Op 9 september 2019 17:33:13 schreef evelo:
[...]
De boel zou al een stuk haalbaarder zijn moesten ze nu eens een normale elektrische motor in een auto stoppen, pakweg 60kW en geen 200+kW/dual motor/insane modus waarmee de fabrikanten nu opscheppen om sprintjes te trekken.
Blijkbaar gaat de 'leuk' nog steeds voor de noodzaak..
dat hadden ze, verkoopt niet dan.
de golf electric was er van 1976, 80km top, 48km ver, 20kW motor. ze hebben er 20 000km mee gereden om uit te leren, en dan ging die de stalling in...
15jaar later kwam de golf 2 citystromer met 25pk motor,
ook peugeot 106 electrique,
renault kangoo electric,
citroen saxo en ax electric.
allemaal uit de jaren 80-90, top snelheid van een 100km/h, autonomie een kleine 100km en identiek zoals zijn diesel/benzine broertje.
er zijn er maar heel weinig nog van over. citroen BX heeft ook nog bestaan, zijn teruggeroepen en vernietigd, idem voor ford fiesta en transit die electrisch hebben bestaan.
ik ben er van overtuigt dat die autos het hadden kunnen worden, alleen was het volk er nog niet van overtuigt. ik ben er van overtuigd dat die dingen het perfect kunnen als 2de gezinswagen. heel de dag aan de lader (zonnepanelen),en af en toe een klein ritje naar de winkel/bakker/...
electrisch heeft ook 1 enorm voordeel, zolang je de motor koel kan houden, mag je die overbelasten.
dus een 20kW motor kan je met gemakt 40kW laten produceren om 1x op te trekken om dan naar 20kW terug te vallen. en volgens mij moet daar op in te spelen zijn.
mijn zelfbouw electrische fiets heeft een 250W hub motor en 800W controller. ik duw er bij piek 1150W uit en kan een paar minuten lang vlot aan 500-600W rijden zonder dat de motor kapot gaat.
tesla maakt nu de portefeuilles open om het grote geld aan te trekken om het idee uit de grond te stampen, daarna zal die naar budget autos overgaan