Instabiele rustspanning op de emitter weerstanden

Ik heb een Dap Palladium versterker die op een kanaal een instabiele rustspanning op de emitter weerstanden heeft,
zowel de NPN als PNP zijde.

De rustspanning is niet stabiel te krijgen, op het andere kanaal wel.
Instellen gebeurd gecombineerd met TR4, TR5 en TR6.

Met een multimeter meet ik de variatie, iedere seconden met +-0,5mV (soms ook wel met +-1mV).

Ik heb gelezen dat de rustspanning tussen de 3 en 6mV mag zijn.

Wat kan er mis zijn?
Schema is hier te vinden

KGE

Golden Member

Wat een vreselijk schema ...

Maar een bus koudespray kan misschien helpen in het opsporen van het onderdeel wat instabiel is..

Kruimel

Golden Member

Da's geen kleintje... 300WRMS of zo? :o

Anywayz, je kunt zelf op het schema de componenten zien die het kunnen zijn. Er zit een NTC (NTC2) en een potmeter (TR6) in het bias circuit. De diodes en condensatoren zou ik initieel niet verdenken, maar je zou makkelijk even kunnen meten of ze goed zijn in rusttoestand of vervangen want ze kosten waarschijnlijk weinig.

edit:

Op 14 september 2019 21:13:21 schreef KGE:
Wat een vreselijk schema...

Dayum, je hebt gelijk. Had het in eerste instantie een beetje onderschat. Wat een scheitschema zeg... :(

Waarom de uitgang aan aarde ligt zal niemand kunnen uitleggen denk ik.

Een Chinese budget versterker met groot vermogen.
De uitgang kan je van de aarde los koppelen door een switch achter op de versterker

De versterker heb ik al een jaar of 10 en staat nu in de garage.
Toen op het middelbare van een klasgenoot overgenomen voor 3 tientjes.
Ik weet nog dat hij toen de transistoren had moeten vernieuwen vanwege een defect kanaal.

Dat is ook aan het soldeerwerk te zien, op beiden kanalen zitten ook niet meer de originele paren er in.
Er zitten nu alleen maar de 2SC5200 & 2SA1943 in van Toshiba, ook niet allemaal van dezelfde batch zie ik.

Verder rond TR6 meten de diodes, zener en NTC nog goed.
Jammer dat ik geen 6mm trimmers van 100Ohm en 1K op voorraad heb.

Zit er nog aan te twijfelen om hiervoor een extra bestelling te plaatsen.
Misschien kan ik het beter laten zoals het is, aangezien die nog functioneert.

Als de versterker goed werkt zou ik er inderdaad niet aan gaan sleutelen. Heb je de spanningen overigens gemeten met de gain potmeters volledig dicht?

zonder prutsen kom je nergens!

Ja, altijd gemeten met de volume potmeters dicht.

Bij mijn weten is / was deze topologie bij TO3 vrij gebruikelijk, de torren kunnen zo allemaal ongeïsoleerd met hun collector aan de kast / PE. Een lagere thermische weerstand en eenvoudiger constructie is goedkoper.
Het signaal ten opzichte van de PE / de externe gnd staat hier dus op de gnd van de (gescheiden-) voeding van de eindtrap.

Het is inderdaad een opvallend slecht schema. Mogelijk met opzet ?

edit;
Een en ander geeft wel de vraag hoe men in een gnd/lift voorziet. De manual beschrijft enkel een normale gnd /lift, in welk geval er een isolatie zou moeten zijn tussen de torren of koellichamen en het chassis:

Maar mogelijk is er een creativiteit gepleegt ? In het schema ontbreken de ingangen.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 15 september 2019 16:17:12 (29%)

Heb het probleem toch gevonden, heb de Zener Z24 van 3,3V over het hoofd gezien.
Tijdens de metingen ik heb alleen Z23 gemeten en die was in orde.

Z24 lag in sluiting, met de diode test aan beiden kanten 0,1V gemeten
Had geen zener meer van 3,3V in huis, wel een van 3,9V dus die er maar ingezet en de bias is nu stabiel.

De torren zitten allemaal geisoleerd op de koelplaat, de koelplaat staat verder direct in verbinding met de behuizing

Kruimel

Golden Member

Ok, mooi om te horen dat het probleem is opgelost! :)

Op 15 september 2019 15:48:54 schreef Aart:
Bij mijn weten is / was deze topologie bij TO3 vrij gebruikelijk, de torren kunnen zo allemaal ongeïsoleerd met hun collector aan de kast / PE. Een lagere thermische weerstand en eenvoudiger constructie is goedkoper.
Het signaal ten opzichte van de PE / de externe gnd staat hier dus op de gnd van de (gescheiden-) voeding van de eindtrap.

Ok, dan is het op zich wel logisch. Bij andere behuizingen zit de collector ook aan de behuizing, dus ook met deze transistoren is het nog wel logisch om te doen (al bleken ze uiteindelijk toch geïsoleerd). Misschien een gekopieerd schema?