Gezocht DAB+ tuner module

Dag forumleden,

Ik ben opzoek naar een FM/DAB+ tuner module. Ik heb al iets gezien van KeyStone (T1-L4A-8290C). Helaas beetje beperkte info op hun site. Datasheet had ik wel handig gevonden.

Zijn er mensen die andere DAB+ modules kennen?

Het is de bedoeling om een eigen wekkerradio te bouwen, waarin DAB+ eigenlijk niet kan ontbreken ;).

Ik hoor graag tips!

Jinny

Golden Member

Zorg je wel voor een bij voorkeur buitenantenne voor DAB+?
Ik kan over de veldsterkte van die meuk binnenshuis nu niet direct echt erg enthousiast zijn..
In nieuwbouw werkt het alleen als het tegen het raam aanstaat.
Old skool FM werkt vele malen beter....
Zelfde radio en een voor fm slechtere antenne.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zorg in ieder geval voor een vorm van geluid als de wekker af moet gaan en het DAB signaal is weggevallen ;)

Ik vind het in huis ook erg tegenvallen. Ook in een oud kantoorpand op 3 hoog bij het raam.

buckfast_beekeeper

Golden Member

DAB+ is binnen erg marginaal. Enkele cm verschil en je ontvangst is weg. Het is ook alles of niks. Een buitenantenne is zowat een must. Ofwel met een rondontvanger ofwel een richtantenne. Moet je wel uitzoeken waar je DAB+ zender staat.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

mn werkradio overleed een tijd terug ineens, dus ook maar naar een DAB+ radio overgegaan, gezien FM over 1,5 jaar toch eruit gaat. nu was ik op een bouw waar in een bepaalde hoek van het pand niemand goed ontvangst had, met FM ruis en met DAB steeds uitval. hoger zetten helpt dan wel iets doorgaans. dit is ook een probleem wat voornamelijk op de begane grond heerst, dit komt mede doordat DAB+ uitgezonden wordt via GSM masten, de zenders zitten te hoog, die moeten dan door teveel muren en betonvloeren heen als de mast dichtbij staat, ook helpt HR+ coating op ramen niet, bij FM stoort het al enorm.

echter heb ik ook eens geprobeerd in kelders, en daar had ik veelal wel goed ontvangst, de indicator had vol bereik. het scheelt als een radio hoog staat, als je door het signaal loopt valt de zender gewoon weg. ook valt DAB weg met een stoorbron als een schroefmachine met koolborstels er vlak bij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Om maar even te antwoorden op de eigenlijke vraag: zo'n DAB(+) tunerblikje heb ik ook al gezocht, echter niet gevonden. Ik overweeg nu om eens te kijken wat er bereiken valt met een Raspi en RTL-stick. Maar een goede antenne lijkt dus echt wel noodzakelijk, dat wordt hier in koor geantwoord telkens iemand de kreet DAB+ laat vallen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 8 september 2019 14:36:30 schreef testman:
mn werkradio overleed een tijd terug ineens, dus ook maar naar een DAB+ radio overgegaan, gezien FM over 1,5 jaar toch eruit gaat. nu was ik op een bouw waar in een bepaalde hoek van het pand niemand goed ontvangst had, met FM ruis en met DAB steeds uitval. hoger zetten helpt dan wel iets doorgaans. dit is ook een probleem wat voornamelijk op de begane grond heerst, dit komt mede doordat DAB+ uitgezonden wordt via GSM masten, de zenders zitten te hoog, die moeten dan door teveel muren en betonvloeren heen als de mast dichtbij staat, ook helpt HR+ coating op ramen niet, bij FM stoort het al enorm.

echter heb ik ook eens geprobeerd in kelders, en daar had ik veelal wel goed ontvangst, de indicator had vol bereik. het scheelt als een radio hoog staat, als je door het signaal loopt valt de zender gewoon weg. ook valt DAB weg met een stoorbron als een schroefmachine met koolborstels er vlak bij.

Huh sinds wanneer, in Smilde hangt ie op 255 meter, Hoogezand 90 meter. Dab+ kan gerust op grotere hoogte er is geen retour verkeer.

https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-11c.html

Jinny

Golden Member

Simpel, de vermogens zijn te gering tov de penetratie.
De frequentie tov de FM band is hoger, de paddemping is dus ook hoger.
Alles wijst erop dat er ergens een manager beslist heeft over de technische specs.
En als we weten, dat pakt zelden goed uit.

Ergo, wekkerradio maken, prima idee, leuk project, maar vergeet DAB+ maar.
Dat de FM over anderhalf jaar stopt, geloof ik weinig van.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Tegen die tijd is DAB alweer afgeschakeld en vervangen door 5G telefonie en komen we tot de conclusie dat we op de middengolf over moeten stappen voor wat er nog over is...

Nouja, dat is een beetje uit de losse pols. Het gebeurt vaker dat "nieuwe" technologie al snel weer ingehaald wordt. POTS is nog steeds niet dood terwijl (het in principe superieure) ISDN er alweer uitgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 8 september 2019 18:06:18 schreef Jinny:
Simpel, de vermogens zijn te gering tov de penetratie.
De frequentie tov de FM band is hoger, de paddemping is dus ook hoger.
Alles wijst erop dat er ergens een manager beslist heeft over de technische specs.
En als we weten, dat pakt zelden goed uit.

Ergo, wekkerradio maken, prima idee, leuk project, maar vergeet DAB+ maar.
Dat de FM over anderhalf jaar stopt, geloof ik weinig van.

Geen ervaring met DAB + maar ik krijg de indruk dat het niet echt aanslaat.
DAB+ ontvangers worden wel steeds goedkoper.
Maar als de ontvangst belabberd is en je de antenne buiten moet plaatsen voor goede ontvangst zijn we weer terug naar de jaren 60 toen iedereen zijn eigen hark op het dak had staan voor FM radio en TV
Mss dat het in een auto wel goed werkt?

Jinny

Golden Member

Nope, ook daar doodvallen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 8 september 2019 20:32:12 schreef maartenbakker:
Tegen die tijd is DAB alweer afgeschakeld en vervangen door 5G telefonie en komen we tot de conclusie dat we op de middengolf over moeten stappen voor wat er nog over is...

Nouja, dat is een beetje uit de losse pols. Het gebeurt vaker dat "nieuwe" technologie al snel weer ingehaald wordt. POTS is nog steeds niet dood terwijl (het in principe superieure) ISDN er alweer uitgaat.

Pots gaat er in rap tempo uit, wordt digitaal voip. Laatste stukje komt dan een voip-pots te zitten.

Ik heb laatst de KPN monteur gehad om de laatste 3 isdn lijnen eruit te schoppen. Wij hebben nog liften zitten met een pots bewaking. Die gaan waarschijnlijk niet meer werken na omzetting, de spreek luister verbinding wel maar data werkt niet.

Hele telefoon centrale meuk wordt niet meer geupgraded voor pots alleen nog onderhoud zij de monteur. De man vertelde dat ze in sommige gebieden veel problemen hebben met pair bonding en er nog een buurman met een pots aansluiting. De belspanning schijnt een vervelend signaal te zijn vooral als de klant nog een ouderwetse bel eraan hangen heeft.

Over Dab+ in heb het in de auto,bijna elke nieuwe heeft het.
Kijk ik naar mijn gebied Hoogezand,Smilde dan zie ik Smilde op 10KWatt erp staan 255 meter.Maak daar eens 50 van net als de 3FM zender.
Hoogezand 4 kW mischien eens 25 kW van maken.

Op zich werkt tot in de Eemshaven DAB+ goed in de auto. In gebouwen zwaar k*t.

klopt, september 2019 is t eindpunt voor analoge telefoon aansluitingen en isdn. om meer snelheid te halen op de lange afstanden helpt dat schijnbaar wel.

ik zou voor een wekker ook geen DAB nemen, internet radio werkt wrs stabieler. heb dat gehad op een oude smartphone voor een paar jaar, dat werkte 24/7 en hoefde maar eens per 3 maanden herstart te worden, de smartphone stond constant aan op de radio, trekt 1W ongveer. updates uit en oude apps waren eraf, dus geen haperingen.

liften hebben idd nog analoge telefoon lijnen, duur eigenlijk, gezien elke lift een eigen lijn heeft voor wat ik heb gezien. je zou denken, internet abo op 1 AOP met voip erop, dat moet nu toch wel. er zijn gewoon converters die van lan een analoge voip lijn maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Testman Alleen ISDN is per september 2019 eruit, behalve als je uitstel gevraagd hebt en gekregen. POTS blijft wel alleen de manier waarop veranderd.

meen dat de analoge lijnen voortaan ook via een modem gingen, dus VOIP in feite.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 september 2019 21:28:17 schreef testman:
meen dat de analoge lijnen voortaan ook via een modem gingen, dus VOIP in feite.

Dat schreef ik al, verschil met ISDN is dat de oude beller thuis niets hoeft te veranderen.
Met ISDN moet je gewoon andere zooi kopen om nog te kunnen bellen / bewaken.
Bij KPN kun je geen VOIP afnemen voor je eigen voip centrale.

On topic, ikzou gewoon een wekker radio kopen al of niet met DAB+. Of beide die zijn erook. Tenzei de TS het als leer project ziet.

Zou je een SDR stick kunnen nemen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 september 2019 20:55:35 schreef Peter112:
[...]

Over Dab+ in heb het in de auto,bijna elke nieuwe heeft het.
Kijk ik naar mijn gebied Hoogezand,Smilde dan zie ik Smilde op 10KWatt erp staan 255 meter.Maak daar eens 50 van net als de 3FM zender.
Hoogezand 4 kW mischien eens 25 kW van maken.

Op zich werkt tot in de Eemshaven DAB+ goed in de auto. In gebouwen zwaar k*t.

Het is net om die zware FM zenders uit te schakelen dat ze DAB(+) zijn gaan uitrollen. Door gebruik te maken van de GSM masten kunnen ze net zo fijnmazig worden als GSM en dat met heel lage vermogens. Omschakeling naar DAB+ veroorzaakt mogelijk communicatie fouten met afstandsbedieningen van auto's.

Volgens bepaalde bronnen zou FM in België stoppen in 2022. Zwitserland 2020.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jinny

Golden Member

Op 8 september 2019 21:37:18 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Het is net om die zware FM zenders uit te schakelen dat ze DAB(+) zijn gaan uitrollen. Door gebruik te maken van de GSM masten kunnen ze net zo fijnmazig worden als GSM en dat met heel lage vermogens. [....]

Wat ik al zei, managers.
De ballen verstand en alleen vermeende winst in de centjes tellen.
https://www.youtube.com/watch?v=J9Da8XJXJu8

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

[...]
Omschakeling naar DAB+ veroorzaakt mogelijk communicatie fouten met afstandsbedieningen van auto's.

Ja dat verhaal. Ik geloof dus voor geen kanten dat DAB+ de schuldige is in dat verhaal, dat is eerder de filtering in die goedkope ontvangertjes.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 september 2019 21:28:17 schreef testman:
meen dat de analoge lijnen voortaan ook via een modem gingen, dus VOIP in feite.

Ik dacht dat dat gefaseerder ging nog. ISDN wordt afgehakt en heeft hoe dan ook korter geleefd dan POTS. In de jaren '90 was het idee nog dat POTS eruit zou vliegen en iedereen met een mooie Kwastrovox op ISDN.

Op 8 september 2019 21:32:14 schreef Peter112:
[...]

Bij KPN kun je geen VOIP afnemen voor je eigen voip centrale.

Zakelijk zou dat wel moeten lukken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 8 september 2019 22:56:19 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zelf ben ik ook geen fan van DAB+.
De enige plek thuis waar ik wel eens radio luister is in mijn Elektronica werkkamer via mijn oude Akai AA-R22L met een simpel draadje. Perfecte ontvangst.
Op het werk heb ik de grootste problemen met het ontvangen van de enige zender waar ik naar luister, 3FM. Door al dat staal en machines wordt nu net die zender op de meeste plaatsen gestoord/tegengehouden. We hebben onlangs nieuwe (bouw)radio's gekregen op het werk. Deze hebben ook DAB+. Nu moet ik dus helaas wel naar DAB+ luisteren omdat 3FM wel storingsvrij doorkomt via DAB+ tussen al dat staalwerk.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Als ik jullie reacties allemaal zo lees is DAB+ dus in winkels ook meer een verkooptruc, dan dat het (in gebouwen) daadwerkelijk wat opleverd. Daarnaast is een giga antenne gewenst begrijp ik. Niet bepaald handig voor een compacte wekkerradio.

Als het inderdaad zo belabberd is, zie ik de meerwaarde er ook niet van in en kan ik misschien beter kijken naar internet radio.

Jinny

Golden Member

Niet zozeer een verkooptruc, maar een in intentie werkend systeem dat door managers verkocht is als zijnde goedkoper aan de politiek.
Politici zijn altijd in voor goedkoper.
En managers blinken meestal niet uit in techniek, hooguit in centjes tellen.

Maar voor een storingsvrije ontvangst heb je nu eenmaal een bepaalde dekking nodig en daarvoor heb je een bepaald vermogen nodig.
Hoe hoger de frequentie, hoe hoger het vermogen om dezelfde dekking te garanderen.
Wet van behoud van ellende.

DAB zit op een hogere frequentie dan de aloude FM band, het dubbele ongeveer, en wordt met een vijfde van het vermogen vd FM afgestraald.
Ziehier een recept voor een mislukking.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Maar er is niks mis met de FM omroepband...Ik snap idd niet waarom DAB word aangepraat door veel mensen...
Kortegolf luister ik ook zelfs nog wel eens...
Op mn hobbyzolder staat gewoon een oude wekkerradio , MET FM...werkt prima..(behalve als ik zenders aan het afregelen ben :+ )

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 9 september 2019 08:17:23 (30%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..