfde volume met 1000kg.
idem als je bergop gaat, het kost meer energie om bergop te gaan, maar in bergaf zal die zwaare auto sneller bollen en verder geraken.
zou je het uittellen op een vlakke baan, kom je evenver.
ga je natuurlijk massa's energie verbruiken om 1500kg naar 100km/h te brengen om erna je energie te gaan wegwerken door remblokjes naar stof te herleiden... dan is gewicht een nadeel en zal het meerverbruik genereren
ontopic: ik wist wel dat de eerste auto een electrische was en niet met benzine/diesel maar dacht wel dat het eind jaren 1800 was