5V voeding scheiden

Op 9 september 2019 16:38:02 schreef benleentje:
IK zal als ik van de week eens tijd heb dat gaan testen met een standaard dinrail spanningsmodule en een diverse zekeringen.

Leuk! Mee eens dat het met een 50mA zekering wel goed zal gaan en dat het spannend kan worden met een 1A zekering. Maar ik hou me aanbevolen om mijn "gevoel" met metingen te "eiken" :-)

Op 9 september 2019 17:09:10 schreef buzzy:
Elke plusdraad bij de voeding afzekeren met een glaszekeringetje van X ampere. (X is de maximaal opgenomen stroom door de sensor)

Hierbij mag je X naar boven afronden. Dat kan subtiel zijn (0.9A -> 1A zekering) of asubtiel (5mA nodig voor de sensor -> 200mA zekering omdat ze niet kleiner te krijgen zijn of omdat je ze niet hebt).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 9 september 2019 21:03:51 (34%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Daar heb je ook gelijk in. MIjn gevoel zei me dat een 0,15mm2 draad geen 10A aankan, maar dat gaat nog net op het randje. Een kabel temp van 60°C voor 1 belaste ader is dan ook best hoog. En zeker niet aan te bevelen maar dat betekent wel dat een 0,4mm2 voldoende is.

Ik zat even te denken: Een zekering zorgt er voor dat de duur van de kortsluiting zo kort mogelijk is mijn gevoel zegt dat hoe groter de stroom is tegen over de zekeringswaarde hoe sneller dit proces werkt.

Om dan niet een container vol met zekering te moeten kopen kan je dat niet met een FET doen via een Arduino en instelbare? Aan de andere kant kan je zo wel testen hoe snel een voeding tript.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 9 september 2019 20:54:23 (43%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 september 2019 16:38:02 schreef benleentje:
[...]???

Gevalletje van klepel en klok. IK heb enkel mijn twijfels geuit dat ik niet zeker ben hoe een voeding op een zekering reageert. Ik denk dat het bij een 10A voeding en 50mA zekering wel goed gaat. Maar bij een 10A voeding en 1A zekering heb ik sterk mijn twijfels.

IK zal als ik van de week eens tijd heb dat gaan testen met een standaard dinrail spanningsmodule en een diverse zekeringen.

Het is wel leuk dat je gaat testen, maar TS moet in zijn situatie zelf uitknobbelen wat de beste oplossing is. Je resultaten zullen hoogstwaarschijnlijk niet één op één toepasbaar zijn voor de situatie bij TS.

benleentje

Golden Member

Dat weet ik ook wel dat het voor TS niet relevant is maar zoals REW ook zei zit je vaak met een gevoel. Dat gevoel moet natuurlijk wel vaak worden bijgeschaaft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 september 2019 20:08:29 schreef benleentje:
Om dan niet een container vol met zekering te moeten kopen kan je dat niet met een FET doen via een Arduino en instelbare? Aan de andere kant kan je zo wel testen hoe snel een voeding tript.

Ik ben bang dat er een aantal zekeringen zullen moeten sneuvelen. Mijn project: "maak een digitale zekering met een mosfet" is "omdat het lastiger is dan ik in de eerste instantie dacht" voorlopig op de lange baan.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 september 2019 20:08:29 schreef benleentje:
Ik zat even te denken: Een zekering zorgt er voor dat de duur van de kortsluiting zo kort mogelijk is mijn gevoel zegt dat hoe groter de stroom is tegen over de zekeringswaarde hoe sneller dit proces werkt.

Dat is een zekerheid. Kijk maar naar de datasheets van zekeringen. Een begrip is de I2t van een zekering. Dat is voor iedere zekering een eigen vaste waarde. Een verdubbeling van de kortsluitstroom zorgt ervoor dat een zekering een kwart van de tijd nodig heeft om te sneuvelen. Als je halfgeldeiders (bv thyristors of triacs) wilt beveiligen met zekeringen dan moet je ook zorgen dat de I2t van de zekering kleiner is dan de I2t van de halfgeleider. Zo niet dan beschermt de halfgeleider de zekering. Nee hoor, eerst sneuvelt de halfgeleider en daarna de zekering.

benleentje

Golden Member

@rew. Ik wil niet de complete zekering simuleren want dat is best lastig. En dat zal dat denk via een opzoek tabel moeten om bij eeb bepaalde stroom de goede tijd te krijgen. IK wil enkel het onderste deel van de karakteristiek waarbij het ding het gewoon zo snel mogelijk moet opgeven.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 september 2019 22:09:31 schreef ohm pi:
Een begrip is de I2t van een zekering. Dat is voor iedere zekering een eigen vaste waarde. Een verdubbeling van de kortsluitstroom zorgt ervoor dat een zekering een kwart van de tijd nodig heeft om te sneuvelen.

Dat is een empyrisch getal wat een beperkt "werkingsgebied" heeft: Als de zekering binnen redelijke tijd uitvliegt, dan is de I2t ongeveer constant.

Stel jij hebt een 1A zekering met een bepaalde I2t. Als ik nu 1.1 maal dat getal in seconden 1.0A door dat ding stuur, gaat ie dan na zoveel weken kapot? Ik denk het niet!

@benleentje: Ook het "indien stroom meer dan X, verbreek de verbinding" schakeling bleek tricky. Maar wat je ook "simuleert": Dat is vrij essentieel anders dan een zekering. Die heeft een meetbare weerstand en blijft toch aan voor een bepaalde tijd (ook al is het maar mili- of microseconden!) nadat je 10x Inom er doorheen stuurt.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 10 september 2019 19:07:29 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 september 2019 19:05:07 schreef rew:
[...]Dat is een empyrisch getal wat een beperkt "werkingsgebied" heeft: Als de zekering binnen redelijke tijd uitvliegt, dan is de I2t ongeveer constant.

Niet helemaal empirisch. I2t.R is de hoeveelheid energie die nodig is om de zekeringdraad te laten smelten. De R is de weerstand van de zekeringdraad. Hoe sneller de energietoevoer des te minder tijd heeft de zekering ter beschikking om de thermische energie af te staan aan de omgeving.
Kleine aantekening. Hoe warmer de zekering des te lager is de (bijbehorende) I2t, want het smeltpunt van de zekeringdraad verandert niet.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 10 september 2019 20:27:16 (12%)

Dus die I2t geldt als benadering zolang je de zekering geen energie kan afdragen aan de omgeving.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als de zekering wel warmte kan afstaan aan de omgeving, bij een overstroom,
zal hij "slijten", er zullen atomen uit de draad uittreden en de draad dunner maken en de zekering"waarde" kleiner, we praten dan over maanden tot jaren afhankelijk van de mate van overstroom en koeling van de zekering.
Bij drie identieke zekeringen zit er al zoveel verschil in dat bij machines met een thermische-beveiliging met differentiaal-werking deze bij het inschakelen uitschakelt, drie nieuwe zekeringen erin en het werkt weer.

Bij normaal gebruik wordt de zekeringdraad langer en dunner. Kijk maar naar een gebruikte oude glaszekering of keramische autozekering. Hoe dat mechanisme werkt weet ik niet. Zal wel iets te maken hebben met uitzetten en inkrimpen. Ik geloof niet dat verdampen of sublimeren ("er zullen atomen uit de draad uittreden" = verdampen of sublimeren) van de zekeringdraad een grote rol speelt bij de slijtage van de zekering. Oxidatie zou nog wel kunnen.

Op 11 september 2019 06:30:38 schreef rew:
Dus die I2t geldt als benadering zolang je de zekering geen energie kan afdragen aan de omgeving.

Klopt en de benadering is nauwkeuriger bij een hogere overbelasting.