Wat is een goede en goedkope 9V oplaadbare batterij?

LS,

De goedkoopste die ik vind is 6,95 online van energizer. Op Ebay kom je uit bij het vage GTLenerrgy, met een prachtcapaciteit van 900 mAh. Op youtube zie ik dat ze vaker hun capaciteit overschatten.
Maar wat is wel een goed en goedkoop 9 volt oplaadbaar blokje??
Of moet ik op Tronic van de Lidl wachten?

900 mAh is absurd veel en fysiek quasi onmogelijk.

Ik heb een tiental van deze in gebruik:

https://www.amazon.com/EBL-Rechargeable-Batteries-Lithium-4-Packs/dp/B…

Deze halen meer dan 500 mAh en dat is zonder meer indrukwekkend. Ik trek er meer dan een Ampere uit (2C dus) en dat moet je met de meeste 9V blokjes niet proberen.

De lader van EBL is niks om over naar huis te schrijven, maar de celletjes zelf doen het wel goed.

Eentje van de 10 heeft gefaald, maar nogmaals, dat is na ze herhaaldelijk met 1A te belasten.

Suffering from wiseass oneliner blackout
RAAF12

Golden Member

De Hema heeft 9V oplaadbare batterijen. Ik heb die al jaren in een Fluke multimeter zitten.

Arco

Special Member

Voor Li-Ion kan dat inderdaad, maar daar zal je ook wel weel een speciale lader voor nodig hebben...
Een 'gewone' NiMH komt max. tot 250mAh...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De lader die erbij zit is een groot stuk rommel, en rekent op de afkoppeling van de beschermingsschakeling in de cel zelf. En dat werkt goed, totdat het een keer fout gaat, natuurlijk.

De celletjes kunnen best wel wat stroom hebben. Het zou me niks verwonderen indien die gewoon in een ouderwetse domme CC NiMH lader gestoken worden. Zolang de stroom maar niet over 1C of zo gaat en de open klem spanning over 8.4V is gaat dat werken.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Kruimel

Golden Member

Je gaat idd geen 900mAh uit een 9V blokje halen. Ik zou eerst kijken naar je leverancier, een fatsoenlijke leverancier levert geen rotzooibatterijen en dan hoef je er minder over na te denken. In dit geval raad ik je aan op nkon.nl of zo te kijken. Vermijdt eBay, Banggood, Amazon, AliExpress en dergelijke, want je weet nooit wat je krijgt. De producten zijn niet traceerbaar en vaak gewoon een stukje semi-functionele rotzooi in een merkwikkeltje.

Let er ook op dat er twee soorten oplaadbare 9V batterijen bestaan, die met 7 (8,4V) en met 8 (9,6V) cellen (en soms zelfs met 6 cellen (7,2V). Die zullen een andere spanning hebben en een andere lader vereisen. Apparaten zullen er ook niet altijd even goed mee om kunnen gaan. De capaciteit zal ook verschillen. Waar is de batterij voor?

RAAF12

Golden Member

Ik gebruik deze al jaren. Ze lekken niet en zijn makkelijk oplaadbaar, gewoon met een instelbare voeding en af en toe de laadstroom checken.

Hema 150mA Ni-MH 8.4V

Arco

Special Member

Vaak is een gewone alkalinebatterij een stuk handiger...
(9 volt blokjes zitten toch in apparaten met een laag stroomverbruik. Bij Ni-MH heb je dan veel meer zelfontlading, als dat er werkelijk gebruikt wordt)

Er is altijd baas boven baas: deze claimt 2000mAh voor een Ni-MH 9 volt blokje... :) :

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 10 september 2019 16:40:02 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Dat over die zelfontlading ben ik niet helemaal met je eens. De eerste NiMH batterijen (en de meeste NiCd exemplaren) hadden een serieuze zelfontlading, maar tegenwoordig is alles low-self discharge, en heeft bovendien een voldoende grote capaciteit dat je daar pas na >1 jaar last van hebt (en je het bovendien kan oplossen door hem weer op te laden). Als je geen rotzooi van dubieuze bronnen koopt zal zelfontlading IMHO niet snel je primaire probleem zijn.

Het hangt er ook maar van af wat je er mee wil doen. Zo'n elektrische klok bijvoorbeeld, waar een AA in gaat, daar kan je een oplaadbare in steken, maar ik verwacht dat die het binnen een half jaar opgeeft. Steek je er daarentegen een "gewone" alkaline in dan houdt hij het minstens twee jaar vol.

Arco

Special Member

Een moderne alkalinebatterij heeft de dubbele capaciteit van een vergelijkbare Ni-MH batterij... (niet-oplaadbare Lithium heeft nog meer)
Een oplaadbare kan handig zijn, maar moet wel nut hebben natuurlijk. In zaken als rookmelders is een alkaline of niet-oplaadbare lithium een veel betere keus.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Klopt inderdaad, als het om klokken en rookmelders gaat is de beslissing snel gemaakt. Daar moet je de investering in oplaadbaar ook niet voor doen, dan ben je 20 jaar verder voor je het er uit hebt. :D

PS Ik had overigens wel een klok die daadwerkelijk bijna 1mA nodig had! :o (En derhalve elke 3 maanden een nieuwe batterij). Die ligt inmiddels bij het vuil... 't Is gek hoe lang je die batterijen blijft vervangen zonder het door te hebben.