USB HUB 2.0 (50 ports)

Niet direct een electronica vraag maar ik ben op zoek naar goedkope USB HUB(s). Gezien ik het over ruim een week moet hebben is china niet echt een betrouwbare optie.

Het liefst zou ik 50 usb gaten realiseren maar ik denk niet dat dat realiseerbaar is. (Ik wil 50 usb stick tegenlijk kunnen lezen maar ook de PC zal dat waarschijnlijk niet leuk vinden). Budget, nihil...uiteraard.

Weet iemand nog iets goedkoops te liggen? Uiteraard al wat rond gezocht maar nog niet iets gevonden.

Tidak Ada

Golden Member

Voor zover ik kan herinneren kan USB maximaal 128 poorten managen.
Of is dit inmiddels opgetrokken?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 10 september 2019 13:38:13 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Twee van deze (zijn vrij goedkoop): https://www.allekabels.nl/usb-hub/174/1712036/usb-2.0-hub-28-usb-poort…
(in hoeverre dat goed gaat met 50 poorten is de vraag: ik denk niet dat veel mensen zo idioot veel USB poorten gebruiken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zo ver ik weet kan je ook niet tegen je pc zeggen schrijf x nu naar 50 poorten tegelijk.

Wat is de uiteindelijke bedoeling? Op 50 sticks tegelijk dezelfde data zetten?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Als het Windows is, dan ben je gebonden aan max. 26 driveletters, 50 ga je dus niet halen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

@Arco: Ook onder windows kan je fysieke stations aan een 'mount-point' hangen, dat zal dan een lege map op een ander station moeten zijn. Je bent niet beperkt tot de ouderwetse stations-letters. Is nogal een gedoe, maar zeker mogelijk...

EDIT: Hier-wat-links die e.e.a. verder toelichten en/of je in de goede richting wijzen mocht je zoiets willen realiseren.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 10 september 2019 14:00:57 (53%)

Arco

Special Member

Ja,

Met meerdere pc's kan 't natuurlijk altijd... :)
Normaal zijn 26 driveletters meer als genoeg. (als je er meer nodig hebt is er toch wel wat mis met je PC...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Toch echt maar 1 PC nodig, zelfs niet 1 (extra) driveletter nodig als je het goed doet... Zie links in vorige post, en veel plezier 'down the rabbit hole' ;)

Ik gebruik (gelukkig) geen microsoft....

De bedoeling is vrij snel alle data van alle stick te kunnen (laten) kopiëren, en op een later moment de sticks leeg te maken. Dat kan de computer in zijn eigen tijd doen zonder dat ik er naast sta en sticks moet wisselen.

Niet getest maar dit zou een basis kunnen zijn aan de software kant: https://github.com/stonfute/BashUSBCopy/blob/master/usbhook.sh

USB hub in USB heb zou dat werken? Heb echt geen idee hoe USB fysiek eigenlijk werkt. Dit is wel aantrekkelijk: https://www.pollin.de/p/usb2-0-hub-cnmemory-zinc-4-fach-aluminium-grau… (12 hubs x 4 = 48 + 3 hubs om het aan elkaar te maken)

Iedere hub is 1 device?? --> 15 hubs + 48 sticks = 63 < 128... (50 of 48 maakt me weinig uit)

Arco

Special Member

USB is een z.g. 'tiered star topology', je kunt USB hubs aan elkaar hangen.
De hub uit je link is unpowered, dat gaat natuurlijk bij doorkoppelen niet werken. (dan zou 1 USB poort stroom voor 50 poorten moeten leveren)
(nog daargelaten of zulke goedkope bras goed werkt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 september 2019 14:30:42 schreef Jan klaasen:
Ik gebruik (gelukkig) geen microsoft....

De bedoeling is vrij snel alle data van alle stick te kunnen (laten) kopiëren, en op een later moment de sticks leeg te maken. Dat kan de computer in zijn eigen tijd doen zonder dat ik er naast sta en sticks moet wisselen.
....
Dit is wel aantrekkelijk: https://www.pollin.de/p/usb2-0-hub-cnmemory-zinc-4-fach-aluminium-grau… (12 hubs x 4 = 48 + 3 hubs om het aan elkaar te maken)

USB2.0 en snel in 1 zin gaat al niet echt samen, laat staan bij zulke aantallen. Ik zou het
a. met USB3 doen
b. verdelen over meerdere host controllers

Op 10 september 2019 14:40:03 schreef DJSmiley:
[...]

USB2.0 en snel in 1 zin gaat al niet echt samen, laat staan bij zulke aantallen. Ik zou het
a. met USB3 doen
b. verdelen over meerdere host controllers

a. vrij snel....; Het is maar 1GB per stick waarschijnlijk. En als de computer dat in zijn eigen tijd doet zonder dat ik er langs sta is de snelheid niet echt relevant. Mijn tijd is relevant, de tijd van de computer niet.... die werkt 's nachts door terwijl ik slaap.

b. Had ik ook al bedacht.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als er echt zoveel dingen tegelijk gaan gelezen worden dan lijkt de mindere snelheid van USB2 mij eerder een voordeel. Lanceer maar eens 100 leesprocessen parallel in background; hoe sneller ze gaan hoe langer ze op de cpu gaan blijven. Als het trager gaat komt dat het parallelisme enkel ten goede.

Wat betreft cascadering van hubs: dat doe je meestal sowieso, want ook op het moederbord zit er minstens 1 hub. Ik ondervind op mijn debian wel dat de automounter het niet altijd doet als er te ver gecascadeerd wordt (drie niveau's is zo ongeveer het maximum, staat me voor); niet dat ik daar rouwig om ben.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 10 september 2019 14:38:40 schreef Arco:
De hub uit je link is unpowered, dat gaat natuurlijk bij doorkoppelen niet werken. (dan zou 1 USB poort stroom voor 50 poorten moeten leveren)
(nog daargelaten of zulke goedkope bras goed werkt...)

Daarom had ik hem in eerste instantie afgewezen maar keek nog eens:

Er zit een stroomgat in, en ook nog in alu huisje. Misschien een rest partij. Maar het blijft echt goedkoop.

[edit] cnmemory zinc is zelfs een merk: vindt zelfs een folder online https://www.1000ordi.ch/cnmemory-zinc-usb-2.0-hub-red-68728-60821_en.p… (link aangepast) niet dat dat heel veel zegt

Volgens mij 7x usb hub met 7 poorten.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=49+port&_sacat=…

8 stuks hub en je bent er.

eventueel kun je ook een "automatisch usb wisselaar" maken, door bijvoorbeeld de 5V om en om te schakelen

[Bericht gewijzigd door Progger op dinsdag 10 september 2019 17:17:35 (29%)

GMT+1
Arco

Special Member

Dan is die 28 poorts uit mijn link een stuk goedkoper... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het was meer on aan te geven dat die waarschijnlijk al in cascade staan.

die 49 poort zijn per 7 gegroepeerd. die 28 zal wel 4x7 zijn.

Jan Klaasen,

wil je ze uitlezen of enkel formatteren?

GMT+1

Formatteren en lezen maar dat op verschillende momenten is de bedoeling. Ben inmiddels tussen de bedrijven door een computer klaar aan het maken voor wat testen.

groet,
Guy