Drukknop

Ik wil met een draadloze afstandbediening iets schakelen zolang ik de knop indruk. Ik kan die niet goed vinden op internet. Wel genoeg 2 knopsschakelaars, waarbij de ene inschakelt en de ander weer uitschakelt. Kan je een dergelijke schakeling om zet in een drukknop systeem? De meeste hebben in de ontvanger 12V ter beschikking.

Groetjes

Jan

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco

Bedankt! Ik heb niet goed genoeg gekeken.

Groetjes

Jan

GJ_

Moderator

Schneider heeft zelfs batterijloze zenders (XB5R). Wel ietsje duurder.

Arco

Special Member

Even zoeken op 'momentary remote switch' geeft je er nog veel meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In de modelbouw is dit ook standaard. Misschien kan je iets van dit soort speelgoed vinden bij de kringloop of echte modelbouw zaak.

€30 set https://www.rc-point.nl/index.php?item=yeah-racing-1_10-wireless-remot…

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zaterdag 14 september 2019 14:00:50 (39%)

Sine

Moderator

Die dingen werken meestal anders, ze sturen een code bij het indrukken, en een andere code bij loslaten.

Op 433MHz mag je maar heel beperkt zenden bijvoorbeeld.

Beste mensen

Bedankt voor jullie goede suggesties. Ik heb zelf nog deze gevonden:
http://www.hlhv.nl/Webwinkel-Product-362469470/Geekcreit®-315-…

Groetjes

Jan

Ik heb nog een draadloze deurbel. Hoe kan ik met het geluid een relais schakelen (5 of 12 Volt)?

Groetjes

Jan

De wisselspanning van het geluid richt je gelijk.
Met de gemaakte gelijkspanning stuur je een transistor aan die het 5V of 12V relais aanstuurt. Denk om de vrijloopdiode.

Beste ohm pi

Je oplossing had ik ook bedacht, maar er is een klein probleem. De wisselspanning op de luidspreker haalt nog niet eens 1 Vt-t. Bovendien staan beide aansluitingen van de luidspreker op 2 Volt, ongeveer de halve voedingsspanning. En deze gelijkspanning verdwijnt weer van ongeveer 30 seconde. M.a.w. de wisselspanning is te klein om gelijk te richten en de gelijkspanning geeft een ongewenste piek.

0 Volt is onder aan het scherm

Wie weet een oplossing?

Met vriendelijke groeten

Jan

Sine

Moderator

DC kwijt raken kan prima met een C-tje, als je daar nog een paar diodes tegenaan gooit kun je meteen spanning verdubbelen.

Daar een torretje achter en je bent klaar.

Beste Sine

Het werkt. De uitgang van de spanningsverdubbelaar verbonden aan de basis van een BC547B (via een weerstand van 1k) kan mijn relais kortstondig aantrekken. Het wegvallen van de gelijkspanning op de luidspreker heeft hier geen invloed op.

Bedankt

Jan