Load Cells informatie

Op 7 september 2019 10:24:02 schreef evelo:
Dan kan je evengoed afvullen op volume. Bakje vol = klep dicht.

Maar het kan goed zijn dat er een seizoensafhankelijkheid is. Dus dat wegens 20% minder dieren in de winter maar 250kg moet zijn. Een getalletje is wat er gevraagd werd en dat kan best zinnig zijn.

Mijn HX711 weegschaal was gisteren te ver gedrift dat ie het niet meer deed. Nu auto-drift-compensatie ingebouwd.
Dit is wat de drift op een eenvoudige HX711 doet over een periode van 2 maanden. De "outliers" boven de solide lijn zijn gewoon echte metingen. Voor het maken van de grafiek heb ik gnuplot verteld dat ie de Y-schaal niet moet schalen om alles in beeld te krijgen, maar dat 30 genoeg is.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 7 september 2019 11:57:12 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Nog een tip: bij deze loadcellen mag je de kabels niet inkorten!!

Ohja! Dat stond in die calibratierapporten die je getoond had. Waarom is dat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In principe is dat waar, maar toch heb ik het vaak zat gedaan, bij toepassingen die toch niet geijkt hoeven te worden. Zolang alle loadcellen ongeveer dezelfde kabellengte overhouden maakt het weinig uit, en ook als de lengtes verschillend zijn, is de afwijking meestal zo klein dat je het toch niet merkt.

Er is een goede kans dat de kabels van de TS al zijn afgeknipt door degene die ze heeft gedemonteerd (los schroeven is meer werk), maar dat is dus echt geen reden om ze weg te gooien!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Eens! Maar de draadjes aan mijn loadcell zijn zo dun dat je op meerdere Ohms per meter moet rekenen. Als je dan 5m van dat spul d'r aan hebt zitten dan tikt dat toch wel aan... Voor de 0.1% moet je daar dan snel rekening mee houden, maar als +/- 2% ook goed is, zoals ik hier verwacht, dan loopt het inderdaad wel los. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Zo'n loadcell kun je niet vergelijken met een industriële loadcell natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nouja, de range is anders. Ik heb een keer een 1-2-5-10 setje gekocht. De 2kg zit nu op mijn automatische-weegschaal-foto-maak-machine. Ik heb geen 5 ton exemplaren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Veel schaaldelen halen is wel mogelijk. Ik heb gewerkt aan elektronica voor wegen en doseren. Bij Matam hadden we een klasse III (3) weegschaal. Maar intern hadden we om goed doseringen te kunnen besturen een bandbreedte van een paar honderd Hz en een resolutie van 1 gram op 100 kg bereik.

Het kan als je de afschermingen en aardingen goed hebt en differentieel werkt.

We gebruikten Hottingen loadcellen. Bij deze werden weerstanden meegeleverd om ze parallel te kunnen zetten. Wij hadden echter een 4-punt ophanging waardoor het met 1 loadcell kon, we hadden dit daarom niet nodig.

GJ_

Moderator

Een HBM loadcell voor klasse III komt niet verder dan 20.000 schaaldelen. Die resolutie van 1 gram kan m.i. nooit echt nauwkeurig zijn, zeker niet als je intussen ook nog aan het storten bent.
Het scheelt wel dat bij die machines maar een klein deel van het bereik word gebruikt. Dat geeft nogal een forse verbetering in zowel lineariteit als hysterese.

Lambiek

Special Member

Op 8 september 2019 10:09:25 schreef rew:
Nouja, de range is anders.

Maar de draadjes aan mijn loadcell zijn zo dun......

Ik bedoel eigenlijk de bedrading, dat is bij een industriele load cell iets dikker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Boeiende materie.

Ik heb heus wel nagedacht over een systeem dat niet met electronica maar met volume werkt. Grote probleem hier is dat je niet nauwkeurig kan werken omdat we dikwijls met andere producten werken, waarvan het soortelijk gewicht makkelijk 30% kan afwijken. Wegen is dus echt de enige optie.

Het hoéft wel niet op de kilo nauwkeurig te zijn, een afwijking van een 5tal kilo wil best wel lukken. Maar meer hoeft het niet te zijn.

Ik ga alle replies alvast nog eens grondig nalezen, bedankt!

evelo

Golden Member

Als de silo hoog genoeg staat dan zou je ook kunnen een gewone vloerweegschaal onder de uitloop zetten.

Bak op de weegschaal, tarreren en afvullen tot gewenst gewicht.

Op 8 september 2019 11:09:10 schreef GJ_:
Een HBM loadcell voor klasse III komt niet verder dan 20.000 schaaldelen. Die resolutie van 1 gram kan m.i. nooit echt nauwkeurig zijn, zeker niet als je intussen ook nog aan het storten bent.
Het scheelt wel dat bij die machines maar een klein deel van het bereik word gebruikt. Dat geeft nogal een forse verbetering in zowel lineariteit als hysterese.

Dat geldt als je temperatuurgedrag etc mee gaat tellen. Echter voor doseren heeft het helemaal geen invloed, dat gaat er zeer goed mee. Het nauwkeurigst wat ik gezien heb was melkpoeder met repeteerbaar maximaal 1 a 2 gram afwijking. Dan gemeten na een korte wachttijd na stilstand. Maar wel ex. nauwkeurigheid. Daarvoor neem je gewoon een loadcell van een hogere klasse, maar die gedraagt zich dynamisch hetzelfde.

Hysterese wordt vooral bepaald door de ophanging, de mechanica en die wij hadden was erg goed. De Hottinger loadcell gaf totaal geen hysterese, ik heb dat getest. Ik kon zelfs zien wanneer er iemand door de gang liep.

GJ_

Moderator

Iedere loadcell heeft een hysterese, onafhankelijk van de ophanging. Maar zoals ik al opmerkte: als je een die 100kg loadcell belast met 100kg en weer ontlast zul je gedurende dat traject een flinke afwijking in lineariteit zien t.o.v. de "heenweg".
Als je echter begint met een belasting van 50kg voor je constructie en er dan 100gram belasting bij doet is er inderdaad weinig hysterese.

Met de machines zelf is (was) trouwens niks mis. Alleen een beetje onduidelijk hoe na het faillissement de verhoudingen liggen met partijen als Vezet en HMR.

Voor geijkte toepassingen zijn er ook regels voor de maximale hysterese; ik heb ooit certificaten gehad om dat allemaal te mogen keuren (lang geleden), en ik meen me te herinneren dat het maximaal 3 schaaldelen (van 3000) was op of voorbij de helft van het nominale belasting, en 2 schaaldelen onder de helft. Je gaat dan in stappen van 0 naar de nominale last en weer terug, en het verschil tussen die metingen mag dus niet meer zijn dan 2 of 3 schaaldelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Ik heb voor Revere nog ooit de besturing gemaakt om de volledige testcyclus automatisch uit te voeren voor transducers met een nominale belasting van tientallen tonnen in een grote klimaatkamer met hele behoorlijke gewichten.
Wat de verdere eisen waren weet ik niet meer (was in 1996).

Op 9 september 2019 08:28:40 schreef GJ_:
Iedere loadcell heeft een hysterese, onafhankelijk van de ophanging. Maar zoals ik al opmerkte: als je een die 100kg loadcell belast met 100kg en weer ontlast zul je gedurende dat traject een flinke afwijking in lineariteit zien t.o.v. de "heenweg".
Als je echter begint met een belasting van 50kg voor je constructie en er dan 100gram belasting bij doet is er inderdaad weinig hysterese.

Met de machines zelf is (was) trouwens niks mis. Alleen een beetje onduidelijk hoe na het faillissement de verhoudingen liggen met partijen als Vezet en HMR.

Ik deed dit niet voor Matam in Bergeijk maar Matam Machinefabriek daarvoor in Bladel. Spin-offs zijn o.a. de Matam in Bergeijk, Arodo in Arendonk, Willems Baling in Bladel, BTH in Eersel (nu onderdeel van Chronos), Vezet Group en nog wat anderen. Maar geen van allen heeft eigen doseerelektronica, dat was alleen Matam Machinefabriek.

En inderdaad hebben weegbunkers en weegplateaus een aardig gewicht.

evelo

Golden Member

Voor geijkte weegsystemen moet er een compabiliteitsberekening gemaakt worden om te zien of alle onderdelen, soort weegcellen, constructie, tarra,... Tot een ijkwaardig systeem kunnen leiden.

Bij doseersystemen is herhaalbaarheid niet gemakkelijk. Overgang wegend/niet wegend is delicaat.

Voordat de TS afhaakt

Uit de documentatie van GJ maak ik op dat deze af fabriek gekalibreerd zijn en dus probleemloos parallel gezet kunnen worden.

Zet ze alle 4 parallel op een goede indicator en je bent klaar, als je het alleen voor interne weging gebruikt heb je niets met ijk of andere zeur organisaties te maken.

Monteer de loadcellen onder je silo. Ik heb ooit een silo afgesteld met stoeptegels ~ 10 kg. Elke tegel even op de weegschaal .Als je er maar genoeg hebt :), je hoef niet tot 4 ton om te testen. Met 1 ton zit je al heel goed in de richting. Na afhalen tegels nulstelling en eventueel nog eens tegels erop leggen.

Als de silo dicht is zou je hem ook met water kunnen testen.

De eerste keer als je voer laat brengen, gewicht 0 stellen en x ton er in laten kieperen.

GJ_

Moderator

Psies. Als je de exitatiespanning en het FS mV/V insteld ben je al ver op weg.

Op 9 september 2019 22:26:38 schreef evelo:
Overgang wegend/niet wegend is delicaat.

Met een goede constructie zonder wrijving, stick-slip en kruip is dit geen probleem. Wel moet je genoeg tijd nemen voor de filtering om nauwkeurig te meten. Daarmee stel je dan je schakelpunten bij.

In dit geval is het best eenvoudig. Gewoon een goedkope uitlezing nemen, dat werkt al wel met alles parallel.

Ik denk dat evelo vooral doelt op kabels e.d. die eventueel van de vaste wereld naar het wegende deel moeten lopen, daar moet je extra aandacht besteden om beïnvloeding van de weegschaal te minimaliseren. Als deze silo een klep heeft die met de hand bedient moet worden, moet je de hendel natuurlijk ook niet vasthouden terwijl je probeert te wegen, dat heeft ook invloed, maar voor de TS maakt dat waarschijnlijk allemaal weinig uit, omdat het niet op een kilo meer of minder komt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Kabels etc moeten natuurlijk in grote lussen hangen. En over de loadcell een dikke aardverbinding. Moet je eens opletten als ze aan de weegbunker gaan lassen en de massaklem elders in de machine zetten..

De beweging is echter klein, de kabels bewegen bijna niet.

Een klep zou je met lucht kunnen besturen, slang wel in een lus hangen, dan heeft hij weinig invloed.

Op 11 september 2019 22:12:26 schreef Hoeben: Moet je eens opletten als ze aan de weegbunker gaan lassen en de massaklem elders in de machine zetten.

Dat noemde wij vroeger goede handel...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken