Voeding PM3231 defect

Ik kreeg een PM3231 (Philips 10Mhz double beam0) waarvan de voeding niet werkt. In eerste instantie leek de spanning te hoog, daarna sneuvlede het geheel voordat ik er goed en wel aan had kunnen meten. Bij nadere inspectie TS803, 804, 806 (regelcircuit lineaire voeding) en TS807, 808 (BDY11, schakelende voeding) defect en vervangen. Daarna kon ik de -16V (uitgang lineaire voeding) weer netjes instellen. de BDY11 heb ik vervangen door 2N3055.
De schakelende voeding wil niet werken, ook niet als ik alle belasting (incl. HS) weg neem door de diodes los te maken.
Trafo T802 heb ik gecontroleerd door er een 50kHz sinus op te zetten en gemeten resultaatspanningen op andere windingen te vergelijken met de wikkeltabel van de trafo.

Heeft iemand suggesties?

Ha gertjanrhe,

Je heb neem ik aan een BDY11 vervangen dan zou je de andere ook kunnen vervangen voor een 2N3055 eigenlijk moeten deze geselecteerd worden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

dit klinkt als een philips scope die ik ook ooit heb gehad, die kreeg ik al met 2 blauw aangelopen to3 torren en missende HF trafo in de voeding. die torren waren overleden door de trafo welke fijnsluiting had zei men toen.

was een losse module met 2 gesoldeerde ijzeren voetjes voor de to3..

zeker gezien de leeftijd zou ik elco's die gaar zijn als verdachte aanwijzen, men had toen nog geen low esr elco's dus philips gebruikte gewone elco's die het nog lang uithielden ivm de lagere HF schakelfrequenties en fysiek grote bouwvormen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Henk,
dank voor je reactie. Ik heb beide BDY's vervangen door 2N3055. Ik heb de hFE gemeten omdat deze bij de 3055 een grote tolerantieband heeft. Dat deed ik om te kijken of de hFE voldoende was om een BDY11 te vervangen. Ik selecteerde niet op gelijke hFE.
Waarop moeten ze geselecteerd worden, gelijkheid of een bepaaalde hFE?
En heb je idee waarom het ontwerp in dit opzicht kritisch gemaakt is?

@ testman: de elco's heb ik allemaal ontkoppeld gehad door de diodes los te maken.

Ik heb hem nog steeds niet aan de praat, beide 3055's worden warm en wellicht na een tijdje (te) heet, maar dat wacht ik niet af.

[Bericht gewijzigd door gertjanrhe op woensdag 17 juli 2019 09:39:22 (12%)

Beste gertjanrhe,

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, bij mij begon de transformator in het midden laatst een beetje te kraken en zodra hij dat deed sprong de lijn op het beeld alle kanten op. Ik weet echter niet waar te beginnen.. Die condensatoren kan ik nog wel vervangen, maar die trafo is nergens te vinden. Ik heb nog niet heel veel ervaring met het fixen van dit soort dingen, heb je wellicht tips?

Groetjes,
Hendrik

Henry S.

Moderator

Heb je al naar slechte solderingen gekeken?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, bij mij begon de transformator in het midden laatst een beetje te kraken en zodra hij dat deed sprong de lijn op het beeld alle kanten op.

Niet meer aan zetten ! Je transformator heeft sluiting / doorslag in de HV wikkeling. Haal deze wikkeling er af, het is de buitenste op de transformator. Neem een CFFL inverter en sluit deze aan op de cascade. Zo heb ik een aantal jaren terug ook een scoop hersteld. Het laten "knetteren" van de HV wikkeling beschadigd ook de andere wikkelingen uiteindelijk.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.