Mordaunt-Short MS907W subwoofer komt niet uit stand-by

vergeten

Golden Member

Je zit maar hier en daar wat te meten, daar heeft niemand wat aan.

Houd je meetpennen eens tegen elkaar misschien meet je dan ook nog een spanning, in dat geval is je meter kapot.

Misschien doe ik wat "kort door de bocht" maar hierboven staat waar je juist op moet reageren, maar dat doe je niet!

Dat gaat over je subwoofer problemen!

Ik begrijp niet dat je niet begrijpt dat niemand gebaat is bij zomaar ergens wat meten. (zonder dat je erbij zet waar je precies hebt gemeten, en waarom je dat doet!)
Niemand kan daar iets mee, en je hebt er zelf ook niets aan!
Je kan net zo goed in het batterijenschap bij de supermarkt wat meten aan batterijen!
(nu geef ik al een voorzet) :)

Ik heb hiermee het 77e bericht geplaats in dit topic en daarvan zijn er 40 van jou.
Heb er ook best wel veel tijd in gestoken om je te helpen, maar het vordert niet genoeg of er wordt niet goed gemeten of een combinatie daarvan (misschien gaat er ook wel wat "langs elkaar heen") :?

Ik heb zojuist 5 minuten gezocht naar C305 in het schema, niet gevonden.
Wat ik nou ook bedoel is als jij nou aangeeft waar hij zit en wat zijn waarde is, daar is al e.e.a. uit af te leiden, scheelt in de "oplostijd", DAT is aktief meewerken en meedenken!

Hier heb ik ook wat gevraagd!

Op 9 september 2019 12:52:23 schreef vergeten:
Is de 15 volt ook 15 volt?

Geen antwoord! (Dan bedoel ik de spanning over de vernieuwde zener en de plus 15v en de min 15 volt.)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Kan me de frustratie van "vergeten" wel voorstellen. Als je hulp vraagt en vervolgens niks met de antwoorden doet, of zelfs een eigen draai er aan gaat geven...waarom vraag je dan hulp?
Het zou van wat meer fatsoen getuigen antwoord te geven op vragen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Heren bedankt voor jullie input.

Bij de low input heb ik alle lijm weg gekrabd. Helaas geen resultaat.

Antwoord op de vraag van "vergeten"
De nieuwe zener meet 15.27 volt
De C120 14.96 volt
De C119 -14.91 volt

Als ik de subwoofer versterker inschakel is het ledje rood en klikt er niets. Na meerdere malen uit en aan (met korte tussen pozen) gaat het groene ledje aan en klikt (relais) hij. Als ik dan weer uit en inschakel wordt de led vrijwel meteen groen en klikt hij ook. Ik vertel dit om het gedrag te kunnen verklaren. Kan het zijn dat de grote condensatoren niet goed meer zijn? Mijn capaciteitsmeter gaat maar tot 200uF dus kan ik de twee condensatoren bij de voeding niet meten op capaciteit.

Groeten.

vergeten

Golden Member

De spanningen die je hebt gemeten zijn allemaal OK.

Op 12 september 2019 18:00:35 schreef Big_f00t_72:
Als ik de subwoofer versterker inschakel is het ledje rood en klikt er niets. Na meerdere malen uit en aan (met korte tussen pozen) gaat het groene ledje aan en klikt (relais) hij.

Geen enkel apparaat is er blij mee (voor zover een apparaat blij kan zijn :) ) met kort na elkaar aan/uitzetten.

Als ik dan weer uit en inschakel wordt de led vrijwel meteen groen en klikt hij ook. Ik vertel dit om het gedrag te kunnen verklaren.

Er zit dan nog restlading in de dikke voedings condensatoren die niet weg is als je kort na elkaar schakelt.

Kan het zijn dat de grote condensatoren niet goed meer zijn? Mijn capaciteitsmeter gaat maar tot 200uF dus kan ik de twee condensatoren bij de voeding niet meten op capaciteit.

Om een beetje beeld te krijgen van de afvlakwaliteit van de condensatoren:

Meet de DC spanning op C126, schakel hem uit en kijk hoelang het duurt voordat die spanning gezakt is naar bijvoorbeeld 5 volt.
Doe dan hetzelfde met C127, en vergelijk de tijden.

Meet ook op de AC stand de rimpel op beide condensatoren, dat is een grove manier om een beetje beeld te krijgen van de afvlak-kwaliteit van de condensatoren.

Ik verwacht dat ze niets mankeren.

Het schema is niet duidelijk (voor mij) hoe de leds, waar je het over hebt, zijn aangesloten.
De connectoren zijn niet goed genummerd of er ontbreekt wat.
wie ziet het wel?

ps. weet je al waar C305 zit?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Semtexx

Golden Member

Als ik de foto's bekijk, komt dat ding 1:1 uit dezelfde fabriek als zijn JBL "broertje."

Voor de mute/standby schakeling wordt bij JBL gebruikt gemaakt van een TL074 in DIP uitvoering en/of een JRC of NJM 4558 in 8 polige SIL uitvoering en een aantal huis-tuin-en-keuken TO92 transistoren

Ik heb diverse JBLs hersteld waar zowel de opamps als de transistoren zijn gaan hemelen of botweg slecht warne geworden. Mute transistoren en die opamps zijn door mijn ervaringen met de JBLs momenteel de grootste verdachte.

Aan "vergeten" Zie foto met C305. De metingen ga ik dit weekend even doen.

Aan Semtexx kan ik dat op de één of andere manier testen. Kun je eventueel aangeven waar ik die mute transistoren kan vinden op het bord? De opamps zijn mij wel duidelijk. Dat zijn er 2 toch die lange chips?

Bedankt weer.

Update:

Vandaag bij een kennis geweest met veeeeel meer verstand van elektronica dan mij. De voeding is goed. De grote condensators zijn ook goed. Het stand-by probleem is opgelost. De Q119 zat te los in het bord. Hij heeft wat draadjes gemaakt en op deze wijze de verbindingen hersteld.

Maar nu nog steeds het probleem van de oplopende spanning na uitschakeling. Hier kwamen wij niet uit. Het probleem zat niet specifiek op de low-input. Hij vertelde dat als je de massa met de min verbind ook deze oplopende voltages kreeg. Het gedrag komt van een condensator die laat en weer ontlaad....geen idee. Iemand nog ideeën?

Groeten.

[Bericht gewijzigd door Big_f00t_72 op zaterdag 14 september 2019 19:37:38 (47%)

vergeten

Golden Member

Op 13 september 2019 21:09:17 schreef Big_f00t_72:
Aan "vergeten" Zie foto met C305. De metingen ga ik dit weekend even doen.

Ik geloof wel dat hij er fysiek zit, maar in het niet complete schema is hij niet te vinden.

Vandaag bij een kennis geweest met veeeeel meer verstand van elektronica dan mij. De voeding is goed.

Had ik ook al gezegd, geloofde je het niet? ;)

De grote condensators zijn ook goed.

Ik had ook al de verwachting uitgesproken dat er niets mis mee zou zijn, en om metingen gevraagd.
Nu ga je naar een ander, die laat je bevestigen dat de voeding goed is.
En dan wil je nu weer metingen gaan doen die de voeding uitsluiten, waarom ik eerder al gevraagd had.
Al met al een "chaotische & onlogische werkwijze."

Het stand-by probleem is opgelost. De Q119 zat te los in het bord. Hij heeft wat draadjes gemaakt en op deze wijze de verbindingen hersteld.

Das mooi, dat had je waarschijnlijk zelf ook wel kunnen vinden door met een loep de print af te speuren.
Bij dit soort, wat oudere, apparaten is een of meerdere "rotte" soldeerverbinding eerder standaard dan een uitzondering.
De dreunende bas helpt ook bij lostrillen en vrij warm en koud wordende componenten krijgen er ook eerder mee te maken. zie mijn voorbeeldplaatje!

Maar nu nog steeds het probleem van de oplopende spanning na uitschakeling. Hier kwamen wij niet uit. Het probleem zat niet specifiek op de low-input. Hij vertelde dat als je de massa met de min verbind ook deze oplopende voltages kreeg. Het gedrag komt van een condensator die laat en weer ontlaad....geen idee. Iemand nog ideeën?

Weer erg vaag, een condensator laadt en ontlaadt zich niet zomaar.
   Er zijn hier 3 "grounds"
1. Protective ground, aanraakbare delen (randaarde)
2. Signal ground (signaal aarde)
3. Power ground (min voeding)
   Er zitten condensatoren op "strategische" plekken tussen verschillende grounds, ik kon er maar 2 vinden, (zie plaatje) het schema is niet compleet.

Voor de "mute" transistoren, volg de verbindingen van het label (rechthoekje met pijl) waarin MUTE staat dan kom je er! (Hint, 5)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 14 september 2019 21:55:43 schreef vergeten:

Ik geloof wel dat hij er fysiek zit, maar in het niet complete schema is hij niet te vinden.

Inderdaad niet op de tekening.

Had ik ook al gezegd, geloofde je het niet? ;)

Geloofde je zeker wel. Had de kans om met iemand 1op1 te zitten en hopelijk de subwoofer te fixen. Ik twijfel geen moment aan jou expertise.

Ik had ook al de verwachting uitgesproken dat er niets mis mee zou zijn, en om metingen gevraagd.
Nu ga je naar een ander, die laat je bevestigen dat de voeding goed is.

Zoals ik boven zet. Ik kon 1op1 zitten met een kennis.

En dan wil je nu weer metingen gaan doen die de voeding uitsluiten, waarom ik eerder al gevraagd had.
Al met al een "chaotische & onlogische werkwijze."

Ik had de tekst aangevuld. De metingen van de voeding/condensatoren zou ik n.a.v. jou advies in het weekend meten. Per toeval kon ik naar die kennis waar hij het .e.e.a. gecontroleerd had n.a.v. jou tips en adviezen. Uiteraard ga ik niet nog een keer meten:-)

Das mooi, dat had je waarschijnlijk zelf ook wel kunnen vinden door met een loep de print af te speuren.
Bij dit soort, wat oudere, apparaten is een of meerdere "rotte" soldeerverbinding eerder standaard dan een uitzondering.
De dreunende bas helpt ook bij lostrillen en vrij warm en koud wordende componenten krijgen er ook eerder mee te maken. zie mijn voorbeeldplaatje!

Ik moet maar een loep aanschaffen denk ik :-) Jou voorbeeld plaatje spreekt inderdaad voor zich.

Weer erg vaag, een condensator laadt en ontlaadt zich niet zomaar.
   Er zijn hier 3 "grounds"
1. Protective ground, aanraakbare delen (randaarde)
2. Signal ground (signaal aarde)
3. Power ground (min voeding)
   Er zitten condensatoren op "strategische" plekken tussen verschillende grounds, ik kon er maar 2 vinden, (zie plaatje) het schema is niet compleet.

Zeker vaag.
Vraag:
Zal ik dan die twee 104nf condensatoren vervangen die aan de massa hangen? En kijken waar er eventueel meer zitten?

Voor de "mute" transistoren, volg de verbindingen van het label (rechthoekje met pijl) waarin MUTE staat dan kom je er!

Is dit nog nodig gezien het feit hij nu meteen uit de stand-by komt?

Ps andere meter gekregen. Mijn meter was niet helemaal fris meer:-(

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 15 september 2019 23:59:51 (3%)

Henry S.

Moderator

Even een dringend verzoek aan de TS om het topic leesbaar te houden. Lees daarvoor ook even de FAQ.

Bovenstaande post was een groot onoverzichtelijk quote blok geworden, en dat is niet de bedoeling. Daar hebben we quote en /quote tags voor.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ga het nog eens doorlezen. Het werd 1 grote quote 8)7

vergeten

Golden Member

Dat kan niet meer want het is aangepast door beheerder/moderator @Henry S. zoals je hebt gezien!

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 16 september 2019 12:52:03 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik bedoelde dat ik de FAQ nog een keer moest lezen :+

De condensator waarbij staat 104/250volt face plate kon ik niet vinden. Staat geen nummer bij die overeenkomt met de printplaat. De C223 heb ik vervangen maar geen resultaat. Begin het einde van deze reis te zien ben ik bang.

Wellicht een stomme opmerking maar kan ik geen schakelaar tussen het signaal zetten naar de Arcam versterker. Bij uitschakelen ook deze schakelaar omhalen zodat er geen volt naar de Arcam gaat zeg maar. Een simpele licht schakelaar?

Of zijn er nog andere opties?

Groeten en weer bedankt voor jullie hulp.

vergeten

Golden Member

Die condensator zit vast niet op de print maar ergens aan de behuizing! (of hij zit er helemaal niet)

In serie met zowel R213 als R214 een C van 1µF opnemen, als DC blokkade.
MKM type 50volt of zo.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Beetje apart verhaal, want de Arcam heeft ook een ingangskoppelcondensator (of elco) die DC "tegenhoud" als het goed is.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ok dat wist ik niet. Zou de Arcam een defect hebben? Dit had vergeten ook al eens genoemd. Kan het dan geen kwaad dat er na uitschakelen van de sub 3volt binnen komt bij een versterker. Mijn Arcam gaat kort in protectie mode.

vergeten

Golden Member

Op 17 september 2019 18:40:22 schreef 12V HiFi:
Beetje apart verhaal, want de Arcam heeft ook een ingangskoppelcondensator (of elco) die DC "tegenhoud" als het goed is.

Het gaat erom dat er blijkbaar DC komt uit de ingang van de subwoofer, bij uitschakelen, wat op de preamp uitgang van de Arcam komt.
Net andersom dus :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De MKM condensator heb ik nog niet. Ik heb nog wel een vraag:

Op Diode D103 en D104 meet ik geen voltage. Op Q113 meet ik op de collector 14,69 volt en op de Q115 meet ik op de collector -14,59 volt. Kan het zijn dat de D103 en D104 stuk zijn?

Mm ok ja verkeerd gelezen. Nog vreemder dan..

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op woensdag 18 september 2019 23:07:01 (84%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl
vergeten

Golden Member

Op 18 september 2019 15:19:25 schreef Big_f00t_72:
De MKM condensator heb ik nog niet. Ik heb nog wel een vraag:

Op Diode D103 en D104 meet ik geen voltage. Op Q113 meet ik op de collector 14,69 volt en op de Q115 meet ik op de collector -14,59 volt. Kan het zijn dat de D103 en D104 stuk zijn?

Die gemeten spanningen zijn voedingsspanningen en die zijn goed!
Kunnen best stuk zijn, maar niet waarschijnlijk, ze maken deel uit van de mute schakeling.
(zomaar wat meten is geen oplossing)

In circuit meten op de diodestand van je meter kan, maar bij twijfel, toch een pootje losmaken.
Dan weet het zeker.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Diodes zijn inderdaad ok. Ik laat het even, de voortgang is eruit. Iedereen bedankt voor de hulp. De subwoofer werkt moet alleen voor uitschakelen de tulp los halen.

Nogmaals dank voor jullie geduld met mij.

Hartelijke groet,

Big_f00t