Capaciteit verschil Li-ion 18650 tussen laden en ontladen.

Goede dag, ik ben net met mijn Xtar VP4 Plus Dragon, 18650 Li-ion cellen aan het testen van capaciteit. Nu zie ik rare verschillen in mAh:

Laden / Ontladen
2636 1845 0.32 mOhm 4.16v ????????????
2544 2526 0.19 mOhm 4.18v
2486 2486 0.20 mOhm 4.19v
2483 2426 0.25 mOhm 4.18v
2465 2399
2461 2431

Nu vraag ik me af hoe de eerste cell zo slecht is met ontladen.

Moet je voor capaciteit nou kijken naar Ontlaad of Laad capaciteit?

En hoeveel mag er tussen laden en ontladen zitten, dat een cell afgekeurd is?

Hoe lang heeft die cel stil gelegen na het laden? Slechte cellen willen nog wel eens leeglopen, een hoge zelfontlading is één van de kernmerken van een cel die goed stuk is.

Er mag nauwelijks verschil zitten, en daarom maakt het bij een goede cel niet uit waar je naar kijkt; bij een cel die een groot verschil geeft maakt het ook niet uit, want die kun je beter weggooien, een week na het laden is hij weer leeg, en in een pack is het de zwakste schakel die alles scheef trekt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Verschil tussen laden en ontladen hangt o.a. af van de laadstroom en de toestand van de cel als de laad/ontlaadcyclus begint.
Beste ontladen, dan laden, en nogmaals ontladen (of een refresh cycle). (als je niet met een bekende toestand begint, vvalt er niks te vergelijken.)

Laadstroom is meestal 5...20% meer als de capaciteit bij ontladen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 september 2019 12:53:28 schreef Arco:
Beste ontladen, dan laden, en nogmaals ontladen (of een refresh cycle).

Dat was vroeger met NiMH zo.
Bij L-ion cellen maakt dat niet uit.
Bovendien doet het apparaat waar TS het over heeft zijn tests automatisch.

Dit lijkt gewoon een rotte cel.

Op 15 september 2019 12:53:28 schreef Arco:Laadstroom is meestal 5...20% meer als de capaciteit bij ontladen...

Kun je verklaren waar die extra stroom blijft? Elk elektron dat door de cel loopt moet één ion losmaken en transporteren, waar blijft de rest dan?

Juist Lithium heeft een heel hoog laad/ontlaad rendement, in tegenstelling tot Lood en NiMH, omdat bij beide waterstof en zuurstof gevormd wordt (vooral als de cel vol is), wat moet recombineren, en daarmee gaat energie verloren in de vorm van warmte. De enige warmte die je krijgt bij Lithium accu's komt door de interne weerstand, en dat veroorzaakt een spanningsval, geen "verloren" elektronen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo, de lader doet de test idd automatisch, is een lader van 80 euro, dus mag aannemen dat die dit wel goed doet. (Heb er trouwens 3)

De lader laad eerst de cell vol, dan ontlaad hij de cell (ontlaad capaciteit) en daarna laad hij de cel (Laad capaciteit)

De cellen die ik test stonden op 0v door de CID fuse. Na het resetten van de CID meet ik 3.8-4.1v

Cellen waren dus niet leeg.

De vraag is eigenlijk hoe ik nu dmv de test zie of een cell rot of slecht is. Kijk ik naar de ontlaad capaciteit, oplaad capaciteit of interne weerstand, of verschil tussen laad en ontlaad capaciteit.

Zijn cellen uit accus die ik hobbymatig wil gebruiken, niet om fietsaccu’s of wat dergelijks van te maken/ mee te repareren.

Wil namelijk een accupack met bms gaan maken om electrische energie te kunnen opslaan uit een zonnepanneel en die stroom snachts weer te kunnen gebruiken.

Op 15 september 2019 13:24:24 schreef SparkyGSX:
Elk elektron dat door de cel loopt moet één ion losmaken en transporteren, waar blijft de rest dan?

Voor elk elektron dat de cel in gaat zal er aan de andere kant een elektron uit komen. Ze zullen niet allemaal een ion losmaken dus er is een deel van de stroom die wel door de cel loopt maar niet bijdraagt aan de lading van de cel.

Op 15 september 2019 14:04:03 schreef KlaasZ:
[...]Voor elk elektron dat de cel in gaat zal er aan de andere kant een elektron uit komen. Ze zullen niet allemaal een ion losmaken dus er is een deel van de stroom die wel door de cel loopt maar niet bijdraagt aan de lading van de cel.

Dus kwa capaciteit, kijk je naar de ontlading van de cell. Aan het verschil tussen laden en ontladen kan je alleen zien hoeveel rendament de cell heeft, zeg ik het zo goed?

Arco

Special Member

Waardoor de cel opwarmt is niet interessant. Feit is dat er energie verloren gaat als warmte, ook bij Li-Ion cellen.
Temperatuur aan het eind van de laadcyclus kan bij 1C makkelijk 40°C zijn, bij 4C zelfs 60°C (core temperature)
Dat er meer energie in moet als dat er uitkomt lijkt me logisch en kan ook niet anders.

Een refresh cycle heeft bij mijn BT-C3100 wel degelijk nut bij een Li-Ion.
De interne weerstand zegt wel iets over de 'gezondheid' van een cel. Maar 't is niet meteen zo dat je een cel met iets hogere weerstand af moet schrijven.
Gewoon gebruiken in een wat minder 'hongerig' apparaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe kan het trouwens dat de CID (Fuse) van de cellen geactiveerd is, maar de interne weerstand en capciteit niet veel anders zijn dan orgineel?

Die fuse wordt door warmte geactiveerd. Zou dit dan aan de bms van de accu gelegen hebben, of is dit het resultaat van de snelladers van tegenwoordig?

Op 15 september 2019 14:03:26 schreef kilzone:
De cellen die ik test stonden op 0v door de CID fuse. Na het resetten van de CID meet ik 3.8-4.1v

Cellen waren dus niet leeg.

De cellen zijn overhit geraakt en hebben dus hun beste tijd gehad.
Als je niet weet waardoor in die cellen de CID getript was (overladen, kortsluiting...) is het zelfs gevaarlijk om die nog te (snel)laden.

edit: altijd laden onder bewaking en zijn best nog bruikbaar voor low power toepassingen.

LDmicro user.

Op 15 september 2019 14:24:47 schreef MGP:
[...]
De cellen zijn overhit geraakt en hebben dus hun beste tijd gehad.
Als je niet weet waardoor in die cellen de CID getript was (overladen, kortsluiting...) is het zelfs gevaarlijk om die nog te (snel)laden.

edit: altijd laden onder bewaking en zijn best nog bruikbaar voor low power toepassingen.

De cellen zijn overhit geraakt door warmte, niet door kortsluiting. Anders zou de bms en de zekeringen in de accu ook kapot zijn lijkt me.

Maar kijken julie naar als julie gebruikte cellen gebruiken, kijken julie naar de interne weerstand, ontlaad/ oplaad capaciteit, of het verschil ertussen?

Als er 1 controlecircuit in de BMS niet werkt zul je dat niet weten zonder te meten en kun je ze makkelijk overladen en heet stoken.

De meeste laders tonen niet wat erin gaat dus is dat moeilijk.
Li ion testers meten altijd tijdens het ontladen, wat de lader erin stopt is bijna nooit geweten.

LDmicro user.

Op 15 september 2019 14:16:10 schreef Arco:
Waardoor de cel opwarmt is niet interessant. Feit is dat er energie verloren gaat als warmte, ook bij Li-Ion cellen.
Temperatuur aan het eind van de laadcyclus kan bij 1C makkelijk 40°C zijn, bij 4C zelfs 60°C (core temperature)
Dat er meer energie in moet als dat er uitkomt lijkt me logisch en kan ook niet anders.

Energie is niet hetzelfde als stroom! Je kunt energie "verliezen" door spanningsval, of doordat er ergens stroom lekt. In beide gevallen heb je een netto vermogen dat voor opwarming zorgt. Leuk dat jij het niet interessant vindt, maar dat helpt niet bepaald als je probeert te begrijpen wat er gebeurd.

Bij het laden heb je altijd een hogere spanning nodig dat je krijgt bij het ontladen, op de eerste plaats door de interne weerstand, want bij het laden moet je de spanningsval daarover optellen bij de celspanning, en bij het ontladen er vanaf trekken, en op de tweede plaats doordat je meer spanning nodig hebt om de ionen los te maken. Bij loodaccu's is die laatste heel duidelijk; je hebt 14.4V nodig om een 12V accu helemaal op te laden, maar als je hem even laat staan is hij 12.8V als hij helemaal vol is.

Je krijgt altijd wel een kleine meetfout, doordat het ontladen stopt bij een bepaalde spanning, terwijl de temperatuur van de cel best een grote invloed heeft op die spanning.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 15 september 2019 14:50:54 (10%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Net bij 1 cell bij het resetten van de CID hoorde ik druk verlies, sissen. Is dit de reden dat de CID geactiveerd is, en kan het kwaad dat bij een reset druk ontsnapte?

Wie kan dit uitleggen?

Normaal gezien kan er geen druk ontsnappen, die zijn hermetisch afgesloten en daarom kan die CID werken.
Waarschijnlijk heb je er een gat ingeprikt en is ze klaar voor recyclage ;)

LDmicro user.

Op 15 september 2019 15:09:16 schreef MGP:
Normaal gezien kan er geen druk ontsnappen, die zijn hermetisch afgesloten en daarom kan die CID werken.
Waarschijnlijk heb je er een gat ingeprikt en is ze klaar voor recyclage ;)

Top. Rare is wel dat deze goede capacitijd heb. Maar is natuurlijk gevaarlijk, aangezien ze kunnen gassen en een explosie kunnen veroorzaken. Daarom is een cell dus ermetisch afgesloten en is de CID ervoor om bij overdruk de cell buitenwerking te zetten.

Dus als je een CID reset, loop je de kans dat je hem lek prik en er dus gevaarlijke situaties kunnen voorkomen.

Als je een CID terugdruk, werkt de CID later dan weer, of is dat enkel om hem te resetten en zal de CID nooit meer werken?

Als de batterij afgekoeld is kun je die weer resetten MAAR je weet nog altijd niet wat de oorzaak ervan was, hergebruiken? ja maar zoals ik al schreef, laden onder toezicht en voor low power gebruik.

Ik heb er ook een paar die getript waren en gebruik die nu in een ledlamp, 1 of 2x/jaar laden en gaan nu al 3j mee.

Nu zou ik dat niet meer doen, heb 2 fietsbatterijen kunnen scoren waarvan de batterijen nog goed zijn (print defect) en kan dus nog enkele tijd verder ;)

LDmicro user.

Op 15 september 2019 15:27:34 schreef MGP:
Als de batterij afgekoeld is kun je die weer resetten MAAR je weet nog altijd niet wat de oorzaak ervan was, hergebruiken? ja maar zoals ik al schreef, laden onder toezicht en voor low power gebruik.

Ik heb er ook een paar die getript waren en gebruik die nu in een ledlamp, 1 of 2x/jaar laden en gaan nu al 3j mee.

Nu zou ik dat niet meer doen, heb 2 fietsbatterijen kunnen scoren waarvan de batterijen nog goed zijn (print defect) en kan dus nog enkele tijd verder ;)

Dus ik moet het zo zien dat de CID de laatste veiligheid is na de BMS tot dat het verkeerd kan gaan?

Dus als je de CID reset, zal deze niet meer werken als het nodig moet zijn, en heb je dus grote kans op een knalfuif.

Dus cellen gebruiken uit oude accus, ja, prima, maar reset niet de CID bij gebruik bij grote vermogens.

Een CID is een beveiliging van de cel tegen gevaarlijke situaties in de cel zelf (een noodstop), waar een BMS meer een beveiliging van het laden en ontladen is.

Die 2 hebben eigenlijk niks gemeen behalve het woord beveiliging.

Een CID resetten kan gevaarlijk zijn, je kunt die ook mechanisch beschadigen (doorprikken, verplooien..) zodat die niet meer werkt en dan is het pas gevaarlijk.

Voor de prijs hoef je het niet meer te doen.

LDmicro user.

Op 15 september 2019 12:53:28 schreef Arco:
Verschil tussen laden en ontladen hangt o.a. af van de laadstroom en de toestand van de cel als de laad/ontlaadcyclus begint.

Nee! Een lithium batterij is zo goed als een "condensator": Alles wat je er in stopt komt er ook weer uit. Een lood- of NiMh cell is dat niet. Daar kan je meer in stoppen dan wat er weer uitkomt, maar in theorie komt alles wat er ingestopt is er ook weer uit.

Doordat de SPANNING bij het laden niet precies hetzelfde is als de spanning bij het ontladen is een cyclus niet 100% efficient. Maar als je "charge counting" doet, dus haast wel.

Als er NIET precies hetzelfde uitkomt als wat er ingegaan is, dan schijnt het dat het verschil een maat is voor de veroudering van de cel: Ieder elektron wat je niet teruggekregen hebt bij het ontladen heeft precies 1 atoom van je accu "gemold".

@Kilzone: Ik had het zelf niet direct gezien, maar zoals Sparky zegt, het lijkt er bij nader inzien sterk op dat die eerste cel vooral een hoge zelfontlading heeft. Dat resulteert in een verdacht hoge "heb er zoveel in moeten duwen bij het laden" getal en een verdacht LAAG getal van wat er teruggekomen is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/