traploos regelen en tegengestelde richting draaien

Beste forum leden,

ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.
Als hobby ben ik houtdraaier en ben bezig met de aanschaf van een nieuwe draaibank.
De motor drijft een 3 tal poelies op de as aan die je kunt verstellen met een riem dus heb je maar 3 snelheden wat eigenlijk te weinig is.
Alleen heb je bij de meeste nieuwe draaibanken dat de motor tegengesteld kan draaien ( ivm met het schuren) maar ook traploos toeren kan regelen. Graag zou ik dit ook willen maken bij de draaibank die ik op het oog heb als dit mogelijk is. Als voorbeeld een foto van een bedieningskastje zoals het vaak geleverd wordt bij bepaalde draaibanken gebruikt wordt en de motor in kwestie

Wie kan mij hiermee helpen.
Ik heb niet erg veel verstand van dit soort elektronica dus houd het graag begrijpelijk voor mij.

Alvast bedankt, Ruben

Zo'n bedieningspaneeltje zelf bouwen en ergens een paar magneetschakelaars plaatsen is wel te doen. Daar hoort dan evenwel nog een snelheidsregelaar bij voor een 1-fase motor. Die zijn kant en klaar verkrijgbaar.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Ik zou een drie fase motor kopen "van bijv. 0.75kW" met bijbehorende frequentieregelaar, dan ben je in één keer klaar en heb je iets goeds.

Een één fase 230VAC naar drie fase 230VAC werkt prima, daar zitten gelijk alle beveiligingen op plus links en rechtsom. Dan heb je geen geknoei met een één fase regelaar en voor de prijs hoef je het niet te laten, denk dat het net zo duur is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Jep, dat omkeren wil met de bestaande motor nog wel lukken. Maar regelen is knudde.

Ok, dus aanpassen is niet echt een hele degelijke optie.
Net even snel gezocht maar een nieuwe motor met deze opties komt dan ongeveer uit tussen de €300 en €500 ?

Op 13 september 2019 19:19:32 schreef Lambiek:
En voor rond de 130,_ € heb je denk een regelaar.

https://www.elektromotor.nl/bestellen/stap5/

Volgens mij heb je wat in je winkelwagen gemikt en een stuk van het bestel-traject doorlopen. Omdat het "en dit heb je gekocht" in jou sessie zit, zien wij dat hier niet. De andere links werken wel direct.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op het werk hadden we laatste een speciale pomp met een 1-fase motor, dus met startcondensator, en ongelijke windingen (weerstand startwinding was fors hoger), die veel langzamer moest lopen. Het hoefde eigenlijk maar een uur te werken, dus ik heb het ding gewoon met zijn 3 aansluitingen aan een domme frequentieregelaar gehangen, en dat werkt echt prima.

Voor de duidelijkheid: dat was dus echt geen 3-fase motor om mee te beginnen, hij had 2 verschillende wikkelingen met een verschillende weerstand, met 4 draden waarvan er 2 bij elkaar genomen waren.

@TS: je hebt sowieso die frequentieregelaar nodig, dus je kunt dat proberen; goed kans dat het naar tevredenheid werkt met je bestaande motor, en anders kun je alsnog de motor vervangen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Eis is dan wel dat je een hele domme FO hebt. Als je er eentje hebt die niet dom genoeg is, dan heeft ie je door en gaat ie fouten geven. Toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt, gewoon een simpel ding met V/f sturing, met FOC gaat dat natuurlijk niet. Eigenlijk was ik verbaast dat het zo goed werkte, de motor loopt prima op 10Hz, met een extra ventilator voor de koeling, maar hij wordt niet echt warm of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 14 september 2019 07:37:09 schreef rew:
Volgens mij heb je wat in je winkelwagen gemikt en een stuk van het bestel-traject doorlopen. Omdat het "en dit heb je gekocht" in jou sessie zit, zien wij dat hier niet.

Nee ik heb niets gekocht, maar wel het traject een stuk doorlopen om de prijs zichtbaar te krijgen. :)

Maar dat kan de TS ook doen natuurlijk. :)

https://www.elektromotor.nl/?gclid=EAIaIQobChMIzNnYu6vS5AIVCYjVCh02HQQ…

Op 14 september 2019 20:27:39 schreef SparkyGSX:
Eigenlijk was ik verbaast dat het zo goed werkte, de motor loopt prima op 10Hz, met een extra ventilator voor de koeling, maar hij wordt niet echt warm of zo.

Het zal misschien werken, maar vind het toch niet de juiste weg. Zou je zelf zoiets verkopen aan een klant? Je koopt gewoon een één fase motor en daar knoop je een één naar drie fase regelaar aan en klaar?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je de motor en regelaar nog moet kopen zou ik dat niet doen, maar in mijn geval was het een motor met een niet-standaard flens aan een pomp, en hij was eigenlijk dezelfde dag nog nodig.

De TS heeft de motor al, en hij heeft sowieso die frequentieregelaar nodig. Wat is er dan mis mee om het te proberen met de bestaande motor? In principe zou een enkelfase motor gewoon werken op een frequentieregelaar, het is alleen de hulpwikkeling die niet helemaal klopt; die is meestal gewikkeld op 90 graden ten opzichte van de hoofdwikkeling, geloof ik, terwijl de frequentieregelaar hem een sinus voert die 120 graden verschoven is. Daarbij is de spanning wat hoger dan met de condensator in serie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 15 september 2019 10:19:08 schreef SparkyGSX:
De TS heeft de motor al, en hij heeft sowieso die frequentieregelaar nodig. Wat is er dan mis mee om het te proberen met de bestaande motor?

Ik vraag me af of het lang heel blijft, vooral onder belasting.

Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar heb er toch een soort vreemd onderbuik gevoel bij. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb de opgenomen stromen gemeten, en die verschilde niet noemenswaardig met en zonder regelaar (op 50Hz), de motor loopt gewoon mooi, en wordt niet significant warm.

Op mijn beurt heb ik een heel slecht gevoel bij jouw fase-aansnijding regelaar (in het artikel "Toerental regelingen voor 230 V motoren"), omdat je daarmee niet de frequentie veranderd, maar de sliphoek idioot groot maakt, en daarmee de verliezen in de rotor.

Waarom vind je dat wel een goed idee, en heb je juist hier een slecht gevoel bij? Met een frequentieregelaar wordt zowel de frequentie als de spanning geregeld, waardoor de verhouding tussen die twee goed blijft, en de motor met een normale slipfrequentie blijft werken, net als een 3-fase motor met frequentieregelaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pamwikkeling

Special Member

@ sparky

Je spreekt van een pomp, wellicht een centrifugaal pomp.
De koppel/toerental karakteristiek van een centrifugaal pomp is kwadratisch toenemend.
Je vermeldt dat de motor draait op 10 Hz
Het benodigde vermogen is dan 0.2 tot de derde macht = 0.8 % van het nominaal vermogen.

De kans is inderdaad groot dat je pomp wel zal draaien. Verder zit je met de V/f verhouding, hierdoor krijgt je motor bij 10Hz slechts +/- 20% van zijn nominale spanning. Warm worden gaat hij dan niet doen.

De vraag is echter blijft je pomp ook nog werken bij 40 of 50Hz ?

Om terug te komen naar Topic Starter, in zijn toepassing is het koppel niet kwadratisch stijgend, kan is groot dat hij een konstant koppel nodig heeft.
Ik twijfel dan ook of zijn monofasige motor gaat werken op een drie fazige frequentie sturing.

De optie om het toerental te gaan regelen op basis van faze aansnijding is natuurlijk ook geen goede oplossing. Dat werkt goed voor (kleinere) ventilatoren (max 1kW ?).

De enigste optie zie ik in een nieuwe motor, maar afgaande op de foto heeft zijn motor een speciale bevestigingsvoet, (waarmee je de riem kan spannen ?).
Zomaar even een B3 standaard motortje voorstellen is dan ook geen oplossing.

Ofwel bij de originele fabrikant proberen een drie fazige motor te vinden en die aansturen met een frequentie sturing.
Ofwel de originele motor herwikkelen naar 3 fazen en aansturen met een frequentie sturing.

Maar ik beide gevallen, vrees ik dat dit boven het budget van topic starter gaat uitkomen.

Lambiek

Special Member

Op 15 september 2019 13:18:44 schreef SparkyGSX:
Op mijn beurt heb ik een heel slecht gevoel bij jouw fase-aansnijding regelaar (in het artikel "Toerental regelingen voor 230 V motoren"), omdat je daarmee niet de frequentie veranderd, maar de sliphoek idioot groot maakt, en daarmee de verliezen in de rotor.

Heb ik het daar over gehad dan tegen de TS, dacht het niet. :)
Dus is het niet relevant in deze, en zo'n regeling werkt prima voor ventilatoren. En ik geef in het artikel uitleg over verschillende regelmethoden en heb het dus niet specifiek over het probleem van de TS.

Waarom vind je dat wel een goed idee,....

Omdat het voor bijv. ventilatoren prima werkt, zoals ik al eerder zei.

en heb je juist hier een slecht gevoel bij?

Ik ben bang als je wat meer vermogen vraagt dat het niet goed gaat werken, die motor heeft verschillende wikkelingen. Zoals ik al zei, heb het nog nooit geprobeerd.

Met een frequentieregelaar wordt zowel de frequentie als de spanning geregeld,....

Ik weet hoe het werkt. :)

Op 15 september 2019 15:38:14 schreef pamwikkeling:
Dat werkt goed voor (kleinere) ventilatoren (max 1kW ?).

Precies.

Maar ik beide gevallen, vrees ik dat dit boven het budget van topic starter gaat uitkomen.

Voor rond de 200,_€ kan het gekocht worden. Maar we kunnen niet in de portemonnee van de TS kijken. :)

Voorlopig reageert de TS niet meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 september 2019 15:38:14 schreef pamwikkeling:
@ sparky

Je spreekt van een pomp, wellicht een centrifugaal pomp.
De koppel/toerental karakteristiek van een centrifugaal pomp is kwadratisch toenemend.
Je vermeldt dat de motor draait op 10 Hz
Het benodigde vermogen is dan 0.2 tot de derde macht = 0.8 % van het nominaal vermogen.

wellicht had ik daar duidelijker moeten zijn; het was een hydrauliek verdringer pomp, die dus zijn nominale koppel moet leveren bij het lage toerental. We hebben hem ook een tijdje op 50Hz laten lopen, en dat ging ook goed, maar voor onze toepassing was het debiet dan veel te groot. Omdat het om een pomp ging voor agressieve remolie, waren er ook weinig andere opties.

Met deze ervaring denk ik dus dat het bij de TS ook wel gaat werken, en het is eenvoudig te testen met een kleine (tweedehands) frequentieregelaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken