Tuinverlichting schakelt 30mA Alamat uit

Als einden van grondkabels niet worden afgetaped tijdens de aanleg en er trekt vocht in mislukken alle lassen, de hars bruist er dan uit. Maar een probleem er mee komt dan meestal wel vrij snel.
Een moeilijke fout wordt soms gevonden door de kabel te branden met hoge spanning, er ontstaat dan al snel kortsluiting die te meten is qua plaats.
Maar die methode is gevaarlijk als je niet precies weet waar je mee bezig bent.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 4 september 2019 20:19:34 schreef erik1234:
Nog een fijne instinker; De kabels met de afgeknipte uiteinden voor/bij/tijdens de aanleg een paar weken in de regen laten liggen.

Ondanks dat je spots er prima uit zien kunnen ze bij elkaar opgeteld toch deze lage meetwaarden geven, zie mijn eerdere bericht.

Wcd's nieuw aanleggen achter een alamat, verlichting laten zoals het is zonder alamat

Gr.

Erik

Buitenverlichting MOET achter een 30 mA (of minder) aardlek.
Althans in NL
Of de AREI dat ook verplicht steld?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als je het zo ziet bij die AK 1 doos gaat er Cellpack kabelhars in.
Dat is toch niet het slechtste spul, wordt ook gebruikt bij Barnicol en Cellpack moffen.
Goed verbonden en droog afgegoten kan er niet heel veel fout gaan.
Ik weet een Barnicolmof met Celpackhars te zitten die al 12 jaar onder 2 meter water zit en een > 10MOhm isolatieweerstand heeft.

in vijvers wordt die hars ook wel gebruikt, in kabels van vijverpompen oa :P

buitenverlichting behoeft geen aardlek, wcd's wel. verlichting bevat doorgaans toch wel een aardlek omdat er wcd's bijzitten of de groep is al algemeen. lichtmasten ed heb ik liever niet achter aardlek, geeft meer ellende want vocht heb je toch wel. uiteraard heb je voor een 16A groep zonder aardlek wel een veiligheidsaarde nodig, iets wat een huis tegenwoordig niet meer heeft. echter hangt de aarde vaak ook aan de nul in de hoofdkast, dus zal de aarde niet snel op fase potentiaal komen vanwege een te hoge aardpin weerstand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De 2 mannen die hier op CO serieus deskundig zijn (Testman en Toeternietoe) spreken elkaar keihard tegen over een ALS en buitenverlichting. Mijn ervaring is dat het niks dan ellende geeft als er meerdere armaturen op een ALS aangesloten zitten.

Gr.

Erik

het is bij toet precies de richtlijnen volgen, maar meer omdat hij het rekent als bij een woonhuis, omdat daar alles achter aardlek zit, de aarding is maar hulpaarde vaak. terwijl dat bij bedrijven anders is, daar zet ik geen parking met lichtmasten achter aardlek als er geen wcd's bijzitten op die groep. geeft meer ellende als veiligheid. een grondkabel die rot is laat een B16 er ook wel uitklappen met de aarding die bedrijven doorgaans hebben ivm de zware aansluiting. anders heb je uitval met een beetje spinrag en vocht, of vallende condensvocht in de masten en wat niet meer.

hetzelfde hier met een aantal die een distributiegroep achter (selectieve) aardlek in de hoofdkast zetten, ook niet standaard in Nl. een aardlek in de eindverdeler zetten.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 5 september 2019 20:49:58 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 september 2019 20:42:25 schreef erik1234:
De 2 mannen die hier op CO serieus deskundig zijn (Testman en Toeternietoe) spreken elkaar keihard tegen over een ALS en buitenverlichting. Mijn ervaring is dat het niks dan ellende geeft als er meerdere armaturen op een ALS aangesloten zitten.

Gr.

Erik

We hebben het hier wel over woonhuisinstallaties en bijbehoren, tuintje, buitenlampen etc.
Als je dan met meerdere armaturen problemen hebt met een aardlek die er uit gaat, dan is er duidelijk iets mis met je installatie.
Met de huidige materialen is uitstekend een goede en veilige voldoende waterdichte installatie te maken, waar ook een aardlek er alleen maar uit gaat als deze eruit MOET gaan, en maar goed ook.

Want ik denk dat iedereen wil dat de zaak niet onnodig uitgeschakeld wordt, maar bij een de eerste beste kans op een gevaarlijke situatie wel uitschakelt VOOR dat het echt gevaarlijk wordt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als je aarding goed is, heb je geen gevaarlijke situatie, het zijn immers armaturen. het gevaar met sluiting naar aarde is dat je aarding opgetild wordt naar fase potentiaal. een ander probleem is extra verbruik. het stelsel heeft daar ook een bepalende factor in, nul aan aarde en je hebt gewone kortsluiting alsmede aardsluiting..

je hebt als aparte groep voor verlichting overigens ook nog de optie om er een 4-6-10A automaat in te zetten. dat heb ik ook al vaker gebouwd in verdelers waar verlichting opkwam, mede kabellengte en dikte icm belasting op die groep.

de tijd dat in een woonhuis alles achter aardlek moet is ook wel voorbij, tegenwoordig mogen aparte groepen zonder aardlek weer. algemene groepen uiteraard niet, en de wasmachinegroep op de badkamer ook niet.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 5 september 2019 21:26:17 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ik heb per definitie in mijn garage/werkplaats/opslagruimte de verlichting op een eigen groep zitten -zonder- aardlek.
Als er iets met de knutselerij iets mis gaat, dan blijft iig de verlichting branden.
Het gebouwtje wordt gevoed uit het huis en heeft een eigen aardpin.
Mocht ik ooit tuinverlichting gaan inzetten gaat dat op dezelfde manier..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 5 september 2019 21:21:48 schreef testman:
als je aarding goed is, heb je geen gevaarlijke situatie, het zijn immers armaturen. het gevaar met sluiting naar aarde is dat je aarding opgetild wordt naar fase potentiaal. een ander probleem is extra verbruik. het stelsel heeft daar ook een bepalende factor in, nul aan aarde en je hebt gewone kortsluiting alsmede aardsluiting..

je hebt als aparte groep voor verlichting overigens ook nog de optie om er een 4-6-10A automaat in te zetten. dat heb ik ook al vaker gebouwd in verdelers waar verlichting opkwam, mede kabellengte en dikte icm belasting op die groep.

de tijd dat in een woonhuis alles achter aardlek moet is ook wel voorbij, tegenwoordig mogen aparte groepen zonder aardlek weer. algemene groepen uiteraard niet, en de wasmachinegroep op de badkamer ook niet.

Graag even bronvermelding uit NEN1010 ?

Ik weet niet beter dan een woonhuis verdeler alles sinds 1975 achter een aardlek moet en sinds 2005 minimaal 2. De enigste uitzondering als ra voldoende laag is mag een vast aangesloten toestel zonder aardlek aangesloten worden. Er worden bij woonhuizen zelden nog een pen geslagen van 1,6 ohm.

Jinny

Golden Member

Er zijn meerdere groepen die niet achter een aardlek meer hoeven in een woonhuis.
Voornamelijk zaken als warmtepomp en PV indien de PV zelf een aardlek heeft.
Wil volgende week wel eens een foto maken in een willekeurig nieuwbouwhuis als dat ophelderd?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 6 september 2019 16:36:28 schreef Peter112:
[...]
Graag even bronvermelding uit NEN1010 ?

Ik weet niet beter dan een woonhuis verdeler alles sinds 1975 achter een aardlek moet en sinds 2005 minimaal 2. De enigste uitzondering als ra voldoende laag is mag een vast aangesloten toestel zonder aardlek aangesloten worden. Er worden bij woonhuizen zelden nog een pen geslagen van 1,6 ohm.

detail, in 1975 zaten de wasmachine en droger nog achter 500mA aardlek. je komt die oude rommel nog zat tegen, met de keukenverbouwing is er niet zelden uitgebreid op de 500mA aardlek. voordeel is dat de aarding in die oude huizen nog een veiligheidsaarding was.

aparte groepen mogen ook in 1,5mm2 uitgevoerd worden, ook hoeven aparte groepen niet meer voor bijv een oven of vaatwas, je mag ze volzetten tot 3600W. die verandering is gekomen omdat een huis vlot 12 groepen heeft tegenwoordig, terwijl de machines minder zijn gaan verbruiken, dus mag je ze volzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ken een hele woonwijk waar sinds de nieuwbouw in 1985 de wasmachine gewoon zonder aardlek zit aangesloten.

Maar zonder gekheid, in dit geval zijn er ondergrondse moffen gemaakt waarbij het aansluitsnoer van de verlichting direct is gelast op de grondkabel. Dat snoer heeft zeer waarschijnlijk geen aardmantel. Wat gaat er gebeuren op het moment dat je dat snoer een keer goed raakt met tuingereedschap en er zit geen aardlek voor?

Spanning staat en stroom gaat!

dan maak je sluiting, en gaat je B16 eruit. ik steek persoonlijk liever door de tuinverlichting heen als de 4x6 van de voeding, die ligt niet zelden 160A gezekerd.

ik ken wel iemand die met een schep werkte met stalen vlampijp steel, houten stelen bleven niet lang heel bij hem. die stak ook ineens 4x6 voedingen door, en heeft toch gewoon zijn pensioen gehaald.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 september 2019 19:31:51 schreef meander:
Ik ken een hele woonwijk waar sinds de nieuwbouw in 1985 de wasmachine gewoon zonder aardlek zit aangesloten.

Maar zonder gekheid, in dit geval zijn er ondergrondse moffen gemaakt waarbij het aansluitsnoer van de verlichting direct is gelast op de grondkabel. Dat snoer heeft zeer waarschijnlijk geen aardmantel. Wat gaat er gebeuren op het moment dat je dat snoer een keer goed raakt met tuingereedschap en er zit geen aardlek voor?

In die tijd had je nog een aarde 25/In en moest de wasmachine bv in de badkamer aangesloten met een vaste kabel met dubbele aarddraad.

Tegenwoordig mag je een vast aangesloten warmtepomp best zonder aardlek, echter wel met een Ra 25/In.

Op 4 september 2019 17:43:09 schreef Toeternietoe:
Vreemde meter, een die de voorloopnullen aangeeft, dat heeft verwarring.
Onderste foto:
8 MOhm ( 8 Mega Ohm), meetspanning 250 Volt.

Ik zou deze meter NOOIT adviseren, het is een onbetrouwbaar apparaat.
Aangezien zelfs de allerbeste digitale meter het laatste cijfer 2 meer of minder kan zijn zou de meetwaarde dus tussen de 6 en 10 MOhm kunnen liggen, dat vind ik nogal wat verschil.
Je meter had een zwevende komma moeten hebben en dan bv 8,0 MOhm, dan ligt de echte waarde tussen de 7,8 en 8,4 MegOhm, en dat is toch wel even heel wat nauwkeuriger.

Kijk je handleiding. van je meter na, de meetfout kan maar zo nog groter zijn dan de door mij aangegeven 2 meer of minder.
Onding deze meter.
Of heb je zelf de komma vastgezet?
De 2e foto van onderen heeft nl wel een zwevende komma, daar is het alllemaal veel beter.
0,1 Meg , + of - 2 wordt dan tussen 0 en 0,3 Meg, en dat is 100% afkeur.

Ik begrijp geen bal van de meter, vandaar dat ik de vraag had gesteld. De twee foto’s zijn van exact dezelfde meting. Alleen heb ik tussen de twee metingen ‘range’ ingeduwd, waardoor de komma verschijnt. Maar het zijn totaal verschillende waarden zonder logica. Klote meter dus inderdaad :/

Op 4 september 2019 20:19:34 schreef erik1234:
Nog een fijne instinker; De kabels met de afgeknipte uiteinden voor/bij/tijdens de aanleg een paar weken in de regen laten liggen.

Ondanks dat je spots er prima uit zien kunnen ze bij elkaar opgeteld toch deze lage meetwaarden geven, zie mijn eerdere bericht.

Wcd's nieuw aanleggen achter een alamat, verlichting laten zoals het is zonder alamat

Gr.

Erik

Geen optie, bij mij nodig ivm TT-stelsel waarbij de aardlekschakelaar als aanvullende bescherming dient.

Anyway, een mooi weekend om te graven. Ik heb 'verdeel en heers' gespeeld maar sta voor een gigantisch raadsel en mis helaas de adequate apparatuur om te meten. Ik probeer het uit te leggen:
Ik verdeel de installatie even in '4 groepen' om verdeel en heers toe te passen, daarmee had ik verwacht een deel uit te sluiten - maar helaas.
1 - Voortuin (7 lampen)
2 - Achtertuin bomen (3 lampen)
3 - Achtertuin bloembakken + vlonder (5 lampen)
4 - Achtertuin tuin terras (2 lampen)

Bij inschakelen van de volgende 'groepen':
1 → Ok
1 + 2 → Ok
1 + 3 → Ok
1 + 3 + 4 Fail
1 + 2 + 3 Fail
3 + 4 → Ok
2 + 3 + 4 Fail
2 + 4 → Ok
1 + 2 + 4 Fail

Het lijkt er dus op dat te veel verlichting achter de alamat de alamat doet uitschakelen. Wel vreemd, want het is behoorlijk lang goed gegaan.

Ik heb 1 kabel (groep 4) waar bij het openknippen de mantel witte poeder af gaf (vermoedelijk nat geweest bij begin) dus dacht gelijk: dat moet hem zijn (zie foto). Helaas, zoals de resultaten laten zien is 1 + 2 + 3 ook een Fail

Is er een logische verklaring voor mijn uitschakelingen?
Als een isolatiefout in één van de groepen, bijvoorbeeld groep 4, aanwezig is, zou de alamat dan gelijk aanspreken als alleen groep 4 is ingeschakeld?

Ik hoop dat jullie nog raad hebben. Ik zit met de handen in het haar
Morgen gaat het weer regenen :'(

Heb je waar mogelijk al eens alles met verlengsnoeren aangesloten vanuit binnenshuis? Dit kan opheldering geven of het probleem in de kabels of armaturen zit.

Dus lamp voor lamp in een verlengsnoer prikken (indien er stekkers aan zitten) en anders even op een andere wijze aan een andere voeding knopen.

Zitten overal LED armaturen in, zoja zijn dit 230v bolletjes, of zitten er voedingen tussen?

mvdk

Golden Member

Ik dacht de hele tijd dat het om een isolatiefout in een kabelstelsel gimg.
Begin nu eens om alle, maar dan ook alle armaturen en weet ik wat los te knippen.
Bij een storing in de openbare verlichting is het ook gebruikelijk om de kabels in de masten los te halen. (Met het brute geweld dat die mannen gebruiken om een storing op te sporen, blaas je anders de armaturen van de masten.)

Het witte poeder is talkpoeder en wat vettig het is normaal dat dat aan de handen komt (niet verkeerd trouwens gaat kloven in de handen tegen).
Wanneer water in een kabel is getrokken is dat direct te zien, gegalvaniseerd ijzer aardscherm is dof en witachtig en vertoont soms zelfs al roestplekken, koperen kabeladers zijn groen of zwart uitgeslagen.

De test die je hebt gedaan is nietszeggend, zonder fatsoenlijke megger ga je hier niet uit komen.

Gr.

Erik

wit poeder zegt niks iig, de mantel heeft geen roest, dus vocht is het hier niet.

idd begin je met armaturen loskoppelen, ook wcd's die bevatten wel vaker mieren of ander insect spul erin, ook roest tussen contacten komt voor.

heb je dat gehad ga je pas naar de grondkabels kijken, de plaatsen waar dozen bereikbaar zijn eerst, want je zult moeten gaan scheiden. eerst ongeveer het midden van de tuininstallatie, dan weet je of het voor of achter zit, soms is het half om half.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 september 2019 16:57:28 (71%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mss een heel stomme vraag, ik heb heel het topic opnieuw gelezen maar niet teruggevonden, heb je de lampen zelf al gecontroleerd? (Niet de armaturen).
De reden, enkele jaren terug had ik ook een probleem met de buitenverlichting. Werkte al jaren prima met gloeilampen, maar niet met spaar- en LED-lampen. Er drong blijkbaar condensvocht door naar de electronica van de lamp.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Allen bedankt voor de reacties!

Op 15 september 2019 13:30:20 schreef maus0611:
Heb je waar mogelijk al eens alles met verlengsnoeren aangesloten vanuit binnenshuis? Dit kan opheldering geven of het probleem in de kabels of armaturen zit.

Dus lamp voor lamp in een verlengsnoer prikken (indien er stekkers aan zitten) en anders even op een andere wijze aan een andere voeding knopen.

Zitten overal LED armaturen in, zoja zijn dit 230v bolletjes, of zitten er voedingen tussen?

Nee dat heb ik niet gedaan. Begrijp ook niet wat ik daarmee uitsluit? Helaas kan ik niet per lamp controleren, want allen zijn vast aangesloten.
Alle verlichting is GU10 230V met uitzondering van de armaturen onder de bomen, daar lijkt een soort trafo in te zitten met laagvolt led.

Op 15 september 2019 13:50:02 schreef mvdk:
Ik dacht de hele tijd dat het om een isolatiefout in een kabelstelsel gimg.
Begin nu eens om alle, maar dan ook alle armaturen en weet ik wat los te knippen.
Bij een storing in de openbare verlichting is het ook gebruikelijk om de kabels in de masten los te halen. (Met het brute geweld dat die mannen gebruiken om een storing op te sporen, blaas je anders de armaturen van de masten.)

De armaturen onder de boompjes had ik lost tot de voedingskabel. De andere lampen met GU10 fitting had ik alle lampen uitgehaald. Een fitting lijkt mij geen storingsbron? De voeding schakelde nog steeds uit.

Op 15 september 2019 14:05:10 schreef LeovanWallenburg:
Het witte poeder is talkpoeder en wat vettig het is normaal dat dat aan de handen komt (niet verkeerd trouwens gaat kloven in de handen tegen).
Wanneer water in een kabel is getrokken is dat direct te zien, gegalvaniseerd ijzer aardscherm is dof en witachtig en vertoont soms zelfs al roestplekken, koperen kabeladers zijn groen of zwart uitgeslagen.

Goed om te weten. Dat lijkt bij mij dan niet het geval. De grond is overigens ook kurkdroog

Op 15 september 2019 15:03:53 schreef erik1234:
De test die je hebt gedaan is nietszeggend, zonder fatsoenlijke megger ga je hier niet uit komen.

Gr.

Erik

Hypothetische stelling: Meggeren blijkt dat een isolatiefout in ‘groep 4’ bevindt.

Als ik groep 4 eraf haal zou de alamat dan inblijven?
Wat verklaart dat strengen onafhankelijk van elkaar werken zonder de alamat aan te spreken? Een isolatiefout zou toch altijd in die streng moeten zorgen voor een uitschakeling?

Op 15 september 2019 15:23:08 schreef 60204:
Mss een heel stomme vraag, ik heb heel het topic opnieuw gelezen maar niet teruggevonden, heb je de lampen zelf al gecontroleerd? (Niet de armaturen).
De reden, enkele jaren terug had ik ook een probleem met de buitenverlichting. Werkte al jaren prima met gloeilampen, maar niet met spaar- en LED-lampen. Er drong blijkbaar condensvocht door naar de electronica van de lamp.
Mvg
Bart

Ik had tot gisteren alle lampen van de achtertuin eruit gehaald. Zelfs dan viel de alamat uit bij het inschakelen van de ‘verlichting’. Dus het lijkt erop dat het juist niet in de lichtbronnen zit.

Ok, de lampen zijn dus het probleem niet.
Als je alle kringen die op je groep aangesloten zitten loskoppelt en met een Mohm-meter meet moet je toch kunnen vaststellen waar het probleem zit?
Indien je dan de fout nog niet kan lokaliseren of de metingen niet begrijpt zou je mss beter een vakman inschakelen?
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 15 september 2019 16:00:14 schreef Rho1987:
[...]
De armaturen onder de boompjes had ik lost tot de voedingskabel. De andere lampen met GU10 fitting had ik alle lampen uitgehaald. Een fitting lijkt mij geen storingsbron? De voeding schakelde nog steeds uit.

Nou dat kan wel een fitting als storingsbron.
Het kunststof kan doorslaan en er kan een kruipstroom ontstaan.
Bij roest op de aansluitschroefjes kan ook een kruipstroom ontstaan.
Bij kroonsteentjes en dergelijk aansluitmateriaal kan je dit ook hebben.
Omdat het probleem er eigenlijk pas is als zo goed als alles wordt aangesloten ga je denken op diverse plaatsen een klein lekstroomtje die zich bij elkaar op tellen.