Lasapparaat, ervaring en vraag

Je hebt volgens mij al aardig wat dingen uitgesloten. Ik kan wel zien dat die grote trafo behoorlijk heet is geweest. Ik ga er binnenkort mee verder. Hoor graag van je of je vorderingen maakt. Kom op internet meer gevallen tegen maar echte oplossingen worden niet gegeven. Het moet niet een bodemloze put worden want dat isnhet simpelweg niet waard.
Succes in ieder geval

High met Henk

Special Member

Oef deja vu:

Mijn Huvema deed hetzelfde: https://www.circuitsonline.net/forum/view/137615/last

Bleek toch in trafo te zitten. Werd bij aanschaf van de esab al gewaarschuwd dat elektra beckum zelfde probleem had als Huvema.

Lijkt erop dat jij daar last van hebt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Maar zo te lezen ook nooit opgelost.

Heb dus een andere trafo (1 van de 2) maar zit dus nog even met de functie van die ene draad die ontbreekt.

High met Henk

Special Member

bij mij was het duidelijk de trafo: daarmee was apparaat total loss...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Vraagje, de oude trafo heeft 7 draden, de nieuwe 6.

Ik mis 1 aftakking vanuit de kern vannde trafo naar de pcb.

Heeft iemand enig idee wat dit doet?

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik had foto's geupload maar die staan er niet bij.

Er zit een 4 standen schakelaar op, er zitten ook 4 ingangen op waarbij de draad elke keer net dichter bij de kern binnen komt.

Die ene ontbrekende draad gaat naar de pcb en komt samen met de ventilator uit op een constante spanning.

Ik dacht eerst dat het wellicht een schakeldraad was om de trafo uit te schakelen zolang de toorts niet ingedrukt is. Maar dat klopt dus niet.

Is zeker geen stand minder, maar wat het wel is...?

Zo even achter de pc een foto uploaden

Nog aan het uitpluizen, maar de 4 standen schakelaar met bijhorende 4 draden naar de trafo zijn via de nul aangesloten.

Die ene draad is via fase aangesloten.

Dan heb ik nog 2x een uitgang naar de gelijkrichter.

Tidak Ada

Golden Member

Ben jij dat op die foto?
Dan zou ik toch wat meer beschermende kleding aantrekken.
Leren handschoenen met lange manchetten en een lasschort.
Er is al gesproken over veiligheidsschoenen, maar heb je wel eens een spetter op het vel van je polsen en armen gevoeld?. 1500 °C is echt 'een beetje warm'! Draag ook geen kleding van synthetische stof, dat fikt gelijk.

Je zou ook eens kunnen kijken maar een ferme partytent om buiten te lassen, Wel de wanden bekleden met brandvertragend materiaal (glasdoek o.i.d.), of een dito scherm aan de kant waar je last.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb per abuis in het verkeerde topic geantwoord.. has mijn eigen topic moeten zijn.

Heb zelf een oude lederen motorjas aan, spatschort voor de benen, handschoenen en dichte sportschoenen (komt niets via de bovenkant binnen), centrale afzuiging in de schuur op standje max, mondkapje en lashelm.

Noem het maar overkill haha

OK nadat ik een andere trafo op de kop heb getikt zat ik met een ander probleem.

De oude trafo heeft 7 aansluitingen en de nieuwe 6.

Omdat de 7e aansluiting op de oude trafo heel ergens anders vandaan kwam, wist ik het niet zo goed te plaatsen.

Maar na alles even uitgekrabbeld te hebben (zie bijlage), zie ik dat de 4 standen N (blauw) zijn.
De 7e draad is N (bruin) welke wordt bekrachtigd via een relais bij indrukken knop toorts.

Dus de enige conclusie moet zijn dat de nieuwe trafo geen 4 maar 3 standen heeft waarbij er 1 van de 4 draden die bij elkaar zitten er ook een N tussen zit.

Maar hoe kom ik er achter welke draad dat is?
3 stuks die ik duidelijk steeds "dieper" in de spoel verdwijnen en 1 lijkt de kern in te gaan. Ik DENK dat dat de N moet zijn en de andere 3 L, valt dat te meten?

Wat het dan geworden is valt alleen te meten met een ampère tang, die heb ik niet.

Ik denk je te kunnen helpen ik heb veel ervaring betreffende lassen en herstellen van halfautomatische lastoestellen .
Gelieve mij telefonisch te kontakteren. 011 68 53 03. Sint Truiden. Belgie. Jef

Ik zal morgen eens een belletje geven :) ik waarschuw alleen vast dat ik niet bijzonder veel kennis/ervaring heb haha.

Dank!

Ik had je aangeraden de lastransfo aan te sturen met een solid state relais dat is verkeerd dit doen zal uw probleem niet oplossen.Probeer eens met een 20 Ampere automaat desnoods met een type D. Ik blijf er wel van overtuigd dat het gewoon de inschakelstroom is die te hoog is. Kijk ook eens hier bij Cicuits Online rubriek .Inschakelstroom bij transfo te hoog.

Ik had de automaat zojuist vervangen door een C16. Ik heb alleen geen plek meer op de rails en heb dus een dure twee in 1 (aardlekautomaat) moeten kopen.

Ik heb een ander lasapparaat kunnen lenen en die doet het prima op deze automaat (apparaat van 200A i.p.v. 120A, uiteraard ook voluit getest).

Als de stroomopname zo hoog is dat de hoofdschakelaar er uit klapt (25A) dan is het apparaat naar mijns inziens niet helemaal in orde.

Gisteren ook een SSR besteld als laatste ultieme poging. Maar nu ik lees dat dit het niet wordt, stop ik met dit lasapparaat.

In onderdelen weg en 100 euro leergeld betaald. Jammer maar helaas.

Omdat sommige fabrikanten een tranfo zo goedkoop mogelijk proberen te maken dus besparen op de koperwikkelingen krijg je een transfo met een hoge aanloopstroom.De 200 A halfautomaat die je probleemloos kan opstarten op dezelfde C 16 A is gewoon beter geconstrueerd duurder meer koper gebruikt .Als de Elektra Beckum soms toch probleemloos opstart dan blijf ik erbij dat die niet defect is Doe dan eens de volgende test .Plaats een grote verbruiker van 1000 of 2000 wat bv een verfschroeier in serie met de tranfo van je halfautomaat na de opstart sluit je deze voorschakel weerstand kort en je halfautomaat zal dan wel probleemloos op het 220 volt net aangesloten blijven? In deze toestand kan je dan de uitgangsspanning in de verschillend stappen voor en na de gelijkrichter meten .Je weet toch ook dat de echte technieker het niet zo gouw opgeeft. Om een en ander te verduidelijken had ik graag gehad dat je me nog eens opbelde. Jef

Maanden bezig geweest, ik kan er niet achter komen, het is een groot lomp apparaat waar ik al die maanden ook elke dag zowat mijn nek over brak, ik heb inmiddels een werkend apparaat staan dus deze moest hoog nodig weg.

Hij is verkocht aan een andere CO'er en die was met 1u kijken al verder dan ik ooit zou komen.

Het was mooi geweest voor mij :)

Ik ben de nieuwe eigenaar van het lasapparaat, na enig meten concludeerde ik dat de nieuwe transformator die @sanscorp had aangeschaft anders geschakeld moest worden dan de originele. Bij mij vliegen de zekeringen er nu niet uit. Gelijkrichter en overige componenten moet ik nog testen.

Laagste vermogen is A~D , hoogste is B~C, daartussen nog B~D en A~C

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 10 september 2019 11:08:17 (10%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.