Mag je achter de 3 fase aardlekautomaat ook een 220V WCD op 1fase monteren?

Ik heb altijd begrepen dat je achter een 3 fase aardlekautomaat ook altijd 3 fase belasting moet hebben maar is dat wel zo?

Of mag je 2 fasen onbelast laten en 1 fase + N naar een WCD brengen?

Of moet je dan een aparte PN aardlekautomaat nemen vanaf de aanvoer en die naar de WCD brengen?

Wat ik ook las is dat vanaf 2016 er geen 3fase aardlekautomaat meer gebruikt moet worden maar 3 maal een 1 fase + N aardlekautomaat.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

waar heb je dat gelezen?

Het mag wel, maar het wordt ontraden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Voor 230V enkelfase groepen geld dat je altijd dubbelpolig uit moet kunnen schakelen. Bij een 3 fase groep geld die verplichting niet dat de nul mee geschakeld moet worden. Dus als jouw 3 fase groep een 4 polige automaat is waarbij de nul geschakeld word dan mag je daar ook 230V enkel fase stopkonten achter monteren. Sterker nog er bestaan diverse combinatie van 3 fase WCD's met daarbij ook 1 of meerde 230V WCD's

https://mijnelektromaterialen.nl/wp-content/uploads/2017/05/227300-ABL-CEE-WCD-5P-16A-inclusief-WCD-230V-3P-16A-OPB-COMBINATIE-D51S331.jpg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

nu ja, die combi ceeform/wcd zijn er alleen in 16A uitvoering, anders moet er al een automaat tussen, die heb je wel in evenement uitvoering als contrastekker.

als je zelf een 400V krachtgroep hebt liggen, dan mag je daar niet zomaar 230V vanaf gaan takken. het is wat anders als je er een 1P+N automaat tussenzet die de 230V wcd's weer beveiligt, dan mag het weer wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij mag je uit een 3 fase installatie niet zomaar 1 fase aftakken voor stopcontacten en verlichting of dergelijke. Installatie dient overzichtelijk te blijven voor iedereen die eraan moet werken. In zo'n cee form mag het wel omdat die splitsing in 1 behuizing blijft en dus geen onoverzichtijlke installatie oplevert.

High met Henk

Special Member

Uit de installatie niet.

Maar als je vroeger uit een 3f ALS wel 4x 1F of 3F automaten plaatsen. Combineren mocht ook.

Ik meen gehoord te hebben dat NU sinds paar jaar dit volgens NEN1010 niet meer mag.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

fout, de huidige nen1010 zegt dat het niet wordt aanbevolen om in woonhuizen 230V groepen achter een 3 fase aardlek te zetten. als je kasten bestelt dan merk je dat ook wel, kant en klare kasten hebben dat dus ook niet meer.

echter is het wat anders om van een lasdoos met 3 fasen in een loods een 230V wcd af te gaan takken, dat mag niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 september 2019 20:32:27 schreef svdhorst:
Wat ik ook las is dat vanaf 2016 er geen 3fase aardlekautomaat meer gebruikt moet worden maar 3 maal een 1 fase + N aardlekautomaat.

Dat kan niet. Een driefase apparaat zou een deel van z'n belasting tussen twee fases kunnen hebben zodat ie dan twee aardlek automaten zou uitschakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Bij een 3-fasen eindgroep is het , als je er een nul bij trekt, verplicht om ook de nul af te kunnen schakelen..Dus een 4 polige automaat mag wel, MITS de nul afschakelt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 16 september 2019 08:00:08 schreef mel:
Bij een 3-fasen eindgroep is het , als je er een nul bij trekt, verplicht om ook de nul af te kunnen schakelen..Dus een 4 polige automaat mag wel, MITS de nul afschakelt.

Volgens mij is het precies zoals je zegt: "verplicht om ook de nul af te kunnen schakelen". Dat hoeft toch niet met de automaat? Kan ook met een aparte groepenschakelaar zoals vroeger. Met zekeringen, wat uiteraard ook mag, gaat er meestal zelfs maar één fase uit bij een fout.
Dus met een driefasen automaat zou je dan apart nog een 4 polige schakelaar moeten plaatsen. Het word er niet mooier van maar ik zie geen probleem.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 september 2019 09:15:47 schreef GJ_:
[...]Volgens mij is het precies zoals je zegt: "verplicht om ook de nul af te kunnen schakelen". Dat hoeft toch niet met de automaat? Kan ook met een aparte groepenschakelaar zoals vroeger. Met zekeringen, wat uiteraard ook mag, gaat er meestal zelfs maar één fase uit bij een fout.
Dus met een driefasen automaat zou je dan apart nog een 4 polige schakelaar moeten plaatsen. Het word er niet mooier van maar ik zie geen probleem.

Dan neem je toch een 3P+N (of een 4P) automaat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

aardlekautomaat.
Dat kan ook natuurlijk. Beter.

Is deze regel om de belasting symetrisch te houden oid?

Er zijn zat 400v installaties die geen nul binnen krijgen, maar die in hun schakelkasten stopcontacten hebben voor bv servicewerkzaamheden met een laptop. Dit zijn echter wel / idd voedingspunten waar je geen grootverbruikers op mag aansluiten, dus ws dmv een trafo.

je mag op een krachtgroep ook scheef belasten, oa lasapparaten zijn vaker maar 2 fasen gevoed. voor de gelijktijdigheid berekening is het wel zo fijn om een krachtgroep te kunnen rekenen als gelijk belast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 september 2019 22:51:32 schreef shue:
Is deze regel om de belasting symetrisch te houden oid?

Er zijn zat 400v installaties die geen nul binnen krijgen, maar die in hun schakelkasten stopcontacten hebben voor bv servicewerkzaamheden met een laptop. Dit zijn echter wel / idd voedingspunten waar je geen grootverbruikers op mag aansluiten, dus ws dmv een trafo.

In een ongelijk belast 3 fase net kan bij een onderbreking in de nul nare verschijnselen voorkomen.
De spanning op een “gewoon 1 fase 230V” contactdoos kan dan varieren van 0 tot 400 Volt.
0 volt is hinderlijk, je apparaat werkt niet! 400 Volt kan je apparaat zeer snel kapot zijn.

In 3 fase netten zonder nul bespaar je op bekabeling, hoofdschakelaar, arbeidsloon, etc. Des te dikker de kabel des te groter je besparing is. Met het voorgaande in je achterhoofd plaatst een goede machinebouwer een trafo van 400 naar 230V in zijn schakelkast.
Nog beter is natuurlijk een gewoon stopkontakt net naast de schakelkast. Dan is de verleiding minder groot om de kast niet helemaal spanningsloos te maken bij werkzaamheden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Let er in ieder geval op, dat de aardlek automaat 30mA is. Er zijn ook 3-fasen aardlek automaten van 300mA.

GJ_

Moderator

Er zijn er ook van 3000mA. Net wat je hebben wil.

een werkstopcontact dient een beveiliging van 30ma te hebben. al vaker veldkasten gebouwd waar dan 3 wcd's inziten, maar 2 ervan zitten niet achter aardlek omdat die apart voor apparaten in die kast zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 17 september 2019 15:17:34 schreef testman:
een werkstopcontact dient een beveiliging van 30ma te hebben.

Weet je dat wel heel zeker? Ik ben geen installateur maar ik kan me dit slecht voorstellen. Bij de meeste bedrijven in Nederland zit er helemaal geen aardlek voor de WCD's.

dat is al enkele jaren zo, een algemeen wcd in een stuurkast voor de laptop ed dient een aardlek te hebben. dat je het vaak niet ziet komt omdat het vele jaren niet hoefde idd, oude kasten hebben dat dus niet.

bij bedrijven is het vaak niet op de algemene groepen idd, maar ook dat is omdat het oud is. nieuwbouw bedrijfspanden hebben aardlekken op de algemene groepen, aparte groepen met wcd is wat anders net als verlichtingsgroepen buiten handbereik, hoewel die meestal ook aardlek erop hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 17 september 2019 16:13:52 schreef testman:...oude kasten hebben dat dus niet.

Nieuwe ook niet.

"Dient" niet natuurlijk. In de nieuwe 60204-1 staat er wel iets over hoor, maar iedereen gebruikt de oude nog.

kwam een cv regelkast tegen uit 2010, die had het ook al. doorgaans een alamatje alleen voor het kast wcd.

als je opdrachtgever zegt die kast bouwen volgens oude normen, dan krijg je wat je vraagt, moeten ze ook niet over gaan zeuren later.

standaard een kast verlichting in regelkasten is ook al langer iets wat in die bouwnormen staat, toch is dat ook niet standaard zo, de laatste jaren pas meer..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 17 september 2019 18:35:05 (59%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer