Oud lasapparaat

Hallo
Via kennis een vraag gekregen van een oud lasapparaat(60 jaar oud).
In het lasapparaat zijn 2 condensoren ontploft,deze zijn eruit gehaald.
De kabels zijn doorverbonden,nu last hij nog wel,maar is zeer lastig om de elektrode te onsteken.
ben nu op zoek naar 2 nieuwe condensatoren,maar weet niet welke ik moet gebruiken.het lasapparaat staat niet bij mij.
zie fotoos
gr.Wim

pamwikkeling

Special Member

Ik zou durven proberen met een BEDRIJFS condensator 50uF 450V die gebruikt worden om electro motoren te starten.

Mogelijks dient deze condensator alleen om de cos fi van het geheel te verbeteren.

Normaal gesproken staan die condensoren parallel op voeding priemair om zoals Pamwikkeling al aangaf om de cos phi te verbeteren, en het spanningverlies door de blindstroom te elemineren. Maar zoals je aangeeft dat de aansluitingen zijn doorverbonden zou nu de zekering er uit moeten knallen omdat je nu een kortsluiting maakt, uitgaande van bovenstaande.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@ hun.
Dan heb ik het verkeerd begrepen van mijn kennis.
Ga morgen een nieuwe halen en jullie horen nog van mij wat het geworden is.
Gr.Wim

Slecht aanslaan kan ook met slechte /vochtige elektroden gebeuren. Electroden bewaren in een verwarmde kast is het beste.

maartenbakker

Golden Member

De condensator op de foto is een 57 jaar oude papiercondensator. Die dingen hebben niet het eeuwige leven en kunnen eventueel al stuk zijn geweest dus ongerelateerd, maar afhankelijk van de schakeling ook niet onmogelijk dat ze invloed hebben op de werking. Ik zou wat pamwikkeling zegt: toch even proberen hoe hij last met een nieuwe of 'known good' condensator.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kunt je elektroden ook even in een hete oven leggen voor een kwartiertje of zo. Komt niet precies maar het scheelt wel.

hoi
Ze hebben er een nieuwe condensator tussen gezet en hij last weer.De ontsteking was stukken beter.

GR.Wim

de laselektrodes eerst even opwarmen met een verfbrander helpt ook wel met ontsteken, zeker een nieuwe, na 3cm lassen is de elektrode heet genoeg. vocht in het poeder rondom die laselektroden geeft ellende en vastvriezen steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer