ECG voor de watervlo

Hallo,

Voor een schoolproject willen ik onderzoek doen naar de hartslag van de watervlo onder verschillende omstandigheden. Nu is dit natuurlijk al veel vaker gedaan en om het dus uniek te maken wou ik er nog wat bij doen. Ik heb dus gelezen dat het mogelijk zou moeten zijn om een ECG te maken voor een watervlo. Ik kon hier weinig over vinden op google. Dus bij deze mijn vraag of dit uberhaupt mogelijk is?

Alvast bedankt voor de hulp.

Uit https://www.bioplek.org/PWSbioplek/inhoudoverzicht.html

34. Electrocardiogram (ECG) van een watervlo

Dat schijnt te doen te zijn (door de echte techneut!)
Scientific American The Amateur Scientist feb 1966, pag 120

Electric signals made by animals, how to detect. 1966 Feb, pg 120
Water flea. electrocardiogram of, 1966 Feb, pg 120

Hallo,

Bedankt voor het antwoord. Dit had ik inderdaad gevonden, maar helaas kan ik de bron niet terug vinden (Alleen te betalen via creditcard). Dus vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier wist hoe dit aangepakt moest worden.

Ik vraag het me af of je dan wel het goede document krijgt.
Voor die 8 dollar krijg je wel de Scientific American, maar je hebt de The Amateur Scientist nodig. Ik weet niet of dat een bijlage van de Scientific American is.

Tidak Ada

Golden Member

Een echt ECG (Vector afleiding van de potentiaal geleiding van sinusknoop tot en met het einde van de bundel van His) lijkt me moeilijk. Ik denk dat het om een plethyismogram gaat. Dat zou je kunnen doen door de vlo in een piep klein cuvetje te stoppen en dan de drukverschillen in het cuvetje te meten. Al met al toch nog een flinke klus.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Al met al toch nog een flinke klus.

Ach,

Twee eeuwen geleden wist men vlooien al in een tuigje te hijsen voor 't vlooiencircus... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Maar géén watervlooien :P

Overigens is ook het optuigen van vlooien geen sinecure....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Veel vlooiencircussen vulden hun acts aan met illusies of bestonden zelfs compleet uit illusie. Het bij mijn weten op dit moment in Nederland actieve vlooiencircus van Milko Steyvers, berust helaas volledig op illusie. Misschien dat er richting de Duitse grens of in Duitsland nog echte te vinden zijn.

Maar dat terzijde. Ik had nooit gedacht dat je bij heel kleine diertjes makkelijk signalen kon opvangen, dus ik volg dit onderwerp verder met interesse.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 september 2019 23:55:30 schreef maartenbakker:
[....]
Ik had nooit gedacht dat je bij heel kleine diertjes makkelijk signalen kon opvangen, dus ik volg dit onderwerp verder met interesse.

Dat is ook de reden dat ik de suggestie gaf dat het om een plethysmogram gaat, en niet om een echt ECG. Deze beiden worden door leken nogal eens verward.
En ECG heb ik al uitgelegd, een plethysmoram is een weergave van de volume verandering van een lichaam(-sdeel) ddat wordt gemeten een geeft een weergave van de arteriële drukvariaties. Daarom suggereerde ik het diertje in een cuvetje (Glazen containertje) te stoppen, dat geheel met zuurstofrijk water te vullen (géén luchtbellen) en daarin de druk variaties te meten.

Overigens kunnen die diertjes hun pootjes niet stil houden en dat geeft een maskerende ruis als je een ECG zou meten.
Last but not least zullen de te meten elektrische signalen in de orde van micro- of nanovolts liggen, tenzij je in staat bent het diertje met micro-electroden te penetreren. Dat vraagt nogal wat apparatuur, geduld en watervlooien....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Op 9 september 2019 22:38:43 schreef hendri ketting:
Dit had ik inderdaad gevonden, maar helaas kan ik de bron niet terug vinden (Alleen te betalen via creditcard). Dus vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier wist hoe dit aangepakt moest worden.

Het zou me niets verwonderen als de Scientific American is ingescand door een liefhebber en ergens via een filesharing systeem op internet terug te vinden is. (niet via google).

En anders betaal je die paar euro toch gewoon?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het signaal is elektrisch; blijkbaar toch 20...600 µV.

Voor die 8 dollar krijg je wel de Scientific American, maar je hebt de The Amateur Scientist nodig. Ik weet niet of dat een bijlage van de Scientific American is.

Dat is een rubriek in dat blad. Je zou dan dus wel het goede artikel hebben. Preview:

https://www.jstor.org/stable/24931274?seq=1#page_scan_tab_contents

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 september 2019 11:07:58 schreef Frederick E. Terman:
Het signaal is elektrisch; blijkbaar toch 20...600 µV.
[...]

Dat is voor zover ik weet in de bundel van His zelf, of op de huid van het beestje, maar als je aan het veld in het water rond het diertje gaat meten (de meest voor de hand liggende manier), ligt het veel lager. De gebruikelijke afleidingen LA-RA-LF, zijn hier geen optie.

Ik zie een amateur niet zo snel micro elektroden maken: Dat zijn glazen capillairtjes gevuld met een KCl oplossing, die tot ~1µ ø zijn uitgetrokken en ad hoc gemaakt moeten worden.

Ik ben wel benieuwd naar het artikel!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 september 2019 22:42:38 schreef ohm pi:
Ik vraag het me af of je dan wel het goede document krijgt.
Voor die 8 dollar krijg je wel de Scientific American, maar je hebt de The Amateur Scientist nodig. Ik weet niet of dat een bijlage van de Scientific American is.

Amateur scientist was (in die tijd en vast nog veel langer) een vaste rubriek in het blad Scientific American.

Ik had de Scientific american zeg van 1962 tot 1985 compleet, maar m'n moeder heeft een groot deel weggemikt. ("Het staat in de weg, ik wil het weggooien." ... " Nee. Niet weggooien, dan kom ik het zaterdag halen, goed?"... "ok. is goed". Zaterdag was het weggegooid.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 september 2019 18:59:16 schreef rew:
[...]Amateur scientist was (in die tijd en vast nog veel langer) een vaste rubriek in het blad Scientific American.

Ik had de Scientific american zeg van 1962 tot 1985 compleet, maar m'n moeder heeft een groot deel weggemikt. ("Het staat in de weg, ik wil het weggooien." ... " Nee. Niet weggooien, dan kom ik het zaterdag halen, goed?"... "ok. is goed". Zaterdag was het weggegooid.)

Was zeker afgelopen zaterdag :-(