stroomgenerator

Ik kocht onlangs een nieuwe 230 volt 4000 watt stroom aggregaat (nutool 4300) omdat ik in een gebied woon waar regelmatig bosbranden zijn. In zo'n geval valt de stroom uit en moet ik blussen met mijn eigen watervoorziening aangedreven door een waterpomp van nog geen 1000 watt.
De Aggregaat werkt prima met verlichting, koelkast, decoupeerzaag etc maar niet geschikt voor de waterpomp en bv een kleine slijptol (750 watt), waarschijnlijk zal de startspanning van deze motoren teveel stroom vragen, wat kan ik hieraan doen.
Als het 380 volt zou zijn zou een sterdriehoekschakeling kunnen werken maar we hebben het hier over 230 volt. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Bij voorbaat dank.
Ad.

Gebruik eerst eens de zoekfunctie van dit forum. Over dit onderwerp zijn er de afgelopen 12 maanden zeker 10 topics volgeschreven, vol goed advies.

Je kan allereerst proberen wat er gebeurt als je de pomp via een serieweerstand probeert aan te laten lopen. Bijvoorbeeld met een 2kw kacheltje of grote haardroger in serie. Zodra de motor in beweging komt, overbruggen.

Als dat goed werkt, dan kan je er een mooi automatisch apparaatje van maken. Bij de schakelingen op deze site staat een mooie schakeling.

Alternatief: waterpomp op diesel kopen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als het een 3-fase aggregaat is kun je op 230V maar een derde van die 4kW belasten en met aanlopen van een slijptol zit je daar snel aan.
Een oplossing zou dan een 3-fasepomp kunnen zijn.

sluit een bouwlamp aan en probeer dan eens de flex erbij te starten.
flex starten met 50 meter verlengkabel ertussen kun je ook eens proberen.

als het een centrifugaal pomp is, opstarten met dichte persafsluiter.

alles wat ik maak, kan beter.

De 1 phase e-motor vervangen door een 3 phase uitvoering. Een softstarter of frequentieregelaar toepassen.

High met Henk

Special Member

Even zoeken heren:

De nutool 4300 is 1 fase ding:
https://bernardinos.pt/produto/construcao/geradores/gerador-nutool-430…

Maw. Deze ts heeft geen 3f...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Gezien de prijs en de looks is het een Chinees. Koop een "echte" generator, zelf goede ervaringen met Honda (EU22i) icm een lasapparaat, een 2000VA is wel 3x de prijs van deze.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 16 september 2019 09:27:51 schreef Roland van Leusden:
Gezien de prijs en de looks is het een Chinees. Koop een "echte" generator, 3x de prijs van deze.

beetje kort door de bocht , koop je een chinees van de prijs van een honda heb je ook een goede generator staan , waarschijnlijk met meer vermogen ook
.
en wat is het buget , niet iedereen heeft honda centjes in zijn portemonnee.
als je beroepsmatig een nodig hebt oke misschien een honda die evengoed kapot kan gaan , maar als je zo`n ding maar een paar keer per jaar gebruikt is honda veel te duur en voldoet een chinees vaak ook .
is ook een kwestie van onderhoud .
ik ken mensen die jaren lang een aggregaatje in de schuur hebben staan en verbaast zijn als dat ding na jaren lange stilstand niet wil starten

En toch kunnen de Chinese aggregaten beter in China blijven, dat is echt zonde van je geld, 9kva maar als je er een electrokacheltje op aansluit branden de wikkelingen al door b.v.
Honda eu aggregaten zijn mooi en degelijk, maar wel inverters, vinden ook niet alle motoren even fijn.
Ik zou zelf als ik er echt afhankelijk(dus op moet kunnen vertrouwen voor blussen) van was voor een kleine degelijke 2/3cil. diesel gegaan zijn, Lister of Hatz maken die bijvoorbeeld.
Of idd een pomp op benzine/diesel.

Pomp op benzine / diesel zou idd ook mijn eerste keus zijn, zeker als je hele hebben en houden er vanaf hangt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 15 september 2019 18:04:35 schreef avangestel:
..... waterpomp van nog geen 1000 watt.
De Aggregaat werkt prima met verlichting, koelkast, decoupeerzaag etc maar niet geschikt voor de waterpomp en bv een kleine slijptol (750 watt), ....

Daar is niet veel aan te doen ben ik bang voor. Is de normale eigenschap van een dergelijk aggregaat. De startstroom van genoemde motoren is dusdanig hoog in verhouding tot de KVA-waarde van de generator, dat de spanningsregelaar het niet meer kan behappen en daardoor de uitgangsspanning op dat moment kortstondig in elkaar zakt. En dit op een moment dat je een extra stroomstoot in de bekrachtiging van je generator juist heel goed kunt gebruiken. Bij o.a. een 800 KW diesel-generator set is hier een voorziening voor, een zgn. "Voltage Boost Option" maar of die voor de kleinere aggregaten ook beschikbaar zijn is mij helaas niet bekend. De bekrachtigingsstroom voor de "open klemspanning" kunstmatig hoog houden wil ook nog wel eens wat soelaas bieden maar of dat bij deze aggregaat ook werkt of ueberhaupt mogelijk is, kan ik niet beoordelen.
EDIT: De titel van dit topic vind ik niet erg gelukkig gekozen.