Motor vermogen

Hey,

Ik zou een elektro motor willen aan en uitzetten met een afstandsbediening.
Ik dacht om tussen het stopcontact een draadloze stekker te zetten maar moet daarvoor de gegevens van de motor weten en die staan er natuurlijk niet meer op.
Het gaat om een waterpomp.
Kan ik meten hoeveel watt hij verbruikt ?

Als hij nu gewoon in een 230V wcd zit kun je bv gewoon een klik-aan-uit nemen van 16A

een AGDR-3500 is mee van de stevigste ontvangers van klikaanuit, evengoed kan een inductieve last als een pomp al snel teveel zijn voor zo'n ding welke vooral ohmse lasten mag schakelen van 16A. vaak is nog niet de helft van dat vermogen bij inductieve lasten haalbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 september 2019 20:54:57 schreef testman:
een AGDR-3500 is mee van de stevigste ontvangers van klikaanuit, evengoed kan een inductieve last als een pomp al snel teveel zijn voor zo'n ding welke vooral ohmse lasten mag schakelen van 16A. vaak is nog niet de helft van dat vermogen bij inductieve lasten haalbaar.

Zou ik deze dan kunnen gebruiken of beter niet ?
Waar moet ik opletten? Zo hoog mogelijke wattage of amperage.

benleentje

Golden Member

Kan ik meten hoeveel watt hij verbruikt ?

JA dat kan mits je de meetapparatuur door voor hebt.

Waar moet ik opletten? Zo hoog mogelijke wattage of amperage.

De correcte benaming is vermogen en stroom

Maak anders eens een foto van de pomp met wat afmetingen erbij. Zit er een condensator in of op de motor maakt daar ook een foto van. Wellicht is dan in te schatten hoe veel vermogen de motor zou kunnen zijn.

Aan de andere kant je kan ook gewoon afstandsbediende stopcontact van die je hebt gewoon proberen. IN het ergste geval gaat deze kapot maar verder gebeurt er niets gevaarlijks. Als het echt een belangrijk water pomp ivm kelder pomp dan zou ik wel iets veel betrouwbaarder nemen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kan niet in brand vliegen ofzo bij oververhitting ?

[Bericht gewijzigd door Jessy op dinsdag 10 september 2019 21:36:17 (78%)

In de brand vliegen zal wel mee vallen. Het ligt er wel aan wat voor pomp het is, bv dompelpompenkunnen slecht tegen droog lopen omdat ze hun koeling krijgen van de te verpompen vloeistof,

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 10 september 2019 21:31:14 schreef benleentje:
[...]De correcte benaming is vermogen en stroom

Ik denk dat je dit niet mag stellen.
"Wattage" is eigenlijk een meer correcte benaming dan "vermogen". Het betekent namelijk: "elektrisch vermogen in watts". Hoe correct wil je het hebben? In de wereld van de elektrotechniek gebruikt men dan gewoonlijk de aanduiding "vermogen" omdat iedereen hierbinnen wel weet wat daarmee wordt bedoeld. Maar dat maakt het woord "wattage" niet per definitie minder correct; wel (veel) minder gangbaar.

Arco

Special Member

Ik zie bij 'wattage' altijd de vulling van een kussen voor me...   (of dr. Baileys Longhair... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 11 september 2019 13:21:56 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Wattage is gewoon fout, hoe mooi en logisch je het ook probeert te maken. Niet met grootheden, eenheden en symbolen klooien.

...evengoed kan een inductieve last als een pomp al snel teveel zijn voor zo'n ding welke vooral ohmse lasten mag schakelen van 16A. vaak is nog niet de helft van dat vermogen bij inductieve lasten haalbaar.

Daarom staat er in de datasheet altijd het soort belasting bij de stroom. Die 16A op het apparaat is de meest gunstige belasting: AC1. Als je het zeker wil weten moet je de datasheet te pakken zien te krijgen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 11 september 2019 13:19:22 (64%)

Arco

Special Member

Meeste relais van Hongfa staat het wel op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 september 2019 13:16:34 schreef GJ_:
Wattage is gewoon fout, hoe mooi en logisch je het ook probeert te maken. Niet met grootheden, eenheden en symbolen klooien.

Iets is niet perse fout omdat iemand anders beweert dat het "gewoon fout" is en dat verder niet onderbouwd. Overigens is gebruik van het woord wattage - ik gebruik het zelf ook niet wanneer ik vermogen bedoel maar dit terzijde - geen "geklooi" met grootheden, eenheden of symbolen. Het is slechts een verkorte weergave van een omschrijving van een grootheid. Het punt dat ik probeer te maken is dat iets wat (hoogst) ongebruikelijk is, niet per definitie incorrect of fout is. Tenslotte is wattage een woord dat gewoon voorkomt in "de Dikke".

Arco

Special Member

Veel huidige vermeldingen vind ik geen verbeteringen. Zo staat er tegenwoordig op lampen het verbruik in kW per 1000 uur?
(bij een auto geef je het benzineverbruik toch ook niet op in km per 1000L benzine?... ;) )

De energielabels op lampen begrijp ik helemaal niet.
Op sommigen staat 'A+', terwijl een lamp met veel ongunstigere vermogen/lichtopbrengst verhouding 'A++' staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Wattage bestaat niet.. Watt wel.
Watt is een eenheid van vermogen.
Calorie is ook weer zoiets...
Maar het word je gewoon door de commercie door de strot geduwd, zodat iedereen het normaal gaat vinden..

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 11 september 2019 15:01:36 (52%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wattage is in deze context even duidelijk als een stopcontact waarbij een wandcontactdoos het juiste woord is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Op 11 september 2019 15:01:18 schreef Hunebedbouwer:
Wattage is in deze context even duidelijk als een stopcontact waarbij een wandcontactdoos het juiste woord is.

een stopkontakt is een combinatie van een kontaktstop(een stekker), en een toestelkontaktdoos..(contrastekker)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Calorie is ook weer zoiets...

Calorie is helemaal een rampzaling iets.
'calorie' kan calorie, of kilo-calorie betekenen... ;)
(soms wordt Calorie met een hoofdletter geschreven als het kilo-calorie betekent, maar dat is niet verplicht...)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 11 september 2019 15:18:38 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 september 2019 14:59:18 schreef mel:
Wattage bestaat niet.. Watt wel.
Watt is een eenheid van vermogen.

Volgens de 'dikke' Van Dale betekent het woord "wattage": vermogen uitgedrukt in watts. Het bestaat dus wel....

mel

Golden Member

Op 11 september 2019 15:09:40 schreef herbert116:
[...]
Volgens de 'dikke' Van Dale betekent het woord "wattage": vermogen uitgedrukt in watts. Het bestaat dus wel....

Lees de SI eenheden er maar eens op na..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Je begon eigenlijk al direct verkeerd:

Op 11 september 2019 12:56:41 schreef herbert116:...Het betekent namelijk: "elektrisch vermogen in watts"....

En dat is dus gewoon onjuist. En daarom: met eenheden moet je niet klooien. ;-)
Motorvermogens zijn doorgaans het mechanisch vermogen.

Veel huidige vermeldingen vind ik geen verbeteringen. Zo staat er tegenwoordig op lampen het verbruik in kW per 1000 uur?
(bij een auto geef je het benzineverbruik toch ook niet op in km per 1000L benzine?... ;) )

kw per 1000 uur heeft geen betekenis.

Het is kwh per 1000 uur en dat is niets anders dan Watt, maar dan aanschouwelijker voor niet technische mensen.

Hensz

Golden Member

Op 11 september 2019 15:43:54 schreef GJ_:
Motorvermogens zijn doorgaans het mechanisch vermogen.

Ook die druk je uit in Watt. :D

Don't Panic!

Op 11 september 2019 15:43:54 schreef GJ_:
Je begon eigenlijk al direct verkeerd:[...]En dat is dus gewoon onjuist. En daarom: met eenheden moet je niet klooien. ;-)

Ik begon met een citaat uit de "Dikke" en zie daar niets verkeerd aan. Integendeel, ben het met die omschrijving eens: wattage -> vermogen in watts.
Voor het goede begrip, mijn punt van discussie was niet het gebruik van de (verkeerde) eenheid voor vermogen, maar eenvoudigweg de toepassing van het 'legale' woord wattage. Natuurlijk is wattage geen eenheid of zelfs geen synoniem voor de eenheid watts maar een door TS gebruikte term voor aanduiding van welk schakelmateriaal hij kon/moest gebruiken.

Arco

Special Member

kw per 1000 uur heeft geen betekenis.

???

Verklaar U nader... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 11 september 2019 16:29:31 schreef Hensz:
[...]
Ook die druk je uit in Watt. :D

Of paardenkrachten.....

Kan ik meten hoeveel watt hij verbruikt ?

Wel ongeveer als je een universeelmeter hebt, die sluit je aan in serie met de motor op het AC stroombereik. Veel meters gaan tot 10A max.
Vervolgens vermenigvuldig je de stroom met de spanning.
Er zijn ook metertjes die direct het opgenomen vermogen in kWh laten zien. Zoiets bijv. de stroom wordt gemeten door een 230V ader door het gat in de kast door te verbinden die gaat door de stroomspoel in het apparaat.

Deze sjinees kan je omschakelen van Watt naar kWh.