Maximale afstand tussen Kwh meter en groepenkast.

Goedenavond.

Zoals de titel als zegt, wat is de maximale afstand tussen een Kwh meter en groepenkast.

Betreft een appartementencomplex met kantoren op de begane grond.
Dit appartementen complex heeft een gezamenlijke hal met meterkasten.

Wat nu het geval is, dat er een kantoor leeg staat met maar 1 buis van 50mm van deze ruimte naar de meterkast.
Deze afstand is +/- 20 a 25 meter. Deze pijp ligt in het beton en kan er een 5x4 of 5x6 intrekken.

Ik weet dat als de afstand tussen de Kwh meter en groepenkast minder is als 3 meter er geen probleem zijn.
Alleen deze afstand is groter.

Kwh meter en afgezekerd met 3x 25A. -------20/25 m--------> groepenkast (Hager 8 groeps)
Hoe kan ik dit het beste aanleggen / beveiligingen.

Alvast bedankt.

het gaat dus om de afstand tussen meter en de kast van de verbruiker, niet de tussen hoofdkast en de meter? in het 1e geval maakt het niet uit, kabel naar gelang vermogen berekenen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor het bepalen van de juiste zekeringen dien je voor elke groep de kortsluitstroom tot het verst afgelegen punt van die groep te berekenen.
Voor een bestaande installatie is dit vaak lastig te bepalen.
Met een goede installatietester kun je de kortsluitweerstand op dat punt meten en aan de hand daarvan bepalen wat de maximale kortsluitstroom kan zijn.
De waarde van de zekering en de karakteristiek dient hierop aangepast te zijn.
De eis in Nederland is dat de zekering binnen 200 ms uitschakelt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij korter dan 3 meter EN in dezelfde ruimte, dan is het geen probleem.
Nu MOET je een hoofdschakelaar bij de kW.h meter plaatsen en een beveiliging.
Als je selectief wilt blijven tov je hoofdaansluiting dan moet je daar 20A plaatsen.
Zelf zou ik daar wel een 25A van maken.

dus:
kW.h meter --> Hoofdschakelaar + beveiliging (20A ?25A) --> kabel naar je verdeelkast. In je verdeelkast begin je uiteraard weer met een hoofdschakelaar

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een beveiliging tussen de meter en de kabel lijkt me overbodig. De kabel wordt al beveiligd door de hoofdzekeringen die voor de meter zitten. Je moet alleen zorgen dat de kabeldoorsnede past bij de waarde van die hoofdzekeringen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 11 september 2019 23:02:52 schreef KlaasZ:
Een beveiliging tussen de meter en de kabel lijkt me overbodig. De kabel wordt al beveiligd door de hoofdzekeringen die voor de meter zitten. Je moet alleen zorgen dat de kabeldoorsnede past bij de waarde van die hoofdzekeringen.

Lijkt me ook, maar dat is niet zo.
De zekering voor de meter is van de netbeheerder, daar heb je geen invloed op.
Als de netbeheerder deze beveiliging verzwaard (wat ze mogen zonder verder wat te zeggen en te doen) kan jouw kabel onjuist beveiligd zijn.
Kortom je moet zelf zorgen voor een goede beveiliging van de genoemde kabel.
Uiteraard dikte afstemmen aan de beveiliging, of de beveiliging afstemmen op de dikte.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als ts 5x6mm2 legt hoef je niet extra te gaan zekeren, immers mag je op die kabel met die lengte ook nog 3x 35A zetten. de netbeheerder gaat niet zomaar verhogen naar 50A zonder vraag van de klant, immers gaat het vastrecht ook sterk omhoog. als er een upgrade naar 3x 50 of meer komt dan moet er ook wel het eea aangepast worden aan de verdeler zelf lijkt me, als de installateur dan ziet dat de voeding te dun is moet je die upgraden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 september 2019 07:37:23 schreef Toeternietoe:
Als de netbeheerder deze beveiliging verzwaard (wat ze mogen zonder verder wat te zeggen en te doen) kan jouw kabel onjuist beveiligd zijn.

Hoe kunnen ze die beveiliging verzwaren zonder iets te zeggen? Daarvoor moeten ze in de woning zijn en dat kan alleen maar met toestemming van de klant/bewoner.

Ik ken zo'n situatie waar de meter en de groepenkast in verschillende ruimtes zitten. Ik weet bijna zeker dat de tussenliggende kabel niet apart is gezekerd, maar als ik daar kom zal ik voor de zekerheid even kijken.

mvdk

Golden Member

Waar het in de praktijk om gaat, is dat als er een stoppendraaier van de netbeheerder, een klachtenmonteur dus, patronen moet vervangen na een storing, de installatie overzichtelijk is. Dat kan bereikt worden door de verdeler in de onmiddellijke nabijheid te houden, als dat niet gaat een hoofdschakelaar in de onmiddellijke nabijheid. De monteur kan dan stroomloos de patronen vervangen, de klant mag dan zelf weder inschakelen.
Bij doorlezen van de netcode, kom je langs een artikel waar vrij vertaald staat dat de klant moet zorgen voor selectieve beveiliging. Dat kun je doen, maar als de eerste selectieve beveiliging in een geval als dit direct na de meter zit, kost je dat capaciteit. Wat je dan kán doen, is dit toch te plaatsen, en later, na inbedrijfstelling, de patronen vervangen voor een grotere waarde. De kabeldiameter hoeft slechts afgestemd te zijn op de contractwaarde.
Ik ben een keertje afgestuurd op een klusje met een vergelijkbare situatie. Een bouwkraan die op 150 meter van de aansluiting stond. Die hadden bij de aansluiting géén selectieve beveiliging, de afdeling verkoop had daar mee ingestemd. Kabel raakt na een paar maanden beschadigd, zekeringen door, monteur van de klant maakt de kast open, (zegeltje weggeknipt) en maakt een mofje, en plaatst nieuwe patronen in de kast. Daarna word de afdeling verkoop weer gebeld, joh, kunnen jullie effe een zegeltje plaatsen. Dat was eigenlijk het grootste ding.
Maar het kan zijn dat andere netbeheerders strenger zijn.

punt is dat je niet voor 3x 25A gaat betalen en er maar 3x20A gaat zekeren net achter de meter. gelijk zekeren heeft toch geen nut.

heb ook al vaker storingen gehad mbt uitgefikte hoofdschakelaars in appartementen, maar daar zitten ook geen extra zekeringen tussen, zolang de kabel maar 3x 25A aankan of 1x 35A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze situatie heb ik nog nooit meegemaakt dus ik dacht ik vraag ff rond.

Als ik de netcode er bij pakt zegt punt.

2.1.4.1 1
De beveiliging van elektrische installaties en onderdelen daarvan is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Dat zou eigenlijk betekenen dat ik voor een Hager groepenkast van 6 groepen een verzwaring zou moeten aanvragen om selectief te zijn.
Zelf had ik in gedachten om na de Kwh meter een hoofdschakelaar te plaatsen en daarna de voedingskabel erop aan te sluiten en dan 25m verder deze kabel op de groepenkast aan te sluiten.

Deze groepenkast heeft ook zijn eigen hoofdschakelaar, 2 ALS en 6 b16 automaten.
Belasting van deze gebruiker is ook niet veel.
Hoofzakelijk verlichting en een 6 tal wcd`s waar soms een föhn op aangesloten word.

Ik lees net de reactie van toeternietoe.

Op 11 september 2019 21:20:18 schreef Toeternietoe:
Bij korter dan 3 meter EN in dezelfde ruimte, dan is het geen probleem.
Nu MOET je een hoofdschakelaar bij de kW.h meter plaatsen en een beveiliging.
Als je selectief wilt blijven tov je hoofdaansluiting dan moet je daar 20A plaatsen.
Zelf zou ik daar wel een 25A van maken.

dus:
kW.h meter --> Hoofdschakelaar + beveiliging (20A ?25A) --> kabel naar je verdeelkast. In je verdeelkast begin je uiteraard weer met een hoofdschakelaar

Dat is bijna hetzelfde als wat ik dacht alleen Toeternietoe werkt nog met een extra beveiliging.

[Bericht gewijzigd door FredjeV op donderdag 12 september 2019 20:52:02 (28%)

Die extra beveiliging vind ik klinkklare onzin en weggegooid geld

Als jij een 3x25 aansluiting hebt krijg je echt geen gratis 35,50 of 63A, daar moet je namelijk fors voor dokken.

Ik zou gewoon om extra spanningsverlies te voorkomen met 5x6 mm2van de kwh meter naar de verdeler gaan. Als de hoofdautomaten niet zelf kunt schakelen zou ik na de kwh meter wel een hoofdschakelaar zetten.

Die 5x6 kan ook 4x6 worden als je aardvoorziening bij de verdeler zit.

Waarschijnlijk is de aanvoer van het netbedrijf ook 6mm2.

Sluit me aan bij het voorstel van Toeternietoe. Recent eenzelfde installatie gerealiseerd voor een hoofdwoning met daaraan gekoppeld een zorgwoning. Beide een eigen groepenkast, en tussen HVK en OVK een 5x4mm2.

Praktisch gezien ben je het zicht kwijt tussen de meter en de groepenkast, dus als je aan de groepenkast gaat werken wil je een situatie kunnen maken waarbij je deze volledig spanningsloos kunt maken. Met een extra beveiliging aan de zijde van de meter is dat ook te realiseren: Beveiliging afschakelen en blokkeren of labelen. Dan kan-ie ook niet zomaar achteloos weer ingeschakeld worden.

Overigens: als je een beveiliging tussen meter en groepenkast zet, let dan op dat je géén Alamat of gewone aardlek ertussen zet (aan de zijde van de meter). Als die namelijk net iets te gevoelig is t.o.v. de aardlek in de groepenkast 25 meter verderop, dan schakelt die onnodig je hele installatie af.

dat is een heel ander verhaal, 2 kasten op 1 meter is niet waar het over ging. bij werken aan de kast zelf dan zet je de hoofdschakelaar van de kast zelf uit. als je aan de kast werkt met de meter onder de kast onder handbereik ga je toch ook niet de hoofdzekeringen trekken? met een kastvervanging doe je dat..

en dan nog zou ik niet extra gaan zekeren met 3x 25A hoofdvoeding waar 2 kasten mee worden gevoed, een hoofdschakelaar plaatsen bij de meter wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 september 2019 22:11:12 schreef testman:
dat is een heel ander verhaal, 2 kasten op 1 meter is niet waar het over ging.

Puntje... Het inleidende verhaal van TS heeft het over een verzamelpand met centrale hal en meterkasten... De relatie over hoeveel afnemers er achter iedere meter zitten wordt daaruit niet duidelijk. Dus: gaat het hier over 1 meter en 1 groepenkast. Of verdeelt men verder over 1 groepenkast bij de meter en 1 groepenkast 25 m. verderop?

Als het een 1:1 relatie is (blijft), dan is beveiligen inderdaad niet nodig. Hoofdschakelaar bij de meter is wel aan te raden, voor als bijvoorbeeld de 5x4 / 5x6 nog eens vervangen moet worden (want, redenen...)

Zit nog even te denken aan de eis van de brandweer van een hoofdschakelaar in de meterkast om bij brand alles in enen uit te schakelen.
Gaat er een kabel van de kWh meter direct zonder hoofdschakelaar naar een verdeelkast in een appartement vinden zij dat dan wel zo geschikt? Ze moeten dan naar het appartement om uit te gaan schakelen dus moeten verder het brandende gebouw in.

als een flat in de fik staat, wordt er niks meer geschakeld, als het hele gebouw echt in de fik staat komt endinet om alles af te schakelen, incl gas. dat doen ze normaal ook bij een meterkast brandje wat door het gas blijft branden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo FredjeV na al deze adviezen er het juiste antwoord uit kunnen halen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Begin ik weer over die hoofdschakelaar direct boven de kWh meter dus ook voor de afgaande kabel naar de op afstand geplaatste verdeelkast.
De NEN1010 van 2015 zegt:
Installaties die onder de verantwoordelijkheid van een leek staan, behoren te zijn voorzien van een hoofdschakelaar om de installatie bij een noodgeval met één handeling te kunnen scheiden van de voeding.
Specifiek bij brand kun je vaak nog wel bij de meterkast vlak bij de voordeur komen maar niet gemakkelijk verderop bij de op afstand geplaatste verdeelkast ook dat zou voor die hoofdschakelaar pleiten.

ik weet van een meterkast brand bij een bedrijf met zware aansluiting, dat de brandweer wachtte op de netbeheerder tot die de boel buiten had afgezet. anders werd er niet geblust daar. de kast stond op zijn best te vonken daar.

in andere gevallen was het een elektrabrand in de meterkast die door lekkend gas bleef branden, dus moest men in de straat de leiding naar het huis afsluiten.

bij een woonhuis brandje op zolder, waar de meterkast nog goed bereikbaar is, daarzet men wel de stroom af voor te gaan blussen, immers heeft de brandweer van die fijne alu slangspuitkoppen, die geleiden best..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 14 september 2019 13:30:11 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Als het echt lekker fikt,dan smelten de draden aan elkaar, krijg je vanzelf sluiting...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

hangt ervanaf, door de hitte verandert metaal, dat kan dan lang knetteren, zeker bij zware zekeringen op lange kabels.

wat te denken van een woningbrandje, voeding een gplk 6mm2 op 200A wijkzekeringen, verste punt van de trafo af is de brand, dat kan even vonken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 september 2019 15:27:56 schreef testman:
voeding een gplk 6mm2 op 200A wijkzekeringen

Waarvoor dient een wijkzekering? 200A zekering is zeker te duur om hem te laten springen, dus is deze beveiligd met een 6mm2 kabel? :+

de dikke kabel door de straat is in die grootte van order wel vaker zo gezekerd, daar komen die 6mm2 kabeltjes vandaan waar de huizen weer opzitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En dat mag volgens de NEN1010? Of geldt dat niet voor de energieboeren?