Mag 24V gelijk en 230 wissel in een relais samen?

Misschien een hele stomme vraag..

Ik wil met een relais met drie wissel contacten gebruiken om twee dingen te schakelen. Een conact wil ik iets met 230V wissel schakelen en met een andere contact wil ik een lampje van 24V gelijk schakelen. Mag dit samen in een relais?

Alvast bedankt.

Arco

Special Member

Hangt geheel van het relais af. Welke?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat hangt van het relais af, normaal gesproken word dit beschreven in de datasheet.
Er is een minimaal amperage wat een relais kan schakelen, ga je hier onder dan branden de contacten niet schoon en veroudert je relais sneller dan gespecificeerd is.
Zoek de datasheet van het relais en je zou dit moeten vinden.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Jezus Arco, Jij bent te snel voor mij, mijn roestige vingers kunnen niet zo snel.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

ik denk dat de kruipweg tussen de contacten te klein is. Normaal zal het waarschijnlijk wel goed gaan.

https://www.conrad.nl/p/siemens-3rt2015-1bb41-contactor-1-stuks-3x-no-…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 11 september 2019 21:52:53 (36%)

Dit is eigenlijk wat ik zou graag willen doen.

Circuitje word dat 24V gelijk. En daarbij wil ik graag iets erbij op 230V wissel schakelen.

https://slideplayer.nl/slide/5622460/2/images/27/%2B+-+De+elektrische+…

Op 11 september 2019 21:44:28 schreef Peter112:
ik denk dat de kruipweg tussen de contacten te klein is. Normaal zal het waarschijnlijk wel goed gaan.

https://www.conrad.nl/p/siemens-3rt2015-1bb41-contactor-1-stuks-3x-no-…

Dat ziet er beter uit dan wat ik gevonded had inderdaad. Ga ik even hier verder in neuzen. Bedankt!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat kan en mag, maar denk er aan dat je niet al te hoge inductieve lasten kan en mag schakelen. Zowel aan de 24 Volt als aan de 230 Volt kontakten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lucky Luke

Golden Member

Waarom niet gewoon 2 relais waarvan je de spoel uit dezelfde bron voedt? Dan weet je zeker dat het gescheiden is.

Of een-of-andere mooie industriële contactor met hulpcontacten die precies hiervoor bedoeld is, maar dat is niet zo mijn tak van sport, dus daar kunnen anderen je beter over adviseren.

Of, als de 230VAC alleen geschakeld mag worden als de 24V geschakeld is, een 24V relais gebruiken om de 230VAC te schakelen. Hoe kritisch is het dat het tegelijk schakelt? Mag bijvoorbeeld voorkomen dat de 24V wèl en de 230V nièt geschakeld wordt? Of andersom: wel de 230V en niet de 24V?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 11 september 2019 22:11:17 (33%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

De Finder 66.82.xxx kan 30A schakelen (1200VA inductief), en heeft 2.5kV scheiding (4kV puls) tussen de kontakten.

https://inelsc.pl/userdata/gfx/6a3d5253e1fc46fa8f0a99806ea07f82.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Misschien een beetje overkill :) maar te veilig is geen probleem natuurlijk!

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 11 september 2019 22:35:11 (67%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Ik zou wel goed merken wat 24 V en welke 230 is...Is veiliger...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 12 september 2019 07:14:30 schreef mel:
Ik zou wel goed merken wat 24 V en welke 230 is...Is veiliger...

Als je het vastpakt merk je het wel, maar dat bedoelde je niet? ;-)

In een schakelkast is normaal gesproken de 24Vdc blauw en 230Vac rood. Dat is niet over het hoofd te zien.