Elektrische auto ouder dan ik dacht.

Dit topic is gesloten

GJ_

Moderator

Op 8 september 2019 12:44:37 schreef Hoeben: Waterstofgas als energiebron en een kleine accu voor acceleratie, elektrische motoren voor aandrijving.

Voor waterstof zijn al genoeg brandstofcellen ontwikkeld om er gewoon elektrisch op te kunnen rijden.

t probleem blijft dat waterstof maken uit water ENORM veel energie kost, daar kan je al tig batterijen van opladen. dus rendement is miserabel.

opslag van waterstof kost ook een hoop energie.

daarom wordt waterstof nu hoofdzakelijk uit gas gewonnen, ik dacht aardgas?. tja, dan kan je evengoed gewoon op aardgas rijden en bespaar je 1 stap

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Er zijn ook brandstofcellen waar het aardgas in gaat. Dat geeft een beter rendement.
En het rendement maakt op zich niet zoveel uit als je energie over hebt als het een keer niet wil stoppen met waaien en de zon maar blijft schijnen als je al genoeg energie hebt.

En nou ben ik zelf het topic een kant op aan het sturen die ik eigenlijk niet wil :-(
Omdat het een eindeloze en off-topic discussie is.

maartenbakker

Golden Member

Nouja ik vind het electrogehalte nog steeds relatief groot en er komen wel nieuwe dingen langs. Het is lastig om te discussieeren over een probleem waar electriciteit maar 1 oplossing is, want geheid dat er dan vergeleken gaat worden met niet electrische oplossingen.

Ik wist eigenlijk niet dat er brandstofcellen voor gas waren, maar als je alcohol kunt verstoken kan gas natuurlijk ook. Dat scheelt gezien de huidige productie van waterstof toch een flinke tussenstap.

Ik zie zelf heil in het toepassen van nanotechnologie in accu's. De accutechniek is op dit moment al 'bijna' zo ver, dus dat laatste stukje gaat echt wel lukken.

Er ligt al zoveel infrastructuur dat zowel laden als continuvoeding goed mogelijk zijn met de nodige aanpassingen.

Ga je waterstofdistributie groot maken, loop je tegen minstens zoveel aanpassingen aan voor zover je de bestaande infrastructuur (tankstations en aardgasleidingen) ueberhaupt kunt gebruiken.

Maar los daarvan nog een stapje verder terug richting het topic, we weten nu al meer over hoe stoomauto's vroeger gevoed werden (niet met blokken hout!) dan hoe dat met electrische auto's ging. Ik ga ook eens even Googelen voor wat inbreng.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Er was ooit ook een proef met redox cellen.

2 relatief onschadelijke vloeistoffen en daartussen een membraam/redox cel.

Kon je aftappen, opnieuw vullen en cel had weer spanning..
Was ideaal voor voertuigen. Er waren zelfs plannen om lege stallen te gebruiken voor opslag van vloeistoffen..

Hoor je niets meer van..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er is voor het ogenblik een Europees proefproject gaande met brandstofcellen op aardgas. Om het kort uit te leggen, een HR cv-ketel gecombineerd met een waterstofcel die ongeveer 1kWh elektrische energie opwekt.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Een nieuw systeem waar koolwaterstoffen ingaan lijkt met niet zo kansrijk.

@GJ, wat is er mis met een eindeloze discussie? Of is de harddisk bijna vol?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Vanuit Groningen gezien inderdaad niet kansrijk; die gaswinst moeten we gewoon stopzetten. Maar er is meer. Lichte koolwaterstoffen die vrijkomen zijn een groot broeikasprobleem. Als je die door verbruik omzet in CO2 neemt je broeikasprobleem alsnog af zelfs al is CO2 ook een broeikasgas.

Net als waterstof, kun je ook lichte koolwaterstoffen uit de veeteelt en de vuilnisbelt gebruiken. Je kunt er waarschijnlijk geen hele stad mee warmstoken, en ook geen heel wagenpark op laten rijden, maar dat hoeft ook niet. De toekomst zal sowieso uit deeloplossingen moeten bestaan, tenzij we er over 30 jaar achter willen komen wat voor ellende er allemaal voortkomt uit het te massaal gebruik van windenergie, zonne-energie, warmtepompen, etc.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 september 2019 19:33:27 schreef 60204:
Er is voor het ogenblik een Europees proefproject gaande met brandstofcellen op aardgas. Om het kort uit te leggen, een HR cv-ketel gecombineerd met een waterstofcel die ongeveer 1kWh elektrische energie opwekt.

Dat is een sommige landen al lang in gebruik (Japan)... en in Europa ook al een tijdje beschikbaar, bvb Viessman Vitovalor. (vraag me niet waar ze die naam haalden..)

Op 8 september 2019 18:16:00 schreef GJ_:
[...]Voor waterstof zijn al genoeg brandstofcellen ontwikkeld om er gewoon elektrisch op te kunnen rijden.

Voordeel van een kleine accu is dat je sterk kunt accelereren, piekstromen zijn niet het sterkste punt van brandstofcellen.

Anoniem

Op 8 september 2019 18:31:16 schreef GJ_:
Er zijn ook brandstofcellen waar het aardgas in gaat. Dat geeft een beter rendement.

Is aardgas omzeten in elektriciteit dan een duurzame oplossing? De Nederlandse aardgasreserve is nu al in 50 jaar voor de helft opgebruikt als je nog eens de autos op aardgas laat rijden is de rest over pakweg 25 jaar ook op. en er doen zich nu al aardbevingen en verzakkingen voor.
Straks zakt half Nederland de grond in en overstroomt.
En dan zitten wij met al die caravans voor de deur het ganse jaar door ;-)

mvdk

Golden Member

Batterij tractie ouder dan gedacht. Dat had de titel moeten zijn, want je kan verwachten dat iets breder getrokken word.

Op 8 september 2019 23:19:01 schreef grotedikken:
[...]
Is aardgas omzetten in elektriciteit dan een duurzame oplossing?

Wel, het is alvast wat duurzamer.. Bij het omzetten naar electriciteit komt er ook warmte vrij en water. Drie bruikbare producten in huis..

das alvast nuttiger dan het gewoon te verbranden..

Hubie

Special Member

GD schreef:Straks zakt half Nederland de grond in en overstroomt.
Ik maak mij daar geen zorgen over GD
Wij Nederlanders maken al een kleine 2000 jaar iets wat dijken heet
. ;-)
Ja,ok in 1953 ging het ff mis.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 9 september 2019 00:07:06 (10%)

Op 8 september 2019 20:51:36 schreef Hoeben:
[...]

Voordeel van een kleine accu is dat je sterk kunt accelereren, piekstromen zijn niet het sterkste punt van brandstofcellen.

Ergo: combineren die hap. Wellicht met supercaps. Leuke filmpjes (via een link op deze site gevonden?) over mensen die hun auto erop starten (supercaps, los van de brandstofcel).

Die HR ketels met elektriciteit output was 10 of 15 jaar geleden al sprake van en dat zou gesubsidieerd worden door de overheid. Heb ik me niet in verdiept omdat ik het stompzinnig en absoluut niet subsidie-waardig vond. En daarom uit principe toch nooit gebruik van zou maken.

Er zijn ook brandstofcellen waar het aardgas in gaat. Dat geeft een beter rendement.

En er bestaan ook brandstof cellen waar diesel ingaat.

https://www.verbrandingsmotor.nl/dieselbrandstofcel-zuiniger-dan-diese…

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 9 september 2019 00:08:05 (24%)

GJ_

Moderator

Op 8 september 2019 19:47:13 schreef flipflop:...@GJ, wat is er mis met een eindeloze discussie? Of is de harddisk bijna vol?

Nee, maar deze discussie hoort hier m.i. niet thuis. Er is geen elektronicagehalte omdat het over elektrische auito's gaat dat snap je zelf ook wel. Het is intussen gewoon een politieke discussie. Dat zag je bij de startpost al aankomen of je moet wel reuze naïef zijn.
Volgende keer kiep ik 'm direct in de koffiecorner.

maartenbakker

Golden Member

Zonder de helft van de deelnemers zal het inderdaad een rustige discussie worden :) Ik heb het idee dat het meeste politieke alweer gezegd is, wie weet of er nog zinnige electrische details langskomen.

P.S. Ik heb een tijdje terug een berichtje naar de mods gestuurd via het contactformulier, is dat goed aangekomen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 9 september 2019 11:33:24 schreef maartenbakker:
P.S. Ik heb een tijdje terug een berichtje naar de mods gestuurd via het contactformulier, is dat goed aangekomen?

ik heb niks gezien. Als het iets is waar ik iets in kan betekenen kun je het nog eens per mail sturen.
Dat heb ik wel voorbij zien komen. Het is dus goed terecht gekomen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 9 september 2019 16:08:57 (11%)

evelo

Golden Member

Op 8 september 2019 20:51:36 schreef Hoeben:
[...]

Voordeel van een kleine accu is dat je sterk kunt accelereren, piekstromen zijn niet het sterkste punt van brandstofcellen.

De boel zou al een stuk haalbaarder zijn moesten ze nu eens een normale elektrische motor in een auto stoppen, pakweg 60kW en geen 200+kW/dual motor/insane modus waarmee de fabrikanten nu opscheppen om sprintjes te trekken.

Blijkbaar gaat de 'leuk' nog steeds voor de noodzaak..

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat dat vermogen ook wel een beetje nodig is om goed uit stilstand weg te komen. Een oneindig koppel bij 0 rpm is nog steeds heel weinig vermogen aan de wielen(kort door de bocht gezegd).

Een werkbuigtouwkundige met wat electronische achtergrond heeft dit in zijn DAF-prototype anders aangepakt en gebruikt gewoon de al aanwezige variomatic als gangwisselbak en dat blijkt een ideale combinatie.

Zie https://gromsound.mfbfreaks.com/33e/33e.htm

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 9 september 2019 17:33:13 schreef evelo:
[...]

De boel zou al een stuk haalbaarder zijn moesten ze nu eens een normale elektrische motor in een auto stoppen, pakweg 60kW en geen 200+kW/dual motor/insane modus waarmee de fabrikanten nu opscheppen om sprintjes te trekken.

Blijkbaar gaat de 'leuk' nog steeds voor de noodzaak..

Vroeger reden de geitenwollensokken stereotype in een 2pktje, uit principe. Zuinig , goedkoop en groenejongenimago.
Een 'klimaatsparende' elektrische auto wordt door een ander publiek gekocht omdat de kostprijs niet meevalt. Meestal door diegenen die daaruit fiscaal voordeel kunnen halen, eerder dan uit klimaatbewustheid.
Maar bij deze categorie is er natuurlijk ook het stoefeffect zoals we dat in Vlaanderen noemen. Als het veel gekost heeft, moet je er ook mee kunnen opsnijden bij collega's familie, buren. Vandaar dat snufjes en extra vermogen een uitstekend verkoopsargument zijn.
Uiteindelijk betaalt de belastingbetaler toch de auto, de prijs is dus iets minder van belang.

Elektrische auto's bestaan inderdaad al zeer lang, maar het was destijds de rijke elite die ermee konden rondrijden (alsook met de gewone auto's)

Je zou je verbazen hoeveel dingen er vandaag worden "uitgevonden" terwijl ze al soms 100 jaar of meer bestaan. Het enige verschil? Vandaag maken handige jongens a la Musk er een hele marketingshow rond met mooi ronkende woorden en namen om er snel geld mee te scheppen. En de media maakt daar dan gratis reclame voor alsof het zoveelste wunderkind ter wereld is gekomen.

Depeet
maartenbakker

Golden Member

Wat dat betreft is de Tesla nog een van Musks meer futuristische en functionele oude wijn in nieuwe zakken. Hij heeft bijvoorbeeld ook de tunnel en de metro uitgevonden. Ongewijzigd en duurder dan de bestaande varianten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Op 10 september 2019 15:14:16 schreef depeet:
Je zou je verbazen hoeveel dingen er vandaag worden "uitgevonden" terwijl ze al soms 100 jaar of meer bestaan. Het enige verschil? Vandaag maken handige jongens a la Musk er een hele marketingshow rond met mooi ronkende woorden en namen om er snel geld mee te scheppen.

Snel geld? Tesla heeft tot op heden alleen nog maar rode cijfers geschreven...
Ok, op q3 en q4 2018 na dan.

Dit topic is gesloten