Wandcontactdoos aarde testen?

Hoe kan ik eigenlijk testen of een geaard stopcontact ook daadwerkelijk echt geaard is?

Dit wel zonder toegang te hebben tot de meterkast of de contactdoos open te schroeven. Bovendien kan er wel een aardedraad aanwezig zijn... maar dan is het nog maar de vraag is deze wel geaard is.

met een multimeter meten tussen de pennen en de aarde, je zou 230V tussen fase en aarde moeten hebben, en vaak vrijwel 0 ohms tussen aarde en nul, maar dat laatste is netafhankelijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Het simpelste is meten.. Een pen van de meter op de fase en de andere tegen de aarde houden. Dan moet er een spanningsverschil van 230 Volt (ongeveer) zijn.
Testman was me weer voor... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou toch liever een Duspol gebruiken ipv een multimeter met een ingangsweerstand > 1 Mohm

mel

Golden Member

Laagohmig meten is idd beter.Het is wel zo, dat de meeste Duspels 30 mA verbruiken,dan heb je kans dat de aardlek er uit valt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is precies de bedoeling, toch? Testen of de veiligheid werkt. De duspol kun je ook niet indrukken en dan meet hij alleen.

Laagohmig meten moet je alleen doen als de installatie is uitgeschakeld. Door belasting in de installatie kan er tussen aarde en nul een spanningsverschil zijn dat groot genoeg is om je meter naar de eeuwige jachtvelden te helpen.

mvdk

Golden Member

@KlaasZ: dan kan je alleen meten als er enkelpolig geschakeld word...
Aan de anderen, m.u.v. testman: mag niet van Toet. Daar is al eens uitgebreid over gediscussieerd. Daar kwam toen uit dat je dit met een installatietester behoort te doen.
(ik ben zelf wel een voorstander van de methode ouderwetse duspol, met ingedrukte knop)

Hoogohmig meten lijkt me in dit geval nou juist wel goed. Stel de aarde hangt los, dan zweeft het potentiaal ergens halverwege 230 en 0. Als ie wel is aangesloten, meet je 230 tegen fase en 0 tegen de nul.

@testman, je schrijft "ohm", dat kan een klapper geven als een leek gaat meten... op standje weerstand.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 16 september 2019 05:12:13 schreef hassium:
Hoe kan ik eigenlijk testen of een geaard stopcontact ook daadwerkelijk echt geaard is?
Dit wel zonder toegang te hebben tot de meterkast of de contactdoos open te schroeven. Bovendien kan er wel een aardedraad aanwezig zijn... maar dan is het nog maar de vraag is deze wel geaard is.

(waarom mag je het stopcontact niet open schroeven? schoolvraag?)
Je omschrijft het niet specifiek maar ik ga ervan uit dat de fase en nul wel zijn aangesloten en er tevens een spanningsverschil van ca. 230 V tussen die beide is. Wanneer dan de vraag slechts is of de aardpen op je WCD wel of niet daadwerkelijk met de aarde is verbonden, is het zaak uit te vinden op welk gat de fase zit. Dit kan met een eenvoudige spanningzoeker (met neon lampje, via je lichaam) of met je voltmeter t.o.v. een punt, waarvan je wel met zekerheid kunt zeggen dat dit met de aarde is verbonden. Wanneer je daarna tussen de fase en de aardpen op je stopcontact ca. 230 V meet, is het aardcontact wel met de aarde verbonden en bij 0 V niet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Deze meetmethoden verhullen niet het zogenaamde "Nullen" oftewel de Nul en aarde aan elkaar in de contactdoos.
Ook de verwisseling van de Nul en Aarde ontdek je zo niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 16 september 2019 09:49:24 schreef mvdk:
@KlaasZ: dan kan je alleen meten als er enkelpolig geschakeld word...

Oja, even niet aan gedacht. Ik gebruik soms de brute methode, met een meetsnoertje verbinding maken tussen nul en aarde in de wcd. Als de aardlekschakelaar er uit gaat is de aarde verbonden.

Minder brute methode: installatie afschakelen en ohms meten tussen het centraal aardpunt in de meterkast en het aardcontact van de wcd.

Op 16 september 2019 10:45:22 schreef Toeternietoe:
Ook de verwisseling van de Nul en Aarde ontdek je zo niet.

Als nul en aarde in de wcd zijn verwisseld dan gaat de ALS er uit zodra je daar een verbruiker op aansluit. Dat is altijd de eerste test als ik een wcd heb aangesloten, boormachine er in en kijken of die het doet.

Met een multimeter tussen de N en de aarde zal je een klein en variërend spanningsverschil zien, de N wordt een beetje "opgetild" door (wisselende) belastingen, dat is bij de aarde niet het geval, als het goed is.

Op 16 september 2019 10:45:22 schreef Toeternietoe:
Deze meetmethoden verhullen niet het zogenaamde "Nullen" oftewel de Nul en aarde aan elkaar in de contactdoos.
Ook de verwisseling van de Nul en Aarde ontdek je zo niet.

Dat zou inderdaad kunnen maar ik heb me in dit geval slechts beperkt tot de specifieke vraagstelling en ging bij mijn antwoord uit van een (benoemde) aanname. Volledig is het antwoord dan zelden. Ik denk dat dit een typische schoolvraag is of i.d. Hopelijk komt TS daar nog op terug.

Op 16 september 2019 10:45:22 schreef Toeternietoe:
Deze meetmethoden verhullen niet het zogenaamde "Nullen" oftewel de Nul en aarde aan elkaar in de contactdoos.
Ook de verwisseling van de Nul en Aarde ontdek je zo niet.

Dan pleurt je aardlek er toch uit?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 september 2019 11:16:11 schreef Peter112:
[...]

Dan pleurt je aardlek er toch uit?

De TS stelt een algemene vraag.

1: Hij heeft het niet over een land.
Tot voor enkele jaren terug was het Nullen in Duitsland nog heel normaal, er zullen daar nog heel veel installaties zijn die zo uitgevoerd zijn.
2: Er wordt niet vermeld of er wel of geen aardlekschakelaars zijn.
In Nl is de aardlek verplicht in woningen, maar dat is nog maar een jaar of 30 zo, er zijn nog heel veel woonhuisinstallaties die geen (of een 300mA als hoofdschakelaar) aardlek hebben.
3: In de industrie is een aardlekschakelaar niet erg gebruikelijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dan kunnen we beter even wachten tot TS met meer informatie komt.

vergeten

Golden Member

Op 16 september 2019 05:12:13 schreef hassium:
Hoe kan ik eigenlijk testen of een geaard stopcontact ook daadwerkelijk echt geaard is?

Met een ohmmeter, eerst even op spanning (op low-Z), zetten (voor het geval er e.e.a. zweeft) dan meten tussen de randaarde van 2 WCD's die op verschillende groepen zitten.
(desnoods met een verlengsnoer als ze te ver uit elkaar zitten)

Het is een beetje indicatieve manier maar geeft je wel een idee van hoe en of de randaarde is aangesloten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 16 september 2019 10:33:00 schreef herbert116:
[...]
(waarom mag je het stopcontact niet open schroeven? schoolvraag?)

Kan zijn dat het gaat om een aankoopkeuring voor een huis. Je wil dan wel weten of de boel enigszins goed is aangesloten maar de verkoper gaat er vast niet mee akkoord dat je de hele installatie opentrekt. En je schijnt nogal wat knutselwerk tegen te komen, dus even een snelle test door iets in het stopcontact te prikken lijkt me een goede methode.

Als er een verliesstroom schakelaar is dan is het eenvoudig met zoiets te doen :
https://image.allekabels.nl/image/6222-0/tester-voor-stopkontakten-deze-testplug-controleert-het-stopcontact-op-aanwezige-spanning.jpg
Heb ik al jaren liggen, en wel eens gebruikt ook :-)

@flipflop, @testman
Hier is die geïnteresseerde goedwillende leek, die inderdaad al lezende denkt dat de multimeter op de ‘ohmse/ weerstand’ stand moet worden gezet om te meting tussen aarde en nul te verrichten. En 0 ohm te verwachten. Dat is dus niet zo, begrijp ik van flipflop.

Hoe moet het nu wel?

je meet wel een lage waarde als het goed is, maar een B merk meter stook je op als je tussen fase en aarde gaat meten op ohms. een paar honderd mV tussen nul en aarde levert ook een vage meetwaarde op doorgaans.

de spanning meten is het meest betrouwbare zonder de aardlek te laten trippen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik deed dat wel eens met 2 gloeilampen 1 van 15 watt(minder dan 30mA) en een lamp van 40 of 60 Watt(meer dan 30 mA)
De 15 watt lamp brand/gloeit tussen fase en aarde , de aardlek springt niet aan.
De zwaardere lamp laat de aardlek trippen (meer dan 30 mA).