Welke kabel laadpaal auto

We hebben recent in onze woning 3-fasige krachtstroom laten voorzien door Fluvius. In onze garage, die wat verder staat dan het huis, willen we volgend jaar 2 snellaad-palen voor een elektrische auto laten plaatsen. Echter ga ik dit jaar kabels van de woning naar de garage trekken en zou ik gelijk een goede stroomkabel willen voorzien.

Het is me echter niet duidelijk welke installatiekabel ik daarvoor dien te gebruiken? Hoeveel aders ik moet voorzien en van hoeveel mm? Iemand die me op weg kan helpen? Dank is groot!

Ik bestel mijn kabels normaal hier: https://gigatek.be/nl/kabel-energiekabel-exvb-eca-5g2-5-mm--kobexvb5g2 (onderaan staan de mogelijke types)

help

Golden Member

Op welk vermogen is de nieuwe 3fasen aansluiting aangelegd? Hoe is deze gezekerd?

Bij laden van één auto op 3fasen kun je zo'n 11Kw op een 16A groep trekken. De hoofdaansluiting moet hier dan wel op berekend zijn.

dit is in BE? want dan heb je ook nog verschil tussen krachtstroom 400V en 230V. je hebt enige specs van de laadpaal en auto nodig, om daar iets over te zeggen, de wat luxere auto's kun je met 63A 3 fase laden en meer ook, maar doorgaans is 3x16A wel de max. ik zou geen meerdere kabels trekken, maar 1 dikkere kabel naar de garage waar je een onderverdeler op aansluit, die laadpalen hebben ook een aardlek van 30ma erop zitten, kan in de paal en ook buiten de paal.

als je niet het aansluitvermogen binnen hebt om 2 auto's samen snel te laden, en het huisverbruik er nog bij heb je ook een utp verbinding tussen de 2 palen nodig welke wordt gebruikt om het beschikbare vermogen over de 2 laders te verdelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 september 2019 19:14:15 schreef Kevin VDS:
We hebben recent in onze woning 3-fasige krachtstroom laten voorzien door Fluvius. In onze garage, die wat verder staat dan het huis, willen we volgend jaar 2 snellaad-palen voor een elektrische auto laten plaatsen.

- Welk net heb jij, 3x230V of 3x400V+N ?
- Wat is de waarde van de hoofdautomaat in de tellerkast?

Het is me echter niet duidelijk welke installatiekabel ik daarvoor dien te gebruiken? Hoeveel aders ik moet voorzien en van hoeveel mm? Iemand die me op weg kan helpen?

Wil je een foolproof oplossing dan installeer je best een 5G6. Bij een 40A (3x400V+N) aansluiting heb je dan de mogelijkheid om 2 auto's simultaan te laden aan 32A enkelfasig of 16A 3-fasig. Dit is ook handig met het oog op de toekomst, batterijcapaciteit gaat enkel maar stijgen in de toekomst.

Ik zou idd voor 5G6 gaan. Dan kun je alle kanten op, ook in de toekomst.

Als je ook nog aardig wat PV op je dak wil/kan/gaat neerleggen dan zou je ook nog aan iets zwaarder kunnen denken. Icm een 2-tal Zappi's kun je dan net + solar combineren.

5G6 is ook dan nog voldoende, maar als de afstand groter is is een maatje meer niet perse een slechte keus.

tip: Sluit de 2e laadpaal 120 graden gedraaid aan tov de eerste. Als je dan een 2-tal enkelfase auto's wilt laden gooi je tenminste niet alles over 1 fase, maar verdeel je het tussen 2 fases.

En gooi de kabel in een mantelbuis. Da's goedkoper dan grondkabel en je kan tzt nog eens er iets bij gooien (denk bv aan signaaldraden tbv loadbalancing, ethernet enz)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 11 september 2019 20:23:32 (13%)

Het is een 3x400V+N

Ik ga de 5G6 bestellen, dan kunnen we idd nog alle kanten uit!

Dank je wel.

KGE

Golden Member

Op 11 september 2019 20:01:57 schreef testman:
dit is in BE? want dan heb je ook nog verschil tussen krachtstroom 400V en 230V. je hebt enige specs van de laadpaal en auto nodig, om daar iets over te zeggen, de wat luxere auto's kun je met 63A 3 fase laden en meer ook, maar doorgaans is 3x16A wel de max. ik zou geen meerdere kabels trekken, maar 1 dikkere kabel naar de garage waar je een onderverdeler op aansluit, die laadpalen hebben ook een aardlek van 30ma erop zitten, kan in de paal en ook buiten de paal.

3x63 Ampere (of meer?) AC laden ? Welke auto kan dat ?

Standaard AC laden via type 2 stekker is 3x16A of bij enkelfase 1x16A, sommige EV's kunnen enkelfase 32 Ampere. De nul moet ook aanwezig zijn.
Je laadkabel/laadpunt moet daar ook geschikt voor zijn.

Alle snellaadstations werken met DC (kan al tot 350 kW per uur) maar dat is voor thuisgebruik (nog) niet betaalbaar, laat staan dat je daar een netaansluiting voor moet laten aanleggen... Ook gaat dat niet meer met de standaard type 2 stekker maar komt er een extra deel bij aan (CCS) met twee flinke dikke contacten. De kabels bij Fastned zijn polsdik..

Op 12 september 2019 00:23:49 schreef KGE:
3x63 Ampere (of meer?) AC laden ? Welke auto kan dat ?

Dat komt omdat de fabrikanten van die auto's ook wel weten dat quasi niemand thuis zo'n aansluiting heeft en dus zinloos. D.i. Momenteel ook niet realistisch omdat het publiek netwerk niet de capaciteit heeft om iedereen zo'n zware aansluiting te geven.
Veel auto's laden ook 's avonds, je kan die extra vraag dus ook niet direct opvangen via zonnepanelen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 11 september 2019 20:37:22 schreef Kevin VDS:
Het is een 3x400V+N

Ik ga de 5G6 bestellen, dan kunnen we idd nog alle kanten uit!

Dank je wel.

Kabel gaat toch niet door de grond?
Dan moet je een grondkabel nemen, kan met 1 ader minder omdat de aarde in de buitenmantel zit en niet meetelt in hetvaantal, dus een 4 aderige grondkabel.

6 qmm lijkt me voor een woonhuisinstallatie erg overdreven....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 september 2019 07:40:34 schreef Toeternietoe:
Dan moet je een grondkabel nemen, kan met 1 ader minder omdat de aarde in de buitenmantel zit en niet meetelt in hetvaantal, dus een 4 aderige grondkabel.

Gewapende kabel is niks voor een particuliere omgeving. 'Moet' is hier overigens fout. AREI eist minimum een EXVB of een XVB in een geschikte buis, minstens 60cm diep.

6 qmm lijkt me voor een woonhuisinstallatie erg overdreven....

Dan kan je nooit laden met 32A en het palet aan automodellen die dit kunnen zullen alleen maar toenemen.

Kabel gaat door buis door de grond, de kabel achter de link is daarenboven een grondkabel.
Ik hoor een aantal keer zeggen dat 5G6 overkill is. Wat zouden jullie dan wel voorzien. Ga er vanuit dat ik 2x een Tesla will kunnen fastchargen.

Op 12 september 2019 08:30:36 schreef Kevin VDS:
Kabel gaat door buis door de grond, de kabel achter de link is daarenboven een grondkabel.
Ik hoor een aantal keer zeggen dat 5G6 overkill is. Wat zouden jullie dan wel voorzien. Ga er vanuit dat ik 2x een Tesla will kunnen fastchargen.

Nee, dat is geen overkill. Er bestaan Tesla's met een 100 kWh batterij. Om dat ding enkelfasig te laden met 32A/7,4kW heb je dus 13 uur nodig!!! Als jij bij de happy few bent en 2 van die knapen aan je woning hebt staan is dit 26 uur !!! Driefasig neemt die tijd wel aanzienlijk af, maar je moet er ook rekening mee houden dat de capaciteit nog gaat toenemen. Het is zeker geen science-fiction dat er binnen afzienbare tijd voor diezelfde Telsa een 200kWh versie verkrijgbaar is. In jouw geval zal je waarschijnlijk met een voorkeurschakeling moeten werken om te vermijden dat een van die 2 Tesla's plat staat als je 's morgen werken gaat. Hangt sterk af van jouw gedragspatroon en afstand tot het werk.

Op lange termijn zorgt dat zelfs voor problemen. Het elektriciteitsnet in BE is op dit moment totaal niet in staat om elke Belg elektrisch te doen rijden.

je kunt in een tesla instellen wanneer deze gaat laden in de app, dan kun je rond middenacht bijv omschakelen naar de andere wagen, als jij veel kilometers maakt met je auto en je vrouw minder met die van haar, dan laat je de jouwe langer opladen voor omschakelen.

een tesla kan met veel meer geladen worden als 3x25A, ik heb geen afstanden gehoord van meterkast huis tot garage, dat kan zelfs meer als 6mm2 moeten worden. heb je al stroom in de garage, anders kan alle voeding voor de garage uit die kabel worden gehaald, zeker als de bestaande garagevoeding is afgetakt bij het huis van de keuken oid, zou ik dat doen.

als je kabel in buis gaat steken, heb je meteen de slechtste omgeving voor kabel ivm de koeling, grondkabel heeft de beste koeling in de grond, door buis scheelt zo 1 a 2 diktes omdat de kabel warmer wordt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou me verbazen mocht je meer dan 35A hoofdzekering hebben, maar 5G6 ben je er ineens vanaf, met een 5G4 kan ook nog, de werken doe je maar 1x als je zwaar genoeg kiest...

pamwikkeling

Special Member

Niet direct van invloed op je kabel,
maar hou er ook rekening mee dat je hoofd-differentieel (aan het begin van de installatie) en elk ander differentieel tussen de laadpaal en het hoofd-differentieel van type B moet zijn.

zie ook :
https://www.volta-org.be/sites/default/files/2017-06/20161205-Diff_typ…

Op 12 september 2019 13:02:54 schreef pamwikkeling:
Niet direct van invloed op je kabel,
maar hou er ook rekening mee dat je hoofd-differentieel (aan het begin van de installatie) en elk ander differentieel tussen de laadpaal en het hoofd-differentieel van type B moet zijn.

zie ook :
https://www.volta-org.be/sites/default/files/2017-06/20161205-Diff_typ…

Als de laadpaal al een ingebouwde DC (6ma dacht ik) detectie heeft hoeft dat niet perse.

Op 12 september 2019 13:11:59 schreef DJSmiley:
[...]

Als de laadpaal al een ingebouwde DC (6ma dacht ik) detectie heeft hoeft dat niet perse.

Een Duitse fabrikant Doepke maakt die 6mA EV differentielen ook voor DIN-rail montage. Die dingen kosten wel wat, iig duurder dan een Type-B.

Op 12 september 2019 13:36:36 schreef New Beetle:
[...]Een Duitse fabrikant Doepke maakt die 6mA EV differentielen ook voor DIN-rail montage. Die dingen kosten wel wat, iig duurder dan een Type-B.

Schneider en Iskra hebben ze ook. De Iskra is ook een stuk voordeliger dan de Doepke ( https://www.superflink.nl/losse-componenten/aardlekschakelaars/laadpaa… )

TS wil 2 laadpalen, dus dan moet je al een 40A exemplaar hebben, als je van 2x11kW palen uitgaat.

ik probeer een nieuw lijntje te maken omtrent de stromen voor het opladen van een Ev met 1 Fase,
ik heb nu een 1 faling laadpunt met Max 25A deze zit aan de grens van de capaciteit van de automaat,
nu wordt de automaat echt wel warm( heet) dus vermoedelijk is de stroom te hoog, ik heb als kabel een soepele kabel gebruikt van 4mm2 en de lengte is minder dan 12 Men met laadkabel 17 M
nu is mijn vraag is soepele kabel wel of niet geschikt en zal ik voor de zekerheid ook de fase bedraden met harde kern van 4mm2 of 6mm2.

evelo

Golden Member

Ter info: binnenkort komt er in het AREI een specifieke procedure voor het keuren van laadpalen. Momenteel nog geen details bekend.

Een 5G6 xgb/xvb in buis lijkt mij wel toekomstbestendig. Het prijsverschil met een 5G4 zal ook de moeite niet zijn.

McAwesome

Golden Member

Op 12 september 2019 09:13:03 schreef New Beetle:
[...]Het elektriciteitsnet in BE is op dit moment totaal niet in staat om elke Belg elektrisch te doen rijden.

Het gaat alleen nog erger worden vrees ik. Naast het elektrisch rijden waarvoor steeds zwaardere aansluitingen nodig gaan zijn komen daar ook nog de warmtepompen bij die ook redelijk wat stroom verbruiken, vooral in de winter. Ik vrees dat het lastig wordt om dat allemaal nog met laagspanningsnetten op te vangen. Ik denk dat een meer (ruraal) Amerikaans model beter is, iedereen middenspanning en een eigen kleine cabine.

evelo

Golden Member

Hoeveel liter benzine/diesel wordt er dagelijks van de ene tank in de andere gepompt? Daar zit ook een gigantisch apparaat achter dat er 100 jaar geleden nog amper was.

Elia en fluvius zijn druk bezig met kabeltjes trekken.

Massaal thuis opladen zie ik op termijn niet doorbreken. Laden op het werk, parkings, huidige tankstations wel.

McAwesome

Golden Member

Op 20 februari 2020 18:10:36 schreef evelo:
Massaal thuis opladen zie ik op termijn niet doorbreken. Laden op het werk, parkings, huidige tankstations wel.

Als je moet laden op parkings en tankstations, dus aan publieke laadpalen, dan betaal je een stuk meer per km dan met een klassieke wagen op fossiele brandstoffen. Als dat niet verandert dan vrees ik toch dat men vooral thuis of op het werk gaat opladen (tenzij die publieke laadpaal door je werkgever wordt vergoed natuurlijk).

Bij laden op het werk verschuift het capaciteitsprobleem naar de werkplek. Vooral kleinere bedrijven met een kantoor ergens in de stad gaan het dan toch ook niet makkelijk hebben om voldoende stroomcapaciteit aan te bieden om de wagens van hun werknemers op te laden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij Tesla hangt het ook af van het model. De boordlader van de S is momenteel al 22kW. Tesla geeft in de installatiehandleiding zelf 32A aan.

Uit de installatie handleiding:

Gebruik bedrading waarbij de diameter voldoet aan de lokale voorschriften. De geselecteerde kabel moet bestand zijn tegen langdurige belastingen tot 40 A.

Je zal ook zelf nog een differentieel moeten plaatsen. Uit de handleiding:

Gebruik beveiligingssystemen. De gekozen beveiling moet de volgende componenten hebben; een geschikte aardlekautomaat(RCD) en installatieautomaat gecertificeerd voor de ingestelde continue belasting.

edit: @McAwesome: als je werkgever de elektriciteit gratis aanbied of gaat vergoeden, dan dient dit in B op de belastingaangifte te komen als 'voordeel alle aard'. Je gaat daar dan belastingen op betalen. In bepaalde bedrijven zijn er al nota's dat e-bikes niet mogen opgeladen worden. Ik denk niet dat dezelfde bedrijven dan probleemloos de e-auto gaan faciliteren. In de praktijk zal er vooral thuis geladen worden in de avonduren.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 20 februari 2020 18:38:05 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.