voeding via electrische fietsverlichting

Om beter zicht te hebben op achteropkomend verkeer zou ik graag een USB endoscoop aansluiten op een mobiel. Betreft electrische driewieler met een accupack 36 Volt, die krap door de schuurdeur past. Spiegeltje wederom afgebroken. Gebruikster is licht invalide.

Mijn vermoeden is dat de endoscoop bij een lange fietstocht de batterij van de mobiel gaat leegtrekken.
Ik bedacht dat de draadjes van de verlichting (paar Volt?) makkelijk bereikbaar zijn. Aftappen en verbinden met de pennen van de USB endoscoop voeding. De data via de andere pennen naar de mobiel.

Is zoiets aan de praat te krijgen?

Ik heb niets door kunnen meten, de driewieler staat in een andere stad.
Ik schat dat de endoscoop een paar honderd mA verbruikt. Ik hoef geen data op te slaan dus misschien 100 mA?

Groeten willem

Thevel

Golden Member

Met een endoscoop naar achteren kijken?
Ga je weinig zien denk ik...

Met de endoscoop van de Action á Euro 7,00 kon ik de achterwand van de kamer op 7 meter afstand, redelijk duidelijk zien. Met een gadget van 20 euro vast nog wel iets scherper beeld.

Thevel

Golden Member

Als je bij de aansluitingen van de 36V accu kan zal je zoiets kunnen gebruiken.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien kan je beter eens kijken wat je met een achteruitrijcamera met monitor aan kunt.
Die zijn zeker bij Ali en Banggood te kust en te keur te vinden.
Zoek wel naar een systeem, wat een waterdichte monitor heeft.

Weliswaar 12V, maar dáár kun je wat aan doen....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 8 september 2019 23:02:08 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tja een endoscoop is meer om in gaatjes te kijken. Ik heb er een gebruikt om te kijken of de binnenzijde van mijn chassis goed verzinkt was. En het beeld dat dat ding gaf van dingen op afstand was niet iets om wild van te worden.

Omdat het over een hulpmiddel voor een gehandicapt persoon gaat zou ik ver weg blijven van goedkope action rommel. Koop dan iets duurders en goeds. Gehandicapte mensen kunnen ook nog wel minder handig dan niet gehandicapte personen. Er bestaan niet voor niets telefoons met extra grote knoppen enzo. Slecht werkende goedkope in elkaar gerommelde spullen gaan het dan echt niet worden.

Een actie camera doet denk ik exact wat jij wilt. Monteer hem achter op de fiets en stuur het beeld via bleutooth of wifi naar de telefoon. En gebruik voor beide systemen een draagbaar accupack, powerbank ofzo. Zowel je telefoon als de camera hebben een stabiele vijf volt nodig. Uit je fiets dynamo komt er absoluut geen stabiele spanning. Je zult die spanning eerst moeten omvormen naar een stabiele spanning. En dat laatste is niet heel makkelijk. Dan komt de vraag levert de dynamo wel genoeg vermogen voor al die apparaten?

Een powerbank is dan echt makkelijker.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 9 september 2019 00:01:07 (12%)

Thevel

Golden Member

Hierboven:

Dan komt de vraag levert de dynamo wel genoeg vermogen voor al die apparaten?

Het gaat om een elektrische driewieler met een 36V accupack.

Op 8 september 2019 23:57:12 schreef Ex-fietser:
Uit je fiets dynamo komt er absoluut geen stabiele spanning. Je zult die spanning eerst moeten omvormen naar een stabiele spanning. En dat laatste is niet heel makkelijk. Dan komt de vraag levert de dynamo wel genoeg vermogen voor al die apparaten?

Heb je daadwerkelijk de openingspost gelezen, of alleen de titel? Elektrische driewieler, dat is een gigantische powerbank. Overal extra accu's toevoegen die allemaal apart opgeladen moeten worden lijkt me een bijzonder stom plan.

Licht invalide klinkt als iemand die slecht ter been is, dat hoeft niet te betekenen dat ze algemeen onhandig en lomp is.

Is een inklapbaar scharnier voor de spiegel niet eenvoudiger? Misschien de spiegel met een magneetje vastmaken, en een koordje zodat hij niet stuk valt als hij los komt? Er zijn prima kunststof spiegels te koop voor motoren en zo, die zijn veel minder kwetsbaar dan glas. Een spiegel geeft al snel beter beeld bij alle licht omstandigheden dan een camera aan een telefoon. Daarbij moet die telefoon dan altijd aan staan tijdens het rijden, ook bij slecht weer en zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Inderdaad, slecht ter been.
Door een stuk met de driewieler te fietsen heb ik zelf gemerkt dat die achteruitkijkspiegel op smallere fietspaden een obstakel is. Toevallig had ik een endoscoop nodig en heb even een goedkoop ding gehaald, aansluiten op mobiel en er was redelijk beeld. Dacht meteen dat zoiets een mooie oplossing zou zijn voor de driewieler, niet realiserend dat dat spul dan voor uren achtereen zou moeten werken en dus de accu van de mobiel leeg zal trekken.

Dus leek me iets als toevoer via de verlichting een oplossing.
Powerbank is ook prima.
Endoscoop (of webcam) moet dan gevoed worden door de powerbank maar het datasignaal naar de mobiel.
De camera heeft één usb uitgang.
De mobiel heeft één usb ingang
De powerbank twee usb uitgang poorten waardoor beide apparaten gevoed kunnen worden.
Resteert de data overdracht.
Powerbank openslopen en de datapennen op elkaar aansluiten.

Zou zoiets in principe moeten kunnen werken.

Ik heb het wel eens geprobeerd met een USB stick aan de telefoon, en een aftakking om beide te kunnen voeden/de telefoon op te laden, maar die wilde niet opladen en communiceren via USB OTG (USB on-the-go, waarbij de telefoon dus de USB host device is); zodra de lader werd aangesloten, ging de telefoon terug naar slave mode, en stopte dus alle andere communicatie met USB apparaten.

Dit is uiteindelijk alleen een software issue, denk ik, maar in de USB specificatie is er wel enige koppeling gemaakt tussen de voeding en wie de host is op een USB verbinding.

Wellicht dat het met jouw telefoon wel werkt, of dat je de telefoon draadloos kunt opladen (waardoor de USB verbinding dus beschikbaar komt), of de communicatie via Bluetooth kunt doen. Mijn ervaring is dus dat communiceren en voeden tegelijk over USB niet werkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank Sparky. Duidelijke info.
Die poging tot data koppeling laat ik maar.

Ik ga eerst kijken hoe lang de batterij van de mobiel het volhoudt met zo'n miniscuul endoscoop cameraatje. Beide bevinden zich op verschillende adressen dus daar gaat wat tijd overheen. Als het redelijk werkt laat ik dat nog weten.

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 september 2019 23:57:12 schreef Ex-fietser:
[....]goedkope in elkaar gerommelde spullen gaan het dan echt niet worden.

Een actie camera doet denk ik exact wat jij wilt. [....]

Zo'n camera spiegelt het beeld niet L-R, dat maakt het voor de persoon nog moeilijker, want zijn L-R oriëntatie wordt dan in de war gebracht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De endoscoop werkt met een app op de mobiel. De app heeft diverse instellingen waaronder L-R spiegelen.
Tot nu toe is een endoscoop of webcam de enige cam die zonder beelden vast te leggen (en dus energie verbruikt) rechtstreeks op een mobiel beeld geeft zonder uit te schakelen.

Het moet zeker USB zijn, want mijn achteruitrij camera (China, 10 euro of zo) is ook gewoon een dom ding dat niets op kan slaan en nooit uitgaat zolang er spanning op staat.
Ik heb er eentje in mijn auto gebouwd en op mijn autoradio aangesloten (met DVD spelers, dus met LCD-scherm). Stom genoeg kan mijn ene JVC radio het beeld wel spiegelen en de andere JVC van een jaar of twee nieuwer juist niet*. (Ene heeft een Chinees cameraatje wat zelf al spiegelt, de andere een camera uit een set met apart kastje voor SD-opslag die ook als bewakings- of frontcamera gebruikt kan worden: deze camera spiegelt daarom niet zelf).

* [offtopic]gevraagd bij JVC of de subwoofer frequenties , bv door software update, niet aangepast kunnen worden (80, 120 en 165Hz iirc) en kreeg als antwoord dat dit gebruikelijke frequenties zijn en dat ik, gechargeerd, niet zo moet zeuren. De nieuwere heeft dus 55, 85 en 120Hz als keuzes, mijns inziens stukken logischer, maar daar waren ze inmiddels zelf ook achter...[/offtopic]

Tidak Ada

Golden Member

Dat doet zo'n achteruirijcameraatje ook. 12V en het heft de mogelijkheid om aan/uit geschakeld te worden middels de achteruit stand van het voertuig. Camera'tje is goed waterdicht en als je zoiets in de motor branche kunt kopen, ook voor de monitor.

Ik heb een set voor mijn camper, die minder dan €80 kostte, terwijl de monitor in de achteruitkijkspiegel zit (te groot voor jouw doel, maar, er zijn ook sets met kleinere monitortjes voor en paar tientjes.
Spanning omzetten naar 12 V is goed mogelijk met een switcher.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †