Lintzaag met spierverslapping

Mijn B&D lintzaagje met een 350 watt motor valt zelfs met een nieuw zaaglint regelmatig stil als ik een vurenhouten plankje wil verzagen. Mijn nieuwe (Lidl/Parkside) zaagmachine, met vergelijkbaar vermogen, zaagt echt veel beter en lust zelfs hardhout zonder haperen. Wat kan dit kracht (of koppel-) verschil veroorzaken? Beide machines hebben een enkelfasige motor met condensator. Mijn Peak LRC meter vertelt me dat de condensator in de B&D nog steeds de opgedrukte capaciteit van 4 µF heeft (weliswaar gemeten bij een lage spanning). De hoofd-wikkeling heeft ongeveer 30 ohm weerstand en de hulpwikkeling 60 ohm. Al met al lijken me dat reëele waarden. Ook is geen sprake van overmatige mechanische wrijving. Kortom, ik snap niet wat er aan de hand is want ik kan me niet voorstellen dat die B&D lintzaag altijd zo'n slap watje is geweest. Het ding is inmiddels al wel een jaartje of 20 oud schat ik en ik weet niet hoe hij zich gedroeg toen hij nieuw was.
Heeft iemand misschien suggesties?

Michael

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

terugvallen in toeren is doorgaans wel de aanloopcondensator, zeker als opstarten ook al langzaam gaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 september 2019 07:06:02 schreef testman:
terugvallen in toeren is doorgaans wel de aanloopcondensator, zeker als opstarten ook al langzaam gaat..

+1 zou ook zeker eerst de condensator vervangen, ondanks dat deze ogenschijnlijk nog de goede waarde meet/aangeeft.

Verder kan het nog zijn dat het vet in de lagers oud/hard is geworden waardoor er op hogere toeren meer weerstand in de lagers is.

Dik lagervet levert een toerental afhankelijke wrijving. Dat lijkt me niet de oorzaak. Als de zaag bijna stilstaat heeft hij ook nauwelijks koppel.
Ik zal in ieder geval testen meet een andere condensator. Ik kan me voorstellen dat bij hoge spanning de C anders uitpakt dan bij de lage spanning waarmee ik gemeten heb.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Tidak Ada

Golden Member

Voor de prijs ben ik ook best tevreden met die Parkside, <50% van wat je er bij bijv. HBM voor betaalt. Maar wel opletten met de geleiding. Die zitten in een Zamac® frame, de draad voor de stelschroeven ligt daar zo uit naar mijn ervaring.
Ik zoek nu een M7 imbus stelschroef...... Iemand?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Kijk eens bij Burton 2CV, op de eend is praktisch alles M7.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
pamwikkeling

Special Member

En toch vind ik 30 ohm als weerstand van de kooianker motor 370W aan de hoge kant.

5 à 10 ohm lijkt mij waarschijnlijker.

Probleem is of je wel het geschikte meettoestel hebt om zulke lage weerstandswaarden te meten.

benleentje

Golden Member

350W zegt op zich niet zoveel op zich als het gaat om koppel. Je moet ook het toerental van de motor of het uiteindelijke toerental van lint vergelijken. Hoe hoger het toerental des te lager het koppel.

Maar een hoog toerental met zwaar vliegwiel kan dan wel werken omdat het vliegwiel dan meehelpt. Kortom je moet naar het totaal plaatje kijken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

350W is ook niet erg veel. Ik heb een klein cirkelzaagbankje met een 650W motor, en die heeft soms behoorlijk moeite als je het hout er te snel doorheen wil voeren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@pamwikkeling
Ik heb het juiste meettoestel om ook lage weerstanden te meten. 30 Ohm is nou ook weer niet zo laag dat ik er mijn 4-punts capabele Keithley 2016 op moet loslaten.
De motor in mijn Parkside lintzaag (ook 350 watt) is ietsje 'dikker' vanwege de koelribben en de hoofdwikkeling daarvan zit ergens rond de 25 ohm. Niet zoveel minder dus.

Verschil met de B&D is dat die laatste een vertraging met een riempje heeft en de Parkside motor rechtstreeks het onderste wiel aandrijft. Beide motoren maken ~1500 rpm volgens het typeplaatje. De B&D heeft naast de vertraging ook nog eens een kleiner zaag-aandrijfwiel. Daarmee zou de B&D dus krachtiger moeten zijn. Beide motoren zijn KSA typen, dus zonder magneten die zouden kunnen aftakelen. Slechte condensator sluit ik nog steeds niet uit, hoewel...? Misschien toch sluiting in een van de wikkelingen? De zelfinductie heb ik nog niet gemeten. Enkele kortgesloten windingen doen niet zoveel met de totale spoelweerstand, maar slechts één kortgesloten winding lijkt me wel desastreus.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

@Tidak Ada
Heb je die kapotte M6 draad in de lintgeleiders opgetapt naar M7? M8 zou handiger geweest zijn, maar daar heb je denk ik te weinig 'vlees' voor. M7 stelschroeven zijn beslist zeldzaam tenzij je bij Aliexpress zoekt. Ik wed dat ze zelfs M7.36 offreren. Die Zamac dingen zien er trouwens niet uit, schroefdraad hardstikke scheef t.o.v. het gietstukje. Toch blijken de gaten en het bevestigingsvlak onderling redelijk goed op zijn plek te zitten. Probleem is dat de pennen die je met die stelschroeven vastzet van 'boterstaal' zijn en dus flink aangedraaid moeten worden om stabiel te zijn. Plat kantje eraf slijpen.
Mijn zaag (70 Euro aanbieding) bleek bij aankomst een verbogen frame te hebben. De service-afdeling (Scheppag in Duitsland!)stuurde me zonder discussie een nieuwe. Misschien dat je onder garantie een nieuw Zamac-ding kunt krijgen.

HBM is ook een soort LIDL. Kocht er laatst een vlak-vandiktebankje en kon kiezen tussen een Scheppag en HBM model die er exact hetzelfde uitzagen maar 30% in prijs verschilden... Jammer genoeg is de kwaliteit van de freesmessen (en zaaglinten) niet zo eenvoudig te vergelijken.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Soldeersmurf,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
M7 omdat ik een M7 tap heb en inderdaad geen vlees genoeg om er M8 in te snijden. Je tip om een nieuwe component te vragen is ook een goede optie, ga ik eerst proberen. Ik heb al ergens een verkoper van M7 bouten gevonden, die ze zelfs per stuk opstuurt en nog RVS ook! Helaas zijn dat allen buitenzeskant bouten en geen imbus.

Inderdaad is het systeem met die boterstaafjes 'naadje'. Ik snap niet dat ze daar geen stelschroef met borgmoer voor hebben toegepast. Ook dat lagertje, dat met zijn zijkant het lint aan de achterzijde moet steunen kan bij mij de schoonheidsprijs niet verdienen. Maar ja, wat wil je voor €70,-....

Ik heb het ding eigenlijk gekocht om metaal te zagen (draaibaar materiaal afzagen), maar daar is het zaaglint niet geschikt voor (Scheppach lever dat niet).
HBM kon me alleen een lint leveren, dat niet past, maar ik heb inmiddels een adres gevonden, waar ik dat 'op maat' kan krijgen tegen een redelijke prijs. Mocht je interesse hebben, dan kan ik je dat wel doormailen. Maar ik moet eerst mijn schuurdak slopen :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 10 september 2019 17:11:01 schreef Tidak Ada:
Voor de prijs ben ik ook best tevreden met die Parkside, 50% van wat je er bij bijv. HBM voor betaalt. Maar wel opletten met de geleiding. Die zitten in een Zamac® frame, de draad voor de stelschroeven ligt daar zo uit naar mijn ervaring.
Ik zoek nu een M7 imbus stelschroef...... Iemand?

Je kan een bus lijmen in het gat dat je eerst op boort tot 7mm. Busje maken met M6 inwendig, buitenkant afdraaien naar 7mm en in het gat lijmen met loktite 638. Hier is wel een draaibank vor nodig maar die kosten bij HBM maar 75 cent ;)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
KGE

Golden Member

Voor nood zou je in een afgezaagd M7 (RVS) boutje een sleuf of kruis kunnen zagen dan kun je hem met een platte of kruiskopschroevedraaier aandraaien.

Tidak Ada

Golden Member

Had ik ook al bedacht. Kan zelfs met een buitenzeskant bout, hoewel de beschadigde steun, Murphy volgend, natuurlijk net in een lastig hoekje zit....

Busje draaien is ook een optie. Ik had ook nog aan een helicoil® gedacht voor M6, als zo'n ding ergens te vinden is.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 11 september 2019 12:52:55 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Tidak Ada,

Ik heb die zaag ook gekocht om aluminium materiaal te zagen. Ik liep ooit tegen 30 meter DDR zaaglint aan en maak daar mijn zaaglinten van. Een malletje gemaakt van een stuk hoeklijn en wasknijpers voldoet goed om de uiteinden op elkaar te houden. Vervolgens de liplas hardsolderen en gladvijlen of -slijpen. Werkt goed, en is goedkoop.

Overigens zijn er naast helicoils ook zelftappende inserts voor in een boorgat van 7,5 mm. Misschien heb ik er nog wel eentje ergens rondslingeren. Helicoils vereisen speciale tappen....

[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op woensdag 11 september 2019 13:15:30 (13%)

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Tidak Ada

Golden Member

Op mijn werk hadden we een lintzaag, die het lint stuik laste en een inrichting had om de las glad te slijpen; een enorme weelde!

We mochten er alleen geen printplaat mee zagen....:+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

zo'n zaagblad puntlas apparaat had mn vorige werkgever ook, was een zware groene maar kleine kast met een grote trafo erin die een paar honderd A door de puntlas heen jaste.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Maar geen stuiklas en slijper als geïntegreerd deel van de zaagmachine :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Tja, dat stuiklasapparaat had ook vast wel een stroomstand om de zaag na het lassen te ontlaten. Door het lassen verandert n.l. de hardheid. Ik merk dat mijn gesoldeerde linten (en ook de linten die ik gestuiklast heb) meestal afbreken naast de las. De metallurgen onder ons begrijpen dat wel. Door de 'heen en weer' buiging van het lint krijg je op de grens tussen hard en zacht meer knik dan geleidelijke buiging waardoor de spanning in het materiaal zich daar concentreert met vermoeiing als resultaat. Ik zou het lint ter plekke van de soldering weer ietsje moeten harden denk ik. Dat wordt wel lastig want bij verhitten smelt de soldering weer los. Ik kan er mee leven dat bij mijn machine met relatief kleine wielen de levensduur van het zaaglint eerder door vermoeiing begrensd wordt dan door bot worden.

Ondertussen zijn we al afgedwaald van de oorspronkelijke vraag...

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Probeer nou eerst eens een nieuwe condensator, kost je de kop niet.
Meting geeft misschien de juiste uF aan maar dan als nog is het goed functioneren niet gegarandeerd.
Als het mijn machine was dan had er al een nieuwe condensator opgezeten.

Mijn Emco lintzaag startte goed, maar zodra hij belast werd stortte het toerental omlaag. Totaal geen koppel.
Met een nieuwe condensator erop draait ie nu alweer een paar jaartjes prima.

Condensator ga ik zeker vervangen. Sinds ik een nieuwe zaag heb is het aanpakken van de oude machine gezakt op de prioriteiten lijst.
In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken en de suggesties.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Ronald45

Golden Member

Kijk wel goed of je een aanloop- of bedrijfscondensator nodig hebt!