TVS diode testen?

Bij een wasmachine zat er een pen in de pomp, gevonden door een storingsmelding. Pen weggehaald, maar daarna draait de trommel niet meer.

Motor en koolborstels lijken in orde, wilde motor nog nameten met 12V maar was al weer ingebouwd door schoonpapa.
Bij nazien print roet rond "D5" (1N4007) en "R94". Diode meet prima in het circuit met diodetester. R94 ziet eruit als diode en meet ook prima als diode, maar toch maar even losgehaald: dit is een P6KE200A*. Nu heb ik geen idee hoe een TVS werkt... Maar ik vermoed dat daar de roet vandaan komt. Hoe werkt zo'n ding en hoe test je dat? Kun je ook maar iets afleiden aan het feit dat hij nog als diode meet?
Hij staat met de diode tussen de wikkelingen van een trafootje van een LNK304GN switcher voor 5V (geloof ik volgens datasheet)
Zal ook googlen maar zit op mijn telefoon, dus gaat niet zo snel en makkelijk.

Betreft een Nordland WA 8614 EL

* Volgens mij heb ik thuis P6KE 'diodes' en heb ik die ook wel eens als diode ergens in gebruikt... Kan dat kwaad? Zal laag voltage toepassing zijn.
EDIT: inderdaad een P6KE56A gevonden in de diode-voorraad... Ik kan de namen van de kennissen van mijn kinderen nauwelijks onthouden, maar zoiets onthou ik dan weer wel...

Ze werkt als een zenerdiode van 200V en dient als overspanningsbeveiliging.
Volgens uw metingen is ze nog goed, als ze kapot is zal ze onderbroken zijn of blijft ze in kortsluiting, dat laatste is meestal het geval.

Bij Goo.. vind je alles wat je erover wilt weten ook over dit type.

LDmicro user.
vergeten

Golden Member

Op 10 september 2019 13:08:51 schreef r-p:
dit is een P6KE200A*. Nu heb ik geen idee hoe een TVS werkt... Maar ik vermoed dat daar de roet vandaan komt. Hoe werkt zo'n ding en hoe test je dat? Kun je ook maar iets afleiden aan het feit dat hij nog als diode meet?

Via een weerstand van 10k 10 watt of zo een hogere spanning dan de TVS is op het ding zetten, met een variac of zo.
Dan moet hij op een gegeven moment gaan geleiden.
Dat kan je meten over de weerstand daar komt dan een spanning over te staan.

Het zijn a.h.w. 2 antiparalel geschakelde zenerdiodes

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 10 september 2019 13:28:49 (31%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fatbeard

Honourable Member

Op 10 september 2019 13:27:11 schreef vergeten:
[...]Het zijn a.h.w. 2 antiparalel geschakelde zenerdiodes

Da's fout op twee manieren: zenerdiodes antiparallel schakelen levert een 'zener'spanning op van 0,7V...
Voor een bipolair type staan ze in 'anti-serie', alleen is dit type unipolair...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Volgens de datasheet is het een unidirectionele TVS (200A) en kun je eenvoudig doormeten met een multimeter in diodestand, zijn metingen tonen aan dat ze nog goed is.

Een bidirectionele TVS (200CA) is moeilijker door te meten, daarvoor heb je een voeding nodig die meer dan 200V kan leveren @1mA.

LDmicro user.
fred101

Golden Member

Niet te hoge spanning met te veel stroom want dan kunnen ze definitief short gaan. Hou de waarden in de datasheet aan.

:-)
Testen in circuit is het makkelijkste. Het zijn beveiligingen tegen overspanning. Zonder dat ding moet de boel dus gewoon werken. Maar dan ben je ook je beveiliging kwijt.

Als je de normale voedingspanning over dat ding meet is je TVS goed. Ze kunnen open sneuvelen maar dat maakt voor jou probleem niet uit. Als de voedingspanning goed is moet de boel werken. Als de TVS open is idem. Als de TVS short is dan zie je dat aan je voeding of rooksignalen. Of er ligt een zekering uit. Zonder het ding moet de boel gewoon werken maar heb je geen beveiliging meer tegen hoge spanningspieken.

Er zijn twee types, uni-directioneel en bidirectioneel. De A versie is uni-directioneel.

Het zijn technisch gepsproken geen zeners, maar 90% van wat we zeners noemen is ook geen zener (maar net als in een TVS) zijn dat Avelanche diodes) De bi-polaire zitten volgens mij omgekeerd in serie met elkaar en niet anti-parallel.

Maar dat is niet zo van belang. Jij hebt de A versie dus een uni-directionele en dat is een soort super snelle "zener" Dus de ene kant op is het een diode (0,6 tot grofweg 1V) en de andere kant op spert hij in ieder geval boven je voedingspanning.

Ze kunnen naast short/open echter ook in waarde veranderen maar ik weet niet wat er verandert. De avelance spanning, de snelheid, de max stroom ?
Bel;angrijkste is: voeding spanning goed = TVS goed (dwz hij kan open zijn en niet meer beveiligen maar daar beinvloed de werking van je schakeling niet

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Thanks guys (and girls?)

Weer veel geleerd vandaag. Teruggezet (na reparatie van wat printaansluitingen) maar nog steeds storing. Even genoteerd wat de 230V voeding is en ga thuis verder zoeken.
Deze video* zegt dat de switcher een zwak punt is. Dus ga print stukje reverse engineeren om alles in dat pad te testen en evt. spanning erop zetten om te kijken of er via de switcher secundair een spanning uitkomt.

Zijn geloof ik zelfs reparatiekitjes van te koop op Ebay met beveiligingsweerstand en betreffende chip. Mijne is optisch OK, dus niet zoals hier, maar dat zegt niet zo veel...

Display werkt wel (maar zit dat achter de LNK304???) en geeft tijden e.d. aan, maar bij selecteren "centrifuge" zie ik 8 minuten in display (or 20) maar gebeurt er niets.

Misschien toch de motor testen ;)

* Detail van de video: hij heeft het steeds over 4700 ohm maar er staat toch echt 47R op of ben ik nu gek?

Spanning op testpennen ergens op de print (die doorverbonden lijken met secundaire condensator): 5,00V. Is te mooi om niet goed te zijn...

Motor 12V op aansluitdraad 1 en 2 en regelbare spanning op 4 en 5 conform pamwikkelings advies: motor draait en toerental is regelbaar met 4-5.

Triac is een BTB16-7006V Maar kan ook BTB16-700BW zijn, erg slecht leesbaar. Met deze test doorgemeten (na lossolderen van de print):
1-2 is 8 M ohm (2-1 ook)
1-3 is 75 ohm (3-1 ook)
2-3 is 9 M ohm (3-2 ook)

Dus triac aan gort of is dit één van de 20% die niet zo te testen is?

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 10 september 2019 17:05:04 (29%)

Zit deze diode mischien over de primaire kant van de transformator, in serie met een diode, soms een weerstand of condensator parralel?
In deze, zou het een deel zijn van het clamping circuit van de flyback converter.
Die diode heb ik eigenlijk nog nooit stuk gezien, je zou met een hoog ohmige weerstand in serie kunnen kijken of hij clampt rond 200 Volt.
(Natuurlijk standalone, in niet in de voeding)

P.s., een fuse resitor is normaal gesproken tussen 10 ~ 47 Ohm.
Je hhoeft niet te zien dat hij stuk is, hij is speciaal geselecteerd om zonder vuurwerk te overlijden. Soms hebben ze een klein zwart stipje, dat is alles.

[Bericht gewijzigd door walkura op dinsdag 10 september 2019 20:07:13 (22%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
vergeten

Golden Member

Op 10 september 2019 13:37:34 schreef fatbeard:
[...]

Da's fout op twee manieren: zenerdiodes antiparallel schakelen levert een 'zener'spanning op van 0,7V...
Voor een bipolair type staan ze in 'anti-serie', alleen is dit type unipolair...

"Zener" had er moeten staan.

Met a.h.w. trachtte ik te omschrijven wat een TVS globaal doet, spanning begrenzen.
Dat doet een zener a.h.w. ook, bij hogere spanning gaat hij meer stroom "absorberen".

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Op 10 september 2019 14:15:33 schreef MGP:
Volgens de datasheet is het een unidirectionele TVS (200A) en kun je eenvoudig doormeten met een multimeter in diodestand, zijn metingen tonen aan dat ze nog goed is.

Een bidirectionele TVS (200CA) is moeilijker door te meten, daarvoor heb je een voeding nodig die meer dan 200V kan leveren @1mA.

En zo'n voeding heeft niet iedereen in huis.
Kan volgens mij veel simpeler.
Twee indicatieledjes antiparallel met een weerstandje van 220k in serie. De tvs in serie en gewoon aan de 230V hangen.

Wil je het veilig houden dan maak je gewoon een simpel
netsnoertje met twee geisoleeerde meetpennetjes aan.
ipv 1 serieweerstandje steek je in elke meetpen de halve waarde.
Dan kun je al geen optater meer krijgen. En voor twee 3mm ledjes is er in zo'n meetpennetje ook wel voldoende plaats.

Unidirectionele TVS:

1) Geen van de ledjes brandt: onderbroken.
2) Alle twee de ledjes branden fel : in kortsluiting.
3) Een ledje brand fel, het andere zwak.: TVS ok

Bidirectionele TVS.

1) Geen van de ledjes brandt: onderbroken.
2) Alle twee de ledjes branden fel : in kortsluiting.
3) Een ledje brand fel, het andere zwak.: één vn de diodes is stuk
4) Beide ledjes branden zwak. : TVS ok.

Si diodes gaan zelden een beetje stuk. Ofwel gaan ze in kortsluiting of een lage Ohmse weerstand in beide richtingen, ofwel brandt de bondingdraad door en geven ze geen contact meer.
Ze branden ook weleens kapot, maar dat zie je meteen aan de opengebarsten behuizing.

Twee weerstandjes is geen optie maar een must, de meeste weerstandjes kunnen geen 230V AC aan en slaan door en als ze vuil of vochtig worden gaat er ook een kruipstroom overheen lopen, dus reinigen en een krimpkousje erover.

Zit net te bedenken dat ik een 1000V 250mA CV CC voeding heb (*)... Maar wasmachineprint ligt niet bij me thuis.

Bedankt voor de uitleg! is sowieso een handig schakelingetje.

Durft iemand iets over de triac te zeggen?

Triac is een BTB16-7006V Maar kan ook BTB16-700BW zijn, erg slecht leesbaar. Met deze test doorgemeten (na lossolderen van de print):
1-2 is 8 M ohm (2-1 ook)
1-3 is 75 ohm (3-1 ook)
2-3 is 9 M ohm (3-2 ook)

Of had ik dit met de diodeteststand moeten doen en zegt het nu te weinig? (Autoranging)

(EDIT: inmiddels servicemanual gevonden (Electrolux EWM2100) en ga daar eens in lezen).

Op 10 september 2019 20:03:48 schreef walkura:
Zit deze diode mischien over de primaire kant van de transformator, in serie met een diode, soms een weerstand of condensator parralel?
........

P.s., een fuse resitor is normaal gesproken tussen 10 ~ 47 Ohm.

Er zit een 47ohm ~3W weerstand vlak bij en die is in orde (geel-paars-zwart-goud iirc, meet 47 ohm).
En ja, TVS zit in serie met de 1N4007.
Heb print niet hier dus dit is uit mijn hoofd.

Maar aangezien de secundaire spanning netjes 5,00V is, denk ik dat de switcher nog zijn werkt doet. Hoewel ik me wel afvraag waar al dat roet vandaan komt.

* Voeding van hier (CO) gekocht omdat ik mijn Prius accu gecontroleerd wil laden en ontladen om het leven van die accu iets te verlengen. Vanwege de CC regeling veel betrouwbaarder dan een voeding die ik voor dat doel aan het bouwen was (trafo met 10 secundaire wikkelingen). Maar nog niet aan toegekomen (auto moet een week stilstaan, mijn andere auto moet ik ook al een week stilzetten voor noodzakelijk onderhoud, maar ze zijn allebei dagelijks in gebruik...)

Die triac lijkt mij ook nog goed, die 75Ω is de gatespanningsval, maar een ohmmeter meet ohm's.

LDmicro user.
Anoniem

R-P, leg eens uit waarom je zo nadrukkelijk die TVS verdenkt.

De oorzaak is als ik je goed begrijp een geblokkeerde afvoerpomp.
Ik zie niet direct in hoe die de overspanningsbeveiliging kan laten sneuvelen. Als je de TVS wegneemt (en de obstructie) zou de machine terug moeten werken als daar de oorzaak ligt want deze heeft in de schakeling geen andere functionaliteit dan piekjes onderdrukken.

Dat schakelingetje is maar voor een vlugge test. Als je vaak met TVSdiodes te maken krijgt kun je best een universeel testdoosje maken dat een waaier van spanningen aankan en toch vrij simpel kan gehouden worden.
Maar je moet er ook niet te moeilijk over doen voor éénmalig gebruik. Als het een unidirectionele TVS is, dan meet je hem gewoon door zoals een 1N4007 met een universeel metertje..
In sper moet die oneindig aangeven en in doorlaat een lage waarde. Als je metertje een diodestand heeft, dan moet hij ongeveer 0.65à07 aangeven, want het is in principe een gewone siliciumdiode die geselecteerd is op een bepaalde avalanchespanning.
De inwendige constructie is erop gericht dat anders dan bij een gelijkrichter vooral kortstondige piekbelastingen moeten kunnen weerstaan worden. Maar dat verandert niks aan het klassieke diodeprincipe.

Vergeten had het mis dat de diodes antiparallel staan bij een bidirectionele TVS.

Diodes in antiparallel zijn wel in telefonie al minstens sedert de jaren 50 gebruikt als overspanningsbeveiliging bij telefoons. vroeger koperoxidecellen,later germanium en silicium.
De diodes werkten gezien ze antiparallel stonden natuurlijk in doorlaat. Ze stonden niet over de lijn omdat daar in rust 48V over staat.Het doel was om harde klikken van het kiezen te onderdrukken.
Ze stonden dus over het speakertje van de handset.

fred101

Golden Member

GD schreef: Si diodes gaan zelden een beetje stuk.

Ik heb hier 2 PCBs met elk 4 zeners (1N4728) Volgens een half dozijn datasheets een 3V3 zener. Op mijn Keithleys 1,8V, op de curvetracer 1,8V, op verder alles wat ik kon bedenken 1,8V.
Schiet mij maar lek, Of alle datasheets kloppen niet, of al mijn meters, of ze zijn alle 8 versleten ??? (de 4 zitten niet parallel maar wel naast elkaarop het PCB)

Triacs kunnen overigens wel "slijten", ook TVS schijnt te kunnen slijten. Bij wat doordenken kan ik me dat bij de tvs ook wel voorstellen. als het ding te vaak doorslaat en even forse piekstromen moet verwerken dan zou dat in theorie de PN overgangen steeds wat kunnen beschadigen. Zo'n overgang is niet alles of niets. De geleiding begint al bij een minimaal stroompje en de spanning over een diode overgang is dan ook niet constant maar stroom afhankelijk. Volgens mij omdat er steeds meer oppervlak van de overgang gaat geleiden (cq groter wordt)

TVS is volgens mij officieel geen zener, ik ben te lui om het op te zoeken maar de grens tussen zener en avalanche lag ergens tussen 4V en 7V,
Een 200V TVS is op avalanche en niet op zener effect gebaseerd.

Bij Triacs meet ik het ding alleen nog maar in situ want echt testen in elk kwadrant is erg veel werk. Als je het hebt over voodoo in electronica dan vallen triacs voor mij daar onder. Er is een type calibratie-oliebad waarbij op een bepaald moment het ding nog maar iets van 70% van zijn temperatuur haalt. De triacs meten altijd goed maar een nieuwe erin loste het probleem iedere keer op.

Ook powertorren (waar blijkbaar meerdere torren parallel op een die kunnen zitten) Ook bij gewone torren komt slijtage voor. De tor heeft dan een lage versterking die niet meer afhankelijk is van de basisstroom. Het eerste beetje stuurt hem open, meer basis stroom heeft nagenoeg geen effect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@grotendikke: ik zal de foto nog posten, maar de roet zat rond de 1N4007 en de TVS. De 1N4007 mat netje 0,55V en de TVS ook. Ik snap niet waar de roet vandaan komt, maar verdacht alles in de buurt van de roetvlek.

Inmiddels lijkt de schakeling rond de TVS wel een nette 5V spanning te genereren dus de schakelende voeding *lijkt* prima te werken.

Voor dat ik de service manual had gevonden was het een kwestie van hap-snap onderzoek (o.a. omdat schoonpapa al bezig was):

- De motor werkt niet => koolborstels controleren
- Koolborstels nog ruim voldoende => slechte contacten bekabeling of defecten op de print (ooit eerder gebroken print gehad in eigen wasmachine).
- Print heeft flinke zwarte roet-vlek rond TVS: TVS en diode testen en daarna schakeling controleren.
- Triac testen: volgens datasheet is 3 de gate, dus had verwacht dat 1-3 (75ohm) en 2-3 (9.000.000ohm) dezelfde waarde zouden laten zien, maar dat is niet zo. Deze meting zal ik nog een keer met een diodetest ipv weerstandstest overdoen.

En in de service manual staat een zelfdiagnose test, dus zal ook alles weer inbouwen en deze erop loslaten!

Ik hou jullie op de hoogte.

Hier de foto, moge duidelijk zijn dat ik al een vinger eroverheen gehaald had om te kijken of het makkelijk eraf te halen was... ;)
https://i.imgur.com/uIKlBYUl.jpg?1

Op 11 september 2019 18:04:25 schreef fred101:
Ik heb hier 2 PCBs met elk 4 zeners (1N4728) Volgens een half dozijn datasheets een 3V3 zener. Op mijn Keithleys 1,8V, op de curvetracer 1,8V, op verder alles wat ik kon bedenken 1,8V.
Schiet mij maar lek, Of alle datasheets kloppen niet, of al mijn meters, of ze zijn alle 8 versleten ??? (de 4 zitten niet parallel maar wel naast elkaarop het PCB)

Daarom schreef hij er ook "zelden" bij, gelukkig heb je er 2 gevonden die dat bewijzen :p

BTW: hoe moet je dan uitleggen aan iemand die niet weet wat een TVS diode is of niet weet of een triac goed of slecht is?
Als je dan nog eens moet uitleggen dat het in zeldzame gevallen kan gebeuren dat hij maar een beetje kapot is ben je nooit thuis.

Dat een TVS geen zenerdiode is kan hij overal op het inet vinden, het ging hem om de vergelijking hoe zoiets werkt en in mijn eerste post stond al dat hij eens moest Googlen.

LDmicro user.

Ok, zoals ik al verwachte, die TVS diode is deel van het clamping circuit over de primaire zijde van de switchmode trafo.
Tenzij U nummer 1 bent, dit is in mijn opinie niet de oorzaak van Uw storing.
(Na 9 jaar in het EMC laboratorium, heb ik deze diode nog nooit stuk gezien, ondanks alle mishandelingen die ik heb uitgevoerd op wasmachines etc.)
De meting aan de triac verteld mij dat hij 99% zeker goed is, er zijn enige andere failure modes, maar dit lijkt mij heel sterk dat dit in serie geproduceerde apparatuur zou voorkomen.
Ik zou eens goed kijken naar alle componenten in de stroomkring van de motor.
En naar alle sensoren die de werking kunnen beinvloeden, EPS sensor, Tacho etc. etc.
Bij de EPS Sensor zou ik een frequentie rond de 600 Hz verwachten, Tacho, gewoon met de voltmeter eraan een slinger aan de trommel geven (Een goede slinger), NTC in het verwarmings element.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Anoniem

Walkura jij bent nogal vertrouwd met TVS.
Misschien weet je meer over het volgende:
Zeners en TVS worden nagenoeg altijd in sper gebruikt.
Vaak is in de datasheet geen melding gemaakt van Vf.

Zenerdiodes kunnen een hogere Vf hebben dan gewone Si diodes door de extreme dotatie die nodig is om het tunneleffect te verkrijgen. De 1.8V die Fred101 meet kan heel normaal zijn en duidt niet op een half defecte zener.

Ook TVS diodes hebben volgens de specs 3-5V Vf.
Maar veel details over de karakteristiek in doorlaat worden zelden gegeven. Ik neem aan dat die 3-5V dan de waarde is die je krijgt als er een stroom loopt die overeenkomt met de gespecifieerde hogepiekwaarde.
En ik neem ook aan dat een TVS voor 200V nagenoeg kwa dotatie een normale SI gelijkrichtdiode is en dat bij kleine voorwaartse stromen zoals bij het meten met een universele waarde Vf toch meer naar de 0.7V neigt.
Klopt mijn redenering? Of is het ook met een universele meter 3-5V?

Ontopic: als de geblokkeerde pompmotor de oorzaak van het defect is, zal er wel ergens een component die in dat circuit zit overbelast zijn geweest. En gezien R-P de servicemanual heeft en wij niet....

Ik bouw alles weer samen (als ik weer bij de machine ben) en ga dan de diagnostische functie van het ding erop loslaten.

Maar wat ik tot dusver in de service manual zag is dat er over een pomp triac en een motor triac gesproken wordt. (Maar op de print zie ik zo snel één TO220 triac (die ik gemeten heb), op de print zitten nog wat andere SMD 'torren').
De pomp was geblokkeerd, de motor van de trommel is degene die niet meer werkt.

Anoniem

Het beste is idd: 'keer terug naar start je ontvangt geen punten' :-)

Een reparatie vanop afstand doen is zo al moeilijk, tenzij het een logisch of veel voorkomend fenomeen zou zijn. Maar een geblokkeerde pomp als oorzaak van een niet draaiende trommel is niet evident.

In elk geval, de roetvlekken rond de 2 diodes zien er idd verdacht uit,
maar lijken toch niet afkomstig daarvan. Ik zie op de foto geen mechanische schade terwijl bij zo'n grote roetvlek toch minstens barsten zou moeten zien in de behuizing. Misschien toch stof van de koolborstels?

Nog even over de TVS voor Fred101.
Ik heb net een BZX79C 8V2 zener doorgemeten met de Fluke 83 en de Vf was toch echt 0.72V.
Een TVS diode 6KA24 (automotive) gaf dan weer 0.53V voor Vf.
Dat bevestigt mijn overtuiging dat je unipolaire TVS gewoon kunt uitmeten als een ordinaire gelijkrichtdiode.
In de specs van de zener staat Vf= 0.85V bij 10mA , wat goed overeenkomt met wat ik gemeten heb.
Een andere zener, de BZY88, die ik niet liggen heb , geeft 1.5V op als Vf, maar bij 200mA. Dat wijst erop dat zeners een zeer kromme doorlaatkarakterisitek hebben door de hoge dopering, wat anders?
Verder is dit voor de meeste toepassingen van geen belang.
Maar ik zou Vf :1.8V dus niet meteen beschouwen als een teken van degradatie. Zeker niet bij zeners met lage sperspanningen. Sommige 'zeners' voor lage spanningen zijn zelfs intern een serieschakeling van enkele gewone diodes en die worden dan in doorlaatzin gebruikt als zener.

fred101

Golden Member

GD schreef: Ik heb net een BZX79C 8V2 zener doorgemeten met de Fluke 83 en de Vf was toch echt 0.72V.

Ik denk dat we langs elkaar praten. I had het over de 3V3 zener-spanning die nu 1,8V is, niet over Vf die bij deze zeners binnen de specs zit. Die 1,8V zit echter ruim buiten de specs voor zener spanning.

Ik heb ze oa ook getest op een curve tracer onder de door de datasheets gebruikte condities.

Vf is idd stroom afhankelijk. Bij een gewone 1n4007 achtige diode kan dat bij max stroom makkelijk over 1V gaan.

Ik test TVS meestal zoals jij al zegt, gewoon de Vf meten de ene kant op en als hij spert de andere kant op is het in eerste instantie goed. Hij is dan niet schort. Ik heb nu een industrieel board waar wat gesneuveld is (flash over) terwijl er een TVSv zit. Deze is iets van Vf 0,5 tot 0,6 en in ieder geval niet short onder de voedingrail. Die gaat er later toch uit want die zal hoogstwaarschijnlijk open zijn.

Alleen als ik goede redenen heb om aan te nemen dat hij kapot zou kunnen zijn op voorhand meet ik hem al direct echt na. Tot nu toe heb ik ze alleen als short gezien.

MGP schreef: Dat een TVS geen zenerdiode is kan hij overal op het inet vinden, het ging hem om de vergelijking hoe zoiets werkt en in mijn eerste post stond al dat hij eens moest Googlen

Even mieren-n#$ken, ik heb niet gezegd dat een TVS iets anders is dan een Zener. Dat weet idd iedereen) De interne werking van de TVS is gebaseerd op het avalanche effect, niet het zener effect.

OK, dus we kunnen beter het forum opdoeken ? 95% van de vragen is ook te vinden via Google en boeken.

Daarom schreef hij er ook "zelden" bij, gelukkig heb je er 2 gevonden die dat bewijzen

Waar heb ik er twee van gevonden ? Ik heb de afgelopen jaren tientallen half defecte halfgeleiders gevonden. Ik repareer heel veel dingen waar alle component apart testen de enige manier is. (meestal industieel spul, ben nu met een turbine brandstof-injectie-servo-controller bezig en vandaag komt er een controller uit een of andere versnellingsbak die niet in situ kan worden gemeten omdat het ding in de bak zit en ook in de olie.

Ik heb vooral veel meetapparatuur verzameld omdat ik het leuk vind om gedrag van onderdelen te onderzoeken. (van dingen als VNA's, LCR meters, geleiding meters, vurvetracers tot impedantie bruggen en testers bedoeld voor 1 type diode) Dus ik ga daar wel eens te ver op door in discussies omdat ik het zelf interessant vind om daar over te lezen. En dat is een jaar of 6 zo uit de klauwen gelopen dat het nu mijn werk is geworden.

Sorry, ik zal het nooit meer doen. Zal ik voortaan alleen RTFM en Google vermelden ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred, rustig man, we weten wel wat je kunt en doet.

Moest je vandaag geschreven hebben wat je toen antwoordde dan had ik zelfs niet gereageerd, niet elke dag is dezelfde.

Van mensen zoals u, die dagelijks met die problemen te maken hebben verwacht je toch iets meer info over foutzoeken op componentenniveau en waar de TS moet op letten als hij meet.... daarom mijn reactie van toen.

LDmicro user.

De BTB16 triac meet 0,037V tussen 1 en 3 in de diodestand van de meter (Chinese DT-9702 stroomtang multimeter). Beide kanten op.

Elke andere combinatie is OL. Meetspanning bij diodetest is 1,4V (gemeten met Elro multimetertje aan de testprobes van de DT-9702).
Mijn Dynatek die met 3,2V meet heb ik niet bij me.

De Chinese kloon van een LCR meter, die op sommige internetfilmpjes netjes met de melding TRIAC terugkomt, kan er niets anders van maken dan een weerstand tussen 1 en 3 van 75ohm.

Nogmaals, ik weet weinig over triac's, maar de kans is toch groot dat deze stuk is?

Elektronica winkels zijn er niet veel meer... maar in Vlaardingen zit Brokx die een BTA24-600B heeft.

Is de BTB16-700 te vervangen door een BTA24-600?
Origineel (BTB) 700V en 16A, Rth 2,3
Vervanger (BTA) 600V en 25A, Rth 1,5
Reden dat ik de Rth noem is dat in de gecombineerde datasheet van BTA16 en BTB16 (dus NIET de BTA24!!!), de Rth het enige verschil is dat ik zo snel zie ([url="pdf.datasheetcatalog.com/datasheet_pdf/sgs-thomson-microelectronics/BTA16-400B_to_BTB16-800B.pdf"]2,9 vs 2,3[/url]).

De grotere stroomcapaciteit is geen probleem, maar de 600 vs 700V, is dat vanwege spanningen opgewekt vanuit de motor waardoor 600V te krap bemeten is?