Repeater voor GSM/4G

Tidak Ada

Golden Member

Ha Bert,

Hoe werkt dat met die profiel vlakken in GoogleEarth?
Ik kan het niet vinden in mijn versie (2018) kan ik dat niet vinden.
Gebruik jij soms de 'Pro'-versie? Die werkt te traag op mijn systeem met Win-7
Inderdaad heb in daarom mijn vorige post geen rekening met het landschapsprofiel gehouden. Het was ook maar een snelle posting

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Evarist

Golden Member

Op 4 september 2019 17:15:06 schreef Tidak Ada:
[...] Niets in de buurt?

Fépin 3,5km
Martiniz-sur-Meuse 6km
Hargnies 7km
Revin 8km
Les haut Rivières 12km
Gué-d'Hossus 12,5km
Gedine 16km
Couvin 16km
Vironval 16km
Rocroy 16km

Om zomaar wat plaatsjes te noemen.....

Ik zit in Viroinval, en daar staat een Proximusmast maar daar heb ik nog nooit verbinding mee gehad in mijn domein. (door de bergen en bossen)
Mijn domein ligt aan de linkerzijde van de baan die van Frankrijk naar België loopt, tot voor de eerste bocht.
https://www.google.be/maps/place/08170+F%C3%A9pin,+Frankrijk/@49.99964…

Op 4 september 2019 17:36:01 schreef Arco:

Andere provider geen optie? (je kunt op de kaart zien waar zendmasten staan)

Van de Belgische providers is geen spoor te bekennen op die plaats. De 4 Franse operators zijn soms wel te ontvangen, terwijl Orange FR de sterkste is. De 4 providers in Fumay staan trouwens op 1 mast.
De Belgische masten kan je zien op zendmasten.be

De dichtsbijgelegen Proximusmast staat op 2km in het noordwesten van Oignies-en-Thièrache.

Het enige wat zou kunnen helpen zou een hoge mast zijn, die hoger komt dan de bomen, maar ik weet niet wat gemeente gaat zeggen over zo’n mast in natuurgebied.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 4 september 2019 22:05:39 schreef Tidak Ada:
Ha Bert,
Hoe werkt dat met die profiel vlakken in GoogleEarth?

Ik heb mijn versie al jaren niet meer geupdate, dus recent zal die niet zijn. Maar zo doe ik het:

en dan

en het resultaat is

Op 8 september 2019 17:25:19 schreef Evarist:
[...]
Ik zit in Viroinval, en daar staat een Proximusmast maar daar heb ik nog nooit verbinding mee gehad in mijn domein. (door de bergen en bossen)
Mijn domein ligt aan de linkerzijde van de baan die van Frankrijk naar België loopt, tot voor de eerste bocht.

Da's inderdaad een beetje een uitdaging. Is de lokatie hier beneden juist?

Indien ja, valt er wel iets te fabrieken, maar je gaat wat huiswerk moeten doen. Kan je in de winter met een verrekijker de mast zien? Dan gaat het zeker lukken.

Drie kilometer is een peuleschil.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 8 september 2019 17:25:19 schreef Evarist:
[...]
De dichtsbijgelegen Proximusmast staat op 2km in het noordwesten van Oignies-en-Thièrache.

Ik heb wat zitten prutsen, en wat aannames gedaan. Hebben we het over deze antennesite?

Daar valt al mee te werken. OpenCellID bevestigt dat er toch al iets gaande is.

Wat cyberstalken met google maps levert het volgende op, een redelijke aanname van de antennehoogte. Jammer genoeg is dit al 10 jaar oud en dus waarschijnlijk incorrect, maar we kunnen toch al wat oefeningen doen:

20m antennehoogte aanneemende, kunnen we een Line-of-sight aanname doen naar dat willekeurige punt dat je ons gegeven hebt (49°59'58.72"N, 4°40'7.18"E)

En na het editen van de KML file is het duidelijk dat je een mast van 150m nodig hebt om site 2687 te kunnen halen. Dat stuk berg waar de N990 over gaat zit onder de voeten.

Het enige wat zou kunnen helpen zou een hoge mast zijn, die hoger komt dan de bomen, maar ik weet niet wat gemeente gaat zeggen over zo’n mast in natuurgebied.

Als je lokatie juist is, dan kan je een Belgische provider afschrijven, wegens berg. Maar ik neem aan dat je om privacyredenen een paar honderd meter verder woont dan aangegeven - hetgeen te begrijpen valt.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Okee, dit is het laatste stukje CO voor vandaag. Ik ben nog even gaan rondcruisen op Google Earth en ik kwam deze mysterieuze mast tegen:

Mooi bovenaan op een berg. Misschien is dat de berg waar Evarist het over had?

Het ventje van google street view komt echter niet dichtbij genoeg om de antennes te kunnen zien, maar we kunnen weer een redelijke schatting maken. Laten we zeggen 40 meter.

Volgens monreseau.fr heeft Orange een bassistation onder die mast welke met LTE dekt:

Deze keer komen we met een antennehoogte van 10m best toe, 2km Line-of-sight. Nogmaals aangenomen dat Evarist in een boomhut woont.

Naar alle waarschijnlijkheid is dit een drie-sector-site welke een dode hoek heeft naar het mespunt van België toe, maar ik denk wel dat zoiets te overbruggen valt.

Dus nu is er nog 1 vraag die opgelost dient te worden. Welke van de vijf banden gebruikt Orange FR op die mast?

Laten we even wachten tot Evarist een wat meer precieze lokatie aangeeft, anders is al dit werk voor niks.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Om maar even aan te geven hoe nauw het komt. Op de kaart vond ik in de buurt een chaletje met de naam "Whiskey Lodge", dus even proberen dacht ik.

Blijkt dat die nog meer pech hebben, een berg aan de Belgische kant en een vervelend stuk rots aan de Franse kant.

Die moeten dus 20 meter de hoogte in, wat al wat voeten in de aarde heeft. Een buis van een meter of 10 op je dak is al iets dat je goed vast moet binden en je een blauw oog geeft als het op je kop dondert.

De buur, 217m verderop bijvoorbeeld, heeft ook een rotsblok om tegen aan te kijken, maar die moet maar een meter of 12 de hoogte in.

Met wat geluk is dat rotsblok van hem of haar, en kan hij/zij de router vogelkastjesgewijs tegen een denneboom schroeven. Een paar meter PoE en klaar is Kees.

Moest je toch liever de router binnen houden, of een antenne met gain gebruiken, dan moet je de frequentieband weten.

Met de iPhone doe je dat zo:

Band 4, in mijn geval dus 2110-2155 downlink en 1710-1755 uplink, zou een ramp zijn wegens de duplexsplitsing. Maar deze band heb je in Frankrijk niet, dus dat is gemakkelijker.

Voor de antenne vind ik dat je het beste begint met een biquad. Snel en eenvoudig, en niet al te kritisch qua afmetingen.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Evarist

Golden Member

Op 10 september 2019 22:15:35 schreef Bert_mc:
Om maar even aan te geven hoe nauw het komt. Op de kaart vond ik in de buurt een chaletje met de naam "Whiskey Lodge", dus even proberen dacht ik.

Whiskey Lodge is mijn buur.

Op 10 september 2019 22:15:35 schreef Bert_mc:

Band 4, in mijn geval dus 2110-2155 downlink en 1710-1755 uplink, zou een ramp zijn wegens de duplexsplitsing. Maar deze band heb je in Frankrijk niet, dus dat is gemakkelijker.

In mijn Samsung kan ik de frequentieband niet zien. Als je op antennesmobiles.fr klikt op de mast zie je alle frequenties. De frequentie voor LTE is tussen 723MHz en 862MHz.

Op 10 september 2019 18:11:24 schreef Bert_mc:

Als je lokatie juist is, dan kan je een Belgische provider afschrijven, wegens berg.

Proximus is nergens op het domein te ontvangen. De ontvangst begint pas bij de afdaling naar Oignies-en-Thièrache.

Ik ga nog eens op het dak gaan en kijken of er geen sterker 4G signaal is van andere operators. (Franse)
Overigens dank voor het werk wat je gedaan hebt. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb de Franse zendmasten op de volgende site gevonden:

https://www.cartoradio.fr/index.html#/

Hier kan je ook zien welke frequentie er gebruikt wordt.
Mijn buurman heeft een repeater van Rosenfelt en is hier volgens mij wel tevreden over.

Volgens mij heeft hij z'n repeater op de volgende site gekocht en zijn deze dus ook geschikt voor frankrijk: https://www.gsm-repeater-shop.nl/.

Zit zelf ook na te denken over de aanschaf van een repeater, maar de materie is niet makkelijk..

ik woon in Wetteren in een nieuwe woonwijk, veel beton. GSM masten staan op de watertoren, volgens Proximus 900 meter afstand en dat I snet op de grens. Gans de wijk moet gewoon buiten gaan staan om te telefoneren met Proximus. Orange is iets beter, maar niet veel.

Twe jaar in Ardeche (FR) gezeten op verlof, op 580 m hoogte: nauwelijks ontvangst, Orange flybox gekocht: niet veel beter. Op bepaald moment vorig jaar tot naast de GSM mast op de berg gereden: totaal geen ontvangst, daar gaat je gratis roaming dan...

In Frankrijk weet ik het niet maar in NL en BE zijn die dingen verboden behalve als je toestemming van de provider hebt. In NL krijg je die niet, uit ervaring verkregen. Je kunt een eigen steunpunt aanvragen bij KPN, kosten starten bij > 5000 euro.

RAAF12

Golden Member

Op 14 september 2019 19:16:26 schreef Evarist:
In mijn Samsung kan ik de frequentieband niet zien. Als je op antennesmobiles.fr klikt op de mast zie je alle frequenties. De frequentie voor LTE is tussen 723MHz en 862MHz.

Als de bladeren straks gevallen zijn en je weer ontvangst hebt kan je met de app Network Cell Info voor Android precies zien op welke frekwentie en welke band je zit. En laat op de kaart zien op hoeveel meter afstand de mast staat.

Op 16 september 2019 18:09:11 schreef RAAF12:
[...]

Als de bladeren straks gevallen zijn en je weer ontvangst hebt kan je met de app Network Cell Info voor Android precies zien op welke frekwentie en welke band je zit. En laat op de kaart zien op hoeveel meter afstand de mast staat.

Je kunt op je Samsung eens Network Cell Info Lite app zetten uit de playstore.Op de diverse tabbladen van het programma kun je heel wat info halen, ook aan welke gsm mast je hangt.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wilysis.cellinfolite…

Op 16 september 2019 16:25:02 schreef Peter112:
In Frankrijk weet ik het niet maar in NL en BE zijn die dingen verboden behalve als je toestemming van de provider hebt.

Ik raad ook ten stelligste af om een actieve booster te gebruiken, omwille van meerdere redenen, en het feit dat het verboden is komt nog niet eens in de lijst voor.

De belangrijkste reden is dat kanaaplanning dynamisch is. Daarenboven gebruikt het LTE systeemt meerdere verschillende frenquentiebanden, enkele of dubbele polarisatie, en er wordt voortdurend aan de plannen geschoven om dekking en capaciteit te optimaliseren. In dit voorbeeld, gebruikt Orange al 5 verschillende banden. Boosters die alle banden fatsoenlijk ondersteunen bestaan niet. Technisch gewoon niet mogelijk.

Het gaat niet enkel om LTE. Er is ook nog HSPA (WCDMA in al zijn varianten, "3G"), welke ook meerdere frequentiebanden bestrijkt. Het verschil in frequentie tussen de hoogste en de laagste band is enorm, van ongeveer 600 tot 2700MHz. Over een frequentieband of zeven, minstens, per operator.

Je zit in een grensgebied. Netwerkplanning is extra complex wanneer er niet alleen vier nationale operatoren netjes moeten samen spelen. Je kan ook het netwerk over de grens serieus de soep in draaien.

Die boosters zijn niks meer en niks minder dan smerige breedbandige versterkers, welke, als ze al niet oscilleren, harmonischen creeren. Breedbandig is "goed", want je hebt vele banden te ondersteunen. Beeld je dit even in, je stuurt een 700MHz LTE signaal aan een booster in, en de gain van de uplink staat te hoog. Want, iedereen zet die natuurlijk op maximum, en er komt een 2100MHz derde harmonische uit. De antenne, die in het beste geval afgestemd is op de 700MHz band, resoneert ook op de derde harmonische, en straalt die dan ook keihard uit. 2100MHz is de primaire 3G band. Iedere keer als je telefoon een pakketje verstuurt op de 700MHz LTE band, hetgeen zelfs in standby elke paar seconden gebeurt, kan je een burst genereren die voor een franctie van een seconde een 3G sector platlegt.

De meeste ervaringen met boosters zijn uit het GSM tijdperk. GSM (2G) wordt quasi nergens meer gebruikt. Een GMSK gemoduleerd signaal versterken is een peuleschil en kan met een niet-lineaire versterker. EDGE gebruikt PSK, dat kan ook nog. De meeste modulatiemodi van 3G en LTE systemen gebruiken QAM, en de lineariteitsvereisten voor versterkende elementen zijn quasi onmogelijk te vervullen. Nu zijn 3G en LTE systemen slim genoeg om zich aan slechte radiocondities aan te passen, en je gaat dus in een lagere modulatieklasse terecht komen. Niet omdat het signaal te zwak is (S/N), maar omdat het vervormd aankomt.

Het link budget is sterk afhankelijk van een voorspelbaar gedrag tussen uplink en downlink. Als je de uplink een paar dB te veel of te weinig versterkt, gaat de downlink zich aanpassen en te zwak of te sterk binnenkomen. Dit is een gesloten lussysteem.

Er is een heel goede reden waarom die breedbandige cellboosters niet door gerenomeerde bedrijven gemaakt worden, verboden zijn, en de ervaringen inconsequent. Ze werken nauwelijks, en maken een echte puinhoop van de netwerken. De gebruikers zien daar niks van, maar het is het equivalent van een losgeslagen peuter die met een bulldozer door een aardbeienveld scheurt. De bulldozer heeft er weinig last van, en de peuter vindt dat het resultaat aan de verwachtingen voldoet.

Er is een plaats op de wereld voor bulldozers. Cellboosters KUNNEN werken, indien ze in de planning opgenomen worden, indien ze gefilterd zijn, indien de buitenantenne gericht wordt, indien de BTS kanalen statisch zijn, indien interferentie in overweging genomen wordt.

Maar de belangrijkste reden is dat het niet nodig is. Je kan in quasi alle gevallen een oplossing bekomen die geen cellbooster nodig heeft. De makkelijkste oplossing is gewoon een LTE router op een mast, en een stuk ethernet. Binnen zet je dan een wifi access point en je bent klaar. Wil je de router per se binnen houden, of wil je de voordelen van MIMO gebruiken, of wil/moet je antennes met gain gebruiken, dan kan je twee stukken goede coax naar beneden leiden.

Ik heb al 6 of 7 jaar ononderbroken een Huawei B593 in gebruik, binnen, met twee antennetjes op een mast. Zonder falen. De laatste 5 jaar op LTE-800.

Is het internet niet genoeg, wil je per se 3G/4G service, ondersteunt je telefoon/operator geen wifi calling, en zijn de alternatieven niet wenselijk, dan kan je kijken of een van de Belgische providers een femtocell wil uitgeven. Dat gaat van een Belgische provider moeten komen want GPS locking is nodig. Ik heb een paar jaar een Alcatel-Lucent 9961 femtocell gebruikt, gewoon gratis gekregen van T-Mobile. Dat geeft je gewoon een BTS in je huis.

Tenzij je ECHT ECHT ECHT ten gronde weet wat je doet, hetgeen quasi onmogelijk is zonder samenwerking met een provider, gebruik geen boosters alstublieft. Het is echt asociaal. Een mobiel netwerk plannen, implementeren is echt geen kinderspel. En operatoren gedragen zich vaak als varkens naar klanten toe, maar hun netwerk (en dat van anderen) overhoop helpen verschoont je niet van enig aangedane onrecht.

(PS. Ik heb jarenlang in een team gewerkt waar de transceivers ontwikkeld worden, dit bij een van de hele grote leveranciers voor netwerkinfrastructuur. De ontvangers in de basisstations van tienduizenden sites wereldwijd zijn van mijn hand.)

Suffering from wiseass oneliner blackout

je locatie met zicht en ontvang grenzen

http://www.heywhatsthat.com/

kies nieuw panorama
geef je locatie en antenne hoogte in
geef je zoek opdracht een naam

je krijgt een reclame veldje klik deze weg met kruisje rechts onder

na enige tijd krijg je een kaartje van omgeving met de zicht grenzen.

Evarist

Golden Member

Bijkomende vraag.
Is het mogelijk telefoon op het ene netwerk te hebben en 4G op een ander? Moet je daarvoor software op de smartphone zetten?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
High met Henk

Special Member

Ja dit kan met 2 sims.

Doet mijn vrouw al jaren bij tv, internet thuisnkregen we gratis een sim met 500 mb...

Vrouw betaald 8 euro in de maand voor telefonie sim only en duwt die andere ernaast voor internet mobiel.

Maar op 1 sim kan dat denk ik niet. De sim meldy zich aan op een vrij slot op de mast. Dat kan hij maar bij 1 maast doen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 27 oktober 2019 19:35:17 schreef Evarist:
Bijkomende vraag.
Is het mogelijk telefoon op het ene netwerk te hebben en 4G op een ander? Moet je daarvoor software op de smartphone zetten?

Bedoel je "internet" langs 1 provider en "gewoon bellen" langs een andere?

Dat kan zeker, en als je telefoon Wifi heeft gebeurt dat zowiezo. "Internetverkeer" gaat dan langs Wifi. Als je WiFi langs een 3G/4G hotspotje komt, dan doe je dat dus.

Als je bedoelt wat Henk hierboven beschrijft, dat kan ook natuurlijk.

Maar het makkelijkst is nog altijd als je provider ook WiFi calling ondersteunt. Dan gebruikt je telefoon voor zowel "bellen en SMSen" en "andere internet applicaties" "om het even welke verbinding". Als ik naar mijn huis in Finland ga bijvoorbeeld, welke met het internet verbonden is langs een LTE-800 verbinding met antennes op het dak (elders beschreven in deze thread), dan heb ik toch gewoon een "lokale" verbinding, en alles loopt langs het internet. Ik ben dan niet "aan het roamen", hoewel ik toch het netwerk van een concurrent van T-Mobile gebruik.

Nu zit ik op het werk, met een glasvezelverbinding van Verizon. Verizon is een concurrent van T-Mobile. Mijn telefoon laat zien "T-Mobile Wi-Fi". En dat werkt overal, zelfs op het vliegtuig.

En dan wordt alles ineens heel eenvoudig. Internet is internet. De telefoon tunnelt alles gewoon over het sterkste netwerk. En dit is een oude iPhone 6 van meer dan 5 jaar oud dus helemaal geen high tech.

Suffering from wiseass oneliner blackout
High met Henk

Special Member

Feitelijk heb je dan idd ook 2 netwerken als je een 3g/4g modem/router met wifi hebt, ben je er ook.. Exact hetzelfde als ik opperde, met dien verstande dat de 2e sim nu niet in je phone zit

Evarist (ts) had meen ik daar geen vaste telefonie, kabel of iets anders...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 28 oktober 2019 17:05:51 (34%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 28 oktober 2019 17:03:37 schreef High met Henk:
Feitelijk heb je dan idd ook 2 netwerken als je een 3g/4g modem/router met wifi hebt, ben je er ook.. Exact hetzelfde als ik opperde, met dien verstande dat de 2e sim nu niet in je phone zit

Juist.

Evarist (ts) had meen ik daar geen vaste telefonie, kabel of iets anders...

Dat klopt, daarom pleit ik ook voor een LTE hotspot met PoE op een mast, een stuk netwerkkabel, en een Wifi Access Point binnen.

Suffering from wiseass oneliner blackout