bosch koelkast kir1923 start niet meer

Hallo forum leden Ik heb een probleem met mijn koelkast Deze slaat niet aan Ook hoor ik niets als ik aan de thermostaat knop draai.
Als hij op temp is slaat hij wel uit Als ik dan de knop naar nul draai dan schakeld hij wel uit maar hij start dan niet meer op OP dit moment staat de deur open en de temp is 15 graden in de koelkast en deze slaat nog steeds niet aan Hoe kan ik deze thermostaat controleren ??
e de waele

Wat is het probleem precies, want je zegt 'als hij op temp is'. Als je hem met deur dicht nu eens een uurtje laat staan, wat gebeurd er dan? Thermostaat goed instellen uiteraard.

Soms zit er een opstart vertraging in, geen idee wat hiervan de benaming is, maar mijn koelkast start ook niet direct op de thermostaat.

maartenbakker

Golden Member

Begin eerst met na te gaan wanneer hij WEL aanslaat. Je geeft aan dat hij afslaat dus hij moet ook een keer aangeslagen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo forum leden Ik heb nu het volgende gedaan Heb de deur een half uur open gezet De koelkast geheel leeg gemaakt (koelkast draait nu ) Daarna de knop in de hoogste stand gezet (het koudste ) laboratorium thermometer op de laagste glasplaat gelegd Deur dicht en de tijdklok opgestart Nu draait hij al bijna 3 uur en staat de temp op 4 graden en daar blijft het bij volgens mij ik laat hem nu gewoon aanstaan kijken wat hij doet En kijken wanneer hij afslaat ???
e de waele

Waar is je klacht ontstaan? Was het eten niet meer gekoeld?

Zet er eens een glas water bij een paar uur, dat geeft een betere meting. Eigenlijk moet je dat water meten, en niet de lucht. De lucht warmt sneller op, water heeft massa.

Ok ik heb er nu een glas water in gezet 1 boven in 1 onderste plaat ik hou jullie op de hoogte
wij zijn er achter gekomen door dat er zure soep in stond dat hebben wij in geen jaren mee gemaakt En de temp was op stand(4) 11 graden (hij staat al jaren op deze stand is toch wel raar ?
e de waele

[Bericht gewijzigd door ericc op zondag 15 september 2019 13:39:38 (59%)

Als ik alles goed lees, dan denk ik dat je koelkast doet wat ie moet doen. Ook de temperaturen lijken me ok.

Dat er zure soep in stond, betekend niet noodzakelijk dat je koelkast het niet meer doet. Zelfs koel word soep zuur, al duurt het wat langer. Misschien stond de soep te lang op kamertemperatuur voor je ze de eerste keer in de koelkast stopte.

Maar ik zie geen reden om de koelkast te verdenken wegens zure soep...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

11 graden in een glas water is te warm. Als het in een glas water tussen 4 en 7 graden is, is de koelkast goed. Eventueel stand 5 in plaats van stand 4 proberen. Als je hem veel hoger moet zetten en hij blijft continu draaien, is er een gaslek. Als je hem veel hoger moet zetten en hij slaat niet of nauwelijks aan, is er waarschijnlijk een electrisch probleem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja wat moet ik er mee ,ik heb nu juist weer even gemeten en de koelkast ligt nu stil Ik meet nu aan de onderkant 4 graden in het water en aan de bovenkant meet ik 6 graden dus wat is wijsheid ????
Ik ga het deze nacht zo laten staan en kijken wat het morgen vroeg gaat doen
Als ik vannacht nog even wakker word ga ik ook even meten Ik weet eigenlijk nooit wanneer hij op start en wat de temp is bij de start dat probeer ik te achterhalen ik zal mijn bevindingen hier melden
de thermostaat knop staat nu op 5 dat is de hoogste stand.
e de waele

maartenbakker

Golden Member

4 en 6 graden valt binnen het correcte bereik. Is je vriezer ook netjes -18 of lager? Dat moet je dan weer met een losse thermometer meten.

Hoe vaak en hoe lang draait de compressor ongeveer?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 15 september 2019 23:05:25 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat ben ik nu aan het uitvogelen Ik heb geen appart vriesvak bij dit type
E de waele

Of de thermostaat is defect of het koelsysteem heeft te weinig koudemiddel. De thermostaat is te vervangen. Lekkage repareren in het koelsysteem van de koelkast is lastiger. Bij lekkage is er minder koudemiddel aan boord en werkt de koelkast met minder capaciteit. Hij doet er langer over om deze koud te krijgen!

maartenbakker

Golden Member

Dat laatste probeerde ik ook uit te vissen met de vraag hoe vaak en hoe lang hij draait.

Bij Bosch wil het koelgas nogal eens lekken door roest in inwendige leidingen. Ik had een Bosch koelkast die na transport (netjes rechtop, en een tijd stil laten staan) vrijwel continu draaide en toch niet meer goed op temperatuur kwam. Dan weet je wel hoe laat het is. In plaats van na transport kan zo'n lek ook spontaan ontstaan. Dat lek kan dan kleiner zijn zodat hij zijn temperatuur misschien nog wel haalt (zoals nu dus op standje 5) maar daar toch harder voor moet werken. En dat wordt met verloop van dagen of misschien zelfs weken, alleen maar slechter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zo hier ben ik weer . Ik heb vannacht op verschillende tijden de bovenste/onderste temperaturen gemeten Het verschil tussen boven en onderste meetpunt is steeds 2 graden Ik heb het volgende gemeten
13/11 -- 6/4 -- 7/5 -- 6/4 -- 10/8 -- 8/6 -- Zoals je ziet schommelt deze op en neer
en het duurt soms 5 uur voor hij weer afslaat dan staat hij op 6/4 Ik heb nu een draadloze temp voeler van mijn weer station in de onderste plaat van de koelkast geplaatst zo dat ik nu precies kan zien wat hij allemaal uitspookt Ik ga toch proberen eens te weten te komen hoe lang hij nou er over doet om weer op die 6/4 te komen Ik ga hem zoals het nu gaat eens een dag bezig laten
Ik heb nu ook de leeftijd achterhaald 23 jaar ????
Ik weet nu ook dat hij bij 4.4 graden afslaat ik ga nu proberen vast te stellen wanneer hij weer aanslaat .

e de waele

Koelkasten die koudemiddel lekkage hebben kunnen er wel een jaar of langer over doen voordat het koelgas er helemaal uit is. Dan lekt het via haarscheurtjes uit het systeem, wat amper te meten is.
Maar bij een koelkast van 23 jaar oud zou ik geen tijd meer insteken, want behalve thermostaat, lekkages, koelcompressor
(capaciteitsverlies) wordt de isolatie en deurrubbers er ook niet beter op. Beter is vervangen!!

5 uur lopen voor afslaan op 4 graden vanuit 6 graden is veel te lang, hier is het 1 uur draaien, 1,5 uur uit. de hysterisis is wel ruimer overigens, 4 graden afslaan, bij 8.5 aan, maar gemeten met een thermometer in de deur..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht inderdaad lekkage van het koelmiddel. Bij normaal gebruik en geen defect is 5 uur continu draaien echt veel te lang.

23 jaar, dan zou je een FD-nummer hebben dat met 76 begint? Koelmiddel R134a nog?

De Bosch koelkast die ik lek gehad heb kwam ook uit de jaren '90, maar heeft het minder dan 10 jaar gedaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 16 september 2019 22:57:58 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga het type plaatje hier posten de temp meter ligt op de glazen plaat in de koelkast en is electronisch ik deze wel vervangen ik ben aan het kijken ik heb een siemens op het oog KI20RV60

hierboven het type plaatje van mijn oude koelkast koelmiddel ???? R600a
e de waele

eind jaren 80 was R600a al normaal, r134A of R12 kom je amper nog tegen in koelkasten, tenzij echt oud.

lek koudemiddel kan, maar ook de zuiger in de compressor die versleten is, speling op de zuiger geeft minder persdruk, het koelrendement loopt dan terug..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik zou niet opnieuw een Siemens (=Bosch) kopen, ze gebruiken volgens mij nog steeds ijzeren leidingen en zijn m.i. in het algemeen niet beter geconstrueerd dan een goedkopere Italiaanse kast. Als je een Duitser wilt kopen, kun je beter voor Liebherr (ook verkocht als Miele) gaan.

R600a klopt inderdaad wel voor de late jaren '90 en wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt. R134a was in de jaren '80 na de ozoncrisis de directe opvolger van R12 en bij de grote merken gebruikt tot begin jaren '90, sommige merken langer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 17 september 2019 11:16:07 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar heb ik ook naar gekeken maar deze zijn wel een stukje duurder IK heb in mijn keuken alles van bosch staan daar ben ik toch wel tevreden over.
En nu deze oude is toch al wel op leeftijd en heeft het altijd goed gedaan
Ik zou toch naar siemens willen overgaan

ik hoor nog vrij weinig nog over BSH spul met ijzeren leidingen wat nu nog uit hun fabrieken komt, maar smd weet dit wrs wel. de kasten die binnen 2 jaar al lek waren komt niet meer zo veel voor heb ik het idee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga er verder niet meer aan prutsen ik heb een nieuwe besteld en zodra ik deze heb dan zal ik dit melden wat mijn ervaring is
Ik heb voor de aardigheid eens opgemeten hoe lang hij er over doet om van 11.7 gr naar 5.3 te koelen dat duurde 3.5 uur ?? maar tot 4 graden is hij niet gekomen dan was hij al gestopt dus weg er mee zoals jullie ook voorstelden
e de waele

Wisselklep is defect tussen vriezer en koelgedeelte. Maar het is een kast van Februari 1996, lang niet gek!

Ik heb denk ik geen geen vries gedeelte of wel ?? Ik heb ook geen vries vak in deze koelkast of heb ik het mis en alsdeze kapot zou zijn dan moet het gas er toch wel uit denk ik dus dan zijn de kosten tochwelte hoog denk ik SMD Of hebt u een andere oplossing
e de waele

[Bericht gewijzigd door ericc op dinsdag 17 september 2019 19:11:01 (38%)