Automatische naar uit dimmer.

Anoniem

Goedenavond,

Bij m'n trap opgang heb ik de volgende sensoren boven en onder geplaatst:

https://m.aliexpress.com/item/32521612199.html?pid=808_0000_0131&s…

Reageert allemaal prima en schakelt twee 3 watt lampjes op de muur.

Ze gaan vrij abrupt weer uit, ik wil graag dat ze binnen een aantal seconden naar 0 dimmen. Soort fade out..

Is dit bestaand of wie heeft er een idee?

Vriendelijke groet
Alvast bedankt!

Welke drivers/adapters heb je op de lampjes of zijn dat 230V?

Eigenlijk moet je flink in de electronica duiken. Sensor, dimmer met 10v sturing, afgaand signaal van 10 naar 0.

Het wordt niet simpel of voordelig denk ik.

Anoniem

Op 21 augustus 2019 00:20:35 schreef K7Jz:
Welke drivers/adapters heb je op de lampjes of zijn dat 230V?

Eigenlijk moet je flink in de electronica duiken. Sensor, dimmer met 10v sturing, afgaand signaal van 10 naar 0.

Het wordt niet simpel of voordelig denk ik.

Gewoon 230v 3 watt lampjes.

Sine

Moderator

Daar zul je zo niets voor vinden vrees ik, er bestaan PIR sensoren die een ingebouwde fade in/uit hebben, maar die zijn dus PIr en kosten een veelvoud van wat die chinees voor zo'n radar sensor vraagt.

Ik heb zelf iets in die richting gemaakt voor 12V spotjes, en dat was een microcontroller met een paar fet drivers en wat opto's aan de 230 kant voor pirren en nuldoorgang.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 22 augustus 2019 14:39:43 (30%)

fatbeard

Honourable Member

Siemens had in het (erg verre, 70-er jaren) een dimmer chippie wat dat kon. Wil wel ff zoeken als ik weer thuis ben, maar ben bang dat dat chippie inmiddels unobtanium is geworden.

6 Watt netjes dimmen wordt sowieso heel lastig: je loopt het risico dat het tot ongeveer halve kracht goed gaat, daarna gaan ze vreselijk irritant knipperen of alsnog abrubt uit.
De houdstroom wordt namelijk wel èrg laag...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

een dikke elco in t lampje is alles wat nodig is, maar die kunnen wrs niet open en ruimte heb je er ook niet voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Bij een wisselspanning werkt dat niet hoor! :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 25 augustus 2019 12:26:56 (70%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Zullen dan wel led lampjes zijn? (3W in gewone lampjes zie je niet veel)
Led lampjes moeten dan ook wel geschikt voor dimmen zijn. (zelfs dimbare kun je vaak niet verder als 20% dimmen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Een grote Elco, zou dit kunnen werken?

RAAF12

Golden Member

Op 23 augustus 2019 12:39:35 schreef fatbeard:
Siemens had in het (erg verre, 70-er jaren) een dimmer chippie wat dat kon.

De S566B denk ik dat je bedoeld. Een touch dim IC wat kon in en uitfaden.

@bert Een dikke elco werkt alleen op DC. In de BMW E36 serie deden ze dat om de verlichting in de hemel rond de achterbank uit te faden.

Lucky Luke

Golden Member

Bij de simpelste niet-dimbare ledlamp, die bestaat uit een seriecondensator (En 'n serie weerstand), gelijkrichter, afvlakking en de LED' s, kun je een fade-uit effect krijgen door die afvlakcondensator fiks te vergroten.

Alsnog, geen erg lange fade-uit. En die extra afvlakelco passend ingebouwd krijgen is soms nogal een uitdaging: niet elke ledlamp is reversibel demontabel :P. Ik ben al blij genoeg als ze niet meer zichtbaar knipperen/moduleren, daarvoor is vaak verdubbeling of verdrievoudiging van de afvlakking voldoende. Voor Fade-uit zal je eerder moeten vertwintigvoudigen, en dan nog is het niet spectaculair lang. Dat past dus waarschijnlijk helemaal niet in je lamp / dan wordt het al kleiner er een dimbare leddriver in te prutsen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 25 augustus 2019 12:37:44 schreef Arco:
Zullen dan wel led lampjes zijn? (3W in gewone lampjes zie je niet veel)
Led lampjes moeten dan ook wel geschikt voor dimmen zijn. (zelfs dimbare kun je vaak niet verder als 20% dimmen)

ben recent nog bezig geweest met een nieuw model dimactor testen, diverse ledspotjes erop gehad, maar bij 1 type philips spotjes was dimmen tot 0% zelfs haalbaar. anderen knipperen zichtbaar of dimmen niet ver genoeg terug.

waar rook was, werkt nu iets niet meer