grasmaaier storing

hallo ik ben aan het proberen een grasmachine te herstellen.
eerst gaf het kortsluiting.condensator gemeten is ene van 12mf
(ik kan geen mu ingeven.)ik meet de condensator en ik krijg 8mf.
motor via de draden gemeten geeft ook een waarde.
de kabel geeft ook door.
nu alles losgemaakt kontakten gezuiverd.terug aansluiten
nu zoemt de machine bij het in het stopkontakt in te steken.
iemand enig idee.wat het kan zijn?

Lijkt er toch op dat de condensator defect is. Motor kan niet rond komen en blijft hangen/zoemen op 1 magnetisch veld.

vergeten

Golden Member

Op 10 september 2019 12:38:16 schreef mig:
hallo ik ben aan het proberen een grasmachine te herstellen.
eerst gaf het kortsluiting.condensator gemeten is ene van 12mf
(ik kan geen mu ingeven.)

Dat kan wel hoor, zelfs heel gemakkelijk! zie plaatje

Anders met left-alt ingedrukt houden en dan 230 typen op je numeriek keypad. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

kan het ook aansluit probleem zijn?
gezien het toch wisselstroom is kan het geen kwaad hoe de draden aan gesloten zijn of wel?

bedankt vergeten. ik heb de speciale tekens gezien en alt links ook geprobeerd. ik heb iets bijgelerd vandaag.haaha.
dank µ

Op 10 september 2019 13:12:21 schreef mig:
kan het ook aansluit probleem zijn?
gezien het toch wisselstroom is kan het geen kwaad hoe de draden aan gesloten zijn of wel?

Nee, met wisselstroom maakt het in dit geval niet uit. Zoek even op internet naar een nieuwe condensator. Voor een paar Euro is je probleem misschien opgelost.

Heb je gekeken of je hem soepel met de hand kunt draaien; of er geen speling op de lagers zit en of de ren los komt?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
pamwikkeling

Special Member

Als je de capaciteit van een condensator kan meten, kan je wellicht ook de weerstand van de motorwikkelingen meten. Met een beetje geluk eventueel ook de inductantie van de wikkelingen meten.

Maak eens een schemaatje waarop
- de aansluiting van de voeding staat
- de aansluiting van de condensator staat
- de gemeten R en L waarden tussen de drie aansluitdraden die uit de motor komen

Als er vier aansluitdraden uit de motor komen, zal je merken dat één van de vier draden inwendig in de motor doorverbonden is met één van de drie overblijvende (weerstand is ongeveer nul ohm)