Elektrische auto ouder dan ik dacht.

Dit topic is gesloten

niet gek als je verdiend geld al meteen weer in nieuwe ideeen steekt en nog een veelvoud daarvan erbij. er komen meer nieuwe dingen bij, terwijl de oude nog niet goed lopen, model 3 is veel te laat op de markt gekomen en de productiecapaciteit is nog veel te laag, om maar niet te spreken van de vrachtwagen van tesla..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is omdat electrische auto's gesubsidieerd worden. Anders hebben ze totaal geen bestaansrecht. Het is precies zoals grotedikken schrijft. Op kosten van de staat rijden patsers in dure energie en grondstoffen slurpende electrische auto's. Geen hond die nu in een milieuvriendelijk eendje rondrijdt.

Daar kun je nu heel negatief over doen, maar die early adopters hebben wel een heel belangrijke functie: ze maken de markt rijp voor de grote massa die er achteraan komt. Daarom begon Tesla ook eerst met de mega-dure model S. Daarmee spraken ze de rijken aan en testten daarmee de technologie, rolden het super-charger netwerk uit en maken de markt rijp voor elektrisch rijden. Nu is er de Model 3 die al veel betaalbaarder is. Daarna komt er een nog veel goedkoper model die echt in grote aantallen moet gaan lopen. Dat is een vooropgezet plan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 9 september 2019 17:33:13 schreef evelo:
[...]

De boel zou al een stuk haalbaarder zijn moesten ze nu eens een normale elektrische motor in een auto stoppen, pakweg 60kW en geen 200+kW/dual motor/insane modus waarmee de fabrikanten nu opscheppen om sprintjes te trekken.

Blijkbaar gaat de 'leuk' nog steeds voor de noodzaak..

dat hadden ze, verkoopt niet dan.
de golf electric was er van 1976, 80km top, 48km ver, 20kW motor. ze hebben er 20 000km mee gereden om uit te leren, en dan ging die de stalling in...

15jaar later kwam de golf 2 citystromer met 25pk motor,
ook peugeot 106 electrique,
renault kangoo electric,
citroen saxo en ax electric.
allemaal uit de jaren 80-90, top snelheid van een 100km/h, autonomie een kleine 100km en identiek zoals zijn diesel/benzine broertje.

er zijn er maar heel weinig nog van over. citroen BX heeft ook nog bestaan, zijn teruggeroepen en vernietigd, idem voor ford fiesta en transit die electrisch hebben bestaan.
ik ben er van overtuigt dat die autos het hadden kunnen worden, alleen was het volk er nog niet van overtuigt. ik ben er van overtuigd dat die dingen het perfect kunnen als 2de gezinswagen. heel de dag aan de lader (zonnepanelen),en af en toe een klein ritje naar de winkel/bakker/...

electrisch heeft ook 1 enorm voordeel, zolang je de motor koel kan houden, mag je die overbelasten.
dus een 20kW motor kan je met gemakt 40kW laten produceren om 1x op te trekken om dan naar 20kW terug te vallen. en volgens mij moet daar op in te spelen zijn.

mijn zelfbouw electrische fiets heeft een 250W hub motor en 800W controller. ik duw er bij piek 1150W uit en kan een paar minuten lang vlot aan 500-600W rijden zonder dat de motor kapot gaat.

tesla maakt nu de portefeuilles open om het grote geld aan te trekken om het idee uit de grond te stampen, daarna zal die naar budget autos overgaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 september 2019 21:34:31 schreef flipflop:
Daar kun je nu heel negatief over doen, maar die early adopters hebben wel een heel belangrijke functie: ze maken de markt rijp voor de grote massa die er achteraan komt. Daarom begon Tesla ook eerst met de mega-dure model S. Daarmee spraken ze de rijken aan en testten daarmee de technologie, rolden het super-charger netwerk uit en maken de markt rijp voor elektrisch rijden. Nu is er de Model 3 die al veel betaalbaarder is. Daarna komt er een nog veel goedkoper model die echt in grote aantallen moet gaan lopen. Dat is een vooropgezet plan.

Hahaha
Zie ook de post van fcapri onder jouw post

maartenbakker

Golden Member

FIAT Panda was er ook electrisch. Het gigantische nadeel van die generatie electrische wagens waren de grote en zware accupakketten en de minieme actieradius.

Het klopt niet meer dat electrische auto's nu geen bestaansrecht zouden hebben zonder rijke patsers of subsidies. Flipflop heeft gewoon gelijk, al is Tesla misschien niet de beste graadmeter. Als je even verder kijkt dan Tesla, dan zijn vrijwel alle grotere autofabrikanten zeer druk bezig met electrische modellen. De kwaliteit en actieradius is inmiddels al op niveau 'leasewagenpark'. Dan heb je in principe de markt al omvergegooid ook al zie je dat in sommige gevallen pas na het verloop van een paar jaar in het straatbeeld.

Ik gaf in mijn usenettijd eens in een discussie aan dat de meeste nieuwe bromscooters inmiddels een viertaktmotor en een katalysator hadden. De goeie man zag volgens mij water branden. Bij mij reden ze al dagelijks door de straat. Zulke dingen gaan snel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Desondanks recent nog ergens gelezen dat scooters 1% van de benzine in Europa verbruiken en 50% van de fijnstof veroorzaken. Was een document van de EU zelf, dus geen anti-brommer clubje...

Zal proberen dat document terug te vinden om wat meer context te kunnen schetsen. Kan bv best door de nog aanwezige 2tacts komen en vermoed dat er alleen naar benzine gekeken is.

EDIT: hier staat al iets (ouder artikel uit 2014): scooters hoeven maar aan Euro2 te voldoen, auto's aan Euro6...

Daar kun je nu heel negatief over doen, maar die early adopters hebben wel een heel belangrijke functie: ze maken de markt rijp voor de grote massa die er achteraan komt.

Ik denk dat je een heel goed punt hebt hier. Er is ook zo'n gezeur geweest over die eerste hybride van toyota. Alleen leaserijders zouden zo'n apparaat kopen vanwege de subsidie die er toen opzat. En hij was helemaal niet zuiniger of beter voor het milieu omdat er door lease rijders voornamelijk grote afstanden mee gereden zouden worden en draait de verbrandingsmotor voornamelijk en draait het ding niet elektrisch. Deels hadden deze argumenten wel een waarheid in zich.

Maar dankzij de subsidie en het feit dat toyota gewoon goede auto's bouwt is met die eerste op grote schaal commercieel verkrijgbare hybride wel de weg geëffend voor de hybride technologie. De subsidies op elektrische wagens kunnen dus nu gewoon worden afgeschaft omdat de functie (het volk rijp maken voor een andere technologie) is vervuld.

Ik denk trouwens dat de hybride auto technologie nog steeds een goede is. Een elektrisch aangedreven auto met een klein accu pakket en een zeer efficiente schone verbrandingsmotor of aggregaat aan boord. Dan kun je een auto bouwen met een zeer lage uitstoot en toch een groot actieradius. De verbrandingsmotor kan dan ook een veel lager vermogen hebben. 150pk is bij een conventionele wagen nodig om beetje rap te kunnen accelereren enzo. Die accelereer energie kan bij de hybride uit de accu's komen. Door het hoge koppel van de elektromotor doet een kleine elektromotor met het accelereren waarschijnlijk niet merkbaar onder voor een dikke benzine motor. En een klein aggregaat van zeg 50pk kan een auto waarschijnlijk prima rijdend houden op de lange afstand. Het verbruik van het aggregaat kan dan door weinig toerenwisselingen veel gunstiger uitpakken dan van een mechanische gekoppelde benzine motor die veel vaker bij ongunstige toerentallen ineens koppel moet gaan leveren.

joopv

Golden Member

Op 11 september 2019 13:05:32 schreef Ex-fietser:
[...] 150pk is bij een conventionele wagen nodig om beetje rap te kunnen accelereren enzo. ....

150pk?? Mijn eerste leaseauto's hadden 54pk (vw 1.6 diesel '85) en ik heb daar bijna 500Mm mee gemaakt.

Met zoveel vermogen blijf je het heilige-koe imago in leven houden. Een auto is geen kermisattractie.

Vergeet niet dat auto's zo'n beetje door heel europa verkocht worden, en dat moderne auto's een paar honderd kilo zwaarder zijn dan het ouwe spul door alle veiligheidsverbeteringen (en ook een extra elektromotor + accupakket).

150pk op 1400kg is geen pk'tje te weinig als je in een bergachtig gebied woont, en flinke delen van Europa zijn bergachtig.

In Nederland heb je eigenlijk altijd voldoende aan de kleinst gemotoriseerde variant. Je zult hier altijd netjes de maximumsnelheid kunnen rijden, maar in andere gebieden kan dat toch echt lastig worden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Inhalen boven 100km/u gaat toch ook al veiliger met een beetje meer vermogen dan het basismodel. En je bent bij kleine motoriseringen nog best veel aan het schakelen. Wat dat betreft had DAF het goed voorelkaar. Vrij laag motorvermogen en toch vlot meekomen met het verkeer. De CVT had al lang gemeengoed moeten zijn.

Ik schreef het al, maar zelfs bij electrisch rijden kan een CVT een prettige aanvulling zijn. Trefwoord gromsound.

Dat allemaal gezegd hebbende, ik heb regelmatig in auto's met een vrij laag motorvermogen gereden. Ik heb er niet veel moeite mee, maar je bent wel gewoon steeds aan het werk. Als je niet bezig bent met schakelen dan ben je wat extra aan het anticiperen. Allemaal niet verkeerd maar je wilt dat niet van alle verkeersdeelnemers eisen. Het vergroot de kans op brokken als je even niet bij de les bent.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 11 september 2019 17:20:22 schreef Ledlover:
In Nederland heb je eigenlijk altijd voldoende aan de kleinst gemotoriseerde variant. Je zult hier altijd netjes de maximumsnelheid kunnen rijden, maar in andere gebieden kan dat toch echt lastig worden.

Een ouwe 2CV met tegenwind mag blij zijn als die de minimum snelwegsnelheid van 60km/u haalt... Er zijn wel meer ouwe koekblikken die zwaar beladen erg langzaam rijden.

M'n ouders hebben een moderne auto met CVT. Kan nu niet zeggen dat dat zo prettig rijdt... Heerlijk om als passagier in te zitten, maar als bestuurder vind ik het geen prettige manier van rijden. Het maakt de aandrijving heel erg indirect en rubber-achtig.
Ik heb ook 1x in een Daf 66 gereden, maar daar kan ik me niet meer zoveel van herinneren.

Doe mij maar een sequentiële zesbak zoals op m'n motor. Schakelt razendsnel en opschakelen kan zonder de koppeling te gebruiken. Als ik ooit een auto koop, zou ik het liefst eentje met zo'n zelfde soort versnellingsbak willen. Helaas ben je dan aangewezen op duur ralley aftermarket spul.

Maar in een elektrische auto heb je genoeg aan 1 of 2 versnellingen. Een CVT is dan echt niet nodig. Elektromotoren leveren genoeg aanzetkoppel om zonder traditionele versnellingsbak te kunnen.
Ik denk dat Gromsound vooral de Variomatic heeft laten zitten, omdat je dan de elektromotor direct op de plek van de benzinemotor kan plaatsen. De variomatic vervult ook de functie van een differentieel, dus als je die weghaalt zou je een compleet nieuwe achteras en differentieel moeten inbouwen. Geen makkelijk klusje.

@Raaf12: de 2cv is al sinds 1991 uit productie. Ik heb het over de basismodellen van de afgelopen 10 a 20 jaar.
Maar wind mee ging de eend waar ik in mee heb gereden een kleine 120km/h (GPS) :) en zonder moeite kon ie de hele dag meerijden met het tempo van de vrachtwagens.

Mijn ouwe Twingo haalde ook gewoon de 130km/h. Bergop in tunnels had ie wel wat moeite mee. Plankgas in de 4 met brullende motor, dan kon je nog wel met 110-120km/h naar boven komen. Ruimschoots voldoende om geen T100 bussen in de weg te zitten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 10 september 2019 22:25:07 schreef ohm pi:
[...]Hahaha
Zie ook de post van fcapri onder jouw post

Welk deel van mijn post werkt er zo op jouw lachspieren? Ik snap 'm niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

@Ledlover: er zijn inderdaad ook slechte CVT's in omloop. De types waarin ik kilometers gemaakt heb vond ik behoorlijk direct (originele bak met tandwieldiff in Volvo 340 en in nog sterkere mate de electronisch gestuurde Fujitsuduwbandbak in FIAT Panda Selecta), maar je moet er natuurlijk wel even aan wennen dat het toerental van de motor primair afhankelijk is van de tractie en veel minder van de snelheid. Je hebt ook meer een optrekpedaal, geen gaspedaal. Hoe het rempedaal dan eigenlijk zou moeten heten, laat ik over aan de lezer >:-)

Wat het plankgas in de 4e versnelling betreft: zelfs ervaren chauffeurs weten niet dat ze soms zelfs op hogere snelheden moeten terugschakelen in auto's met een lichte motor.

Ik meen dat gromsound als degelijk geschoolde werktuigbouwer ook wel degelijk een vermogens- of koppelargument had voor het laten zitten van de CVT. Als hij daar niet op zijn pagina over heeft geschreven dan misschien op een forum.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 11 september 2019 20:58:00 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja bij zo'n 40km/h ging hij in werking zag ik, mooi project.

Op 11 september 2019 19:42:14 schreef Ledlover:

@Raaf12: de 2cv is al sinds 1991 uit productie. Ik heb het over de basismodellen van de afgelopen 10 a 20 jaar.
Maar wind mee ging de eend waar ik in mee heb gereden een kleine 120km/h (GPS) :) en zonder moeite kon ie de hele dag meerijden met het tempo van de vrachtwagens.

Toen we een lift kregen in een 2CV mochten we (twee vrienden en ik, samen ~250kg) 100m later weer uitstappen, hij kwam de helling van een brug niet op :)

De 'variomatic' van de Prius is een mooi stukje techniek dat de verbrandingsmotor en de twee (!) elektromotoren mooi laat samenwerken. Alleen dat gillen als de batterij wat leeg is en je een helling op moet, dat vraagt wat gewenning. Tja, dat ding weet prima wanneer hij 'terug' moet schakelen.

joopv

Golden Member

Op 11 september 2019 17:20:22 schreef Ledlover:
Vergeet niet dat auto's zo'n beetje door heel europa verkocht worden, en dat moderne auto's een paar honderd kilo zwaarder zijn dan het ouwe spul door alle veiligheidsverbeteringen (en ook een extra elektromotor + accupakket).

150pk op 1400kg is geen pk'tje te weinig als je in een bergachtig gebied woont, en flinke delen van Europa zijn bergachtig.

In Nederland heb je eigenlijk altijd voldoende aan de kleinst gemotoriseerde variant. Je zult hier altijd netjes de maximumsnelheid kunnen rijden, maar in andere gebieden kan dat toch echt lastig worden.

Ik heb met die oude Passat's toch gewoon op vakantie kunnen gaan - door heel Europa. Inclusief een autotrip naar Antalya met 2 vrienden en een stampvolle auto (9000km). En ja, dat was met een VW Passat station, 54pk 1.6 diesel.

Autorijders , of mensen in zijn algemeenheid zijn gewend geraakt aan steeds hogere normen van luxe / comfort, soepelheid enz. Is teruggang ook een optie?

Deed een proefritje in een kleine auto 3cil. 1000cc, de oprit op versnelde hij niet meer in de vier of vijf, moet je met 80 invoegen ipv 100 of sneller, kan wel maar rijdt niet lekker.

maartenbakker

Golden Member

Dan zat je mogelijk in de verkeerde versnelling, er zit ook een 3 op zo'n ding. Zoals ik hierboven al schreef, zelfs ervaren chauffeurs trappen daar in en daarom is een beetje meer vermogen wel handig.

In Duitsland moest ik op de autobahn (ik geloof een stuk waar je 100 of 130 mocht) in mijn toenmalige Alfa 33 met 98pk alsnog terug naar z'n 3 op een stuk vals plat. Dat verwacht je niet direct, maar als je met lichter gemotoriseerde auto's gereden hebt dan zou je dat moeten aanvoelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 12 september 2019 15:44:21 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb zelf een Dyane gehad, dat is technisch gezien een lelijke eend. Ook een Volkswagenbusje. De motor daarvan was ook wat krap gekozen. Helling op met wind tegen had hij wel wat moeite mee. Als je in zulke auto's hebt gereden leer je vanzelf om op tijd terug te schakelen.

Een Nederlander heeft toch een Naaf Wiel elektro motor voor een auto gemaakt,
is daar nog ooit iets van verder ontwikkelt ?

Guus@Sint-Michielsgestel
maartenbakker

Golden Member

Op 12 september 2019 13:35:41 schreef KlaasZ:
Ik heb zelf een Dyane gehad, dat is technisch gezien een lelijke eend. Ook een Volkswagenbusje. De motor daarvan was ook wat krap gekozen. Helling op met wind tegen had hij wel wat moeite mee. Als je in zulke auto's hebt gereden leer je vanzelf om op tijd terug te schakelen.

Jij en ik wel, en rwk misschien inmiddels ook, maar hele volksstammen denken dat ze geen toeren mogen maken ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Op 12 september 2019 10:05:13 schreef rwk:
Deed een proefritje in een kleine auto 3cil. 1000cc,

Ik heb zelf zo'n autootje, een "citybug" (Aygo, C1, 107).
Die trekken het best op een hoger toerental. Ik heb in ieder geval nooit last met invoegen en haal makkelijk de 150. En rij 1 op 20. :-)

Op 11 september 2019 20:00:48 schreef flipflop:
[...]
Welk deel van mijn post werkt er zo op jouw lachspieren? Ik snap 'm niet.

Alles wat tussen de blokhaakjes staat. De plebs gaan alleen electrisch rijden als ze genoeg geld hebben voor electrische auto's en als electrische auto's goedkoper zijn dan andere typen auto's. Heeft niks met early adopters ed te maken.

Dit topic is gesloten