Op 15 september 2019 19:42:01 schreef amador:
Ik ken de exacte relatie met het start/stop systeem maar de achtergrond is dat de accu maar tot 80% geladen mag worden om te kunnen profiteren dat de dynamo maximaal kan leveren bij afremmen op de motor. Daarom moet de dynamo afgeregeld worden dat die accu niet te vol komt en kan derhalve de HH accu niet goed op de oude manier aangesloten worden.
Daar komt bij dat bij het remmen de resterende '20%' gebruikt wordt om in 1 bulk ineens een enorme hoeveelheid energie die accu in te jagen.
Als je een HH accu eraan hangt dan
a. vind die dergelijke hoge laadstromen niet leuk
b. moet je een enorme dikke voedingskabel leggen naar je hh.
Daarnaast kun je niet met een VSR werken (Voltage Sensitive Relay), die zorgt dat je huishoudaccu afgekoppeld wordt. Want zo'n ding wordt aangestuurd via de D+ van je dynamo, of door de (verhoogde) laadspanning. Als zo'n dynamo dus regelmatig niet actief is (omdat de accu vol genoeg is) dan gaat dat ding ook klapperen.
En dom accu's parallel zetten is ook geen optie, want start/stop - semi-tractie, agm of whatever is een ander laadpatroon.
Verder zul je dan je startaccu leegtrekken als je stilstaat, of (mede) starten via je HH accu. Ook niet handig.
En als je met zonnepanelen je HH accu aftopt (dus 80->100%) en je gaat remmen... (dus nog eens een bulp energie erin proberen te jagen) dat gaat je HH accu niet leuk vinden.
Tenslotte is je ECU helemaal ingeregeld op de bijbehorende start/stop accu. Er zit ook een (kleine) shunt tussen je accu die weer aan de ecu hangt, want dan kan dat ding met alles rekening houden (laad/ontlaadstromen, temperatuur, levensduur / accucurves) enz.
Zo'n nieuwe start/stop accu is ook meteen een klap duurder, en moet ook nog eens ingeleerd worden. (= €€€)
Bottomline: Met een slimme / nieuwe auto wordt het allemaal ingewikkeld en ontkom je niet aan OF volledig standalone blijven (Solar / laden via de paal), of slimme elektronica ertussen (DC/DC laders)
Zo'n DC lader kan ook je accu tot 100% laden, waarbij dus je start/stop bv 12.8V is, en je HH accu tot 14.7V geladen wordt. (Wat bij een AGM of Calcium accu het optimale is, itt tot een natte loodaccu waarbij de spanning lager is)
De Renogy DC dinges (20A) is de meest prijstechnisch interessante die ik gezien heb. (110 voor de 20A versie, 140 eur voor de 40A versie). De alternatieven zijn een stukje duurder.
Heb alleen zelf nog geen tent gevonden die dat ding in NL levert (alleen in Frankrijk)
De Ctek is bv ook interessant en heeft geloof ik ook een ingebouwde MPPT tracker voor zonnepanelen. Heb ik zelf ook even kort overwogen, maar die tracker blijkt maar iets van 30V max te ondersteunen aan panelen. Dus ben je gebonden aan (duurdere) 48-cells panelen. Een 280/300wp paneel is veel voordeliger, maar is meestal 60 of 72-cells.
Ik wil dus voor de Renogy 20A DC/DC gaan icm een Victron 100/20 en een 280wp paneel.
Zonder de panelen zou ik de 40A versie nemen, dan heb je snel genoeg je accu's vol als je rijd
Ik zou zeggen: Kijk eens bij de camper zelfbouwforums.
(Toevallig ben ik daar zelf ook mee bezig, alleen zal mijn camperbusje een euro5 zijn omdat ik niet het budget heb voor een nieuwe) Ombouwen tot camper kost, als je het goed wilt doen (ramen, isolatie enz) ook snel 4-5k extra.
Is een gebruikt busje niet interessanter? Die kun je op kwarttarief gooien voor camper. Als je dat bij een nieuwe wilt doen mag je ook de volledige BPM aftikken.