led controller smd onbekend onderdeel

hoi,

mijn led controller dimt een kanaal niet meer. nu zitten daar twee transistors/fet`s in die ik niet kan vinden met de gegevens die erop staan.
de opdruk is JY602M FBAG. iemand enig idee wat het moet zijn, of eventueel een vervangend type.

mvg

rob

Sine

Moderator

Oeeh .. een printkroonsteentje was niet verkeerd.

Verder lijken het gewoon twee fetjes in parallel, daar kan zo ongeveer alles in. Misschien even uitvogelen wat de gate spanning is om te zien of je een logic level fer nodig hebt.

Zooo, groen/gele aardedraad gebruikt als stroomvoerende geleider? Foei! :-)

Wellicht kan je met een generieke nmos wel uit de voeten. Kan je de gate-spanning eens meten als je een LED-kanaal voluit zet? (linkse pin)

Denk je dat je de bestaande FET netjes kan desolderen? SMD en groot koelvlak, niet vanzelfsprekend hoor. Eventueel mechanisch verwijderen (pootjes doorzagen met een dremel) en de nieuwe FET er bovenop zetten.

Ik mis vrijloopdiodes (tussen LED-uitgang en positieve voeding). Is bijna zeker de oorzaak dat de FET overleden is. Of zit er onderop iets?

net even gekeken, onder de print zit niets, desolderen zal wel gaan met hete lucht, ik meet 3,5 v op de linkse pin. welke fet zouden jullie er voor in de plaats zetten,

mvg

rob

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Opmeten... ;) (TO-263 is D2PAK, TO-252 is DPAK...)

https://e2e.ti.com/cfs-file/__key/communityserver-blogs-components-weblogfiles/00-00-00-03-59/Brett3pic1.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met hetelucht moet desolderen idd wel lukken.

Zeker dat je LED's voluit branden (100%) wanneer je die gatespanning meet? 3.5V is namelijk wel erg weinig en kan de keuze beperken.

Wat voor belasting is er aangesloten? (spanning, stroom)

24v led balk , 54 watt +/_ 2,5A . Ik heb gemeten op de middelste en linker poot van de fet

hoi, enig idee wat er in past, de vissen kunnen nu niet slapen :D :)

ik heb 2 x 78mo8a, maar kan daar ook weinig over vinden

mvg

rob

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ok,
ik weet dat er veel verschillende types zijn, dat maakt het moeilijk.
kan ik er gewoon een kiezen uit de lijst,

mvg

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank je allemaal, ga er eentje kiezen,

Mvg

Wel even op letten of het een N-Channel of een P-channel Mosfets zijn.

Depeet

Ok, dan heb ik nog een vraag, wat heb ik nu, ?

Arco

Special Member

De exotische draadkleuren maken het niet echt makkelijker... ;)
- Als de min van in en uitgang direct aan elkaar zitten is het waarschijnlijk een P-mosfet
- Als de plus van in en uitgang direct aan elkaar zit is het waarschijnlijk een N-mosfet (meest gebruikelijke)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 9 september 2019 11:56:22 schreef subsonik:
Ik mis vrijloopdiodes (tussen LED-uitgang en positieve voeding). Is bijna zeker de oorzaak dat de FET overleden is. Of zit er onderop iets?

D3 en D4 zou de plek kunnen zijn waar ze moeten.

Don't Panic!

Ok, maakt het nog uit wat voor diode, welke kant moet de streep op de diode, heb nog een stel 1n4007 liggen

De min van de ingang en uitgang zit aan elkaar, dus een p-mosfet

Op de printplaat zitten de mindraden van de in en uitgang bij elkaar, alleen staat er bij de - draden (gemeten) een + afgebeeld op de printplaat. Is dat normaal ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 10 september 2019 19:06:55 (52%)

Arco

Special Member

Zo te zien zitten alle bruine draden aan elkaar. Ik mag toch hopen dat dat de plus is?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Draden verkeerd in de meter , gaat lekker 8)7

Dus een n-mosfet, alleen nu nog de vraag of er een diode tussen moet

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 10 september 2019 19:07:19 (44%)

Arco

Special Member

Schakeling is zo te zien zo (D1 is de open diodeplaats op de print):

Die diode is optioneel en meestal niet nodig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Top, kan ik daar een 1n4007 voor gebruiken