variabele pulse generator

hallo,
ik zou een systeempje willen hebben die vanuit een PLC puls een variabele puls kan maken. De ingang is een PLC puls van 24VDC die 1 seconde duurt.
De schakeling zou dan bij iedere puls die de PLC geeft een SSR moeten aansturen. Nu is het wel zo dat de pulse van de SSR instelbaar moet kunnen zijn. bv 30ms of 200msec of 1200msec afhankelijk van wat er aan de andere kant aangesloten is (dit zijn muntsystemen die een specifieke pulslengte nodig hebben)
ik zou dit ook in de PLC kunnen programmeren maar het is praktisch eenvoudiger een kleine print te hebben waar ik dit makkelijk op kan instellen. Heeft iemand een idee of zoiets bestaat en of dit kan gemaakt worden? eventueel met een goedkope mcu ?
Bedankt voor wat advies.

Sine

Moderator

Dat kan al met een simpele RC-timer. Maar een uC kan uiteraard ook.
Hoe kritisch zijn die puls lengtes?

Wat bedoel je met kritisch?
Als je bedoelt dat de puls er altijd moet zijn bij een input dan moet dit absoluut 100% zijn.

De puls lengte moet toch wel binnen een grens van 10% liggen. Dus als een muntsysteem een puls verwacht van 40Ms kan dit ook gerust 35 of 45 zijn. Maar het moet wel ergens in te stellen zijn tussen 30ms en zo'n 2000 ms

Ik ken weinig van elektronische componenten maar het moet bedrijfszeker zijn bij onze buitentemperaturen.

Sine

Moderator

Dan is een simpele controller waarschijnlijk het makkelijkst. Dan kun je de controller had programmeren voor een tijd.

Of als je vaste tijden gebruikt een paar jumpertjes er aan hangen om de juiste te kiezen.

Waarom kun je de puls niet gewoon in de PLC maken? De meeste hebben wel iets aan hardware timers aan boord, en de tijden zijn zo lang dat je het zelfs wel binnen de normale loop kunt doen, als de cyclustijd 5ms of minder is.

Je kunt het ook met een microcontroller doen, maar als je, naar eigen zeggen, weinig verstand hebt van elektronica is het niet triviaal om dat betrouwbaar te maken, en daarbij zou je een aantal I/O lijnen, of een seriële poort of zo nodig hebben om vanuit de PLC naar de microcontroller te communiceren hoe lang de puls moet worden.

EDIT: waarom een nieuw topic, ging het niet snel genoeg?!?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146073

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

(nieuwe topic omdat dit een andere vraag betreft.
Ik weet dat het vanuit de PLC kan, maar inderdaad de cyclustijd is bepalend voor de correcte pulslengte.
Een niet onbelangrijk gegeven is dat het muntsysteem zich wel tot +50 meter van de PLC kan bevinden en dat de kabel via buiten loopt. De puls moet een mooie eenmalige blokgolf zijn zonder storing of dender. Daarom dacht ik eraan om aan de kant van het muntsysteem een elektronica component te hebben ipv het via de PLC te sturen.

Op 9 september 2019 16:36:17 schreef Sine:
Dan is een simpele controller waarschijnlijk het makkelijkst. Dan kun je de controller had programmeren voor een tijd.

Of als je vaste tijden gebruikt een paar jumpertjes er aan hangen om de juiste te kiezen.

Hallo, aan welke controller had je precies gedacht, ik zou inderdaad een aantal uitgangen vast kunnen programmeren op 30ms 400ms,... en dan afhankelijk van de munter de juiste uitgang kiezen.... deze uitgang zou dan wel een SSR moeten kunnen aansturen op 3.3 of 5V. heb je een idee welke componenten ik daar best voor gebruik?

Hensz

Golden Member

Bijv. een PIC12F508. Na clk, in- en uitgang houdt je 3 I/O over. Met 3 jumpers kun je dan kiezen uit 8 verschillende uitgangspulsen. Ding kan 25mA sourcen/sinken en dus direct een (opto)triac/SSR oid aansturen. Ding is minuscuul en kun je overal kwijt. Vermoedelijk zul je met de te overbruggen afstand meer ruimte kwijt zijn aan galvanische scheiding en storingsonderdrukking.

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 9 september 2019 16:32:16 schreef Vanessa:
Ik ken weinig van elektronische componenten maar het moet bedrijfszeker zijn bij onze buitentemperaturen.

Dit is ook niet geheel onbelangrijk, aan wat voor temperaturen moet er gedacht worden?

Als je zo'n kleine 8-pins controller neemt, kun je via vier dip-switches 16 verschillende puls lengtes instellen. Dat moet voldoende zijn denk, je moet zo'n ding wel programmeren.

Maar dat is geen punt denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb dat nu al enkele keren nagelezen en versta er nog altijd niks van.
Allemaal heel wazig omschreven

Op 9 september 2019 16:32:16 schreef Vanessa: Dus als een muntsysteem een puls verwacht van 40Ms kan dit ook gerust 35 of 45 zijn. Maar het moet wel ergens in te stellen zijn tussen 30ms en zo'n 2000 ms

Zo'n muntproever ontvangt geen pulsen maar geeft pulsen en als je uw geld terug wilt moet je maar op een knop drukken.

Waarom je blijft hameren op die 40mS versta ik ook niet, er is niks in dat systeem dat de lengte van die puls meet en volgens lezen kun jij dat ook niet en waarom moet dat dan binnen de 10% juist zijn?

Wat de buitentemperatuur en kabellengte hier komen doen is mij ook een raadsel, een optocoupler aan de andere kant van de kabel en uw probleem is op dat gebied al opgelost.

Maak eens een duidelijk blokschema van wat je eigenlijk wilt maken

LDmicro user.

Dit kun je hier lezen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/146073
Het is de bedoeling een muntproever te simuleren.
Dus je kan zowel een muntje invoeren, maar ook een puls geven via het externe systeem zodat het lijkt alsof er een munt ingeworpen is.
Vandaar moet de pulslengte nogal correct zijn..

Kun je mij misschien ook vertellen welk toestel dat signaal opneemt en kijkt of de pulslengte wel 40mS is?

Een tijdje geleden ben ik daar ook mee bezig geweest voor een CO'er.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126903/last#highlight=muntpr…

LDmicro user.