Load Cells informatie

evelo

Golden Member

Klinkt eenvoudig maar is het niet.

Ik heb voorafgaand aan een ijking al heel veel overgangen moeten afregelen en kabels en leidingen moeten verleggen omdat ik de boel niet binnen tolerantie kreeg.

Een klant heeft twee belangrijke eisen bij een doseersystemen:
- er moet juist afgewogen worden.
- en er moet snel afgewogen worden.

Een firma als Katoennatie wil bvb 30 zakken van 1000kg afvullen per uur met hun plastiekbolletjes.
De vulcyclus zelf duurt dan ongeveer een halve minuut. De rest is transport, zak aanhangen, zak sluiten, etiketje plakken,...

De vulklep op het wegend gedeelte zetten zal al zeker niet goed werken bij een doseerweger. Bij een nettoweger kan het wel maar dan heb je weer andere aandachtspunten.

Op 11 september 2019 23:13:02 schreef evelo:
Klinkt eenvoudig maar is het niet.

Ik heb voorafgaand aan een ijking al heel veel overgangen moeten afregelen en kabels en leidingen moeten verleggen omdat ik de boel niet binnen tolerantie kreeg.

Een klant heeft twee belangrijke eisen bij een doseersystemen:
- er moet juist afgewogen worden.
- en er moet snel afgewogen worden.

Een firma als Katoennatie wil bvb 30 zakken van 1000kg afvullen per uur met hun plastiekbolletjes.
De vulcyclus zelf duurt dan ongeveer een halve minuut. De rest is transport, zak aanhangen, zak sluiten, etiketje plakken,...

De vulklep op het wegend gedeelte zetten zal al zeker niet goed werken bij een doseerweger. Bij een nettoweger kan het wel maar dan heb je weer andere aandachtspunten.

De topsnelheid die ik ooit gehaald heb met mijn nieuwste elektronica/software is granulaatkorrels ijkwaardig afvullen (Kl III) in zakken van 25 kilo in 2.2 seconden.

Normale snelheden zijn bijvoorbeeld 10 seconden. Daar zit dan ook af en toe een controleweging bij voor controle afschakelpunten. Wachttijd voor stabiliteit om nauwkeurig het eindgewicht te bepalen kan wel tot een seconde of meer oplopen. Zak weghalen en andere aanbrengen gaat geautomatiseerd denk ik ook wel in een seconde. Als je het slim doet vul je ondertussen al een stortbunker. Setpoints worden continue bijgeregeld om materiaalflowvariaties te compenseren. We deden veel meel, melkpoeder, zand voor de grote bedrijven tot aan Akzo toe.

We hebben nooit zaken niet door het Ijkwezen gekregen. Op een gegeven moment heeft een medewerker zelfs zijn certificering gehaald om te mogen calibreren (ijken, nulpunt, controle etc), zeer handig bij reparaties. Wel moet je weten wat je doet en vooral de mechanica begrijpen. Dan gaat het prima.

Zelf deed ik meer elektronica en firmware. O.a. ijkwezen goedkeuring gehaald (ook EMC) in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland. In België was dat niet nodig.

Dit was flink professioneel, het bedrijf had ca 85 man in dienst.

Helaas werd de eigenaar ziek en werd alles door een pensioenfonds opgekocht. Die hebben het samengevoegd met Molenschot en dat is onder gegaan. Er kwamen wel veel spin-offs zoals ik eerder schreef. Alhoewel Matam zelf ook weer uit Alfa Laval kwam.

evelo

Golden Member

Ik heb de certificering gehad voor gelijkvormigheidsonderzoek voor doseerwegers binnen Europa. (wel enkel met toestellen van Systec)

En ook voor het uitvoeren van herijk van doseerwegers in België (binnen een bepaalde scope qua min/max gewicht).

Afhankelijk van het soort product is het toch serieus zweten om de boel ijkwaardig te krijgen.

Plastiek bolletjes en suiker is niet moeilijk maar pakweg: cement, melkpoeder dat is toch niet om mee te lachen.

Leuk werk maar het zeulen met de ijkgewichten(1500kg in blokken van 20kg) begon wat te zwaar te worden en ik wacht liever niet totdat ik rugproblemen begin te krijgen om naar iets anders uit te kijken.

En bijkomend stel(de) ik mij ook vragen bij de keuze voor zelfcertificering door de fabrikant van de machine.

Diegene die de machine afstelt en diegene die ijkt is dezelfde persoon maar met een ander petje op.

Naar mijn persoonlijke mening is dit minder professioneel dan hoe het vroeger was: technieker stelt af en de dag er na komt er iemand van de overheid om te ijken.

Dat kan best, zolang er maar steekproeven gedaan worden door de NMI (bij ons bekend als "The Enemy"), en er flinke sancties staan op vastgestelde overtredingen.

Systec klinkt bekend; ik heb lang geleden (10+ jaar terug) eens software geschreven voor één van hun intelligente terminals, in een soort Pascal, met een parser voor SOAP over HTTP. Leuk spul, niet bijzonder snel, maar flink goedkoper en alsnog sneller dan de concurrenten destijds. De eigenaar is zich wezenloos geschrokken van de grote lijst bugreports die ik hem stuurde, arme kerel...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken